Jump to content

Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden


nomen

Recommended Posts

Jannmar skrev 12 minutter siden:

 

Etablering og drift av tømmestasjon er ikke gratis. Så hvem skal betale?

Det får bli de som har kommet trekkende med denne idiotskapen.

 

Altså politikere, dvs. skattebetalere...

 

Hvis politikerne virkelig tror at dette skal være med på å redde fjorden, burde de kunne av se litt av de 17 000 mrd. som de har på bok for å få det til.

 

 

Jeg ser for meg at det mest fornuftige vil være at en septiktømmebåt patruljerer de mest brukte havnene og tilbyr tømming der. Det kan det faktisk hende at noen er villige til å betale for også.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 54 minutter siden:

Altså politikere, dvs. skattebetalere...

 

Jeg, som er skattebetaler, er ikke særlig interessert i å være med på å betale for å bli kvitt driten du produserer i din båt, og tror heller ikke Trysil Knut langt inne i Grautfjelldalen vil bidra.

Du må nok betale for driten din selv.

Link to post
Share on other sites

Quote

For å finansiere tømmeanlegget vil Gjeruldsen innføre en stykkpris for tømming, og betaling gjøres gjennom appen Marina Booking, som også brukes til å betale gjestehavnsplasser, strøm, dusj og sanitæranlegg i marinaen.

 

Vil innføre eller har innført? Dersom det allerede i dag går dager mellom hver gang noen benytter tømmestasjonen, og man i tillegg skal måtte laste ned en "app" (samt kjøpe seg Android eller iPhone om man ikke allerede har dette) og i tillegg taste inn personopplysninger og kredittkortnummer og i tillegg også faktisk betale for å bruke stasjonen - så tror jeg ikke det resulterer i mer bruk akkurat.

 

Det er forøvrig som jeg har predikert hele tiden. Dette forbudet forandrer ingenting (i beste fall, forandrer ingenting over natta).

 

Jeg håper forøvrig at flest mulig benytter seg av de pumpestasjonene som fungerer og er gratis. Dersom tilstrekkelig mange politikere og velgere finner ut av at båtfolket fortsatt dumper kloakken til sjøs, så kan det tenkes at vi får tyrkiske forhold etterhvert - og det ønsker vi virkelig ikke!

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 36 minutter siden:

Jeg, som er skattebetaler, er ikke særlig interessert i å være med på å betale for å bli kvitt driten du produserer i din båt, og tror heller ikke Trysil Knut langt inne i Grautfjelldalen vil bidra.

Du må nok betale for driten din selv.

 

Og jeg er ikke interessert i å være med på å betale for at vi skal ha et fancy operahus i Oslo, biblioteker jeg ikke bruker, eller gratisferger i Fredrikstad som ikke kommer meg til nytte. Men det er vel sånn det er i et sosialt samfunn?

Link to post
Share on other sites

@tobixen Norge er for stort til å få "Tyrkiske forhold". Det eneste som kan skje er at det innføres drakonisk straff for overtredelse som med andre ting og at en eller annen tilfeldig uheldig person blir "halshugd" til forskrekkelse av hele resten.  Men de som gir blaffen vil gi blaffen akkurat som de som gir blaffen i at det er 0,8 promille på havet og ikke så mye som kapteinen føler for siden jeg har jo aldri hørt om noen som ble kontrollert på havet utenom da det skjer ulykker og også da er det kanskje dagen derpå noen begynner å undres over hvorfor en båt står oppå en stein i skjæra og hvordan den klarte å komme seg dit. Da er jo eventuell kaptein rukket å bli edru.

Politiet i Norge har jo stort sett ikke ressurser utenfor kanskje Oslo og store byer til å foreta storkontroll av om folk kjører i edru tilstand (siden 1997 har aldri mine foreldre møtt på det med bil og ikke jeg heller siden jeg fikk lappen som 18 åring) og av og til klarer de å sette opp fartskontroller men man ser dette kanskje 5 % så ofte som i Polen. Derimot i Polen har jeg vel minst 20 ganger blitt kontrollert i store rutinekontroller om folk er edru osv. selv om jeg frem til 2018 bare kjørte bil om sommern der imens hele året i Norge.

Så jeg tror ikke det noensinne blir noen store kontroller i Norge men derimot enorme straffer om noen blir tatt det er nok godt mulig, så avskrekkes lovlydige borgere imens de som driter bokstavelig talt i loven vil bare "jeg blir jo ikke tatt da".

@Jannmar

 

Quote

Jeg, som er skattebetaler, er ikke særlig interessert i å være med på å betale for å bli kvitt driten du produserer i din båt, og tror heller ikke Trysil Knut langt inne i Grautfjelldalen vil bidra.

Du må nok betale for driten din selv.



Folk i Norge betaler jo for rumpemaling og arkitekttegnede dasser så dette hadde ikke vært det verste folk må betale for. Men jeg skjønner selvfølgelig prinsippet og er helt enig bare dersom alle andre ting staten sløser på kuttes først. Men man kan jo ikke gjøre så mye med det annet enn på valgdagen. Men det er verre ting som blir betalt av skatt enn tømmestasjoner. Så om de kutter på rumpemalinga så får de gjerne betale tømmestasjon med disse pengene.

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 52 minutter siden:

 

Jeg, som er skattebetaler, er ikke særlig interessert i å være med på å betale for å bli kvitt driten du produserer i din båt, og tror heller ikke Trysil Knut langt inne i Grautfjelldalen vil bidra.

Du må nok betale for driten din selv.

Ja sånn kan det være i ett sosialistisk paradis men jeg også har en liste som er halv lang på ting jeg ikke er særlig interessert  å være med å betale på.
Heldigvis er det ingen som spør så de fleste må være med å ta en for laget men tviler på om en gruppe som er i all hovedsak sitter på øvre halvdel av bordet rømmer tømme stasjonene fordi det koster en hundrelapp eller omtrent to båtis på marinaen for å bruke riktig valuta

Link to post
Share on other sites

48 minutes ago, Jannmar said:

Jeg, som er skattebetaler, er ikke særlig interessert i å være med på å betale for å bli kvitt driten du produserer i din båt, og tror heller ikke Trysil Knut langt inne i Grautfjelldalen vil bidra.

Du må nok betale for driten din selv.

 

Jeg er i prinsippet enig i at storsamfunnet ikke burde trenge å subsidiere båtfolket (og forsåvidt heller ikke operapublikum), men det er et langt steg derfra til å mene at det er en god idé med spetikktømmestasjoner som bare kan brukes dersom båtbruker er villig til å betale for det, og har mulighet til en betale gjennom hva nå enn slags betalingsløsning som finnes tilgjengelig. Dersom det skal være noe vits i tømmestasjoner, så må de være gratis i bruk.

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, XardasKSP said:

Norge er for stort til å få "Tyrkiske forhold".

Dette forbudet er jo (foreløbig) begrenset til Oslofjorden, og løsningen med å registrere bruk av tømmestasjoner skalerer uansett. Tyrkia er også ganske stort.

14 minutes ago, XardasKSP said:

Det eneste som kan skje er at det innføres drakonisk straff for overtredelse som med andre ting og at en eller annen tilfeldig uheldig person blir "halshugd" til forskrekkelse av hele resten. 

Det er vel omtrent slik det fungerer i Tyrkia (i tillegg til at de registrerer bruk av tømmestasjonene).

 

Sosial kontroll er vel en litt mer norsk måte å løse dette på, men det forutsetter at det blir en allmenn aksept for tømmeforbudet. Det innebærer at man skuler litt ekstra på båtnaboen dersom han kommer inn i havna etter en båthelg, uten å avlegge en visitt på tømmestasjonen først, samt at man stiller kritiske spørsmål.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 35 minutter siden:

Sosial kontroll er vel en litt mer norsk måte å løse dette på, men det forutsetter at det blir en allmenn aksept for tømmeforbudet. Det innebærer at man skuler litt ekstra på båtnaboen dersom han kommer inn i havna etter en båthelg, uten å avlegge en visitt på tømmestasjonen først, samt at man stiller kritiske spørsmål.

Det systemet der har i tilfelle mange hull. Dersom vi skulle finne på å kjøre rett til hjemhavn uten å legge turen om en tømmestasjon først, blir det jo veldig vanskelig for de som er i havna å vite om vi tok den omveien før vi reiste hjem.

Link to post
Share on other sites

@tobixen Så lenge grensene går langt utpå Skagerrak så blir det nærmest umulig om noen følger med på hvor folk var så det blir en enkelt uheldig person som blir "halshugd" til skrekk for alle andre. Men de som vanligvis bryter slike lover i Norge vil jo som sagt bare bokstavelig talt drite i det for "jeg blir ikke tatt".

I Tyrkia så er det betydelig større befolkning enn i Norge og dermed også flere politifolk. Det samme er i Polen. Selvfølgelig i Polen om det er noe komplisert som D5L eller yachtcaptain lisens eller hvor båten er registrert og hvor mange ganger var den ut av territorialfarvannet bryr politiet seg ikke om siden det er mye jobb og lite klapp på skuldra for politimannen. Men jeg har faktisk sett dem vente med "filmkikkert" (de får med seg hvem som styrer) på gjestebrygger og vanlige brygger for å ta promillekontroll (i Polen er det selvfølgelig 0,2 som for alt annet og ikke 0,8) siden dette krever ikke noe regelrytteri for å finne ut av om noen har brutt loven eller ikke.

I Norge er sånne store kontroller betydelig mindre vanlige i hvert fall utenfor store byer. Når det gjelder f.eks promille i bil så er straffen kanskje til og med strengere i Polen enn i Norge selv om det er bedre kontroll. Men "småtteri" som fartsovertredelse blir ikke akkurat "halshugging" men folk vet de blir tatt før eller senere. I Norge er det mer som at blir du tatt så blir du "halshugd" selv om det er tom 4 feltsvei om morgenen. Så det gjør ett skille mellom lovlydige borgere og "jeg blir aldri tatt" borgere. I Polen blir alle tatt men ingen "halshugges" for å ha kjørt for fort utenfor tettbebygd strøk. Men gjør de det 2 ganger og skikkelig i løpet av 1 år så tas lappen.

PS. Sosial kontroll kan jo virke veldig rart siden på f.eks "stor gammel driter" er det kanskje septiktank på 200 liter så man må "pisse rimelig mange ganger" før den må tømmes. Så hvordan skulle noen visst når folk trenger å tømme septiken eller om de har vært langt nok ute på Skagerrak eller ikke.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

I Polen blir alle tatt men ingen "halshugges" for å ha kjørt for fort utenfor tettbebygd strøk.

Jeg håper det er skjedd en endring siden 1989 da jeg ble tatt for å ha kjørt 18 kmt over iei 60 sone i Polen. Da gikk bota rett i lomma på politifolkene. Han måtte "skrive i protokoll" som var et løsrevet ark i ei notisbok før de 5000 zlotyene ble krevd inn.

Men apropos det med toalettfasiliteter, så glemmer jeg aldri den opplevelsen fra en rasteplass, det også i Polen samme år. To busser med turister fra DDR stoppet, og ut strømmet unge og gamle som forsvant ut i skogen. Også  "stilige" eldre damer med stiletthæler og blått hår.

Da bussene var kjørt, dukket det opp en kjeledresskledd mann fra intet. Han ruslet rundt noen runder i buskene der turistene nettopp hadde vært, og kom tilbake med en plastpose med toalettpapir som han tømte i en stor segmentering på plassen.

Så brettet Han posen fint sammen og la seg ned for å vente på neste buss.

 

Beklager avsporingen, men klarte ikke å la være.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Olevine I 1989 så var det jo fortsatt de blodig røde som styrte og man hadde den "sosialistiske drømmen" realisert som dessverre noen folk i vest fortsatt drømmer om fordi de ikke har opplevd den.

Da var det jo politifolkenes nr.1 ønske å ta utenlandske folk siden de betalte ofte med utenlandsk valuta og gjerne mye mer enn det som trengtes siden de ville ungå å havne i trøbbel med en stat som folk ble jo skremt med i vest :giggle: Er i hvert fall hva onkler tanter og foreldre husker.

I dag er det så å si sjeldent noen kan unslippe med å betale for å slippe å bli fratatt førerkort i tettbebygd strøk om de går 50 km/h eller mer over fartsgrensa (da fratas det for 3 måneder). Da er det gjerne som også i vesten at politifolka kjenner personen i tillegg til å få betalt og sletter alle elektroniske spor etter hendelsen. Men ikke prøv på det om du ikke kjenner politifolka siden ofte har kontrollører fra intern politiet brukt utenlandske (oftest tyske) biler for å foreta korrupsjonssjekk. Så da ender man opp med korrupsjonsanklage på toppen av tapt førerkort i 3 måneder om det blir så stort fartsbrudd.

Beklager også avsporinga men ville svare.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Og jeg er ikke interessert i å være med på å betale for at vi skal ha et fancy operahus i Oslo, biblioteker jeg ikke bruker, eller gratisferger i Fredrikstad som ikke kommer meg til nytte. Men det er vel sånn det er i et sosialt samfunn?

 

Det står deg fritt å benytte operaen i Oslo, bruke biblioteker og ta ferge i Fredrikstad.

Men Hvermannsens private båt har du ikke tilgang til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel sagt det før, men dette forbudet er håpløst. Det tar for lang tid med seilbåt, og dessuten blir jeg ikke med på symbolpolitikk som ikke har effekt. Forventningen til politikerne er at de kjenner til 80/20 prinsippet. Med dette forbudet er de ikke i nærheten av å addressere hovedproblemene i fjorden. At noen her maser om bæsj i vannet er mildt sagt vås :smiley:

 

Jeg tømmer derfor, og senest idag, etter de tidligere reglene som tilsa fornuftige avstander til land osv. Vi er jo ikke griser. Vi bader vi også. Ihvertfall om det blir 22C i vannet igjen.

 

Denne praksisen kommer jeg til å fortsette med. Til og med i Sverige.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 5 timer siden:

 

Jeg, som er skattebetaler, er ikke særlig interessert i å være med på å betale for å bli kvitt driten du produserer i din båt, og tror heller ikke Trysil Knut langt inne i Grautfjelldalen vil bidra.

Du må nok betale for driten din selv.

Jeg er også skattebetaler, og ser at pengene "mine" blir øst ut på en masse fjas som jeg aldri kommer til å få nytte/glede av, men som gavner andre.

 

 

Når jeg tenker etter, betaler jeg allerede for at dritten min skal bli tatt hånd om.

Det heter kommunale avgifter.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Det står deg fritt å benytte operaen i Oslo, ...

 

Nei, jeg kan dessverre ikke det. Og det er av helsemessige årsaker. Mange av oss som har kroniske skader eller sykdommer er forhindret til å nyte godt av en del av samfunnets goder. Nå hører det med til historien at dersom jeg ikke hadde hatt denne skaden hadde jeg ikke hatt noen interesse av å benytte meg av operaen uansett, men det er jo en helt annen sak. Når det gjelder gratisfergene i Fredrikstad så er det et subsidiert tilbud som er fint for de som trenger det, f.eks. de som bruker ferga hver dag for å komme på jobb. Andre må betale for å bruke bil eller buss for sin transport. For min del er det uaktuelt å dra til Fredrikstad for å benytte meg av fergetilbudet bare fordi det er gratis. Man må jo ha et behov for å bruke den. Gratis ferge her på Hvaler også forresten, men bruker jo ikke den heller så lenge jeg ikke skal ut på øyene. 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, XardasKSP said:


I Tyrkia så er det betydelig større befolkning enn i Norge og dermed også flere politifolk.

De har en betydelig flåte med kystvaktpatruljeskip, det skal de ha. Irriterende mange, faktisk. I tilegg, i allefall i Middelhavet er det ofte svært synlig når man tømmer tanken. I tillegg, det er også forbudt å slippe ut gråvann, og tannkrem/oppvasksåpe etc kan være ganske synlig når !an ligger for anker. Risikoen for å bli halshugd er altså tilstedeværende i Tyrkia (men svært lav, dersom man er forsiktig). Det er den ikke i Norge eller i Sverige.

 

10 hours ago, Komodo said:

Dersom vi skulle finne på å kjøre rett til hjemhavn uten å legge turen om en tømmestasjon først, blir det jo veldig vanskelig for de som er i havna å vite om vi tok den omveien før vi reiste hjem.

Akkurat den greia med å skule på naboer som ikke besøker tømmestasjonen fungerer nok bare i havn som har slike fasiliteter. I praksis vil man som regel besøke denne dersom man har vært i båten hele helga og ikke bedriver med ulovlig utslipp til fjorden. Det er ikke vits i å besøke andre tømmestasjoner om man har en velfungerende tømmestasjon i egen hjemmehavn, man ønsker ikke å ha en tank med septik stående mens båten ikke er i bruk, selv om kapasiteten er stor, dersom man overnatter i båten er det sannsynlig at toalettet har vært i bruk, og de færreste som har båt i indre Oslofjord beveger seg ut av forbuddssonen ila en helgetur. Selvfølgelig, unntak finnes - men dersom det er risiko for skuling, så ønsker man å begrense unntakene.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...