MR Swe Startet 3.Juni Del på Facebook Startet 3.Juni Hei, Vi vurdere og kjøpe en jolle som vi skal bruke mest for komme på land når vi ligger på svai. Tenkt oss en 8-9fot med 4-6hk, Men ser at 4hk-4takt veier noen sted mellom 25-30kg. Hvordan er det og ha den henges bak på rekkverket på båten. Og kan man ha den hegnedes der når man seiler. uten den ødelegger ting? Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Det kommer jo annpå hvor sterk pushpiten på båten er. Hvilken båt er det og har du bilde av påhengsfestet/pushpiten? Har en 10hk totakter på min Dufour 425 utnevnt problemer. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 3.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni vi har en Beneteau Oceanis 423 Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Ut i fra bildet så det jo ganske solid ut, tror ikke jeg ville vært redd for det. PS, kanskje oppdatere signaturen med riktig båt 😀 Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 3.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni Ah det har jeg glemt Morten_L. SKal oppdatere det. Kansje bedre finne en 2-4hk to takt mortor. De veier vel mye mindre Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 3.Juni Del på Facebook Svart 3.Juni Jeg har en 6 hk på ca 26 kg hengende på pushpit. Det er ikke problem. Pushpit må tåle såpass hvis den skal klare å stoppe en person fra å falle overbord. PS: 4 og 6 hk veier ofte det samme. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni Null stress. En del 423-er har "svigermorsete" montert på pushpit. Så den tåler fint en påhengs. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
dieselfan Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni Om du er bekymret så ser det jo ut til å være veldig enkelt å forsterke motorbraketten med å stive av selve brakettplata ned mot mellomløperen, eller helt ned til dekket om du vil ha det A+ Du får hvite klammer som passer til rørene på din båt og en slik modifikasjon synes enkel å utføre? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni Vi har en 5hk Yamaha totakter hengende på rekka på vår Dufour 385. Der har den hengt problemfritt i flere år. Vi har avskrivning som nevnt av Dieselfan, det holder braketter loddrett så ikke påhengeren skal dra braketten ut av stilling. Braketten er denne, tror jeg, men i svart: https://seatronic.no/osculati-motorfeste-for-rekke-hvit-plast Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
MR Swe Svart 5.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni Noen som testet Zodiac Cadet 200 rollup? Blir det for liten.. blir mest 2 voksne og liten hund. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni Dersom dere skal forflytte dere i jolla uten å bli gjennomvåte, ville jeg ikke vurdert noe under 260. Som regel følger det også med noen handleposer, en bag, etc og 200 er i overkant snaut. Vi har hatt flere joller, og for oss er 260 for 2 voksne med tilbehør et minimum for å forflytte oss på alt annet enn fullstendig flatt vann. Før du hekter motor bak på pushpit`en ville jeg sjekket rørdimensjonen. Det er stor forskjell på bæring og stabilitet på 20mm og 30mm rør. Ut fra bildene synes det at du har 25mm? Jeg har vekslet mellom en Honda 2,3 hk (ca 11,5 kg) og en Honda 6 hk (27 kg) de siste årene, og på 30mm rør er 27 kg helt uproblematisk. Men ikke undervurder motorvekten når motoren skal løftes av og på jolla fra akterplattformen. Det er i praksis den mest krevende øvelsen hvis ikke jolla ligger dønn stille, og for meg det som setter den største vektbegrensningen. Derfor er den lille motoren den som henger fast på for de korte turene og 6 hk`en for langturene hvor det kan bli litt avstand inn til byene. Som nevnt over er mange av småmotorene på 4-6 hk basert på samme blokk. Eksempelvis er Honda BF4, 5 og 6 hk akkurat samme motoren og har samme vekt, ca 27 kg. Mitt valg hadde vært en 260-270 jolle med største motor ut fra omtrent samme vekt som de mindre alternativene. Velg også motor med innebygd tank. Løs tank små gummijoller er bare tull. For øyeblikket har vi jolla under fra Seatronic, som vi er veldig godt fornøyd med. Den har høye pontonger og utpreget V-bunn , så selv med Honda 6 hk i plan skal det mye til før vann spruter inn i skvalpesjø. Jolle er vitenskap, så lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni Pushpit skal tåle såpass, men sats på en god brakett som ikke snurrer, kun klemme rundt et rør holder ikke, du må enten ha noen gjennomgående stag/skruer eller avstivning som andre har anbefalt. . Med mindre det er viktig å få jollen i plan holder det med en luftkjølt 2,3 HK Honda el.l. Enklere og lettere å håndtere. Velg en jolle med oppblåsbar dørk, og tofte (du trenger det for å ro). Sats på å vippe jollen opp på fordekket og surre den der fremfor å slepe. Vi surrer på den ene siden med pontongene helt bak mot vantene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.