Jump to content

Da ble det tømmeforbud i Oslofjorden


nomen

Recommended Posts

10 hours ago, XardasKSP said:

Det samme er i Polen.

Polen er ikke i nærheten av å ha like mye kystvakt som Tyrkia, de har heller ikke samme mengde båtturister eller båtfolk (og de har også en grense som er ganske triviell å overvåke, i motsetning til Tyrkia, hvor det i praksis er umulig å hindre ulovlige grensepasseringer). 

10 hours ago, XardasKSP said:

 Men jeg har faktisk sett dem vente med "filmkikkert" (de får med seg hvem som styrer) på gjestebrygger og vanlige brygger for å ta promillekontroll (i Polen er det selvfølgelig 0,2 som for alt annet og ikke 0,8) siden dette krever ikke noe regelrytteri for å finne ut av om noen har brutt loven eller ikke.

Polen er et av de veldig få landene hvor jeg er blitt bøtelagt (de hevdet å ha forsøkt å få kontakt med meg på VHF), men boten var trolig langt lavere enn kostnaden for utrykningen. 

 

Når det kommer til fartsbøter på bilvei, så er jo det nærmest å anse som en skatt. Polen er det landet jeg vet av hvor det er vanskeligst å holde seg orientert om fartsgrensene, jeg mistenker nesten at det er gjort slik med vilje.

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se hvor mye mottaket av septik på septikstasjonene øker denne sommeren. Det må jo være slik man måler kvaliteten på det politiske håndtverket som er utført.  Går ikke dette i orden i Oslofjorden, så er det ingen plass i Norge der ett slikt regelverk kan fungere. 

 

-Oslofjorden (indre) har miljøproblemer som bør motivere til dugnad på tvers av samfunnet.

-Oslofjorden har en befolkningstetthet som bør være mer enn tilstrekkelig til å finansiere gode løsninger.

-Dugnad betyr at alle bidrar, så politikere må sørge for en renere fjord til tross for at båtfolkets bidrag ikke hjelper tilstrekkelig alene. 

 

Så hvem har de spurt av båtfolket / bransjen  for å komme til den løsningen de gjorde i sommer?
 

Hvis det er noen politikere i Oslofjorden som leser dette, så skal jeg komme med følgende forslag igjen.

 

1. Plasser ut miljøstasjoner på svaiende betongbrygger utenfor alle de store småbåt havnene i indre Oslofjord.  Disse vil da dreie med været slik at det blir enkelt å legge til alene.  Flytt søppel sortering også ut hit på sommeren, og fjern tjenesten på land (med unntak av olje,batterier,etc).   Gjør tjenesten digital slik at man kan se at stasjonen virker før man går dit.  Ta miljøavgift fra alle båteiere i nærområdet, og returner feks. 50% av avgiften om man bruker stasjonen x antall ganger.  Tenk langsiktig, og bygg opp kundetilfredshet.  Den første perioden bør det være hyggelig betjening på stasjonene som sørger for opplæring.  

 

Begynn med den største havna, og sørg hele tiden for at det er god kapasitet.  Jeg tror båtfolket egentlig ønsker dette, men de ønsker ikke værutsatte septik stasjoner som ikke fungerer 1 time fra hjemmehavn. Har selv erfart manglende dybde, manglende funksjon, septik som renner tilbake over dekk når stasjon stopper, og i grunnen rikelig med gode grunner til å ikke benytte slike stasjoner.  Klarer dere ikke dette i Oslofjorden, så er det bare til å legge bort alle videre planer om slike planer finnes. 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 2 timer siden:

1. Plasser ut miljøstasjoner på svaiende betongbrygger utenfor alle de store småbåt havnene i indre Oslofjord.

Det er det Oslo kommune har gjort 

  • Bestumkilen på flåte, Kongen Marina på flåte,   Hovedøya på flåte ,Paddehavet på flåte

image.png.c9e1fa5cc7917f8a48c49bb0aa0b1d3a.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 6 timer siden:

Akkurat den greia med å skule på naboer som ikke besøker tømmestasjonen fungerer nok bare i havn som har slike fasiliteter.

I de tilfellene der det er tømmefasiliteter i egen havn må det vel være få argumenter for å tømme til sjø. Jeg tror nok de fleste synes det er bra å tømme til tømmestasjoner så lenge logistikken er ok. 

 

tobixen skrev for 6 timer siden:

de færreste som har båt i indre Oslofjord beveger seg ut av forbuddssonen ila en helgetur. Selvfølgelig, unntak finnes -

Og der kom det med indre Oslofjord igjen. Verden er mer enn indre Oslofjord, og Oslofjorden er også mer enn indre Oslofjord. Oslofjordens yttergrense er mellom svenskegrensa og Færder. For de av oss som holder til helt ytterst og ikke har tømmestasjoner i nærheten, så vil det generere mye ekstra motorkjøring å oppsøke slike stasjoner. 

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Komodo said:

Og der kom det med indre Oslofjord igjen. Verden er mer enn indre Oslofjord, og Oslofjorden er også mer enn indre Oslofjord. Oslofjordens yttergrense er mellom svenskegrensa og Færder. For de av oss som holder til helt ytterst og ikke har tømmestasjoner i nærheten, så vil det generere mye ekstra motorkjøring å oppsøke slike stasjoner. 

 

Uff.  Jeg mente faktisk å skrive "Oslofjorden".  Og det er dét som er relevant i denne tråden - inntil videre.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Seilars said:

Den første perioden bør det være hyggelig betjening på stasjonene som sørger for opplæring.  

 

Dét koster flesk - men det er sikkert ikke verdens verste sommerjobb ... hm ... sitte alene på en liten betongmolo som kanskje stinker i allslags vær, og vente (kanskje vente lenge) på at folk skal levere dritt, kanskje ikke den beste sommerjobben heller.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Bestumkilen på flåte, Kongen Marina på flåte,   Hovedøya på flåte ,Paddehavet på flåte

 Utmerket, i nærheten av disse finnes ingen gode unnskyldninger for å dumpe overbord.  Men betaling bør ikke kreves ved bruk.  Da bør man heller tenke motsatt.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 1 time siden:

Men betaling bør ikke kreves ved bruk.  Da bør man heller tenke motsatt

Den første perioden bør det være hyggelig betjening på stasjonene som sørger for opplæring.  

De er Gratis  som alle andre rundt forbi  Det er et unntak  "VOLDEN MARINA "" i følge Batmagasinet .

 

 

Fra reklamen

""Brukervennlig tømmestasjon for båt:

Etter å ha koblet slangen til båtens uttak kan pumpen startes og den er umiddelbart klar uten behov for vakuum. Å tømme tanken tar som regel mindre en to minutter. Kun to knapper, start og stopp.""

 

De med kon gummi stus må holdes på plass.. og en må åpne l kiken.

stortsett er det og trykke på knappen for start  mange pumper går i X antal minutter og stopper av seg selv  eller en bruker stoppknappen.

Lurt og skyll slangen fra dekk med litt vann.

har en god tid  fyll mye på tanken og sug den tom en gang til.

en variant til.

https://b-v.no/artikkel/septiktomming-stepp-for-stepp

og en til

https://www.batmagasinet.no/septik-toppsak-video/stille-pa-septikpumpen/885204

Og henger slangene på plassen 

 

.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 16 timer siden:

Jeg tømmer derfor, og senest idag, etter de tidligere reglene som tilsa fornuftige avstander til land osv. Vi er jo ikke griser. Vi bader vi også. Ihvertfall om det blir 22C i vannet igjen.

 

Denne praksisen kommer jeg til å fortsette med. Til og med i Sverige.

Det kommer vel an på øyne som ser-:rolleyes:  måtte bare.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ser jo Oslo kommune har 4 stasjoner som er gratis.

Så tenker disse som tar seg betalt, skal få rolige dager.

Men når de ikke vil oppgi pris på websiden eller i app de bruker, så lukter det lang vei svin dyrt. 

 

Glad jeg kan gi faen å tømme i sjøen. Dette er jo ennå en grunn for å holde ses langt unna østlandet.

Men skal bli moro å se hvor flott å rene Oslo fjorden har blitt om et år.

Rimelig sikker på det ikke kan måles noen forbedring noen plass.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Men ptis nevnes ikke.

Så av ren nysgjerrighet, vva ligger prisen på for dette?

Skal vel betales via appen, der er det foreløpig ikke kommet noe alternativ for tømming

 

Screenshot_20240702_164115.jpg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 2 minutter siden:

Skal vel betales via appen, der er det foreløpig ikke kommet noe alternativ for tømming

 

Screenshot_20240702_164115.jpg

Ja så det samme. Så de håper vel på folk gir faen å betaler når først de har komt frem til de.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Men skal bli moro å se hvor flott å rene Oslo fjorden har blitt om et år.

Rimelig sikker på det ikke kan måles noen forbedring noen plass.

 

Jeg la godt merke til i våres at det var totalt slutt på høstpløying ,på Romerike.

Dersom  dette praktiseres på hele Østlandet i noen sesonger blr det spennenede å se om man kan spore noen effekt . . .

 

Og da kan jo noen slå seg på brystet og si at det var bra det ble slutt på tømming fra fritidsbåtene (selv om de fortsatt stort sett tømmer som før).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 4 minutter siden:

Er ikke det under elektrisk strømsaldo? Fikk feil når jeg prøvde åpne ting i appen. Sikkert fordi jeg er langt unna.

OK

Strømsaldo er vei bare saldo . det er vel under havneavgiften  strøm og eventuelt septilk er.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, willmasta said:

Med forbud bør vel stasjonene være åpne hele året. Kom til vinterstengt tømmestasjon i Frognerkilen i november. Der har flere tusen båter hjemmehavn. Vanskelig å etterleve et forbud/påbud da....

 

Ja.  Det var en av grunnene til at jeg ble irritert nok til å skrive et høringssvar "på vegne av mange" :-)  Plikten til å tømme til landstasjon må gå hand i hand med muligheten til å tømme til landstasjon!

Link to post
Share on other sites

Sitat
  Roger jo skrev for 7 timer siden:

Bestumkilen på flåte, Kongen Marina på flåte,   Hovedøya på flåte ,Paddehavet på flåte

 Utmerket, i nærheten av disse finnes ingen gode unnskyldninger for å dumpe overbord.  Men betaling bør ikke kreves ved bruk.  Da bør man heller tenke motsatt.

Nei kanskje ikke, men skal vi se ca 3500-4000 båter i Frognerkilen med 1 tømmestasjon så hvis 10% av disse båtene tar seg en tur ut og skal tømme når de kommer tilbake fra helgetur etc så tja la oss si 20 minutter pr båt for (legge til, tømme, skylle, etc) mm. La oss se 20 minutter ganger 350 båter....  neida ingen unnskyldning :)

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

Strømsaldo er vei bare saldo . det er vel under havneavgiften  strøm og eventuelt septilk er.

Under strømsaldo kjøper du også strøm. 

Screenshot_20240702_194632.jpg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...