Jump to content

Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden


nomen

Recommended Posts

7 hours ago, Roger jo said:

Det kommer vel an på øyne som ser-:rolleyes:  måtte bare.

 

Helt greit det:smiley: Litt morsomt også. Poenget mitt som jeg syntes du overså her var at fornuftige avstander betyr (ofte) langt pokkerivold i åpent farvann. De tidligere reglene var greie nok lenge. Så kom hysteriet om et bittelite problem som fullstendig overskygges av neste regnskyll når renseanleggene renner over. Her er resten vedlagt som et bilde. Jeg vet ikke hva du var ute etter her. Når jeg har tømt langt ute, og bader (så fremt det er 22C), så bader jeg ihvertfall ikke i min egen bæsj. Mulig jeg bader i andre sin? Jeg står uansett for det jeg skrev. 

 

image.png.1d3aff98e4b6c8a0982a127cb17e9c3c.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Var innom gjestehavna i Skjærhalden idag for å proviantere, og tenkte jeg kunne tømme septiken samtidig, men den septikpumpa jeg så var det surret sperrebånd rundt og var i ustand.

 

Denne var plassert ute på flytebrygga, håper ikke det er hva de kan tilby i en av de travleste havnene i Oslofjorden, spesielt ikke en dag etter at tulleregelen har blitt innført.

 

Imorgen skal jeg sjekke om de har fått liv i pumpen i Langesund, hvis ikke, må jeg inn til Brevik for å tømme der🙄

 

Må si at det føles litt rart at når man er midt ute mellom Torbjørnskjær og Færder, så kan man ikke pumpe ut 30-40 liter sjøvann iblandet litt piss og ett par "kabler" fordi da dør fisken🙄

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, nomen said:

Var innom gjestehavna i Skjærhalden idag for å proviantere, og tenkte jeg kunne tømme septiken samtidig, men den septikpumpa jeg så var det surret sperrebånd rundt og var i ustand.

 

Av og til er det nedetid på slikt utstyr, det skjedde med meg i Tyrkia også - men i Tyrkia var det "sorry, come back tomorrow!", jeg har en mistanke om at for steder som Skjærhalden så kommer sperrebåndet til å stå der i ukesvis eller mer, uten noe god informasjon om når pumpa vil være operativ igjen.

 

Som jeg skrev i høringsuttalelsen, det er viktig å ha en digital tjeneste som med live-oppdatering dersom noe går galt med pumpene.  Dersom det er meningen at man skal ankomme gjestehavn med full septiktank, så er det svært viktig at man vet at pumpen fungerer.  All honnør til de av oss som bistår med frivillig hjelp til slike prosjekter (meg selv inkludert, i det nedlagte "båtwiki"-prosjektet, samt nå gjennom NoForeignland).  Frivillige prosjekter fungerer av og til bedre enn når relevante myndigheter setter ting ut på anbud og lar millionene flyte fritt.  Dette er allikevel for viktig til at man utelukkende kan avhenge av at vilkårlige enkeltpersoner fortsatt har nok tid og krefter til å holde en tjeneste oppe, samt mate den med informasjon.  Det er mulig at en tjeneste kan basere seg på frivillig innsats, men det er for viktig til at det kan basere seg på at enkeltpersoner fortsatt har gnist og initiativ til å holde tjenesten oppe, samt at brukere skal gidde å rapportere inn feil.  Man kan eventuelt basere seg på en frivillig drevet plattform, men man trenger at en slik tjeneste er offisiell, at relevante myndigheter har plikt til å rapportere inn feil og prisendringer til tjenesten, samt at man har en kontinuitetsplan dersom tjenesten skulle falle bort.

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Roger jo said:
  • Bestumkilen på flåte, Kongen Marina på flåte,   Hovedøya på flåte ,Paddehavet på flåte

 

Er dette svaiflåter?  Jeg har brukt den i Bestumkilen, men har ikke tenkt så mye over det - det var vel ikke så mye vind da jeg var der - jeg bare antok at den var forankret i begge ender.  Det er jo ganske greit å legge til og forlate en svaiflåte slik at man alltid har vinden rett i mot eller rett fra akter (avhengig av båten), men det er jo noe begrenset med plass på disse stedene til å ha en diger greie på svai.

 

Link to post
Share on other sites

Sitat

 

Er dette svaiflåter?  Jeg har brukt den i Bestumkilen, men har ikke tenkt så mye over det - det var vel ikke så mye vind da jeg var der - jeg bare antok at den var forankret i begge ender.  Det er jo ganske greit å legge til og forlate en svaiflåte slik at man alltid har vinden rett i mot eller rett fra akter (avhengig av båten), men det er jo noe begrenset med plass på disse stedene til å ha en diger greie på svai.

Det er ikke svai i Bestum og Frognerkilen.

Link to post
Share on other sites

Har ligget på Bolærne noen dager, her er det gratis tømming på lett tilgjengelig flytebrygge. På tre dager så jeg 2 andre båter benytte tømmestasjon. Tror det tar tid før folket venner seg til å benytte disse.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

On 7/2/2024 at 12:42 PM, Komodo said:

I de tilfellene der det er tømmefasiliteter i egen havn må det vel være få argumenter for å tømme til sjø.

 

Veldig enig i den, dersom tømmefasiliteter finnes i havna man skal til (enten det er egen hjemmehavn eller gjestehavn), og man faktisk har tømmemulighet over dekk, så finnes det få gode unnskyldning for ikke å bruke den (men da er man også avhengig av at den er tilgjengelig og fungerer når man kommer frem).  Det var også et av premissene da jeg skrev høringsuttalelsen.   Jeg tror nok det er stor uenighet blandt de som "godkjente" høringsuttalelsen om hvor langt unna tømmestasjonen skal være før den ikke lengre er å regne som "enkelt tilgjengelig", men jeg vil mene at alle som "godkjente" høringsuttalelsen implisitt har godkjent premisset om at man benytter tømmestasjonen i havna man skal til, dersom den finnes og fungerer.

 

Nå var det mange som ikke var enig i høringsuttalelsen, jeg tror mange av de dumper til sjø uansett.  I tillegg ser man i praksis at tømmestasjoner blir svært lite benyttet, selv om de er plassert i populære gjestehavner og hjemmehavner, og selv om forbudet har trådd i kraft.

 

Jeg vil oppfordre de av folket her som er tilhenger av tømmeforbudet om å ta en snakk med naboen.  Hva gjør de med toalettavfallet?  Hvorfor bruker de ikke tømmestasjonen?  Jeg vil på det sterkeste anbefale å holde en hyggelig tone og prøve å ikke opptre konfronterende eller aggressivt.  Dersom folk opplever at det blir lagt merke til at man besøker tømmestasjonen, samt at folk faktisk bryr seg om dette, så vil man gradvis kunne endre holdningene i samfunnet.

 

On 7/2/2024 at 12:42 PM, Komodo said:

Jeg tror nok de fleste synes det er bra å tømme til tømmestasjoner så lenge logistikken er ok. 

 

I henhold til statistikkene over hvor mange som benytter stasjonene, så ... tar du feil. (Her baserer jeg meg riktignok ikke på signifikante statistikker - observasjonen fra @Bloubergover, samt artikkelen fra Vollen.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Blouberg said:

Leste at Skjærhalden tømmestasjon er ute av drift til godt ut i august.

 

Så var jeg ganske spot on:

 

13 hours ago, tobixen said:

Av og til er det nedetid på slikt utstyr, det skjedde med meg i Tyrkia også - men i Tyrkia var det "sorry, come back tomorrow!", jeg har en mistanke om at for steder som Skjærhalden så kommer sperrebåndet til å stå der i ukesvis eller mer, uten noe god informasjon om når pumpa vil være operativ igjen.

 

Link to post
Share on other sites

For oss med Bavaria båter som har "falltanker" i skutesiden + dekkavsug, så er det faktisk et insentiv i det å bruke tømmestasjonene. Bakgrunnen for det er designet. Det er to slanger ut av septiktanken. En til sjø og en til dekkavsuget. Begge sitter i bunnen av septiktanken. I den sistnevnte slangen blir det stående septik ved tømming til sjø. Det er et drittdesign. I seilbåten kan jeg løse det ved å spyle nedi der med saltvann siden forrige eier har innstallert en høytrykkspumpe for saltvann med lang slange. Dette kan jeg da gjøre i åpent farvann. Den muligheten hadde jeg ikke i motorbåten.

 

Så er det også forskjell på kvaliteten på tømmestasjoner. Den beste jeg har prøvd er den på Vallø utenfor Tønsberg - se bilde under. Den hadde gjenger og kunne skrus ned i dekkavsuget. Når den hadde sugd tanken tom, så åpnet jeg tømming til sjø og da sugde den opp en god del av Oslofjorden gjennom tanken min og skylte det rent i akkurat den slangen. Helt til man legger en varmekabel i den igjen selvsagt. Tilbake til designet som ikke er bra.

 

Med båtplass i Vrengensundet og seilbåt, så er det en time en vei til Vallø. Det er også en time en vei til Verdens Ende. Men den tømmestasjonen vet jeg ikke om er i bruk. Båter fortøyer der som om det var en vanlig gjesteplass har jeg sett. Vanligvis møter man en tømmestasjon med en gummistuss som må trykkes ned i avsuget på dekk.

 

Så jeg er tilbake til det elleville i dette forbudet mot tømming som ikke skal håndheves. Det verste er vel at disse politikerne som sto bak dette har lagt dette bak seg, og tenker at de har reddet Oslofjorden. Nå er de på full fart mot "the next current thing" :lol: Det kommer sikkert til å ramme oss det også.

Septikk.jpg.9130a5b0e06f6c19ad0c06ef4fb40166.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Tja om private havner ikke har utstyr oppe å gå, eller velger ikke å installere/tilby tjenesten. Så muligvis det kan presse frem kommunale/statslige tilskud/stasjoner flere plasser, siden det jo blir umulig for mange å følge loven.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, Okkaby said:

Tja om private havner ikke har utstyr oppe å gå, eller velger ikke å installere/tilby tjenesten. Så muligvis det kan presse frem kommunale/statslige tilskud/stasjoner flere plasser, siden det jo blir umulig for mange å følge loven.

Neppe. Dette er og blir en "sovende lov", ren symbolpolitikk.

 

Som nevnt lengre oppe, de som sterkt mener at loven bør følges kan benytte loven som brekkstang til å få frem endringer hos sine naboer, men det begrenser seg til havner som har tømmefasciliteter.

Link to post
Share on other sites

Dette var tydeligvis en sak som engasjerer,ser at den nye tømmestasjonen på Bolærne er nevnt.Ny flåte med pumpe og nytt pumpehus på land som sender dritten til nordenden av øya til tanken som militæret brukte med stor over ledning ut i sjøen ,blir null rensing av det kan noen forklare meg vitsen med et slikt opplegg?

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 25 minutter siden:

... ser at den nye tømmestasjonen på Bolærne er nevnt.Ny flåte med pumpe og nytt pumpehus på land som sender dritten til nordenden av øya til tanken som militæret brukte med stor over ledning ut i sjøen ,blir null rensing ...

Er dette et dokumentert faktum?

 

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 6 timer siden:

sender dritten til nordenden av øya til tanken som militæret brukte med stor over ledning ut i sjøen ,blir null rensing

Vært fint om dette kunne dokumenteres. Spesielt da dette også ligger i en nasjonalpark. Vanskelig å skjønne at det kan forsvares å bruke penger på tømmestasjon når bare er å flytte på dritten..

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

nomen skrev On 3.7.2024 at 1.23:

 

 

Må si at det føles litt rart at når man er midt ute mellom Torbjørnskjær og Færder, så kan man ikke pumpe ut 30-40 liter sjøvann iblandet litt piss og ett par "kabler" fordi da dør fisken🙄

Mens om du har gjort det samme i ei bøtte og kastet ut, eller over ripa, så er det altså helt greit:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

@Roger jo De visste jeg faktisk ikke om. Men se på dette kartet fra Færder kommune: Stemmer det at det også er en tømmestasjon rett syd for Kiwibutikken? Det hadde passet veldig fint da vi har hjemmehavn rett øst for 8 Glass. Her kunne jeg ha fått kvittet med med det som står i septikslangen fra falltanken og opp til dekkavsuget isåfall.

 

image.png.b8e4aef51b0bf5d6954a677ea824b629.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, mawilu said:

Færder kommune teknisk avdeling vil sikkert bekrefte at hele øya med resturanten, toaletter og dusjer bruker den løsningen Forsvaret brukte,jeg har ikke sett noen planer om å knytte øya til renseanlegget på Vallø

 

Hvis det finnes en tank, så er det også mulig å tømme tanken og transportere dritten til fastlandet.  Å la det gå rett ut til Oslofjorden, atpåtil i en nasjonalpark, det er ulovlig, såfremt det ikke finnes noe dispensasjonsvedtak.  Det hadde vært fint å diskutere fakta i stedet for å synse om at tømmestasjonen i praksis kun er til pynt.  Er det noen som gidder å sende mail til kommunen og stille spørsmål om dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...