Nevermind Startet 1.Juni Del på Facebook Startet 1.Juni Hei. Jeg har en 20 år gammel seilbåt med blått skrog. Når jeg rubber og polerer skroget blir det blått og fint, men etter 20 år er det jo noen bruksmerker på skroget. Etter ca. 6 uker begynner skroget å falme i fargene igjen. Jeg vurderer nå å enten legge ny gelcoat på båten, og det er godt mulig den da blir hvit i stedet for blå. Alternativet er å lakkere skroget. Jeg regner med det er en del her som har gjort tilsvarende. Hvordan er erfaringene med å lakkere et skrog? Prismessig i forhold til gelcoat, og hvor sårbare er de lakkerte skrogene i forhold til de som har gelcoat. Tenker da på slitasjemerker som oppstår når fendere sliter mot skroget, samt de gangene man skal fortøye båten og ikke er like heldig. Hvilken type lakk anbefales, og er det mulig å reparere evt. sår selv hvis man skulle få noen? Noen erfaringer med hvem jeg evt. bør bruke på en slik jobb? Jeg bor langt nord i landet, men ser for meg at det kanskje vil være mest sannsynlig å få det gjort enten i Sverige eller sør i Norge. Jeg vil også bytte rorlager når dette skal gjøres, i tillegg til at kjøl skal av for å få bort noen ujevnheter og noe rust. Øverste del av kjølen er av jern, innstøpt i glassfiber, og så er det bly nede. Jeg tenker å få montert av kjølen for sjekk av rorbolter, få bort glassfiberen, få korrosjonsbehandlet kjølen, støpt inn på nytt, og så få en overflate på kjølen uten ujevnheter av betydning. Her blir det nok å ta en norgesferie til neste år, forlate båten på verft over vinteren, og så seile nordover sommeren 26 med en liten avstikker over Nordsjøen. Å spørre forumet om prisantydning blir vel som å spørre hvor mye en fisk veier, men hvis noen har gjort tilsvarende arbeid i løpet av de 2 siste årene kan det være interessant å høre ca. hvor mye det kom på. Båten min er 40’. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni @Eika kan nok ha gode innspill på dette. Både lakk versus topcoat, samt ca hva dette koster å få utført. Samt muligens også innspill til hvordan holde et blått skrog fri for falming, om det går. Jeg kan synse, men har egentlig ikke noe godt grunnlag til å synse. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni @Chilli Solbris er jo også i en prosess med å få lakkert skroget på sin båt. Han har nok noen formeninger om dette samt hvilken lakk som er bra til dette. Så vidt jeg husker er han forhandler for denne type tokomponent lakk av premium kvalitet. Det var vel også han som solgte lakk til @Knude da han lakkerte båten sin. Når det kommer til å legge ny gelcoat på store skrog så har jo @Eika noen erfaringer med det. Han har tidligere lagt ut bilder både av prosessen og resultatet. Han kan sikkert si noe om hva som kreves og komme med et estimat på tidsbruk. Dersom det er dyktig folk som gjør dette så blir det jo helt strøkent, men det drar med seg uhorvelig mye sliping/polering, så det blir dyrt! Nevermind skrev 55 minutter siden: Jeg tenker å få montert av kjølen for sjekk av rorbolter, få bort glassfiberen, få korrosjonsbehandlet kjølen, støpt inn på nytt, Da blir det vel sandblåsing og påføring av x-antall lag epoxy? Sikkert flere steder man kan stå mens noe slikt utføres, men for å komme helskinnet gjennom en slik prosess bør du vel engasjere forskjellige folk til disse jobbene, så det primære er kanskje et sted du kan stå mens alt dette blir utført? Det er flere steder her i distriktet som kan ta opp båten din. Det er bla et verksted i Fredrikstad som har spesialisert seg på seilbåter og glassfiber. De har bla gjort mye utbedringer av skader for forsikringsselskaper. Men sjappa har nå nye eiere, og jeg kan ikke si noe konkret om hvordan det er å bruke dem. Et alternativ som kanskje kan være prisgunstig er å ta opp båten på Glomma Båt på Greåker. Sette den på land der, og få de utførende til å komme dit å jobbe. @Tom Rør hadde båten sin der da han bytter tanker for et par år siden, han kan kanskje si noe om sine erfaringer med det stedet. ellers er det sikkert mange andre muligheter også, f.eks på andre siden av fjorden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Grand Banks jr skrev 19 minutter siden: @Eika kan nok ha gode innspill på dette. Både lakk versus topcoat, ... Ja, han har nok meninger om dette. Men det er ikke noe vits i å spørre han om hva han synes om lakk, det har han uttrykt i klare ordelag mange ganger tidligere Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Det er nå jeg skal nevne Shipolin @Komodo Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Eika Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Komodo skrev 5 minutter siden: Ja, han har nok meninger om dette. Men det er ikke noe vits i å spørre han om hva han synes om lakk, det har han uttrykt i klare ordelag mange ganger tidligere Hahaha, vi hopper over lakk greiene :p 40fot gelcoat sprøyting, det er fort en halv mill det Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Grand Banks jr skrev 2 minutter siden: Det er nå jeg skal nevne Shipolin @Komodo Drygolin har jeg hørt er fine saker :p Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Grand Banks jr skrev 3 minutter siden: Det er nå jeg skal nevne Shipolin @Komodo Fin maling til trebåter Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Blått er ett mareritt og jobbe med, men det ser bra ut når det er strøkent. Det at det blir matt etter 6uker er vel pga du har brukt en dårlig voks etter poleringa, så er det vel sikkert kun der sola står på ? Blir varmt skrog og voksen kan smelte i solsteika Men hvis du vil ha farge skifte også, har du vurdert folie ? Vil koste ca 10% av gelcoat arbeidet og 1/4 av lakkering. Da er småskader lett og gjemme, bare legge på ett "klistremerke" over såret, så kan man glemme det :) etter 10års tid hvis du fortsatt har båten, så er folie'n klar for utskifting, da kan du vurdere om du vil lakkere, gelcoatsprøyte eller foliere en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 1.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni Folie kan være interessant, men har forstått det slik at det også der er mye grunnarbeid med mindre båten er ny, og uten sår og skader i gelcoat. Det blå skroget blir fort varmt i sola, selv her i Nord-Norge. På varme sommerdager kan vi ikke ha sjokolade i skapene under dekk, men må legge den i dørken, evt. bare gå for den enkle løsningen og spise den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Åssen båt er det ? Grunnarbeidet er enkelt, gelcoat sparkel i samme farge som båten er og en kjapp sliping, før man folierer, så slipper man og tenke på de også men kan sove godt om nettene siden man vet at det faktisk er gjort på en måte som gjør at båten kan shines opp i gelcoat'n om 10år hvis man vil det, i det sekundet man lakkerer så må man forholde seg til lakk resten av tiden man har båten Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 1.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni Det er en Arcona. Så vidt jeg vet lager de ikke lengre båter i blå gelcoat, men lakkerer båtene i de tilfeller en kunde vil ha blå båt. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Ut ifra det jeg kan se på bilder, så hadde jeg prøvd gelcoat sparkel i ralkode 5011, sett hvor langt unna det var Evt ringt Siddis plast og hørt om de har rett gelcoat til den, så blanda egen sparkel også sparkla de små sårene som er rundt omkring Ang foliering, så hadde jeg sendt en mail rundt til de forskjellige som holder på med det, hørt hva de gir av pris, men mål hvor høye skrogsidene er, sånn at de kan bestille brei nok rull til at du slipper og få skjøter på langs, 1 rull til hver side så slipper du skjøter midt på skrogsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 1.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni Takker for all informasjon så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Juni Del på Facebook Svart 1.Juni Hei. Eg veit ikkje kva type rorlager båten din hat,m men på vår båt var det gjort på eit par timar å skifta fira rorlagre. Utfordringa er jo å få båten så høgt at det er mogeleg å få ned, og av, roret utan at bakken er til hinder. Eg løyste dette ved å la rora stikka utsnfor kaikanten. Då var båten løfta på land av ein mobilkran. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.