Jump to content

Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden


nomen

Recommended Posts

Jeg mener at andre har skrevet at det fort blir noe griseri. Selv har jeg ingen erfaring med å bruke slik tømming, men kanskje jeg skulle teste det en gang? Jeg har jo ordnet med suging fra dollboardet, håper gjengene passer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Lars H. said:

Jeg har jo ordnet med suging fra dollboardet, håper gjengene passer.

Det er ikke alle plasser hvor det er en gjenget munnstykke. Den i Skärhamn f.eks, har bare et munnstykke med kon gummiplugg om jeg husker rett. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Jeg mener at andre har skrevet at det fort blir noe griseri.

Jeg tømte ofte med andre båten, da det var dårlig opplegg for å åpne "tømme til sjø" ventilen.. 

 

Men på disse stasjonene var det mye forskjellig. Det var ingen med gjenger så jeg kunne se.. bare plast og gummi. Noen hadde avføring / toalett papir hengene ut av røret når jeg tok det.. så det dryppet her og der før pumpen startet. Et sted raste det ut når jeg tok inslangen. Der gikk jeg raskt vekk. Selve pumpingen gikk som oftest greit.. må suge lengre enn en tenker så dritten ikke kommer ut av røret igjen. 

 

Et par av stedene virket det ikke, som selvsagt er litt surt når en bruker 10-30 minutter ekstra på turen.

 

Tror de må innføre påbud om å bygge pumpestasjon på alle steder som selger drivstoff og som har gjestehavn om dette skal være gjennomførbart. Og de må kunne søke støtte for alle kostnadder.

 

Tror det er høyere nytteverdi å påby nitrogenrensing på alle kommunale renseanlegg.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, ydalir said:

Veldig gledelig! For fjorden selvsagt men også for oss båteier i Oslofjorden. Vi har alt å tjene på forbudet. Det motsatte ville gitt oss et kjedelig omdømme blant majoritetsbefolkningen, noe vi ikke trenger når feks spørsmål om båtplasser vs bading kommer opp..

Jeg greier ikke helt å se det positive i eksistensen av tannløse forskrifter som de færreste respekterer.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 7 timer siden:
ydalir skrev for 11 timer siden:

Veldig gledelig! For fjorden selvsagt men også for oss båteier i Oslofjorden. Vi har alt å tjene på forbudet. Det motsatte ville gitt oss et kjedelig omdømme blant majoritetsbefolkningen, noe vi ikke trenger når feks spørsmål om båtplasser vs bading kommer opp..

Vis hele sitatet  

Jeg greier ikke helt å se det positive i eksistensen av tannløse forskrifter som de færreste respekterer.

Og legg til en kraftig inngripen i enkeltpersoners frihet.. så har du kjernen i motstanden mot røykeloven.. som jo ble en suksess. 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med disse tømmestasjonene er at det blir minimalt med gris.

 

Så lenge stasjonene fungerer og det ikke er lange køer, har jeg ingen problem med å bruke den, jeg har som sagt gjort dette i flere år.

 

Hovedproblemet er at det har liten, eller ingen effekt for det man vil oppnå, og at man på arrogant vis skyver byrdene med ventetid, omveier og ikke minst kostnader over på andre uten å ta de store grepene selv.

Tør jeg minne om de 16-17 000 mrd. kronene vi eier sammen, det er antagelig nok til å utbedre samtlige renseanlegg i hele Norge.

 

Bare se på ordlyden i det Danske lovverket som Rogerjo viser til, det spiller liksom litt mer på lag med befolkningen.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 13 minutter siden:

legg til en kraftig inngripen i enkeltpersoners frihet.. så har du kjernen i motstanden mot røykeloven.. som jo ble en suksess. 

Bare en liten detalj... når folk slutter å røyke inne, merket man umiddelbart at forbudet hadde effekt. Dette fordi man tok vekk den ene store kilden til problemet, da det ikke var andre mye større kilder til luftforurdnsingen som fikk fortsette med røykingen.

 

Dessuten var det relativt enkelt og legge til rette for røykerne.

 

Jeg tror de fleste av oss båtfolk hadde innrettet oss til dette forbudet hvis vår aktivitet var den eneste årsaken til problemet, og ikke minst om det hadde blitt lagt til rette før loven trådte i kraft.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Nå er jo jeg storrøyker, men jeg husker godt fra tiden før røykeloven da vi på jobben hadde møter på avdelingen i små møterom der 3/4 av deltakerne røykte. Det kunne svi godt i øynene selv for røykerne. Det ble øyeblikkelig resultat/forbedring da det ble slutt på dette.

 

Når det gjelder båtlivet, kom det i sin tid en lov som også ga gode resultater: Innføringen av forbud mot å tømme septik innenfor 300m fra land.

 

Før den tid kunne det flyte både bæsj og toalettpapir rundt båtene i en havn. Jeg husker godt et sted vi lå rett ved en fin snekke der barnene i båten drev og badet rundt båten. Så kom mamma'n ut på dekk og ropte til barnene: "Opp av vannet unger, pappa skal bæsje!".

 

Så,  300 meters regel og det at det ble vanlig med septiktank var fornuftige ting der det samlet seg mye fritidsbåter.

 

Men den nye regelen for Oslofjorden? Det er vel ikke lenge før det gjelder hele kysten fra Svenskegrensen til Kirkenes.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 52 minutter siden:

Bare en liten detalj... når folk slutter å røyke inne, merket man umiddelbart at forbudet hadde effekt. Dette fordi man tok vekk den ene store kilden til problemet, da det ikke var andre mye større kilder til luftforurdnsingen som fikk fortsette med røykingen.

 

Dessuten var det relativt enkelt og legge til rette for røykerne.

 

Jeg tror de fleste av oss båtfolk hadde innrettet oss til dette forbudet hvis vår aktivitet var den eneste årsaken til problemet, og ikke minst om det hadde blitt lagt til rette før loven trådte i kraft.

Godt og viktig poeng :thumbsup:

 

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Når det gjelder båtlivet, kom det i sin tid en lov som også ga gode resultater: Innføringen av forbud mot å tømme septik innenfor 300m fra land.

Også et viktig poeng som kan sammenlignes med røykeloven selv om lokal septiktømming er et mer visuelt problem enn et forurensings- eller helseproblem.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sammenligningen med røykeloven er relevant, og jeg har selv flere ganger kommentert at loven på lang sikt kan ha en tilsvarende "oppdragende" effekt, men røyking er noe veldig synlig, mens septikutslipp stort sett kan gjøres uten at noen merker noe til det. Det har jo vært forbud i Sverige i en stund nå, og vi har ikke noe inntrykk av at tømmestasjonene der blir flittig brukt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært langt mer positiv til et slikt forbud dersom myndighetene samtidig hadde gjort noe effektivt med de EGENTLIGE problemene: Nitrogenutslipp fra renseanleggene og fra jordbruket. Og da snakker man om stort sett hele Østlandsområdet som er nedslagsområdet til Oslogjorden. Men det er selvfølgelig enklere å score billige politiske poenger ved å gi forbud overfor andre enn å gjøre tiltak selv . . . .

 

Nå ser det ut til at jordbruket har fått restriksjoner mhp. høstpløyingen som hittil har forårsaket stor avrenning under snesmeltingen. Det er jo noe positivt oppe i det hele. Men tviler på at det løser problemet. Båtfolket burde nå utfordre politikerne til å vise at de  akter å komme med effektive tiltak annet enn bare forbud.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 1 time siden:

Dette beskriver politikere i hele vestlige verden  106 syndromet

https://www.instagram.com/reel/CtVuiWNobGQ/?igsh=MWg3MjF2MmpydzF3

Noe klima- og miljøministeten oser lang vei av. Rett gjennom ten-sing og AUF og drilling i debatteknikker, deretter ut for å styre samfunnet. På den andre siden har vi en energiminister som har "tråkka arbeidsskoa" i yrkeslivet, men det er en mild påstand å si at han ikke presterer noe bedre. 

 

Dette syndromet er vel tett ledsaget av Dunning-Krüger effekten, som kjennetegnes av at folk med lav kompetanse er skråsikre på at de besitter den riktige oppfatningen av virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

I intervjuet med ministeren på båtturen, sa han vel at det inntil videre ikke ville bli håndhevet, men at han forventet at alle fulgte det. Også at kommunene fulgte opp med å legge til rette for landtømming.

Ingen skal ta fra ham at han ikke kan dagdrømme.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 4 minutter siden:

Hvordan tenker de å håndheve forbudet? Er det opplyst om det noe sted?

Det er jeg også spent på, skal det være en spotter ved tømmestasjonen som registrer båtene som ikke er innom, og en som border båten når den klapper til kai og kontrollerer?

 

Eller skal det være kontrollører som følger etter oss ute på fjorden.

 

Kontrolløren:"Hei, vi ser det flyter septik i kjølvannet bak deg, det blir bot".

 

Jeg:"Ok, bare legg frem DNA-bevis på at det er min septik, så skal jeg betale.😉😄😄

 

 

Tipper kommuner og politi skal se langt etter ekstramidler for å følge opp dette tuĺlet.

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

762mm skrev 5 minutter siden:

Smått utrolig lesing her, lover vi ikke har lyst å følge trenger vi ikke, men lover som vi synes er greit er kjekt å ha. Personlig synes jeg at jo mindre dritt som flyter so bedre

Er nok heller at lover/tiltak som fungerer vil vi ha, ikke symbolsk svada.

 

Men de av dere som synes det er greit å tilbringe en søndag ettermiddag som idag i tømmekø, gjør gjerne det👍

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 19 minutter siden:

greit å tilbringe en søndag ettermiddag som idag i tømmekø

Vil tro komposteringsdassprodusentene (for et fantastisk ord, fant på det helt selv) vil få en grei oppsving framover.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 13 timer siden:

Jeg greier ikke helt å se det positive i eksistensen av tannløse forskrifter som de færreste respekterer.

Er det ikke det hele nasjonen er bygd på?
Jeg syntes forbudet er helt greit en vakker dag slutter neste generasjon å tømme dritt i sjøen og kanskje stopper de på rødt lys når de sykler også.
 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 54 minutter siden:

Hvordan tenker de å håndheve forbudet? Er det opplyst om det noe sted?

Ut fra det jeg leser i Fredrikstad blad skal det ikke håndheves. Politiet er i alle fall klare på at dette ligger utenfor deres område.

 

762mm skrev 48 minutter siden:

Smått utrolig lesing her, lover vi ikke har lyst å følge trenger vi ikke, men lover som vi synes er greit er kjekt å ha. Personlig synes jeg at jo mindre dritt som flyter so bedre

I prinsippet enig med deg, men ikke her. Dette framstår for meg som symbolpolitikk i praksis. Jeg er redd et slikt forbud vil få negative konsekvenser for miljøet totalt sett. Bæsj og dasspapir som flyter rundt i vannet der vi bader vil vi ikke ha, men det er jo ivaretatt av tømmeforbud nær land. Dette forbudet blir vel heller ikke håndhevet så vidt jeg vet. 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 6 timer siden:

Bare en liten detalj... når folk slutter å røyke inne, merket man umiddelbart at forbudet hadde effekt. Dette fordi man tok vekk den ene store kilden til problemet, da det ikke var andre mye større kilder til luftforurdnsingen som fikk fortsette med røykingen

Jepp, du merket umiddelbart endring. Det vil du ikke merke med denne loven. Men det er fordi du ikke er fisk. Denne loven er ikke innført først og fremst med tanke på folkehelsa, men med tanke på økosystemene i fjorden. Videre, argumentet om at så lenge det er mange andre kilder til forurensning så kan jeg fortsette med å drite i vannet er.. vel hva synes du egentlig selv? Fordi mange andre så kan jeg også.. det er vel ikke et veldig godt argument?

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 1 minutt siden:

Jepp, du merket umiddelbart endring. Det vil du ikke merke med denne loven. Men det er fordi du ikke er fisk. Denne loven er ikke innført først og fremst med tanke på folkehelsa, men med tanke på økosystemene i fjorden. Videre, argumentet om at så lenge det er mange andre kilder til forurensning så kan jeg fortsette med å drite i vannet er.. vel hva synes du egentlig selv? Fordi mange andre så kan jeg også.. det er vel ikke et veldig godt argument, for oss som er ute av grunnskolen?

Endelig noe fornuftig i denne tråden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...