Jump to content

4HK på rekkeverk på seilbåt


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

Vi vurdere og kjøpe en jolle som vi skal bruke mest for komme på land når vi ligger på svai. Tenkt oss en 8-9fot med 4-6hk,

Men ser at 4hk-4takt veier noen sted mellom 25-30kg. Hvordan er det og ha den henges bak på rekkverket på båten. Og kan man ha den hegnedes der når man seiler. uten den ødelegger ting?

 

 

Link to post

Om du er bekymret så ser det jo ut til å være veldig enkelt å forsterke motorbraketten med å stive av selve brakettplata ned mot mellomløperen, eller helt ned til dekket om du vil ha det A+

Du får hvite klammer som passer til rørene på din båt og en slik modifikasjon synes enkel å utføre?

 

Motorfesteseilbmod.jpg.527fcecc34fc1a2f641337cdcbab48b5.jpg

Link to post

Dersom dere skal forflytte dere i jolla uten å bli gjennomvåte, ville jeg ikke vurdert noe under 260. Som regel følger det også med noen handleposer, en bag, etc og 200 er i overkant snaut. Vi har hatt flere joller, og for oss er 260 for 2 voksne med tilbehør et minimum for å forflytte oss på alt annet enn fullstendig flatt vann.

 

Før du hekter motor bak på pushpit`en ville jeg sjekket rørdimensjonen. Det er stor forskjell på bæring og stabilitet på 20mm og 30mm rør. Ut fra bildene synes det at du har 25mm? Jeg har vekslet mellom en Honda 2,3 hk (ca 11,5 kg) og en Honda 6 hk (27 kg) de siste årene, og på 30mm rør er 27 kg helt uproblematisk. Men ikke undervurder motorvekten når motoren skal løftes av og på jolla fra akterplattformen. Det er i praksis den mest krevende øvelsen hvis ikke jolla ligger dønn stille, og for meg det som setter den største vektbegrensningen. Derfor er den lille motoren den som henger fast på for de korte turene og 6 hk`en for langturene hvor det kan bli litt avstand inn til byene.

 

Som nevnt over er mange av småmotorene på 4-6 hk basert på samme blokk. Eksempelvis er Honda BF4, 5 og 6 hk akkurat samme motoren og har samme vekt, ca 27 kg. Mitt valg hadde vært en 260-270 jolle med største motor ut fra omtrent samme vekt som de mindre alternativene. Velg også motor med innebygd tank. Løs tank små gummijoller er bare tull.  For øyeblikket har vi jolla under fra Seatronic, som vi er veldig godt fornøyd med. Den har høye pontonger og utpreget V-bunn , så selv med Honda 6 hk i plan skal det mye til før vann spruter inn i skvalpesjø.

Jolle er vitenskap, så lykke til :) 

 

 

image.png.be2a8fa5d2d47a61ba954ab9208ec7a8.png

Link to post

Pushpit skal tåle såpass, men sats på en god brakett som ikke snurrer, kun klemme rundt et rør holder ikke, du må enten ha noen gjennomgående stag/skruer eller avstivning som andre har anbefalt. . Med mindre det er viktig å få jollen i plan holder det med en luftkjølt  2,3 HK Honda el.l.  Enklere og lettere å håndtere. Velg en jolle med oppblåsbar dørk, og tofte (du trenger det for å ro). Sats på å vippe jollen opp på fordekket og surre den der fremfor å slepe. Vi surrer på den ene siden med pontongene helt bak mot vantene. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...