Jump to content

Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden

nomen

Recommended Posts

Okkaby skrev for 17 timer siden:

Tja om private havner ikke har utstyr oppe å gå, eller velger ikke å installere/tilby tjenesten. Så muligvis det kan presse frem kommunale/statslige tilskud/stasjoner flere plasser, siden det jo blir umulig for mange å følge loven.

I 2005 startet Finland opp med tømme forbud og de andre landa fulgte opp

Sverige  kom etter i 2015 og vi i 2024 det er 19 år  med utredninger her..

Nå synes jeg at vi kjører på med å bruke stasjonene så en får kartlagt flaskehalsene. og får dokumentert at det er mange mil for å få tømt for enkelte, 

Da kan vi  rope på flere sugestasjoner og billigere i diesel.

Så må myndighetene riste lavrandørene  så det er deler på lager, så feil kan fikses på få dager. 

Det beste hadde hvert om de fulgte Danskene.

Slik er det i Danmark, det virker har testet det når jeg har ligget værfast  3  ganger,

da kommer de med en tank /pumpe på tralle.

Sakset fra danske linken under.
 ""ikke alle danske havne har faciliteter til tømning af bådens
 holdingtanke (opdateret 2020). Ikke desto mindre har du som sejler
 krav på at kunne få tømt din holdingtank på havnen, fx af en slamsuger.
Udgiften til tømningen skal afholdes af havnen.""
Standardisering for landtilslutning mellem skibets holdingtank og pumpen
 på land (ISO 8099) betyder, at du som sejler ikke skal medbringen en række
 forskellige sammenkoblingsled.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nå har det vært forbud mot tømming i Færder Nasjonalpark i fler år allerede. Selv har jeg aldri sett noen båter ved de tømmestasjonene vi har her, så at det blir noen endring nå tviler jeg sterkt på. 

Bolærne har tank på Vestre så vidt jeg vet, som vistnok blir tømt når det trengs. Men overvann går ut i Nordbukta på Østre.

7 hours ago, Roger jo said:

Fant den

image.png.8242198428effd47cc0699f201a4061b.png

Da har jeg slumpet til å få en båtplass 0,6 NM fra denne tømmestasjonen da:giggle: Takk for tips. Det vil gjøre det lettere, og som nevnt over blir det et insentiv å bruke den for å få tømt avsugsslangen også slik at det slipper å stå septik i den, men heller ferskvann med klor. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg har til gode å se noen tall på hvor mye N og P som slippes ut av de forskjellige og hvor det økologiske knekkpunktet er.

Nå gjøres mange ting samtidig, noen som trolig vil hjelpe og er gledelige, som en dreiing mot aerob kompostering av husdyrmøkk heller enn lett vannløselig gylle. Hvor mye utgjør det vs. tømmeforbudet vårt, og hvilket tiltak får æren? Samtidig snakkes det om fiskeforbud med gledelige og trolig effektive ting som kjeppjaging av bunntrål og smålige ting som fritidsfiskeforbud. Dette griper kanskje også inn i næringstoffproblematikken i vårt tema, jeg tror det vil ruste fjorden bedre til å håndtere stoffene når bunnen ikke harves jevnt og trutt av bunntrål.

Selv om det ikke står ordrett i artikkelen, og selv om Miljøpartiet i utgangspunktet ønsker et forbud, så er Rasmus Hansson fra Miljøpartiet ganske klar på at forbudet som er innført er symbolpolitikk: https://www.nrk.no/stor-oslo/mdg-stusser-over-kloakkforbud-for-bater-i-oslofjorden-1.16955113

... og selv "overholder han forbudet så godt han kan" :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

JRK skrev for 2 timer siden:

Problemet som omtales i artikkelen er algevekst pga overgjødsling. Da er det landbruket og urenset kloakk som er de store synderne. Men som vanlig er NRKs artikkel spekulativt ladet; de vinkler artikkelen med at det er få som blir fristet til å bade, i samme setning som at vannet er misfarget:

"VEKKER BEKYMRING: Lørdag ettermiddag var det ikke mange som ble fristet til et bad i Oslofjorden."

Fraværet av badeengler skyldes nok heller de elendige badetemperaturene vi har om dagen, men det passer vel ikke helt inn i NRKs nye miljøprofil hvor global oppvarming er hovedtema.

Problemet med overgjødsling og algevekst skal vi imidlertid ikke kimse av, der er det i aller høyeste grad på tide at folk våkner. Noe fasitsvar har vi ikke på dette, men jeg vil tro urenset kloakk og utslipp fra landbruket er hovedårsakene til at tilstanden i Oslofjorden er så ille. Store partier i fjorden lider av oksygenfattig vann langs bunnen, og dermed store områder hvor alt er dødt. 

I denne artikkelen blir det presentert en løsning på problemet med at det skal pumpes vann opp fra dypet for å få sirkulasjon og dermed mer oksygen nærmere bunnen. Lokalpolitiker i Bærum Erik T. Bøe ser ut til å være helt i ekstase over at denne enkle "oppfinnelsen" kan være løsningen på problemene i Oslofjorden (å herregud... :crazy:):

"–Da jeg hørte det første gang så tenkte jeg «kan det være så lettvint»? Han sier at det er forslag som dette politikere ønsker seg."

"Selv er han veldig optimistisk. – Her høres det ut som vi kanskje har løsningen på den katastrofen som foregår i fjorden bak meg her, sier lokalpolitikeren med et stort smil."

I denne artikkelen derimot høres det ut som om myndighetene skisserer en løsning som kan monne. Artikkelen er fra 2022, men jeg hadde ikke fått med meg dette utspillet. Her adresserer de problemet med overgjødsling der det hører hjemme, altså i hele nedbørsfeltet som ender opp i Oslofjorden. Dette er helt i tråd med hva jeg har hevdet flere ganger her på forumet. Vi snakker da om et område som strekker seg helt nord til  Trønderlag, vest til Hardangervidda, og syd til sørlandet. Alle kommuner som har renseanelgg der utslippene ender opp i Oslofjorden samt bønder som har gjorder i dette nedbørsfeltet må være med på dugnaden. Ikke uventet så reagerer de lokale ordførerne på dette, de mener selvsagt at deres utslipp er små, og at de ligger for langt fra Oslofjorden til at det spiller noen rolle. For min del mener jeg at staten burde gå inn med en kraftig finansierering av disse renseanleggene, men der setter Barth Eide ned foten; dette skal brukerfinansieres! (Han er nok mer glad i å sende penger ut av landet enn å bruke dem her på berget). 

Her er Kongsbergs ordførers syn på saken:

"– Det er jo byene nærmest Oslofjorden som slipper ut mest. Jeg vil jo si at jo lenger unna en kommer Oslofjorden jo mindre skyld har man for problemene, sier ordføreren på Kongsberg, Kari Anne Sand (Sp)."

Her er et kart som viser hvilket nedbørsfelt som ender opp i Oslofjorden. Kilde: Havforskningsinstituttet:

Nedbrsfelt-Oslofjorden.jpg.19cc344a51f79614351973aa0055f02b.jpg

Du har nok helt rett @Komodo. Egentlig er det litt trist for da skjønner vi jo at dette blir det krevende å få endret. Alle fraskriver seg snsvaret. Jeg tror det er en ting til som spiller inn og akselererer det hele og det er sjøtemperaturen. Det er varmere i fjorden og det gjør det også værre.

Hilsen

Lurvetass

En litt positiv melding herfra. I fjor var det så og si helt slutt på høstpløying på Romerike. På Øvre Romerike, der jeg bor, så jeg i våres knapt en eneste pløyd åker da snøen gikk, noe som var veldig spesielt. Høstpløyingen har blitt ansett som en av hovedårsakene til tilførselen av næringssalter. I Norge er vi spesielt utsatt for utvasking av næring og humus på grunn av den sterke snøsmeltingen og topografien med kløfter og bekkefar mellom jordteigene som på Romerike utgjøres av gammel sjøbunn hel opp til kote 200.

Nå mangler det bare tiltak med fullrensing av kloakkavløpene. I dag går mesteparten av fosfatet (=pisset) direkte ut i elver og vassdrag før det ender i havet. Dette bør den norske stat kunne se som prioritert oppgave når man har råd til kontorbygg til 63 milliarder (=10 000 kroner per nordmann, FØR overskridelsene), eller titalls milliarder for å "redde regnskogen" i fjerne land under tvilsomme regimer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Veldig bra innlegg Kommodo, grundig som alltid. Kommentarene under har ikke noe med ditt innlegg.

Mitt innleg var nok litt ironisk ment. Om det er rett det jeg har lest om utslipp i Sverige så står hele lystbåtflåten for 3%  av nitrit og 5% av forsfat, eller var det omvendt?

Da ville jeg gjerne sett ett regnskap på om dette er fornuftig. Er det det kan man gjerne inføre tømmeforbud i de aktuelle områdene.  Ett problem som det ikke er snakket så mye om er lukt. Jeg ser for meg at ved manglende tømming grunnet manglede kapasitet på tømmestasjoner, medfører en eim av kloakklukt i våre båthavner. Da tenker jeg selfølgelig på lukt fra tankene, ikke utlsipp.

• 2 uker senere...

Sakset dette fra Båtmagasinet nå. 

Jeg har benyttet tømmestasjoner flere ganger i sommer.

Skulle jeg ha betalt? Stykkpris? 

Noen som kan si noe om denne Gjeruldsens planer? 

--------

Vollen Marina har investert store beløp i tømmeanlegget som ligger på en flytebrygge helt ytterst mot fjorden i Vollen. For å finansiere tømmeanlegget vil Gjeruldsen innføre en stykkpris for tømming, og betaling gjøres gjennom appen Marina Booking, som også brukes til å betale gjestehavnsplasser, strøm, dusj og sanitæranlegg i marinaen.

‐--------'

Intensjonene er absolutt bra ift forurensningen, men det er finansieringen jeg stusser på...

https://cm.batmagasinet.no/septik-vollen/batfolk-driter-ikke-i-fjorden/886102?utm_campaign=b2c73feac0-BATMAGASINET_NYHETSBREV_2024_07_25&utm_medium=email&utm_source=Båtliv_Group_2&utm_term=0_5156d7d03f-b2c73feac0-504749107

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Havarita skrev On 13.7.2024 at 19.35:

Ja for skipstrafikken har reglene vært strengere en stund.

Teksten nedenfor er hentet fra en artikkel i Tønsbergs Blad.

Slik jeg tolker det som skrives, så skal det ikke mye til for at de kan slippe kloakk eller "renset" kloakk ut i fjorden.

Det er ingen krav til rensing av nitrogen eller fosfor.

Mine uthevninger i teksten.

--------------------------------------------------------

Lars Christian Espenes er seksjonssjef internasjonalt miljø i Sjøfartsdirektoratet.

Han bekrefter at det er andre regler for utslipp av kloakk i Østersjøen enn i Oslofjorden.

– I Østersjøen er det forbudt å slippe ut kloakk for passasjerskip som har mer enn 12 passasjerer. Det er lov å slippe ut renset kloakk, men her er det et ytterligere krav om nitrogen og fosforrensing, skriver Espenes i en mail.

I Oslofjorden finnes det ingen krav om nitrogen og fosforrensing, forteller han.

Kan cruiseskip og ferjer slippe ut kloakk i Oslofjorden?

– Kravene til utslipp av kloakk i Oslofjorden er forskjellige for skip som går internasjonalt og skip som utelukkende går i innenriksfart. Cruiseskip og ferjer i internasjonal fart kan ikke slippe kloakk ut i Oslofjorden. Hvis de benytter et kloakkrenseanlegg så kan de slippe ut renset kloakk. Merk at det ikke er noe krav om at kloakken skal være renset for nitrogen og fosfor (næringsstoffer), skriver Espenes.

For ferjer som går innenlands er det ikke forbud for septiktømming i Oslofjorden. Der er det 300-meterregelen som gjelder.

Ferger som går utelukkende i innenriksfart kan slippe ut kloakk hvis de er 300 meter fra nærmeste land, skriver Espenes.

– Hva er kravene for utslipp for henholdsvis cruiseskip og ferjer?

– Hvis skipene er omfattet av MARPOL vedlegg IV kan de oppfylle utslippskrav på følgende måter:

Ha lagring og levere kloakk i land.

Tømme kloakken 12 nautiske mil fra land.

Ha et godkjent desinfeksjonsanlegg som kan tømmes 3 nautiske mil fra land.

Ha et godkjent kloakkrenseanlegg hvor det ikke er noen avstandsrestriksjoner når det gjelder utslipp (med mindre avløpsvannet inneholder synlige, flytende faste stoffer eller forårsaker misfarging av det omkringliggende vannet).

--------------------------------------------------------

bergie skrev On 27.7.2024 at 15.22:

I Oslofjorden finnes det ingen krav om nitrogen og fosforrensing, forteller han.

Kan cruiseskip og ferjer slippe ut kloakk i Oslofjorden?

– Kravene til utslipp av kloakk i Oslofjorden er forskjellige for skip som går internasjonalt og skip som utelukkende går i innenriksfart. Cruiseskip og ferjer i internasjonal fart kan ikke slippe kloakk ut i Oslofjorden. Hvis de benytter et kloakkrenseanlegg så kan de slippe ut renset kloakk. Merk at det ikke er noe krav om at kloakken skal være renset for nitrogen og fosfor (næringsstoffer), skriver Espenes.

For ferjer som går innenlands er det ikke forbud for septiktømming i Oslofjorden. Der er det 300-meterregelen som gjelder.

Ferger som går utelukkende i innenriksfart kan slippe ut kloakk hvis de er 300 meter fra nærmeste land, skriver Espenes.

Som jeg oppfatter at må bety at Moss - Horten kan slippe ut alt når de er midfjords. Tror det skal noen fritidsbåter for å komme opp i det volumet det har.

PS! Det kan jo være at det samles opp og leveres godkjent mottak.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Anlegget til Chemring Nobel på Sætre i Asker produserer eksplosive kjemikalier som brukes til å lage ammunisjon.

Et avfallsstoff fra produksjonen er nitrogen, som slippes ut i Oslofjorden.

Nitrogen fra avløpsvann, industri og jordbruk er en av hovedårsakene til miljøproblemene i Oslofjorden.

Klima- og miljødepartementet har likevel gitt fabrikken lov til å femdoble nitrogenutslippene sine, fra opptil 41 til 200 tonn i året, fram til 2028, skriver Teknisk ukeblad

Båtfolk; Ikke glem at tissing i fjorden er forbudt! 

Kan være en krusedull av tekst

https://www.nrk.no/stor-oslo/norge-trenger-mer-ammunisjon_-sprengstoffabrikken-chemring-nobel-far-femdoble-utslippene-sine-1.16791600

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

• 1 måned senere...
Seilars skrev for 14 timer siden:

Har dette forbudet ført til noe annet enn diskusjoner på BP?  Nå har vel fjordens båtfolk fått en sesong på å teste ut. Skal myndighetene skrive 0 i utslipp fra fritidsflåten i neste rapport eller? 

Er vel neppe null, men det har vel hjulpet?

Brukt tømmestasjonen i Langesund mye i år, akkurat som tidligere. Senest på søndag, veldig grei og bruke så lenge det ikke er for mye vind. Den var i ustand en periode tidligere i sommer, men den i Brevik har fungert hele sesongen.(som jeg har sett)

Den i Kragerø var ikke noe god, ligger utsatt til for bølger og manuell pumpe, den kommer jeg ikke til å besøke igjen..

De jeg besøkte i Sverige var også greie å bruke.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

15 hours ago, Seilars said:

Nå har vel fjordens båtfolk fått en sesong på å teste ut.

Vintersesongen står på dør, og da er det lite av tilgjengelige tømmestasjoner.  Utslippene vinterstid er nok ganske så insignifikante, men samtidig er det tilnærmet umulig å benytte toalettet uten å være lovbryter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 3 timer siden:

Vintersesongen står på dør, og da er det lite av tilgjengelige tømmestasjoner.  Utslippene vinterstid er nok ganske så insignifikante, men samtidig er det tilnærmet umulig å benytte toalettet uten å være lovbryter.

Ett godt poeng, og viser hvor tåpelig hele opplegget er

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nitrogenutslipp har, om vi ser bort fra akvakultur visstnok vært nokså stabilt leenge (fra ca 1985 vist her, NB tabeller er for selve norskekysten, ikke bare Oslofjorden): 

image.png.24a295abc890540daa0439ba8f5ca082.png

Fosfor, også ca det samme:
image.png.3b940248bffbb4932803a82df42d3c6d.png

De samme tabellene i denne publikasjonen for Oslofjorden er langt bedre, de viser en reduksjon av de samme utslippene i den samme perioden. Det er ca det samme helt ned til Lindesnes, men; fra Lindesnes og vest/ nordover så er det disse tabellene som er nokså gjeldende. Totalt for norskekysten, så er den største faktor for økningen av Fosfor og Nitrogen som da virker å være akvakultur. Med veldig klar margin. 
Dermed er det vel egentlig nokså klart at dette er et spill for galleriet..? Eller; det kan virke slik iallefall, dessverre. Selv om det uansett virker å være helt klart at Oslofjorden vil tåle ekstremt lite av dette. 
(Kommer nok til å bygge om min båt til å kunne tømmes fra landanlegg neste gang jeg er på land (dvs neste vinter 25/26), men jeg bor jo utenfor dette området for pålegg om tømming).

Tabeller hentet fra miljødirektoratet:

https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2022/mars/kildefordelte-tilforsler-av-nitrogen-og-fosfor-til-norske-kystomrader-i-2020-tabeller-figurer-og-kart

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...