Jump to content

Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden


nomen

Recommended Posts

1 hour ago, NilsPils said:

Kanskje en ide at vi begynner å tenke helt annerledes fra bunnen av . . . ? Dagens avløpssystemer med renseanlegg er jo heller ingen billig affære . . . .

 

Jeg leste en gang en bok, "the humanure handbook", den beskrev sånn passelig overbevisende at løsningen på all verdens problemer var å blande toalettavfall med store nok mengder sagflis for deretter å kompostere det.  (Parasitter er en utfordring - men lar man det stå i mange nok år er det trygt å bruke det som allminnelig gjødsel, og for frukt som vokser på trær kan man bruke det som gjødsel tidligere).  Boka beskrev at dette også var en god løsning for båttoaletter.  Det er trolig en bedre løsning enn å blande dritten med sjøvann for så å sende det til tømmestasjon på land - og feilsøking/problemløsning er trolig også noe enklere enn for et system hvor man har problemer med alt fra urinsten til at resirkulert dopapir klumper seg opp, slanger og åpninger som går tette, septiktanker med overtrykk som eksploderer og whatnot.

 

Jeg ser et stort problem med dette tankesettet - det skalerer ganske dårlig om all verdens toalettavfall skal blandes med treflis.  Så lenge treflis er et avfallsprodukt, så fungerer det veldig bra at noen få benytter seg av dette, men dersom millioner av folk skulle gjøre det så vil man jo måtte kutte ned alvorlg mange trær.  Samme tankefeil finnes mtp avfallsbasert biodrivstoff - det er selvfølgelig veldig bra med energigjenvinning av avfall, men det skalerer ikke, det finnes ikke nok avfall, dersom markedsprisen på avfall blir for stor risikerer man at matolje veldig raskt blir omklassifisert til "matavfall".  (Jeg har en relativt ung gjest ombord som har jobbet med et forskningsprosjekt på lokomotivdrift basert på brukt frityrolje - det gjorde han bare for pengene, han mente det var helt meningsløst å bruke biodrivstoff på den transportformen som enklest lar seg elektrifisere).

 

En annen gjest jeg hadde tidligere lot til å mene at all verdens problemer kunne løses ved "dumpster diving", det finnes utrolig mange høykvalitetsprodukter (inkludert matvarer) i søpla.  Joda, for all del, det er veldig bra at noen aktivt jobber med å ta ut høykvalitetsprodukter før de havner i forbrenningsovnen, men det skalerer jo ikke - denne levestilen avhenger av at man har folk og bedrifter som finner det lønnsomt å kaste fungerende matvarer og produkter.  (Jeg anslår det også som ganske høyrisiko å plukke matvarer fra søpla og spise dem, uten kjennskap til hvorfor matvaren har havnet i søpla, men det er en annen sak).

 

Beklager avsporing :-)

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 20 timer siden:

Men noe av det som provoserer mest er at båtseptik skal sendes på land og kjøres gjennom et renseanlegg som ikke renser nitrogen.

 

Jeg tenker at dette nok bare et første trinn på en lang stige. Der målet over tid vil være full rensing av kloakk fra renseanleggene, også rensing av nitrogen. Det er mye enklere å fokusere på noen få store utslippspunkter enn hundre tusen små. Litt det samme som med elbiler, selv på steder der strømmen produseres med gasskraftverk fører uansett elektrifiseringen til renere luft i nærmiljøet det bilene blir brukt. Samtidig som det er mye lettere å rense utslippene sentralt på et sted med kontinuerlig produksjon. 

 

Jeg var en tur til London tidlig i vår, sikkert 7-8år siden sist. Der har de jo innført mye restriksjoner på biltrafikken siste tiår. Byen var ikke til å kjenne igjen, ren luft overalt, betydelig redusert trafikk og en betydelig andel elbiler. Så det går an å gjøre noe med utslippene våre, og det har målbar effekt over tid. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Byen var ikke til å kjenne igjen, ren luft overalt,

 

Vi som har levd en stund kan si det samme om Oslo. Tror hovedårsakene er slutt på kullfyring og renere avgasser. Selv med elbilenes inntog og alle restriksjonene er det kanskje ikke færre bensin/dieselbiler nå enn da vi hadde oslotåka om vinteren, heller langt flere. For London sin del var vel den berømte londonsmogen et faktum allerede før bilismen tok helt av.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 55 minutter siden:

 

Vi som har levd en stund kan si det samme om Oslo. Tror hovedårsakene er slutt på kullfyring og renere avgasser.

 

For ikke å si kullfyrte kraftverk og alle kullfyrte dampkjeler rundt omkring. Så og si alle fabrikker, vaskerier osv. hadde egne dampkjeler, og disse var kullfyrt. En slik kjel tilsvarer mange husholdninger og personbiler.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Kanskje en ide at vi begynner å tenke helt annerledes fra bunnen av . . . ? Dagens avløpssystemer med renseanlegg er jo heller ingen billig affære

NRK sendte et bra program som heter Gull i do nå på tirsdag denne uken. Kan også ses på NRK TV app. Verdt å få med seg.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 23 timer siden:

Vi som har levd en stund kan si det samme om Oslo. 

 

Ja, jeg opplever også en stor forbedring i Oslo de siste årene, selv om det ikke er like tydelig som i London. Men verden går fremover, lufta blir renere og folk trives bedre. Og begrensninger i biltrafikk samt en økende andel elbiler har en stor del av æren for dette, om man liker det eller ei. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har ennå ikke sett at det har vært belyst den uleiligheten som er knyttet til ombygging av septikanlegget til alle båter eldre enn et visst årstall. Det er ganske store kostnader forbundet med dette, i tillegg til at det må planlegges med innleid arbeidskraft osv. Har selv to septiktanker i båten (fra 1986), hvorav en lokalisert nesten over kjølen. Dersom alle båter (også eldre) som ikke har tømmestuss på dollbordet skal bygges om, og folk skal prøve å spare penger ved å gjøre dette selv, er jeg redd det blir mange episoder ved tømmestasjonene som ingen ønsker seg.

Jeg leste i fjor en uttalelse fra sjøfartdirektoratet (har søkt, men finner ikke tilbake til denne) som hadde blitt bedt om å komme med anbefalinger til et evt. forbud. I dette dokumentet var det tatt hensyn til at fritidsflåten er nyansert når det gjelder alder og utforming, og at et forbud kunne gjelde båter som var produsert etter et visst årstall (da nye båter ble levert med uttak på dollbordet). Her snakker jeg jo for min syke mor, men jeg tror det er mange i samme båt.

 

Synes, som mange andre her, at dette forbudet virker helt meningsløst med tanke på kost/nytte. 300-metersgrensen ble funnet hensiktsmessig en gang i tiden, og jeg vil si det gjelder ennå.
Når man kommer med så inngripende tiltak, bør disse være ledsaget av informasjon om hvor stor andel av de totale utslippene som skyldes fritidsbåttrafikken og i hvor stor grad dette tiltaket skal bøte på problemet. Uten slik informasjon må myndighetene finne seg i at dette blir kalt for symbolpolitikk. Jeg er klar over at en del mennesker ønsker velkommen enhver regel som gjør dagliglivet strammere og mer kostbart bare det har de rette begrepene knyttet til seg, men jeg er ikke en av dem.

Link to post
Share on other sites

Storø 34 skrev for 1 time siden:

Har ennå ikke sett at det har vært belyst den uleiligheten som er knyttet til ombygging av septikanlegget til alle båter eldre enn et visst årstall. Det er ganske store kostnader forbundet med dette.

Der bryr de seg neppe om, dessuten tror jeg at det i de fleste tilfeller er viljen, fremfor evnen til å bære denne kostnaden.

 

Så veldig dyrt blir det ikke, i de mange tilfeller holder det med ett t-stykke og en dekkskobling, samt noen meter slange.

Spesielt avansert arbeid er det heller ikke, jeg tør nesten påstå at det nesten burde være ett minimum av hva man kan få til selv.

 

Naturligvis er det mange båter hvor det er mer utfordrende å få dette til, men som sagt det bryr ikke lovgivere seg om.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er jo egentlig rimelig åpenbart, og jeg har nevnt det noen ganger før (f.eks. ifbm vinterstengte stasjoner): Dette forbudet er rigget til å ikke bli overholdt. Det jeg imidlertid ikke har tenkt så mye på er tidspunktet for innføring, 1. juli.

 

Det er blitt skrevet mye om at forbudet vil medføre kødannelse ved dagens stasjoner.  Det har jeg ingen tro på, fordi folk ikke vil ha respekt for forbudet.  Miljøministeren er "trygg på at kommuner og havner vil følge opp tømmetilbudet fremover", men å utvide tømmekapasiteten er noe som tar tid, det er ikke gjort i en håndvending til 1. juli.  I tillegg, dette er jo starten av høyeste høysesong (kanskje ikke for indre Oslofjord - 1. juli forsvinner mange av båtene i retning Sørlandet og Sverige).  Jeg har som nevnt troen på at miljømininisteren er inneforstått med at ting "vil gå seg" til fordi folk ikke vil respektere forbudet, men det betyr jo også at forbudet er rigget til ikke å bli overholdt.

 

Bakgrunn: det kom et nyhetsbrev fra Seatronic dumpende ned i mailboksen min, hovedformålet er selvfølgelig å få meg til å investere mer i septikanlegget ... takk, men jeg har alt på stell allerede  :-)  Nyhetsbrevet påstår at antall tømmestasjoner er langt fra tilstrekkelig, og eksemplifiserer det med at de fire tømmestasjonene i Oslo kan maksimalt håndtere 200 båter pr dag.

 

Jeg henger meg litt opp i premisset om at et "optimistisk" anslag er at en septiktømmestasjon kan betjene fire båter i timen - det avhenger selvfølgelig en hel del på hvor vanskelig det er å legge til og komme seg vekk, hvor godt fendret stasjonen er, hvor stor tanken er, samt hvor mye innsats det legges ned i å få spylt systemene ifbm tømmingen - men dersom det er synlig at flere båter ønsker å besøke tømmestasjonen skulle jeg tro at folk har folkeskikk nok til å prioritere å komme seg raskt vekk fra brygga.  Jeg har jo litt erfaring fra Tyrkia, én gang måtte jeg vente i et par minutter før jeg kunne legge til, og det som tok desidert lengst tid der var den administrative jobben (betaling, registrering i datasystemer, etc).  Selv om jeg aldri tok tiden på disse besøkene, anslår jeg at det skulle være mulig å få gjort dette betydelig raskere enn 15 minutter.  Om en tømmestasjon kan håndtere ti eller to båter i timen er imidlertid en bagatell i forhold til det enkle faktum at dette forbudet er rigget til ikke å bli overholdt.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 11 minutter siden:

dette forbudet er rigget til ikke å bli overholdt.

 

Hva er det du prøver å si?

 

Hva vil det si at det er "rigget" til ikke å bli overholdt?

Og hva er hensikten, tanken/baktanken bak et forbud som er "rigget" til å ikke bli overholdt?

Link to post
Share on other sites

Dette var kanskje en dårlig formulering fra min side.

 

Som nevnt mange ganger før, dette er ren symbolpolitikk, et forbud som ser fint ut på papiret, og som "fungerer" så lenge folk stilltiende ignorerer det.  Dersom det store flertallet av båtfolket derimot skulle forsøke å overholde forbudet med virkning fra 1. juli i år, så ville det bli kaos!

 

(Jeg har flere ganger nevnt at det er svært uheldig med et lovverk som folk ikke respekterer - man risikerer å få "gummilover".  Når slikt får lov til å gå langt nok, så kommer man i en situasjon hvor politi og påtalemyndigheter kan "ta" folk de ikke liker - når alle bryter lover, så er det bare å lete lenge nok, så finner man noe.  Foreløbig sier ikke lovverket noe om sanksjonsmuligheter, men det er i allefall en teoretisk mulighet at en opposisjonell politiker om noen dekader blir "uskadeliggjort" fordi han, som alle andre, tømmer septiktanken sin til sjø)

Link to post
Share on other sites

Tømmeforbudet i fjorden gjelder ikke alla tydeligvis.

Sarpsborg kommune skal tømme dritten fra 60.000. mennesker urenset rett i Glomma i flere måneder. Og det er i vertfall tredje gangen de siste årene de gjør dette. Og det er kun fra en by, lurer på hvor mye som egentlig går i fjorden fra alle renseanlegg rundt?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 2 timer siden:

Tømmeforbudet i fjorden gjelder ikke alla tydeligvis.

Sarpsborg kommune skal tømme dritten fra 60.000. mennesker urenset rett i Glomma i flere måneder. Og det er i vertfall tredje gangen de siste årene de gjør dette. Og det er kun fra en by,

Ja, regner med at du har lest artikkelen i Fredrikstad blad av Jon Jacobsen? 

 

De kunne jo samlet opp all kloakken fra Sarpsborg i tanker, og transportert den med tankbiler til renseanlegg i de tilstøtende kommunene. Det er jo det som skal skje med båtseptik som suges ut av en og en septiktank. 

 

lurvetass skrev for 2 timer siden:

lurer på hvor mye som egentlig går i fjorden fra alle renseanlegg rundt?

Det er ikke lite! For hver gang det er styrtregn og flom går det rett ut, og for hver gang det er vedlikehold på pumpestasjonene går det rett ut, og det er ikke sjeldent. Hvis du kjenner noen i grave- og anleggsbransjen kan du snakke med dem og høre hvordan det fungerer. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 12 timer siden:

siste ord i den saken er ikke avgjort.
De som skal gi tillatelsen sier tvert nei.

Ok, fikk absolutt inntrykk av det var avgjort allerede i mars... og at Ukrainakrigen trumfet miljøet med glans... men slik går det når en ikke gidder å sjekke bakgrunnsdata...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 1 time siden:

Ok, fikk absolutt inntrykk av det var avgjort allerede i mars... og at Ukrainakrigen trumfet miljøet med glans...

Kan vel hende det blir slik da staten sier ja mens kommunen nei.
Men det er bare å brette opp armene uansett for den fjorden er ikke frisk på mange ti år så mye mere må gjøres

Link to post
Share on other sites

Like greit å forberede båten på å tømme dritten på land. Da er det viktig med god lufting. Jeg gikk like godt for 32 mm i tillegg til den lille gamle. Og da jeg først var igang, så lot jeg kamera gå. Sånn løste jeg det:

 

 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev 13 minutter siden:

Da er det viktig med god lufting. Jeg gikk like godt for 32 mm i tillegg til den lille gamle.

Det der blir gull :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev 58 minutter siden:

Jeg gikk like godt for 32 mm i tillegg til den lille gamle. Og da jeg først var igang, så lot jeg kamera gå. Sånn løste jeg det:

Fantastisk dokumentert! 32mm lufting var jaggu en raus dimensjon! Vil tro du får bra oksygentilførsel, og dermed går klar av anaerobe bakterier som lager hydrogensulfidlukt.

 

Link to post
Share on other sites

Den slangen du bruker er neppe gasstett, og vil kunne avgi lukt.

Det kan hende den er plassert slik at det ikke er ett problem for deg.

 

 

Når filmen var så bra, må man lete ekstra etter noe å sette fingeren på😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev On 9.6.2024 at 17.20:

Tømmeforbudet i fjorden gjelder ikke alla tydeligvis.

 

Du har rett i det, jeg er for at alle monner drar, men etter å ha lest forskriften, fikk jeg hakeslepp.

 

Sitat" Denne adgangen gjelder ikke for skip sertifisert for internasjonal fart som har bruttotonnasje 400 eller mer, eller er sertifisert til å føre mer enn 15 personer."":smash:

 

 

Hvor mane cruisebåter er det i Oslo?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...