Jump to content

Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden


nomen

Recommended Posts

Forskriften gjelder jo bare fritidsfartøy.

Men hva med alle yrkesfartøy av forskjellig størrelse og mindre ferger?

Hva gjør Bastøfergene, og fergen i indre del av fjorden, fiskebåtene, slepebåtene?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Sjøfartdirektoratet har en temaside om dette.

 

For aktuelt område (Lindesnes - Svenskegrensen) må fartøyer normalt 12nm fra land for å slippe ut septik. (Når de har en viss størrelse)

 

Fartøyer som har kloakkrenseanlegg er unntatt.

Det samme unntaket finnes for fritidsbåter, dog etter en annen standard.

(Hhv MARPOL og NS-EN ISO 8099-2)

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 1 time siden:

Fartøyer som har kloakkrenseanlegg er unntatt.

Det samme unntaket finnes for fritidsbåter, dog etter en annen standard.

(Hhv MARPOL og NS-EN ISO 8099-2)

Fjerner disse anleggene nitrogen tro?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 5 timer siden:

Den slangen du bruker er neppe gasstett, og vil kunne avgi lukt.

Det kan hende den er plassert slik at det ikke er ett problem for deg.

 

 

Når filmen var så bra, må man lete ekstra etter noe å sette fingeren på😉

Helt enig. Hvis det blir et problem så bytter jeg slangen. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 6 timer siden:

Hva gjør Bastøfergene, og fergen i indre del av fjorden, fiskebåtene, slepebåtene?

Vet ikke, men fergene går jo i alle fall i fast rute fram og tilbake, så de burde jo kunne bli sugd på fergeleiet. Noe annet ville i hvert fall overraske meg. Fiskebåter tømmer vel til havs tenker jeg. 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev On 12.6.2024 at 18.24:

Hva gjør Bastøfergene, og fergen i indre del av fjorden,

Bastøfergene har tømt  holdingtankene  til land i flere år.

Hva de andre gjør vet jeg ikke.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
tobixen skrev On 3.6.2024 at 13.12:

En bulgarer fortalte meg om bulgarsk syn på lover og regler: loven er som en dør som står midt på et jorde.  Man kan velge å gå gjennom døra, men det er ofte enklere å bare gå rundt.  Den nye forskriften er et lite steg i retning av "bulgarske tilstander".  Mange nautiske mil med seiling for å  komme seg gjennom "døra", og like mange nautiske mil tilbake.

HVA - skal vi ha både svenske OG bulgarske tilstander her på berget?

jotto skrev On 6.6.2024 at 8.55:

Angående håndheving: ryktene sier at politiet er utstyrt med nye fartøyer for å spore opp synderne...

 

image.png.378a0e4209aa166440c9a6a77266f510.png

LOL

Link to post
Share on other sites

Lyst på båt skrev for 7 timer siden:

Er dette kartet riktig og alle i drift?

kart-over-mottaksanlegg-for-batseptik-rundt-oslofjorden.jpg?chk=664568

Det er kartet, den i Langesund virker ikke, ellers vet jeg ikke.

 

 

Dette er en lov hvor ingen har tilsynsmyndighet og ikke noen reaksjon ved brudd, en helt grei lov å forholde seg til der altså😉 

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, bjorngb said:

HVA - skal vi ha både svenske OG bulgarske tilstander her på berget?

Fra 1. juli blir det tilsynelatende slik i Oslofjorden ja.  Men jeg tror svenskene også - normalt et ganske lovlydig og pliktoppfyllende folk - har et bulgarsk forhold til tømmereglene.  Det observeres i allefall ikke at båter på vei inn i gjestehavner stiller seg i kø ved tømmestasjonen.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:
  • Emnestarter
  Lyst på båt skrev for 9 timer siden:

Er dette kartet riktig og alle i drift?

kart-over-mottaksanlegg-for-batseptik-rundt-oslofjorden.jpg?chk=664568

Vis hele sitatet  

Det er kartet, den i Langesund virker ikke, ellers vet jeg ikke.

Dette er en lov hvor ingen har tilsynsmyndighet og ikke noen reaksjon ved brudd, en helt grei lov å forholde seg til der altså😉

Melte du ifra?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er jo alltid frustrerende at de ikke setter den der Oslofjord grensa ved Larvik i hvert fall og akkurat som med torsken finner ut av at Langesund må være med på ting i Oslofjorden. Kjedelig å være alltid på "feil side" dersom man er lovlydig borger. Ser ut av det kartet som man må på tur helt forbi Jomfruland og Kragerø for septiken sin del i hvert fall om de grensene på havet stemmer og stasjonen i Langesund har dævva og den ved Helgeroa og lenger inn i fjorden har samme tilstand (siden å havnemanøvrere om sommern i Kragerø med alt av båter som er der høres ikke som noe enkelt og lett)

Med torsken virket det som kartet ikke omfattet 10 gradern. Er dette riktige grenser utpå Skagerrak? Ville vel anta at midt på havet gjør ikke litt septik noe mer problem (ikke at den tanken i stor båt ikke vil holde for ett år elns) enn den gjør lenger sør for Kragerø.

Link to post
Share on other sites

Den går vel ikke langt utpå Skagerrak? Må vel sjekke sjøkartet man kan jo ta en lengre tur til nytt sted på havet og se om fisken finnes der om det skal være så tungtvindt å være lovlydig borger i Langesundsområdet at folk skriver at det ikke virker engang selv om de har innført loven.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 4 timer siden:

Melte du ifra?

Nei, jeg antok at det var så tidlig på sesongen at den ikke var satt i drift, men idag leste jeg at den ikke virket og at de ventet på deler og håpet på at den skulle være igang fra 1. Juli.

 

Håper det, da jeg bruker den etter hver tur, hvis jeg har vært nedover  Bamblelandet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Apropos bulgarske og svenske forhold - jeg har allerede nevnt litt om tyrkiske forhold.  Jeg kom over denne informasjonen i dag (mest beregnet på større skip):

 

Quote

**IMPORTANT Note about Water Pollution**

Please note that the Turkish authorities are very strict and aggressive on  issues concerning water pollution in the territorial waters. This is why we kindly ask you to refrain 100% from disposing any sort of water when in Turkish ports, at anchorage, transiting the Turkish Straits or when at a shipyard. Our agency strongly advises you not to dispose of any water no matter how clean you feel that water is.

This includes but is not limited to:

- Kitchen water

- Food stuff

- Bilge water

- Cargo cleaning water

- Toilet water

- Deck cleaning water

- Filtered and recycled water.

The fines for such disposals can reach amounts up to usd.300,000.- or more.

There are constantly undercover patrol boats, staff and informants who take any possible reason to fine vessels whether for justified or unjustifed reasons.

Environment protection agency authorities take samples and photos of the vessel disposing water. They later board the vessel and take sample water that is then compared with the water they took as evidence from the sea. The samples and the pictures and a possible film allow them to arrest the vessel until the fine is paid. Not paying the fine causes the vessel to remain arrested until the fines are paid. A Letter of guarantee or a promisory note are not accepted.

fra https://www.boutros.com.tr/Transit_Info.html

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 9 timer siden:

Ja, på utsiden BARE, ellers 300 m grense,  Høl i hue  opplegg.

image.png.5b065e7ff189665ce1ba8518f094f0f8.png

Hvorfor er det høl i hue?

Poenget med dette vernet var vel et vern av raet, ikke først og fremst å forby septikutslipp.

Men kan være enig i at det er høl i hue å forby septikutslupp langt til havs som dette kartet over hele parken viser. Og særlig når vi vet hvordan havstrømmene går der.

 

Screenshot_20240627_213828_Chrome.jpg.4f5781398325b94226e406e05663a28b.jpg

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Forde alt drittvannet innafor må ut i forbudssonen.

Og som vanlig regner jeg med at drittvannet for det meste kommer fra overløp i kommunale renseanlegg. Men likevel ser det jo ut som om de aller fleste steder kan skilte med god eller veldig god badevannskvalitet ( i dette aktuelle området vel og merke).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...