3r1k Startet 31.Mai Del på Facebook Startet 31.Mai Har en skarpnes 28 med Mercedes OM636 motor og BW 6M30 gear. Satte denne ut på vann i dag, og på test turen så opplevde jeg at propellen slurte ved høyere turtall(når den fikk en del motstand). Turtallet endret seg ikke, men båten mistet brått fart. Når jeg senket speeden så "tok den tak" igjen. Dette gjalt uansett om motor var varm eller kald. Den var ikke slik i fjor, og eneste jeg har gjort med den i dette området er å bytte olje(byttet til SEA30) på gearkassen. Hva kan være problemet her? Kan propellen dra luft? Feil olje? Tannhjul i gearkasse? Konet propellaksen så propellen glipper fra aksel? HJELP, noen som har vært borti lignende? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai Del på Facebook Svart 31.Mai Feil olje eller at aksling slureri klemflensen. Konen har kile, den slipper ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
3r1k Svart 1.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni Noen ide om hvilken olje som kan være bedre? 15W-40 kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Olja står vel spesifisert i manualen for motor/gearkasse? Sitér dette innlegget Link to post
3r1k Svart 1.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni Vet ikke hvilken olje som var på fra før, men det stod SAE30 i manualen så byttet til denne under service i vinter. Etter dette har problemet oppstått. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Jeg byttet til en olje som skulle være innen spec, men mitt VP MS3 gir begynte å slure innimellom. Byttet så til mineralolje samme spec, og sluring ble borte. Prøv en annen olje er mitt tips. Hvilke vet jeg ikke. . Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Sjekk også at girvaier er riktig justert. At hendel på giret er helt i enden når girspaken står i gir. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni 3r1k skrev for 13 timer siden: Noen ide om hvilken olje som kan være bedre? 15W-40 kanskje? Så lenge den er ren mineralsk er begge OK. Sett en strek med sprittusj på klemflens og aksling, og se om de forskyver seg. Hvis ikke, skift olje igjen og se om det hjelper. Hold deg uansett unnna alt syntetisk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.