Baatmann1112 Startet 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2024 Hei! jeg har en rib der jeg vurderer å installere en kjøleskuff. Denne ønsker jeg gjerne at skal kunne stå på døgnet rundt slik at det alltid holdes kaldt. Kjøleskuffen er kun 12v slik at det må driftes av batteriet i båten, men da må dette ha landstrøm… vil en lader som dette kunne gjøre susen? VICTRON Blue Power IP67 Batterilader 12V 7A Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 7a er en liten lader. Men hva har du av batterier ombord? En 15a lader koster jo ikke så veldig mye mer. Så spørs også hva kjøleskuffe trekker. Trekker den mindre enn 7a så holder jo det. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Baatmann1112 Svart 30.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Har et 75a, ja ser at det på 15a koster ca. samme. Landstrømmen på brygga har sikring i stolpa, trengs det noe ekstra mellom denne laderen og landstrømmen da utover en god skjøteledning? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Du må vel definere det som en midlertidig løsning hvis det skal være lovlig. Men hvis du har kun laderen tilkoblet en god utendørs skjøteledning med enkeltuttak, og du har god kontroll på at skjøtepunktet ligger tørt og utilgjengelig for berøring, så ser jeg ikke den helt store risikoen. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Korrekt løsning: https://www.baatvarehuset.no/products/defa-landstrom-pakke-1 Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2024 Litt artig at @Vittig kom med dette "vittige" forslaget😉 Det er ikke feil men blir "overkill" etter min mening, og dyrt. Den eneste forskjellen er flere kontaktpunkter og en ekstra sikringsboks, så hvorfor betale nesten 7000,- for noe som kan løses med en skikkelig skjøtekabel og en moderne batterilader? Med norskt sommervær, er det neppe snakk om mange dager dette "anlegget" skal være i drift. Om man er forferdelig redd for å ha 230 V ombord, monter laderen i en boks på land. Da går det bare 12v i kabelen som går ombord i båten og lader batteriet, "problem" løst PS. Om det er snakk om mer permanent bruk av landstrøm, og man skal bruke det mer utstrakt mens man oppholder seg ombord, er naturligvis et skikkelig opplegg som @Vittig viser til helt korrekt. Slik TS skal bruke det, er det annerledes. Han kan jo trekke ut støpselet før han går ombord, dermed vil det i praksis aldri være 230V i båten når den brukes. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.