Jump to content

Tilbakestrøm av vann i båttoalettet

Nimbus370Coupe

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en «ny» båt for oss. Elektrisk toalett, veldig praktisk. Men vannet strømmer tilbake i toalettet. Ikke veldig fort, men etter noen dager rimelig fullt i skålen… regner med ventilen ikke lukker seg helt. Noen tips for å fikse dette? Takknemlig for alle relevante svar. 

Nimbus370Coupe skrev On 2.6.2024 at 22.19:

Elektrisk toalett, veldig praktisk. Men vannet strømmer tilbake i toalettet

Nok en tråd med forlite opplysninger kjekt å vite om hvordan systemet er bygd opp.

Hvis det er sjøvann som renner tilbake og toalettet er under vannlinjen , kan båten fort synke...

mulig noen av disse er lik tråstarters båt

https://sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-halltankmaj2014.pdf

https://www.maritim.no/toalett-i-bat

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nimbus370Coupe skrev On 2.6.2024 at 22.19:

Har nylig kjøpt en «ny» båt for oss. Elektrisk toalett, veldig praktisk. Men vannet strømmer tilbake i toalettet. Ikke veldig fort, men etter noen dager rimelig fullt i skålen… regner med ventilen ikke lukker seg helt. Noen tips for å fikse dette? Takknemlig for alle relevante svar. 

Dersom det er rent vann som kommer i skåla kan det være ventil som åpner for spylepumpe som lekker litt om denne er av typen med trykkbryter som gjør at det står trykk mot ventilen hele tida. Er det skittent vann så kan det vel fort være jokerventil som andre nevner. Men type toalett og om det er falltank eller bunntank er viktig info. 

atletico1 skrev On 3.6.2024 at 0.46:

Jabsco joker ventil.
Tenker det er denne som må skiftes. Har akkurat samme problem. Jeg må som regel skifte den etter et par år på den ene doen, mens på do nr 2 har ventilen holdt i årevis- da denne doen brukes sjeldent.

Ikke spesielt imponert over Jabsco joker ventil. Skiftet denne i fjor. Nå på siste tur begynte det å sige tilbake. Toalettet er lite brukt (var jo en elendig sommer i fjor) Jokeren så rein ut, men ser litt lys igjennom når jeg holder den opp mot lyset.

Hadde en slik liggende komplett, veldig kjapt og enkelt å bytte hele settet, da er jo alt reint. Renser og setter inn ny joker i det gamle bendet og legger på delelageret (:

image.png.4b10250a55c4ab40929c7961d8cfc1de.png

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Jeg har fjernet hele jokerventilen i vår TMC-dass. Jeg har heller latt slangen ut fra dassen gå opp i en bue før den går ned i tanken nede i båten. Da slipper bæsjen å streve seg gjennom en slik trang ventil ,også gjerne med litt urinstein i utløpet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for mange svar med forslag til årsak. Har sjekket og det er en Jabsco quiet flush. 
det var rent vann såvidt jeg kunne bedømme (ingen lukt) men etter den ene gangen ser det ikke ut til å skje igjen. Så avventer litt med tiltak. IMG_0002.jpeg.0a80ba06e7911821c0e4894321d7bb7b.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...