Jump to content

Forskjell på korte/lange stammer etter fabrikat?

Baat1000

Recommended Posts

Hei, jeg har en båt 11 fot med en 9,9(20HK) Yamaha 4takt 2010 modell ca. lang stamme.

Motor er for lang, samtidig blir kort stamme for kort.

Båten er vanskelig(nesten umulig) å få i plan. 

Litt fakta:

1. Antikavitasjonsplate ligger 12 cm under bunn av båt.

2. Ved å heise motor opp 2 cm( det er max som går an før festehull går over akterspeil) så går båten bedre 

3. Høyde på akterspeil er 46 cm.
4. Avstand fra topp Akterspeil og til topp antikavitasjonsplate er ca 57,5 cm

4, Anbefalt høyde på akterspeil fra yamaha: Kort stamme = 43,1 cm. Lang stamme = 55,8cm

5. Forrige eier prøvde med kort stamme yamaha, men den ble altså for kort.

6. Topp akterspeil er såpass lav  i brønn at jeg ikke vil kutte akterspeil lenger ned.

7. 

Jeg har da altså tre alternativer:

1. Bygge opp akterspeil ca 10 cm

2. Få tak i langstammet motor som er kortere enn yamaha sin 9,9 

Jeg er klar over at det er optimalt med AK-plate ca flush med bunn av båt, men jeg er fornøyd om jeg får en motor som ikke stikker fullt så lang ned.

3, Få tak i en kortstammet motor som er 3-5 cm lenger enn yamaha sin utgave.

Noen som har forsket på ulike stammelengder fra produsenter ?

Det beste hadde vært å få tak i en kortstammet motor , for å få mindre moment på akterspeilet

Hvilken båt er det snak om her?

regner med du måler vertikalt ned og ikke langs akterspeilet (som har en viss skrå?

For meg høres det nesten ut som at båten er litt "ustandard" på akterspeilhøyde.   15" = 38 cm og 20" er 51 cm, men kan jo se ut som at det er litt ulike tolkninger av denne BIA standarden...

I noen tilfeller så er det enkelst å kutte ned akterspeilet, andre ganger å bygge det opp

https://www.mywestshore.com/wp-content/uploads/2017/11/Boat_transom.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, jeg måler riktig. Selger informerte også om denne problematikken. Det er en båt som heter Colibri-x. 1995 modell, ligner knskje litt på de gamle shakespear.
Mulig jeg går for å kutte akterspeil litt, men det er såpass liten avstand ned til brønn at det blir dårlig med plass...
Hadde det vært en motor som var 2-3 cm kortere så hadde problemet egentlig vært løst. Det er helt marginalt

Baat1000 skrev for 18 timer siden:

Noen som har forsket på ulike stammelengder fra produsenter ?

Jeg monterte påhengsmotor-brakett på båten min våren 2022 for å montere min splitter nye Mercury 6 hk, lang stamme.

Etter et par mnd byttet jeg til en helt ny Yamaha 6 hk, lang stamme. Mener å huske der var 2-3 cm forskjell i høyda på disse, sånn at jeg egentlig burde hatt litt annerledes plassering av braketten, men det gav ingen problemer, og samme toppfart.

Du kan jo søke opp tallene på Mercury hvis det er av interesse. Men selv vil jeg ikke kjøpe Mercury da jeg synes båtmotorer bør tilbringe lengre distanser til sjøs enn i bilen på vei til og fra verksted. Og 3 ukers verkstedopphold for å fikse noe som bare holder 1-2 dagers bruk synes jeg også ble litt for drøyt.

Baat1000 skrev for 3 timer siden:

Ja, jeg måler riktig. Selger informerte også om denne problematikken. Det er en båt som heter Colibri-x. 1995 modell, ligner knskje litt på de gamle shakespear.
Mulig jeg går for å kutte akterspeil litt, men det er såpass liten avstand ned til brønn at det blir dårlig med plass...
Hadde det vært en motor som var 2-3 cm kortere så hadde problemet egentlig vært løst. Det er helt marginalt

Dette er vel da en liten "racerbåt"? Da er det vanlig å ha kavitasjonsplaten noen cm over bunnen på båten. Jeg ville prøvd med kort stamme det høres rart ut at dette ikke skulle fungere. På en slik båt ville jeg i hvert fall ikke hatt kavitasjonsplaten lavere en bunn av båten.

Kallethekid skrev for 3 timer siden:

Dette er vel da en liten "racerbåt"? Da er det vanlig å ha kavitasjonsplaten noen cm over bunnen på båten. Jeg ville prøvd med kort stamme det høres rart ut at dette ikke skulle fungere. På en slik båt ville jeg i hvert fall ikke hatt kavitasjonsplaten lavere en bunn av båten.

Tenker det samme.  Må muligens som Hakkanen sier, til med en mer egnet propell for å få nok grep.   

Men ser for meg at med 20hk så er det mindre å hente med høy montering , og plata ca i flukt med bunn bør funke fint     

Noen ideer her: 
https://www.batmagasinet.no/det-finnes-alltid-en-lsning/169704

Iflg Båtguiden 1992 eller deromkring så ser den slik ut , men her har de nok satt inn feil bilde :diving:

image.png.e808338c2bd71a6f24962d4d20b53929.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kallethekid skrev On 3.6.2024 at 9.43:

Kort stamme er allerede prøvd som sagt,  da spinner propell i svingene.

Det som egentlig var mitt spørsmål, som jeg sikkert formulerte dårlig, er om noen vet om andre fabrikater har en litt lengre kortstamne enn yamaha,  et par cm.

Akterspeil er 3 cm høyere enn det maksgrensen for kort stamme til yamaha, men er også for lav til lang stamme. :-)

19 fot skrev On 3.6.2024 at 6.51:

Jeg monterte påhengsmotor-brakett på båten min våren 2022 for å montere min splitter nye Mercury 6 hk, lang stamme.

Etter et par mnd byttet jeg til en helt ny Yamaha 6 hk, lang stamme. Mener å huske der var 2-3 cm forskjell i høyda på disse, sånn at jeg egentlig burde hatt litt annerledes plassering av braketten, men det gav ingen problemer, og samme toppfart.

Du kan jo søke opp tallene på Mercury hvis det er av interesse. Men selv vil jeg ikke kjøpe Mercury da jeg synes båtmotorer bør tilbringe lengre distanser til sjøs enn i bilen på vei til og fra verksted. Og 3 ukers verkstedopphold for å fikse noe som bare holder 1-2 dagers bruk synes jeg også ble litt for drøyt.

Takk for tips :-)

På 9,9 er de ihvertfall like på kort stamme har jeg funnet ut.

Jeg hadde en Steady 260 med kort stamme, men måtte allikevel bygge opp motoren et par tommer for å redusere vannspruten bak.

Så hadde jeg en Galia 440 med lang stamme. Monterte brakett på hekken og fikk motor opp noen tommer for bedre toppfart og redusert vannsprut.

Disse båtene har ikke ordinært V-bunn skrog, så derfor ble det slik. Sjelden noe problem med ekte V-bunn, der er det som regel litt å gå på for å få motor høyt nok.

Ellers stemmer det nok at ikke alle stammer er eksakt like lange.

Det kan skille 10-20 mm fant jeg ut da jeg byttet fra Honda BF90D til Mercury F115 for 9 år siden. Mercuryen var kortere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

ivar skrev On 2.6.2024 at 22.21:

For meg høres det nesten ut som at båten er litt "ustandard" på akterspeilhøyde.   15" = 38 cm og 20" er 51 cm, men kan jo se ut som at det er litt ulike tolkninger av denne BIA standarden...

Noen motorer har to antikavitasjonsplater, og noen brukere sliter med å forstå...

Noen piratbygde joller avviker mye fra standard. 

Båter med halvkjøl kan være helt på snørra.

Så lenge TS ikke har tid til å dele hvilken båt han har så er det ikke så lett å hjelpe ham.

GH11 er i mitt distrikt "standard" med 38mm lektebit på toppen av akterspeilet.

båt er opplyst om litt lenger opp , 1995 Colibri X. 

ikke veldig mye info å finne men fant dette bildet:
http://images.bimmers.no/files/icz8kqc6akx53y86aocv.jpg

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Noen motorer har to antikavitasjonsplater, og noen brukere sliter med å forstå...

Noen piratbygde joller avviker mye fra standard. 

Båter med halvkjøl kan være helt på snørra.

Så lenge TS ikke har tid til å dele hvilken båt han har så er det ikke så lett å hjelpe ham.

GH11 er i mitt distrikt "standard" med 38mm lektebit på toppen av akterspeilet.

Du får lese innlegget mitt en gang til, så ser du sikkert både problemstillingen, og type båt.
Har dessverre ikke bildet av båten,  men det finner du ved hjelp av noe som heter "Google"

Du trenger forøvrig ikke bilde av en båt for å vite om produsenter har ulike høyder mellom kavitasjonsplate og oppheng.

Hadde vært interessant å sett bilder av skroget på denne, spesielt hekken.  

Baat1000 skrev for 2 timer siden:

Du får lese innlegget mitt en gang til, så ser du sikkert både problemstillingen, og type båt.

Ser nå at du har opplyst om båt, det misset jeg så beklager den.

Generelt så er det lurt å dele mest mulig info for å få best mulig hjelp.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...