Jump to content

Viknes 10 lansert!


bjoris

Recommended Posts

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

 

1030 er ikke komfortabel over 25-26 knop. Med den minste utslag på autopilot legger den seg en del og oppfører seg nervøst. I 20 knop kjører den derimot som et tog på skinner. Den oppfattes i høyeste grad som en halvplaner når man kjører båten.

Så vidt jeg husker ble skroget kjørt i over 30 knuter under testkjøring da båten ble utviklet. Det betyr jo at skroget har et potensial til å oppnå disse hastighetene. At den ikke er behagelig å kjøre over 25 knop er en annen sak. 

 

I mitt hode er en halvplanende båt en fjordplog  som ikke kommer over planingsterskelen. Men det er nå meg da. 

Link to post

@Komodo Er det ikke slik at det meste kommer på en måte opp i plan selv en trawler hvis det sitter 5000 HK i motorrommet bare hele greia kommer til å "dette på siden" eller være komplett ustyrlig?

Når jeg hadde Alicraft på første tur etter vinteropplag i 2017 så ble av en eller annen grunn flapsene putta i feilposisjon og når jeg kom ut på Langesundsfjorden forbi 5 knop sonen under brua og skulle gi på så oppførte båten seg veldig merkelig og når den såvidt kom opp så datt den nesten på siden og onkler ble seriøst skremt og ønsket ikke "flere forsøk på planing" etter at vi nesten datt på siden. Skjønte jo ikke noe av det men kom plutselig på at det kunne ha noe med de flapsene bak å gjøre. Bytta plass på dem ved hjelp av elektrisk styring og plutselig var Alicraft "reparert" :giggle::lol:

Link to post
Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Må være en enorm forskjell på fartsegenskapene mellom Skilsø 35 og Skilsø 39 som går 42 knop i drevversjon med 2 x D6/400

Mener å ha lest for mange år siden at Skilsø 39 var resultat av et samarbeid mellom Skilsø og Huseklepp Modellverksted (Riviera)..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 3 minutter siden:

mellom Skilsø og Huseklepp Modellverksted (Riviera)..? 

Er det ikke gjort skrogendringer på den siden viknes kjøpte Skilsø i 2011??

 

Det kom vel en 39 i 2012 som het Skilsø 39 by Viknes, så kom nåværende Skilsø 39 i 2018/2019? 

 

Skilsø 39 (ny versjon) er konas 1. valg for neste båt, men har enda ikke prøvekjørt (pga det er tortur når du vet budsjettet er brukt opp når du kommer halveis inn i båten:giggle:)

Link to post

Det jeg leste var at Kristian følger med på forumet våres, så da er det bare å komme opp med ønskeliste. 😂😀

 

Jeg er veldig fornøyd at de har ny løsning for kalesjene. Hva den løsningen er vet jeg ikke, men står at de hadde egen plass nå. Altid litt styr å finne ut hvor jeg skal gjemme unna kalesjene når de ikke er i bruk. 

Link to post

Tror dette er en herlig båt, men steget opp fra vår NB870 blir veldig stort økonomisk og vi som bare er to på tur klarer oss veldig bra med 870en. Har aldri fristet med de mindre Viknesene, men fra V1030/S34NB blir saken en annen.

 

Uansett, siklingen kan ingen ta fra meg😅 
 

Noen som vet når V10 vises frem for første gang?

 

Er det bare jeg som syns salongen i V10 virker litt liten? Veldig praktisk med den passasjen på styrbord, men det går mye plass…

 

Men ser jo på 870en at det er tungvint å komme seg på dekk å feste fendre feks så praktisk er det med slik passasje…

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  • 3 uker senere...
Okkaby skrev for 8 timer siden:

Men yør ikke tenke på prisen

"Anbefalt motor blir i første omgang 440 hestekrefter og Viknes 10 vil koste fra 3,75 millioner kroner med dette drivverket." Ref båtmagasinet. 

 

Jeg er på Litt tynn is her, men tror prisen inneholder det meste nødvendige bortsett fra elektronik ((garmin, raymarine) og annet ekstrautstyr. Men det blir jo fort noen 100 000 for slikt utstyr. Så tipper ferdig pris er 4 400 000. Men tynn is så bare gestimat. 

Link to post
Thomas_h skrev for 3 timer siden:

"Anbefalt motor blir i første omgang 440 hestekrefter og Viknes 10 vil koste fra 3,75 millioner kroner med dette drivverket." Ref båtmagasinet. 

 

Jeg er på Litt tynn is her, men tror prisen inneholder det meste nødvendige bortsett fra elektronik ((garmin, raymarine) og annet ekstrautstyr. Men det blir jo fort noen 100 000 for slikt utstyr. Så tipper ferdig pris er 4 400 000. Men tynn is så bare gestimat. 

Å den 440 er vel Yanmar.

Hadde jeg bestilt fabrikks nye båt, hadde det blitt med VP ombord. 

Men ja er nok godt over 4mill for ferdig båt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 1 time siden:

hadde det blitt med VP ombord. 

Da blir den vel enda litt dyrere.

 

Viknes og Skilsø modeller til nå kan du bestemme selv hvilken motor, alt etter hvilke forhandler du kjøpte av.

På vestlandet er det stort sett

 

Yanmar, mens båter solgt nordpå ser ut som har mer Volvo. Regner med det blir slik på denne etter hvert også. 

Link to post
Komodo skrev for 6 timer siden:

Hvorfor?

Ingen fan av Yanmar å slett ikke deres priser på alt fra filter til motor deler. Volvo er dyrt, men Yanmar er jo syke i toppen.

I tillegg, har jeg tester av Viknes med VP kontra Yanmar vist det kan se ut som VP gir mer kraft/fart i disse båter. 

 

VP har også vært mer service venlige i tillegg enn Yanmar.  Ikke finnes det noe oppegående service verksted hos os for Yanmar heller. Et verksted som påstår de er Yanmar forhandler er det, men disse har vel ikke solgt annet enn 20-30hk motor, å ligger alt energi i påhengs marked. Med VP får en hjelp på dagen lokalt. Så er en del grunner for dette.

 

Så skal jeg ha båt med nye motor, så velges VP frem for Yanmar. 

En 1030 med D6 440 er vel toppen av poppen, men sabla dyrt.

Men Viknes har nok en god avtale med Yanmar, siden de som utgangspunkt bruker disse om ikke kunde be om noe annet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 4 timer siden:

VP har også vært mer service venlige

Det jeg har hørt er at kjøpere trekker til det merket de har relasjon til og mulighet til å vedlikeholde i nærheten, så det du sier underbygger dette.

 

Jeg tror det er gode verksted til begge merkene i øyeblikkelig nærhet her, men på Viknes/Skilsø hadde jeg personlig holdt meg til Yanmar. 

 

Link to post
Okkaby skrev for 21 timer siden:

Ingen fan av Yanmar å slett ikke deres priser på alt fra filter til motor deler. Volvo er dyrt, men Yanmar er jo syke i toppen.

I tillegg, har jeg tester av Viknes med VP kontra Yanmar vist det kan se ut som VP gir mer kraft/fart i disse båter. 

 

Sant nok men, det spares in  med god margin i innkjøp om produsenten ikke tar den delen av kaka da.

 

Kjørte Skilsø 35 med Yanmar 440 og den motoren/ kombinasjonen var skikkelig bra. Sterk, lavt turtatl, smooth gange osv.

Hadde faktisk valgt Yanmar på slike båter seg om VP har mer fancy elektronikk og integrasjoner.

Mvh. SAP

Link to post
XardasKSP skrev On 5.6.2024 at 20.24:

Er det ikke slik at det meste kommer på en måte opp i plan selv en trawler hvis det sitter 5000 HK i motorrommet bare hele greia kommer til å "dette på siden" eller være komplett ustyrlig?

 

Det kommer helt an på skroglinjene.   Om ikke skroget klarer å slippe hekkbølgen så vil den bare dra med seg "halve fjorden" 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 1 måned senere...
Okkaby skrev for 7 timer siden:

Ser ikke noen plass det nevnes noe om merke/fabrinkant her?

Nei, det nevnes ikke, men du ser det i videoen. Har også fått det bekreftet fra noen som var der. 

 

Tror ikke dette sier noe om dette er en dårlig båt eller ikke. Den båten med spydene kom vel i godt over 50kn, så ikke mye som hadde holdt i mot.

 

Vet ikke om mange båter i denne størrelsen som tåler en tornado, men vet heller ikke om det er et krav her på disse trakter? Hvis ikke den speedbåten heter tornado 🤣

Link to post

Jeg håper jo at denne fyren er feilsitert angående "Ingen dramatikk".

 

**********

 

" -Vi har dessverre opplevd at en båt har gått rundt på trening, og en annen båt som har vært uheldig og truffet en brygge. Det har ikke vært noe dramatikk rundt det, ingen personskader, sier Nicolai Rylander til NRK.

Han er en av arrangørene bak Arendal Water Festival, som startet i dag."

 

***********

 

Kanskje mer korrekt med;

"Dette var en dramatisk hendelse men vi var veldig heldige og unngikk personskader"

Link to post
nie skrev 9 minutter siden:

"Ingen dramatikk"

Tenkte akkurat det samme selv. At ingen endte på sykehus, er ikke altid det samme som ingen dramatikk. 

 

Prøver vel å spille ned alle uhellene de har hatt mer racing i det siste. 

 

Det var folk i båten rett før, og hadde det vært folk når det skjedde hadde det vært sykehus eller værre. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...