Jump to content

Propell slurer - Skarpnes 28

3r1k

Recommended Posts

Har en skarpnes 28 med Mercedes OM636 motor og BW 6M30 gear.

20240531_223359.jpg.ef686269260786d81744018dd977d86b.jpg20240531_223046.jpg.0fc457d34bbf67ea1f53c9d7c70e31e7.jpg

Satte denne ut på vann i dag, og på test turen så opplevde jeg at propellen slurte ved høyere turtall(når den fikk en del motstand). Turtallet endret seg ikke, men båten mistet brått fart. Når jeg senket speeden så "tok den tak" igjen.

Dette gjalt uansett om motor var varm eller kald.

Den var ikke slik i fjor, og eneste jeg har gjort med den i dette området er å bytte olje(byttet til SEA30) på gearkassen. 

Hva kan være problemet her? Kan propellen dra luft? Feil olje? Tannhjul i gearkasse? Konet propellaksen så propellen glipper fra aksel? 

HJELP, noen som har vært borti lignende?

Jeg byttet til en olje som skulle være innen spec, men mitt VP MS3 gir begynte å slure innimellom. 

Byttet så til mineralolje samme spec, og sluring ble borte.

Prøv en annen olje er mitt tips. Hvilke vet jeg ikke. .

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sjekk også at girvaier er riktig justert. At hendel på giret er helt i enden når girspaken står i gir. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

3r1k skrev for 13 timer siden:

Noen ide om hvilken olje som kan være bedre? 15W-40 kanskje?

Så lenge den er ren mineralsk er begge OK. Sett en strek med sprittusj på klemflens og aksling,  og se om de forskyver seg. Hvis ikke, skift olje igjen og se om det hjelper. Hold deg uansett unnna alt syntetisk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...