Jump to content

Åpne og lukke luke med elmotor - blir lineær aktuator det riktige svaret?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg skal bygge en aluboks til høyttalerne i båten, og da tenkte jeg å ha et lokk foran som kan åpnes med en automasjon, så i praksis betyr vel det en elmotor. Da er vel en aktuator riktig metode? Jeg tenker på noe sånt som på parabolantenner. Og så bare plassere selve aktuatoren inn i boksen på en sånn måte at den akkurat åpner helt når den er ytterst, og at den lukker med litt press mot gummipakningen som skal stå på boksen. Så driver jeg den med noen releer (må vel ha to på hver kabel, for å kunne snu strømmen for å kjøre begge veier). Er det noen logiske brister her?

Mastiff skrev 12 minutter siden:

Jeg skal bygge en aluboks til høyttalerne i båten, og da tenkte jeg å ha et lokk foran som kan åpnes med en automasjon, så i praksis betyr vel det en elmotor. Da er vel en aktuator riktig metode? Jeg tenker på noe sånt som på parabolantenner.

Aktuator er riktig iht min ordbok, men ikke nødvendigvis lineær-aktuator. Aktuatorer er mye brukt f.eks på ventiler som fjernstyres. 

For at aktuatoren skal være en lineær-aktuator må den lage en lineær bevegelse, ikke en vridning. Eksempler et en hydraulikksylinder, en pneumatikksylinder, eller en motor som driver en tannstang via et tannhjul. Denne motoren kan gå på strøm, bensin, hydraulikk, eller brød.

Mastiff skrev 20 minutter siden:

Jeg skal bygge en aluboks til høyttalerne i båten, og da tenkte jeg å ha et lokk foran som kan åpnes med en automasjon, så i praksis betyr vel det en elmotor. Da er vel en aktuator riktig metode? Jeg tenker på noe sånt som på parabolantenner. Og så bare plassere selve aktuatoren inn i boksen på en sånn måte at den akkurat åpner helt når den er ytterst, og at den lukker med litt press mot gummipakningen som skal stå på boksen. Så driver jeg den med noen releer (må vel ha to på hver kabel, for å kunne snu strømmen for å kjøre begge veier). Er det noen logiske brister her?

Det høres løsbart ut. Ville kanskje vurdert en H-bridge som enkelt kan koples mot ESP32 for finstyring av aktuatoren, feks bryte strømmen når luka er lukket med passende kraft (i stedet for releer): Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK36.41  71% Off | EGBO H-Bridge High-Power Motor Driver Module, DIY Smart Car Current Diagnostic for Arduino, Double BTS7960, 43A, 1Pc
https://a.aliexpress.com/_EzbB6pv

@Komodo, jeg tenkte på en sånn, jeg kan få tak i dem rimelig:

image.png.bbc3c4e253b602d43de45ec6346eb721.png

@Fantino Takk! Vil det si at den føler strømmen som brukes og stopper når det går over en viss grenseverdi, som tyder på at man kjører imot noe? Og er de fire skruterminalene for strøm inn og strøm ut, så den tar seg av vendingen og tåler noen ampere?

Edit: Jeg ser at den tåler 43 ampere. Det er sannsynligvis nok til mitt bruk, ja. Og skruterminalene funker som jeg trodde. Så det eneste jeg er usikker på er om den da måler grenseverdien og stopper, som jeg tipper. Altså at den gir ampere ut på en av pinnene. Det er vel det "current alarm output" er? Og så måler jeg den og setter en grenseverdi ut fra det?

Mastiff skrev 48 minutter siden:

@Fantino Takk! Vil det si at den føler strømmen som brukes og stopper når det går over en viss grenseverdi, som tyder på at man kjører imot noe? Og er de fire skruterminalene for strøm inn og strøm ut, så den tar seg av vendingen og tåler noen ampere?

Edit: Jeg ser at den tåler 43 ampere. Det er sannsynligvis nok til mitt bruk, ja. Og skruterminalene funker som jeg trodde. Så det eneste jeg er usikker på er om den da måler grenseverdien og stopper, som jeg tipper. Altså at den gir ampere ut på en av pinnene. Det er vel det "current alarm output" er? Og så måler jeg den og setter en grenseverdi ut fra det?

Ja uten å ha brukt en slik selv da så ser det ut til at du kan ‘mykstarte’ med PWM og få alarm på strømtrekk når det blir for høyt. Litt mer fyldig info her https://www.handsontec.com/dataspecs/module/BTS7960 Motor Driver.pdf

og her: https://www.infineon.com/dgdl/Infineon-BTS7960-DS-v01_01-en.pdf?fileId=db3a304412b407950112b43945006d5d

@Fantino Takk, jeg tar (som vanlig) ditt ord for det og bestiller noen stykker. :thumbsup: Jeg trenger to aktuatorer og to kretskort. Men siden jeg liker å ha noe i reserve tar jeg tre av hver. Aktuatorene er fra Finn, en som har liggende en bunke etter et eller annet prosjekt. han har blant annet brukt en sånn til å åpne og lukke en skiboks.

Sørg for å ha en mulighet til å åpne luka hvis elektronikken feiler hvis du ikke kommer til nedenfra. Kan feks være at du kan trekke ut nederste bolten med ei snor el.

Det er lite last og kort tid, så jeg tror det er enklest å bare kjøre med en vippebryter uten releer ol.

Mons

@mons Ingenting styres med brytere i båten min, det går på releer og automatisering. Det er det som er gøy! :giggle: Så dette skal kobles sånn at når jeg skrur på forsterkeren for høyttalerne framme, åpner kassa seg automatisk. Og takk for påminnelsen, men det er ikke noe problem. Bunnen i denne kassen vil være mulig å skru av på noen minutter. :thumbsup:

Aktuatoren på bildet har innebygde endestoppbryter i hver retning. Du kan med fordel sette en litt kraftig fjær mellom stempelstanga og innfestinga til luka slik at den tar seg av det kontinuerlige presset på luka.

Rent teknisk sett trenger du 2 stk. releer med hhv. COM samt NC+NO kontakter (på hvert rele) til å drive dette. Samt en egnet bryter med en inngang og to utganger, f.eks. enkelte typer vippebrytere laget for to retninger.

@Sailorsea Takk for det tipset! :thumbsup: Da kjøper jeg et par eksosfjærer fra T.Hansen, dem har jeg god erfaring med til blant annet å stramme opp spoler av braid når jeg skal ha det stramt på havfiskesneller: 

https://www.thansen.no/bil/bildeler/fjaer/fjaer/n189884/pn206999/

Og det vil funke med den ESP32-styrte greia som @Fantino lenker til over, jeg har alt bestilt et par stykker. 

• 2 uker senere...

@Fantino Nå har jeg fått kontrolleren, jeg tenkte å leke litt med den i kveld. Men så jeg ikke skal ødelegge noe, vet du hvordan den current alarmen fungerer? Er det et signal på opptil 3,3V som varierer etter hvor mye ampere som trekkes fra den? Jeg fant ikke noe om funksjonen i pdf-ene, og det står ikke noe om noe sånt i ESPHome-dokumentasjonen, selv om det er en H-bridge-plattform der.

Ut fra dokumentasjonen på chipen så ser det ut til at en kan velge en motstand for å ‘skalere’ strømmen slik at spenning på IS pin blir proporsjonal med strøm som går gjennom H-Bridge. Men siden chipen(e) er ferdig koplet på modulen og de ikke har angitt et reelt kretsskjema (det som står der kommer fra dokumentasjonen på chipen og der er IS for begge chipene ført til en felles, antakelig for bruk som av/på alarmmodus), så ville jeg koplet den opp som angitt og målt spenning ut på hhv R_IS og L_IS når motor kjøres. Er spenningen proporsjonal med strømmen og innenfor rett intervall så kan den jo koples mot analog pinne og brukes for å deaktivere når den overstiger en viss verdi.

(Slik jeg oppfatter IS funksjonen fra datasheet kan den gi alarm når strømmen overstiger en verdi som kan skade selve chipen, ELLER den kan gi ut et spenningssignal som er proporsjonalt med strømmen. Er modulen koplet opp for siste alternativ så burde det fønke)

Jeg hadde aldri hørt om ESP32 engang, så måtte google litt. Overrasket over at såpass avanserte saker nesten ikke koster noen ting :giggle:

https://www.fibel.no/product/esp32-s3-bluetooth-og-wifi-dobbel-usb-c/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

On 6/2/2024 at 2:37 PM, Mastiff said:

Det der ser jo ut til å være en DC lineæraktuator basert på "skrujekkprinsippet". Dreieretning velges ved å bytte om på pluss og minus. Utvekslingen i "skruejekken" er sannsynligvis slik at når aktuatoren står i en posisjon, så er den "låst", men det er på den annen side ikke helt sikkert.

Det er ikke mulig å legge ut et bilde av den dataplata som vi ser halvparten av, eller å opplyse om hvor man kan få kjøpt en slik en? (De pleier jo å være ganske dyre.) 

Ja, den er selvsagt totalt overkill, men de kostet bare 250 kroner stykket. Etter litt fikling i går kom jeg til at jeg vil blåse i det med strømstyrkealarmen i H-Bridgen og bare sette den opp sånn at endestoppen stopper den et par centimeter før luka er helt lukket, og så feste den springfjæra sånn at luka strammes til.

Mastiff skrev 4 minutter siden:

Ja, den er selvsagt totalt overkill, men de kostet bare 250 kroner stykket. Etter litt fikling i går kom jeg til at jeg vil blåse i det med strømstyrkealarmen i H-Bridgen og bare sette den opp sånn at endestoppen stopper den et par centimeter før luka er helt lukket, og så feste den springfjæra sånn at luka strammes til.

Det er gjerne en sikrere løsning ja. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...