Jump to content

En uhøytidelig test av bunnstoff: Seajet vs Biltema


GM36

Recommended Posts

Jeg har alltid brukt Seajet på båten. Der har prisen gått opp jevnt og trutt.

 

Så i  juni 2023 kjøpte jeg derfor en boks fra Biltema og la det på halve roret (det lysere feltet).

Ville se om den var mye dårligere og om noe flasset av.

 

Båten har ligget i boblehavn i vinter og i pinsen kjørte/seilte vi ca 50nm.

Bildet viser hvordan roret så ut da båten ble tatt opp for vårpuss (før trykkspyling)

 

Kommentarer?

 

ps. Det ble Biltema på hele båten i år.

IMG_0914.jpg

Link to post

Har bare god erfaring med Biltema sit bunnstoff jeg. 

Har brukt dette mange ganger senere årene. I fjor var det Maritim sin, da BT var utsolgt å jeg sto på land i Stavanger.

Vil nesten si BT sin var bedre enn Maritim sin.

 

Men ble Seajet i år, da jeg fikk goe rabatt å skulle ha en del andre ting på båtsjappa hvor jeg sto på land.

Så ikke overrasket over at det holder like godt som Seajet. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
GM36 skrev for 2 timer siden:

Jeg har alltid brukt Seajet på båten. Der har prisen gått opp jevnt og trutt.

 

Så i  juni 2023 kjøpte jeg derfor en boks fra Biltema og la det på halve roret (det lysere feltet).

Jeg har ikke noen personlig erfaring med BT sin bunnstoff fordi jeg for noen år siden lese en test der bunnstoffet ikke var noe særlig bra.
Bunnstoffet i fra BT var det billigste i testen men man måtte legge det tykt pga dårlig dekkevne slik att det ble det dyreste i bruk.
Har ikke blitt fristet til å kjøpe ett middels  produkt til høy pris så har styrt unna.
Men BT kan jo ha byttet leverandør siden den gang men gidder ikke være forsøkskanin for ett milliard konsern.

Link to post

I båtsammenheng er vel kostnad på bunnstoff ganske liten prosentdel av totalt forbrukte penger!  Det viktigste er jo at dette er lett å påføre og at det har bra virkning.  Virkning avhenger veldig av forhold etter min mening!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det viktigste uansett merke er å røre godt rundt i boksen slik at kopper forbindelsene er jevnt

fordelt i malingen, dette synker relativt kjapt ned i bunnen på boksen så regelen er å røre ofte mens

dere går rundt båten og påfører bunnstoffet...

Link to post

Biltema kjøper opp en hel batch hos den produsenten som kommer med den billigste prisen. Biltema kan godt ha gitt spesifikasjon på innhjold.

Det samme gjelder Maritim sitt eget produkt.

Så lenge Maritim hadde Sea Jet i sitt sortiment og avtalen der var levelig for begge parter, var det Sea Jet som leverte Maritim sitt bunnstoff.
I fjor eller i forfjor var det International som produserte for Maritim. Da var konsistensen en helt annen.

 

Det er mengde tørrstoffer og sammensetningen av disse som utgjør virkningsgraden på bunnstoffet. Så dekkevne pr kvm er vesentlig ved produktet. Og at man faktisk bruker den mengden pr kvm som er angitt. Bunnstoffet skal bygge et visst antall mY som gir et slitesjikt. I grunnen som all annen maling. Så jeg vil  el påstå at pris og kvalitet henger sammen i denne produktgruppen til en viss grad.
Men virker Biltema, så virker Biltema.

Selv ligger jeg i brakkvann. Og der virker alt. Prisen er slimete skrog og sedimenter fra avrenning fra jordbruk.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Ja, kan skrive under på dette. Har 2 båter. Den største båten har gått med Maritim sitt bunnstoff, og var ganske grodd da den ble tatt opp rett etter påske. Tok derimot "fiskebåten"  en liten Askeladd på land her for noen dager siden...den var nesten ikke grodd, og var smurt med Biltema sitt bunnstoff. Begge båtene ligger rett ved siden av hverandre, og begge har lagt ute hele året. Den minste går riktignok noen knop raskere en den andre. Filosofien er kanskje at det er best å løpe å kjøpe Biltema bunnstoff i bøtter å spann før de bytter leverandør/produsent.

Link to post

Jeg har "alltid" brukt SeaJet, og har registrert den store prisøkningen. Men for meg blir det "en pølse i slaktetiden". Jeg flekker kun der det er tynnslitt, og da holder det lenge med en 0,7 liters boks i året.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...