Hav9 Startet 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2024 Hei, Holder på å demontere trimsylindre på et DP-A2 transom/drev. De sitter som støpt og har etter flere forsøk med fettpresse og ters, ikke lykkes å få de ut. Er nå i ferd med å borre de ut, og lurer i den forbindelse på om noen vet hvor lange de er? Ønsker ikke å bore for dypt og risikere skader på gods i transom. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Super trådtittel og beskrivelse Så da fikk jeg lyst til å prøve å hjelpe... Dro en tur på "lageret" men hadde dessverre ikke nye på lager. Fant bare ett sett i 12mm oversize og disse er "hjemmelaget" på 56mm lengde. Kan ikke garantere at det målet er korrekt, men du vil jo kjenne markant når du er igjennom bolten.. For 30 år siden reparerte jeg et 290DP skjold ved å bore inn et 4mm hull fra sjøvannssiden og lage M5 gjenger til en fettnippel. Gjorde jobben mest fordi VP sa at det ikke gikk an.. Klarte å presse ut bolten med fettpresse fra Pressol for 400ml patroner. Båten sto på land, skjold og motor stod i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hav9 Svart 5.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 dieselfan skrev for 15 timer siden: Super trådtittel og beskrivelse Så da fikk jeg lyst til å prøve å hjelpe... Dro en tur på "lageret" men hadde dessverre ikke nye på lager. Fant bare ett sett i 12mm oversize og disse er "hjemmelaget" på 56mm lengde. Kan ikke garantere at det målet er korrekt, men du vil jo kjenne markant når du er igjennom bolten.. For 30 år siden reparerte jeg et 290DP skjold ved å bore inn et 4mm hull fra sjøvannssiden og lage M5 gjenger til en fettnippel. Gjorde jobben mest fordi VP sa at det ikke gikk an.. Klarte å presse ut bolten med fettpresse fra Pressol for 400ml patroner. Båten sto på land, skjold og motor stod i båten. Hei, tusen takk for hyggelig tilbakemelding og hjelp! 😊 Tror det målet stemmer bra med hvordan det er hos meg også. Trimsylinder løsnet etter å ha boret ca 55-56mm dypt. Først med et 10,5mm bor deretter med et 11,5mm bor. Som hobbymekaniker hjemme i garasjen, er det ikke alt verktøy og utstyr jeg har tilgang til og noe improvisasjon forekommer. Gjaldt også i dette tilfellet, med boring. Har borret ut boltene på frihånd da jeg ikke har søylebor (ennå... 🤭). Dette har såklart resultert i at hullene har blitt litt deformert. Foreløpig plan for utbedring er å borre opp litt større hull og prøve å lage til en foring i nylon eller et annet plastmateriale, slik at originale bolter fortsatt vil passe. Det er et pakningsspor med en o-ring i boltene hos meg, så jeg tenker at det er enklest å tilpasse hullet til bolten i stedet for å få lage nye, større bolter. På min transom er det faktisk gjenget hull på sjøvansside der man kan sette inn en fettnippel, eller et eget verktøy (VP spesial) for å kunne presse ut boltene. Greasepressen jeg har klarte ikke å bygge nok trykk til å presse ut boltene, så jeg kjøpte inn VP sitt verktøy for å prøve det. Det er en hylse der den ene enden passer i gjengene på sjøvansside som er tiltenkt fettnippel, med en tilhørende aksling. Hylsen fylles med grease, skrus inn i transom og så slår man på akslingen med en hammer eller tilsvarende. I teorien en god ide som skulle kunne skape bra med trykk og sjokk på bolten, men de boltene jeg har prøvd å løsne har nok stått urørt i 30år og sitter godt 🤯 Ender dermed opp med å borre de ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Hav9 skrev for 5 timer siden: Foreløpig plan for utbedring er å borre opp litt større hull og prøve å lage til en foring i nylon eller et annet plastmateriale, slik at originale bolter fortsatt vil passe. Jeg har null peiling på hekkaggregater, men hvis denne foringen blir stående under vann er nylon et dårlig valg. Nylon er kanskje den termoplasten som har høyest vannopptak av alle. Dvs at plastmaterialet absorberer vann og sveller. Det kan føre til at bolten kniper og setter seg. Her er det mange som har gått fem på når de har laget seg foring til f.eks roraksel som står permanent under vann. Ellers er nylon et utmerket materiale. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.