Clasg Svart 4.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Mange tak for alle de gode oplysende svar ? @Clint72 Jeg vil prøve at lave samme diagram for mine motorer, og de vil meget sandsynligt ligne dit. Det viser meget tydeligt, hvor den mest optimale fart ligger, i forhold til dieselforbruget. Og indirekte også, hvor motorerne er mindst belastede (ved 23-24 knob og 2900 o/min). Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Clasg skrev for 2 timer siden: @HansH og @Ida Marie III: Betyder bredden noget for den optimale deplacement fart? Som jeg husker det fra teorien, så er "tommelfingerreglen" at længden i vandlinje i meter = maksimal deplacement fart. Ellers graver båden sig bare mere ned med bagenden. Ja, skrogform har også mye å si. Det optimale deplasement skrog finner du på en seilbåt, eller klassisk robåt.. De har, som du sikkert har lagt merke til, en avrunding på hekken nede i vannspeilet, selv om de har god bredde lengre oppe. Dette har ikke vi ikke på våre motorbåter, og vi lager derfor et mye "tyngre" slipp....trekker mer vann etter oss, når vi glir igjennom sjøen. Generelt er regelen at når baugen begynner å reise seg, så passerer du deplasement fart... Jeg har også 2 motorer på aksling, har aldri gjort noen vitenskapelig undersøkelse på det, men tviler på det er veldig mye å spare på å kjøre 1 motor.. men litt er det nok.. Link to post
Clasg Svart 4.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Havarita skrev for 2 timer siden: Formelen: , For skissen over er Lwl = 28,6ft => skroghastighet = 7,2 knop. (Til sammenlingning hadde Titanic med sine 882fot en skrogfart på nesten 40knop) Da jeg sejlede som 2. mester på containerskibe i 80’erne var cruisefart 25 knob og WOT 26 knob ved 95 o/min ?? Vi sejlede aldrig “cruisefart” for rederiets motto var “tid er penge” ! ?? Link to post
Clasg Svart 15.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Så fik jeg endelig samlet data op i et regneark. Men det er slet ikke de samme pæne kurver som @Clint72 kan fremvise Data er (uvidenskabeligt) opsamlet over 4 dage med 2 personer i båden, fuld ferie pakning, men lidt forskelligt vejr og vægt (fuel + vand). Forbruget Jeg prøvede at sejle for en motor, og her var forbruget ca. 0,9 L/NM ved 6,3 knob og 1200 o/min. Så der var da yderligere sparet lidt (10-20%) ved dette Link to post
NorSiglar Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Med et par tusen timer å året på båtene her (med endel sakte kjøring) så stilte jeg spørsmålet til Volvo. Og de ville ikke helt anbefale å stenge ned en motor. Smøring av drevet som ikke gikk, men hvor propellen frispant, kunne de ikke garantere. Men fikk litt forskjellige svar når jeg spurte forskjellige mekanikere. Kostnaden på et drev, samt nedetid var mye større en 200kr / timen ish vi betaler i vedlikehold. Risikovurderingen ble at vi holder begge motorer i gang :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn