Jump to content

Mercury 10 hk EFI starter ikke

Romag

Recommended Posts

Motoren startet helt fint i vår etter at vi hadde skiftet oljer og filtre. Sist uke kom det imidlertid bare klikkelyder når vi vred om nøkkelen. Jeg trodde batteriet vår dårlig for motoren startet med en gang når jeg satte på en jump starter. Jeg kjøpte et nytt helt likt batteri, 32 ah. Men det samme skjer. Har sjekket at batteriet er fullt. Også her starter motoren om jeg setter på jump starter eller om jeg kopler startkabler fra et større batteri til startbatteriet i båten. Har sjekket kabler og alt som jeg kan se ser bra ut. Motoren er 4 år og har aldri hatt startproblemer før. Hva kan være feil. 

Hei,jeg har en 2019 Mercury efi.Manualen tilsier 350cca ved bruk over null grader.Jeg hadde samme problem i våres.Fire år gammelt gel batteri 32Ah 350 cca.Den dro rundt en turn så ble det bare klikk.Kjøpte 42Ah 430cca problem borte .Det gamle batteriet ble selvsagt fulladet før bruk.

Hei og velkommen til Forumet:flag_bp:

Prøv et annet batteri, det er krevende å bedømme et "lite" batteri, om det er snøscooter, scooter, MC, hoppetusse, vannscooter, minigraver eller snøfres, samme greiene, min erfaring er at det er større individuelle forskjeller på små batterier :crazy:

At jumpstarteren din gjør susen, er en ganske klar indikator på batteri, eller kabelforbindelser om du kobler deg til nærmere forbruker...

Kjøpte en sånn motor i 2016 da sønnen bytta ut jollemotoren. Han som solgte den leverte med et sikkelig batteri og hovedstrømsbryter. Motoren var veldig startvillig! Ingen problemer!  Lada aldri annet enn før utsett.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Men det rare er at den har startet prikkfritt intill sist helg.  Så kjøper. Tenker at batteriet er våkent og kjøper nytt toppladet tilsvarende, men har samme problem. Leverandøren har satt opp mange båter på samme måte. Det er heller ikke plass til stort større batteri for å få det inn i styrekonsollet. 

En annen ting å sjekke er at + og - inn på motoren har god forbindelse. 

En annen enkel test er å ta en startkabel fra - på batteri, og til jord på motorblokka/starteren, eller der minus-kabel kommer inn på blokka. Da får du testet om jordkabel og forbindelsene er gode. Hvis dette fører til at motoren starter lett, så er det en feil i jordforbindelsen. 

Du gjør det samme på + sia. En Startkabel fra pluss på batteri og inn på + inn på startrelee. Det er vel der + kommer inn på motor fra batteri/hovedstrøm-bryter. Med det får du sjekket + sia, kabler og hovedstrømbryter. 

Jeg tror du har en dårlig kontakt, en eller annen plass. Større batteri/startbooster vil gjerne kamuflere dårlige forbindelser. 

lykke til. 

Romag skrev for 1 time siden:

Om hovedstrømbtyter hadde tatt verden skulle jeg vel ikke fått start om jeg satte på jumpstarter heller

Legg merke til at du IKKE har delt med oss hvor du kobler jumpstarter. Vi er ikke hos deg. Vi ser ikke det du ser. Vi har ikke motorkode. Vi har ikke båttype. Vi har ikke bilde. Vi kan bare bruke det lille du har delt (og vår erfaring og litt probabilitet) og gjøre kvalifisert gjetning

Min mening er at du fikk en meget god oppskrift av @Sørlandet2, glem hva du selv tror ett øyeblikk, og følg hans råd akkurat som han har beskrevet det.

Når du har gjort det, så vet du mye mer.

Hovedstrømsbryter har jeg bytta mange ganger i div båter, de kan virke i ene omgangen, neste gang du starter er den død. på Forrige båt bytta jeg to ganger! sist kjøpte jeg en til trippel pris, og den funka bra

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ups. Oppfatter Dieselfan som fornærmet. Ser at spellchecker på min melding byttet kvelden med verden og at det gjorde min melding litt arrogant kanskje. Det var ikke meningen. Uansett problem løst . Nytt batteri var defekt. Takk til alle hjelpere. Fikk meg til å skjønne at det nye batteriet ikke var som det skulle. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...