Nimbus370Coupe Startet 2.Juni Del på Facebook Startet 2.Juni Har nylig kjøpt en «ny» båt for oss. Elektrisk toalett, veldig praktisk. Men vannet strømmer tilbake i toalettet. Ikke veldig fort, men etter noen dager rimelig fullt i skålen… regner med ventilen ikke lukker seg helt. Noen tips for å fikse dette? Takknemlig for alle relevante svar. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 2.Juni Del på Facebook Svart 2.Juni Virker som klassisk hevert. Da trenger du en antihevert, eks https://www.boatlab.no/trudesign-antihaevert-med-ventil-90318-sort-o19mm-1stk?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsPCyBhD4ARIsAPaaRf2iteuETj8sKK892_7DQIumU-3PL-PwXR6--IjzCBLKAsTMfnG3BK4aAinTEALw_wcB Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 2.Juni Del på Facebook Svart 2.Juni Eller så er og/eller hevert-, eller at tilbakeslagsventilen ikke er tett. Avhengig av hvem som har produsert toalettet, toalettets plassering i forhold til antatt septiktank, og deres plassering i forhold til gitt vannlinje. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 2.Juni Del på Facebook Svart 2.Juni Jabsco joker ventil. Tenker det er denne som må skiftes. Har akkurat samme problem. Jeg må som regel skifte den etter et par år på den ene doen, mens på do nr 2 har ventilen holdt i årevis- da denne doen brukes sjeldent. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni Tenkte også på jokerventilen, men etter som ts sa det var vann og ikke kloakk, gikk jeg for hevert. Det skal vel ikke være nok volum i septikslangen til å fylle skåla heller..? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Roger jo Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni Nimbus370Coupe skrev On 2.6.2024 at 22.19: Elektrisk toalett, veldig praktisk. Men vannet strømmer tilbake i toalettet Nok en tråd med forlite opplysninger kjekt å vite om hvordan systemet er bygd opp. Hvis det er sjøvann som renner tilbake og toalettet er under vannlinjen , kan båten fort synke... mulig noen av disse er lik tråstarters båt https://sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-halltankmaj2014.pdf https://www.maritim.no/toalett-i-bat Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni Nimbus370Coupe skrev On 2.6.2024 at 22.19: Har nylig kjøpt en «ny» båt for oss. Elektrisk toalett, veldig praktisk. Men vannet strømmer tilbake i toalettet. Ikke veldig fort, men etter noen dager rimelig fullt i skålen… regner med ventilen ikke lukker seg helt. Noen tips for å fikse dette? Takknemlig for alle relevante svar. Dersom det er rent vann som kommer i skåla kan det være ventil som åpner for spylepumpe som lekker litt om denne er av typen med trykkbryter som gjør at det står trykk mot ventilen hele tida. Er det skittent vann så kan det vel fort være jokerventil som andre nevner. Men type toalett og om det er falltank eller bunntank er viktig info. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni Og nok en tråd der man kan lure på om trådstarter er med enda. Kan du gi respons, Nimbus370Coupe? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Blouberg Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni atletico1 skrev On 3.6.2024 at 0.46: Jabsco joker ventil. Tenker det er denne som må skiftes. Har akkurat samme problem. Jeg må som regel skifte den etter et par år på den ene doen, mens på do nr 2 har ventilen holdt i årevis- da denne doen brukes sjeldent. Ikke spesielt imponert over Jabsco joker ventil. Skiftet denne i fjor. Nå på siste tur begynte det å sige tilbake. Toalettet er lite brukt (var jo en elendig sommer i fjor) Jokeren så rein ut, men ser litt lys igjennom når jeg holder den opp mot lyset. Hadde en slik liggende komplett, veldig kjapt og enkelt å bytte hele settet, da er jo alt reint. Renser og setter inn ny joker i det gamle bendet og legger på delelageret (: Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Lars H. Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni Jeg har fjernet hele jokerventilen i vår TMC-dass. Jeg har heller latt slangen ut fra dassen gå opp i en bue før den går ned i tanken nede i båten. Da slipper bæsjen å streve seg gjennom en slik trang ventil ,også gjerne med litt urinstein i utløpet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nimbus370Coupe Svart 9.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni Takk for mange svar med forslag til årsak. Har sjekket og det er en Jabsco quiet flush. det var rent vann såvidt jeg kunne bedømme (ingen lukt) men etter den ene gangen ser det ikke ut til å skje igjen. Så avventer litt med tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.