Catch22 Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Lars H. skrev 24 minutter siden: Et slikt 3V CR2450 Lithium (uten påsveisete ben) koster kr. 39,90 hos Biltema, he he. Men så var det litt Reodor Felgen opplegg for å få koblet det inn. 👍 Hvis du ikke er lysten på å lodde på kretskortet kan det gjøre jobben lettere hvis du får til å klippe av det gamle batteriet, slik at «beina» står igjen i kortet. Og så lodde på ledninger til nytt batteri, slik Lars Reodor H. har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Tom Rør skrev for 1 time siden: Jeg hadde et godkjent firma som ville bytte det, men Furuno evnet ikke å finne batteriet. Det blir nok som du foreslår. Var ikke firmaet villige til å finne og lodde ut batteriet? Nå ser jeg at det er kommet link til type batteri over her, men det hadde også dette firmaet funnet ut om de fant frem til batteriet. Det er stort sett alltid et slikt knappecell batteri som blir brukt i det meste av elektronikk. Utfordringen er å "grave" det frem å få loddet det ut/ inn. Slike "loddeører" eller ben fåes på elektronikk/ data(nerd)sjapper samt hobbysjapper. Eller man kan finne noe tynt, tynt stål og klippe til. elefun har disse som antagelig kan brukes https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=8808 elfa har cr2450 med loddeører ferdig på https://www.elfadistrelec.no/no/knappecellebatteri-med-loddeorer-litium-cr2450-3v-560mah-varta-microbattery-cr2450km-lf/p/16927400 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 4.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Worry II skrev 3 minutter siden: Gjør mye for å beholde en "open radar", det er sexy når det blinker i den fra lang avstand. Bare så synd vi sjeldent har bruksbehov for den Men, vi har titta på hva en ny sånn pakke koster... En ting er at åpen radar er kult, men jeg ble fortalt at den radaren vi har er en skikkelig god en. Har derfor ikke lyst til å bytte den ut. Jeg kunne selvsagt kjøpt en ny plotter oppe, og flyttet den oppe ned, men det går en faan i meg når jeg møter denslags motstand. Kanskje fordi jeg er en furten gubbe? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Takk for mye god info folkens Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Catch22 skrev 15 minutter siden: 👍 Hvis du ikke er lysten på å lodde på kretskortet kan det gjøre jobben lettere hvis du får til å klippe av det gamle batteriet, slik at «beina» står igjen i kortet. Og så lodde på ledninger til nytt batteri, slik Lars Reodor H. har gjort. Nei, det var ikke det jeg gjorde. Jeg forsøkte, men etter diverse forsøk på å lodde på batteriet gikk det føyken. Loddingen gikk ikke og batteriet tok kvelden pga. varmen. De originale beina er punktsveiset på batteriet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Batteriet er jeg ikke så redd for, det får vi hjelp av Tore hos Altitec til, eksempel https://altitec.no/cr2450-panasonic-3-0v-lithium-m-kretskortpinner.html Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Billigere med bein hos Elfa https://www.elfadistrelec.no/en/button-cell-battery-lithium-cr2450-3v-540mah-renata-cr2450nfh-lf/p/11040364?trackQuery=cat-DNAV_PL_100407&pos=21&origPos=21&origPageSize=50&track=true&sid=7e919c55698ef8ef7263a7a8018a5712fb607df6&itemList=category Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 sap_2000 skrev for 1 time siden: Slike "loddeører" eller ben fåes på elektronikk/ data(nerd)sjapper samt hobbysjapper. Eller man kan finne noe tynt, tynt stål og klippe til. Loddeører har jeg på rull. Det kommer som nikkelbelagt stål eller massiv nikkel, og i forskjellige tykkelser og bredder. Jeg har også en spesiell punktsveisemaskin for å sveise på slike loddeører. Som @Lars H. beskrev så er det ikke heldig å lodde disse på batteriene, da tilfører man for mye varme over for lang tid, og batteriet kan gå I stykker. Når man punktsveiser loddeørene går det på brøkdelen av et sekund, og varmen blir helt lokal. Det er også slik man bygger store batteripakker av Li-ion celler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Tom Rør skrev for 3 timer siden: En ting er at åpen radar er kult, men jeg ble fortalt at den radaren vi har er en skikkelig god en. Har derfor ikke lyst til å bytte den ut. Jeg kunne selvsagt kjøpt en ny plotter oppe, og flyttet den oppe ned, men det går en faan i meg når jeg møter denslags motstand. Kanskje fordi jeg er en furten gubbe? Jepp! Skikkelig furten!😁😁. Bare ikke så gammal enda! Su du blir nok enda mer furten og full i en viss en! Og da finner du nok batteri også!😁😁😁 Ellers kan man jo oppsøke en mentor!🫣🫣🫣 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ask Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Hei Korleis veit ein at det er eit batteri som har tatt kvelden? Visste du det før du leverte plottaren til verkstaden? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Ask skrev Just now: Hei Korleis veit ein at det er eit batteri som har tatt kvelden? Visste du det før du leverte plottaren til verkstaden? Jeg har fått alarm med tekst om at det interne batteriet er dårlig, og til slutt måtte jeg slå på plotteren som om den er ny hver gang jeg slår den på. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Ja blir fort komplisert når batteriene "dævver" på disse store gamle driter-antennene. Det ordner seg nok med en batteriløsning fra en annen leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Dette ordner seg sikkert greit med litt egeninnsats. ProNav i Egersund skulle ha 2-3 båtlapper for å bytte tilsvarende batteri på Simrad CX44 for noen år siden, men det lå tjukt utapå i tilbakemeldingene at de helst ville slippe og i stedet selge en ny plotter. Det var da @Worry II og jeg satte i gang litt DIY-aktivitet på gutterommet, og med litt tålmodighet og bannskap var det egentlig en grei jobb hvis man er fortrolig med litt finmekanikk og loddebolt. Den historen ligger forøvrig HER. Sitér dette innlegget Link to post
tarzanthecat Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Hei har noen liggende. Husker at det var to typer en med to ben og en med tre. Har med to ben. Ta kontakt om du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Løs batteriholder til cr2032 kan kjøpes hos kjell&company til 29,90. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Har du hørt med Landor Larsen i Stavanger ? De har vært særdeles flinke og hjelpsomme når det gjelder reparasjon av gammelt Furuno utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 5.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Jeg har hentet plotteren hos verkstedet i Østfold, og sender den med en kompis til Vestfold, der de skulle bytte batteriet. Hvis det knyter seg, må jeg prøve selv, men det er siste utvei Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Bitteliten skrev On 4.6.2024 at 19.20: 16 år gammelt utstyr.. slutt å klag. Tjahhh….det afhænger af flere forhold. Min båd er 16 år gammel. Jeg vil tro, at meget af udstyret kan erstattes 1:1, men der er godt nok også meget, som er specialfremstillet til min model/båd og som ikke kan skaffe hos producenten mere, fordi det kun er lavet i 500-1000 eksemplarer. @Tom Rør har et produkt (Furuno) , som retteligt burde kunne supporteres endnu, da det er fremstillet i 10.000 vis stk, og stadigvæk er levedygtigt (bæredygtigt) i mange år endnu. Men inddækninger til ovenlysvinduerne på en B37 HT, kan ikke skaffes længere!! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Jeg hadde problemer med en Raymarine autopilot. Det skulle være en enkel fiks, men Raymarine hadde skrotet alle tegningene til hovedbordet. Hvilket trolig bare er ren løgn. Og det ville ta for lang tid for en elektroniker å måle seg frem til feilen til at reparasjon kunne være regningssvarende. I mitt tilfelle ble løsningen to uttrekksbrytere til et par hundre kroner. Og Ray'en kjører fremdeles som et skudd. Så det er ikke bare Furuno, det gjelder hele gjengen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Nå har plotteren fått nytt internbatteri, og det ble fikset helt smertefritt, og hovedkortet var selvsagt ikke ødelagt. Istedenfor å bytte hele plotteren, kostet det 3270; hos Serco AS. Det var med andre ord ikke vanskelig å oppdrive batteri selvom plotteren er "hundgammal" Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Tom Rør skrev 58 minutter siden: ..Serco AS.. Det var med andre ord ikke vanskelig å oppdrive batteri selvom plotteren er "hundgammal" Takk, Tom ! hilsen fra Østre Bolærne akkurat nå Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Så bra st du fikk fikset plotteren @Tom Rør! Viser bare at holdning gen til leverandøren ikke er på topp. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
abbor Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Er jo ingen vits at Furuno skal lagerføre slike batterier og selge dem for 10x markedspris. Hvis en får et verksted til å bytte så skaffer de selvsagt batteri, hvis en ønsker å gjøre det selv er det ikke noe problem å få tak i batteri. Flere linker til batterier med loddeører i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 abbor skrev for 5 timer siden: Er jo ingen vits at Furuno skal lagerføre slike batterier og selge dem for 10x markedspris. Hvis en får et verksted til å bytte så skaffer de selvsagt batteri, hvis en ønsker å gjøre det selv er det ikke noe problem å få tak i batteri. Flere linker til batterier med loddeører i denne tråden. Det kan være at Furuno ikke nødvendigvis skal lagerføre batteriene, men når de ikke engang gidder å fortelle de som står oppført på deres egen hjemmeside hvilket batteri som skal brukes( det første verkstedet jeg leverte plotteren til), og i samme slengen sier at hovedkortet"sikkert" også er gåent, blir man jo litt matt. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 abbor skrev for 8 timer siden: Er jo ingen vits at Furuno skal lagerføre slike batterier og selge dem for 10x markedspris. Hvis en får et verksted til å bytte så skaffer de selvsagt batteri, hvis en ønsker å gjøre det selv er det ikke noe problem å få tak i batteri. Flere linker til batterier med loddeører i denne tråden. Poenget er vel ikke at Furuno skal lagerføre og stå for rep. Men som @Tom Rør sier i det minste kunne fortelle om hvilket type batteri det er snakk om. Tror det hadde påvirket positivt i forhold til å skulle kjøpe nytt den dagen hovedkortet faktisk vil gå i stykker. Eller prosessor ikke tåler mer. Hadde jeg fått den hjelpen av Furuno på mitt gamle utstyr hadde jeg gladelig bladd opp Moen båtpenger ekstra for å kjøpe nytt Furuno nettopp pga viljen til hjelp. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.