Jump to content

Viknes 10 lansert!


bjoris

Recommended Posts

 

 

Da er katten utav sekken. 
 

Spennende, slik jeg oppfatter dette så dør 1030en og denne tar over med samme skrog som S35, men med «Viknes» løsninger med utestyring mv. 
 

Jeg hadde nok sett nøye på denne om lottokupongen slo til, liker feks at det ikke er styring midt i båten som på S35…

 

Andre tanker?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Synes de har truffet godt med moderniseringen! At de har gått over til glatt skrog gjør heller ingenting! Meget fint design! Eneste er om de har gått for mye bort i fra original konseptet bruksbåten 1030 og blitt litt mye Skilsø?lurer på om de fortsetter med sjark-versjon som på 1030 eller om de dropper det! Uansett er det stillig at vi fortsatt kan produsere båter i Norge! Har jobbet for Viknes tidligere og håper de selger masse fremover😊

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post

De kunne slengt på en flybridge og økt størrelsen med 15 fot og bygd den for 30 år siden så hadde kanskje prisen vært spiselig i dag for brukt en :giggle:

Men disse båtene er vel kjent for å være veldig sjødyktige så antar at en på 50+ fot hadde sikkert klart å få CE A som trawlerne. Men da hadde sikkert også prisen vært 5 mill fra 1993 :yesnod:

PS. Jeg tror Fjord båtene kunne vært Norges Storebro/Fairline/Princess om ikke staten ordna det så det ikke skjedde. De bygget jo på 70 tallet båter som var like store som Princess og med flybridge.

Link to post

Det man har gjort er vel i hovedtrekk bare å sette 1030 overbygget med negative vinduer i litt modifisert utførelse (tilført diverse Skilsø trekk/løsninger med bl.a walkaround dør og stort skyvetak) over på Skilsø 35 skroget med enkle tilpasninger og oppfriskninger av interiør/øvrige løsninger.

 

Slik at man tar i bruk kun ett skrog videre i produksjonen og da går man for det mest moderne skroget med slette sider, og faser ut 1030 skroget.

 

Blir jo interessant å se når de tekniske detaljene kommer på bordet. Om de har fått til noen drivstoffbesparelser, høynet marsjfart, bedre volumutnyttelse, smartere løsninger etc. Om den vil komme med 3-kabins løsning etc.

Link to post

Flott båt. Liker utseendet veldig godt.

Det som jeg overhode ikke liker er skroget. 

Det er dessverre mye som tyder på at Skilsøskroget ikke er spesielt økonomisk.

Alt annet likt virker den, med 440-motoren, å ligge 30-35% over Viknes 1030 i drivstoff-forbruk ved kjøring i marsjfart 20-21 knop.

 

 

Link to post
nie skrev for 5 timer siden:

Flott båt. Liker utseendet veldig godt.

Det som jeg overhode ikke liker er skroget. 

Det er dessverre mye som tyder på at Skilsøskroget ikke er spesielt økonomisk.

Alt annet likt virker den, med 440-motoren, å ligge 30-35% over Viknes 1030 i drivstoff-forbruk ved kjøring i marsjfart 20-21 knop.

 

 

Jøss, det var ekstremt. Hvor har du tallene fra?

Link to post

Kjørte side-by-side 125 nm i fjor sommer 20-21knop. Vi toppet tankene før og etter så helt analog måling.

Viknes 2,5 l/nm

Skilsø 3,3 l/nm

Begge båter ferielastet. 

 

Skilsøskroget har større totalbredde og vesentlig mer butt baug.

Viknes 1030 er smalere med en vesentlig spissere baug.

Tror dette må være forklaringen.

 

Link to post
nie skrev for 1 time siden:

Kjørte side-by-side 125 nm i fjor sommer 20-21knop. Vi toppet tankene før og etter så helt analog måling.

Viknes 2,5 l/nm

Skilsø 3,3 l/nm

Begge båter ferielastet. 

 

Skilsøskroget har større totalbredde og vesentlig mer butt baug.

Viknes 1030 er smalere med en vesentlig spissere baug.

Tror dette må være forklaringen.

 

Det var ikke bra av skilsøen:nonod:

Link to post
nie skrev On 3.6.2024 at 18.18:

Kjørte side-by-side 125 nm i fjor sommer 20-21knop. Vi toppet tankene før og etter så helt analog måling.

Viknes 2,5 l/nm

Skilsø 3,3 l/nm

Begge båter ferielastet. 

 

Skilsøskroget har større totalbredde og vesentlig mer butt baug.

Viknes 1030 er smalere med en vesentlig spissere baug.

Tror dette må være forklaringen.

 

Kan ha noe med vekt og økt bredde/ volum å gjøre også. 

 

Tallene stemmer godt med S35 jeg kjørte fra Bergen til Oslo forleden. ca 3,4 l/nm på mellom 23 og 25 kn. Ville antagelig vært noe lavere om man holdt seg på 20-22. Yanmar 440 var det som satt i den. Synes båten var bra. Fin førerpos og smarte løsninger. 

Men den nedsenkede gangveien på SB side med høyt dollbord både foran og akter var høl i hue så lenge det ikke også var montert en port i skrogsiden. 

Bortimot umulig å komme seg ut på en flytebrygge uten å måtte gå via plattform. 

Ville vært såre enkelt med sideport slik det er på de finske styrehusbåtene. Eva droppet hele sidedøra og fått bredere styrehus isteden.

 

Marwin skrev for 5 timer siden:

Dette er vel en `planende` båt. Lurer på hvordan den oppfører seg i dårlig vær…

 

Sikkert helt greit. Planende båt har imponert meg mang en gang i drittvær. Trenger ikke kjøre de i full plan og for høy fart så man slår seg selv og båten i stykker.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Quote

Dette er vel en `planende` båt. Lurer på hvordan den oppfører seg i dårlig vær…


Var ikke de forrige også planende båter både 1030 og 1080? Folk har hatt en mening at de var de beste sjøbåtene i forhold til størrelse og skulle man ha mer sjødyktighet på større båt så trengte man trawler type båt? Ellers så har jeg misforstått noe på veien som er veldig godt mulig.

Link to post

Akkurat hvor grensen går mellom planende og halvplanende skrog skal ikke jeg påta meg å definere :giggle:

Kanskje man man si at både dette og 1030-1080 skrogene er en slags mellomting?   Mistenker så at Skilsø skroget med mer bredde og relativt beskjeden kjøl tåler mer litt fart før det begynner å si fra at det er nok?       



image.png.909ef2d0b165c403dfebddd530996ac7.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 1 time siden:

Mistenker så at Skilsø skroget med mer bredde og relativt beskjeden kjøl tåler mer litt fart før det begynner å si fra at det er nok?   

 

Skilsø 35 ble helt klart nervøs over 25 kn så noen fullblods planer er det ikke. Gjorde nesten 30 kn med 440 hk. Alt i alt synes jeg båten var fin og praktisk, men hadde trengt litt utvendig styling/ farger/ linjer for å ikke fremstå så blass og kjedelig. Og fått seg en sideport eller åpning slik det ser ut som er gjort på V10

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 59 minutter siden:

 

Skilsø 35 ble helt klart nervøs over 25 kn så noen fullblods planer er det ikke. Gjorde nesten 30 kn med 440 hk. Alt i alt synes jeg båten var fin og praktisk, men hadde trengt litt utvendig styling/ farger/ linjer for å ikke fremstå så blass og kjedelig. Og fått seg en sideport eller åpning slik det ser ut som er gjort på V10

Må være en enorm forskjell på fartsegenskapene mellom Skilsø 35 og Skilsø 39 som går 42 knop i drevversjon med 2 x D6/400

Link to post
sap_2000 skrev 58 minutter siden:

Og fått seg en sideport eller åpning slik det ser ut som er gjort på V10

Nå har 35 og 39 fått seg sideport fra og med 2024.

 

Skal ikke ta på meg æren for det, men jeg sa tydelig fra til designeren året før over noen pils. 🤣 De hadde tilfeldigvis gamle båten min liggende hos seg en mnd som hadde veldig lik sideport som S35 nå har.. 🤣😁

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

Akkurat hvor grensen går mellom planende og halvplanende skrog skal ikke jeg påta meg å definere :giggle:

Kanskje man man si at både dette og 1030-1080 skrogene er en slags mellomting? 

Ja, det kan du jo si. Jeg tenker at en båt som slipper vannet og legger ned baugen har kommet over planingsterskelen. Da 1030 var ny på markedet ble det avertert med at den gjorde 30 knop. I mitt hode er det da et planende skrog. For det må vel kunne gå an å skille mellom fartsegenskapene til planende skrog; noen har bedre fartspotensial enn andre. 

Link to post
Komodo skrev 2 minutter siden:

Ja, det kan du jo si. Jeg tenker at en båt som slipper vannet og legger ned baugen har kommet over planingsterskelen. Da 1030 var ny på markedet ble det avertert med at den gjorde 30 knop. I mitt hode er det da et planende skrog. For det må vel kunne gå an å skille mellom fartsegenskapene til planende skrog; noen har bedre fartspotensial enn andre. 

 

1030 er ikke komfortabel over 25-26 knop. Med den minste utslag på autopilot legger den seg en del og oppfører seg nervøst. I 20 knop kjører den derimot som et tog på skinner. Den oppfattes i høyeste grad som en halvplaner når man kjører båten.

 

Men ser at de oppgir farten til 28-29 knop med største motoralternativ ja...

Link to post

Skilsø 34 er en halvplaner, men den går vel absolutt i plan.. ellers hadde drivstoff-økonomien i 22kn vært horibel. Den har litt kjøl, og jeg kjenner at den begynner å mistrives over 24kn. Jeg vet ikke selv, men de sier at 34 er mer lik på 1030 skroget enn på 35. 

 

35 er et mer planende skrog enn 34. 

 

 

Link to post

Jobbet på Viknes da Skilsø 34 ble lansert og mener at selve skroget er stort sett basert på 1030! Mulig Skilsø 35 er endret i større grad

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...