Jump to content

Skal lage ny motorkasse og lurer på følgende


Jon-Kåre

Recommended Posts

Kassen skal gå fra borde til borde. Burde det legges inn en svak bue i den for at dette ikke skal virke kantete eller vil det ikke ha noe å si?? Iforkant av motorkassen vil det bli laget en hengslet benk av samme typen som noen drev og lette etter støtte ben til i en tidligere tråd (noen som vet hvilken tråd jeg mener og er det i så fall noen som har en link til denne da jeg ikke finner den)

 

Før jeg monterer inn motoren tenkte jeg å la den lokale blikkenslageren knekke et kar som passet ned mellom fundamenter etc. under motoren og litt til sidene for denne for å samle opp eventuel olje/disel søl som kommer ved oljeskift, lufting av diselsystemet etc. DEtte for å ungå "pumpe" lukten som er vanlig i diseldrevene båter. Tenker vel da på gamle fiskebåter/sjarker.

Så til spørsmålet: Bør det limes på isolasjon/gummi av den typen blikkenslageren bruker i store vent. kanaler for å dempe støy? eller bør det kanskje brukes av denne malingen de selger på maritim? eller vil ikke dette ha noe å si?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den tråden du sikter til, tenker jeg var Viksund båt, tilhørende Bergen/Stavanger område, nick står helt stille for meg akkurat nå, men andre kan sikkert hjelpe.

 

Blikk under motor vil jeg anta du vil angre på. Er redd for at selv om du tar støydempende maling/andre remedier at dette vil fungere som en forsterker for motorlyden.

 

Nå aner jeg ikke hvor mye plass du har tilgjengelig, men hva med å lage mal i finer, støpe (OBS avstand fra motor OBS), med litt hell til 1 hjørne, sette inn "tut" som du kan koble slange på, slik at du kan lense ut drit som eventuelt samler seg............

 

Tanken om et kar under motor er god. Men vær obs på at det ikke alltid er derfra pumplukta kommer fra, men derimot stillestående vann i kjølen forøvrig.

Link to post
Share on other sites

Blikk under motor vil jeg anta du vil angre på. Er redd for at selv om du tar støydempende maling/andre remedier at dette vil fungere som en forsterker for motorlyden.

 

Ja det er det som bekrymrer meg litt og, på den andre siden er det jo kun snakk om et kar med høyde 3-5 cm så noen direkte kasse som lyden får vandre i blir det jo ikke. Vi får se opm det kommer flerre innspill på denne:

 

Nå aner jeg ikke hvor mye plass du har tilgjengelig, men hva med å lage mal i finer, støpe (OBS avstand fra motor OBS), med litt hell til 1 hjørne, sette inn "tut" som du kan koble slange på, slik at du kan lense ut drit som eventuelt samler seg............

 

Har tenkt finer jeg og men det blir sisteløsning da vi snakker om endel knekker og kanter her. men ferdig finer innsatt med epoxy skulle være et alternativ det

 

Tanken om et kar under motor er god. Men vær obs på at det ikke alltid er derfra pumplukta kommer fra, men derimot stillestående vann i kjølen forøvrig.

Har enda ikke kjent noe til slik lukt i denne båten til tross for sin alder. I min forigge båt en sjark på 23 fot og diselmotor var det en slik lukt så derfor forbinder jeg den vel med disel og olje søl.

Uansett så er det kronglete å gjøre rent hvis uhelllet er ute så det forundrer meg litt atr ikke dette er laget på alle båter. overhørte en diskusjon på julebordet der en eier av en forholdsvis ny plastbåt fotbannet at ikke dette var laget til alternativt at olje filter etc var flyttet ut til siden av båten slik at man iallefall kunne få en isboks under. Derfor har den tanken satt seg i hodet mitt :headbang:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei, tipper det er denne du leter etter: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=15859&hl=benk

 

Istedet for å ha et kar under kan du evt gjøre som meg: Bore et hull i bunnpluggen, sveis fast en nippel/rørstuss. Koble på en meter slange, bruk alltid to slangeklemmer, sett en kuleventil ved enden. Kjøp en 12V oljeskift pumpe fra biltema, og koble slangen på hver gang du skal skifte olje. Legg oljesugematter i bunnen, slik at de fanger opp søl ved bytte av filter/lufting av diesel. Dersom du fastmonterer pumpa slik jeg har gjort, er det bare å åpne ventilen, trykke på en knapp og ha en tom kanne til å samle opp oljen i. Oljeskift er nå en lek.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Hei, tipper det er denne du leter etter: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=15859&hl=benk

 

Istedet for å ha et kar under kan du evt gjøre som meg: Bore et hull i bunnpluggen, sveis fast en nippel/rørstuss. Koble på en meter slange, bruk alltid to slangeklemmer, sett en kuleventil ved enden. Kjøp en 12V oljeskift pumpe fra biltema, og koble slangen på hver gang du skal skifte olje. Legg oljesugematter i bunnen, slik at de fanger opp søl ved bytte av filter/lufting av diesel. Dersom du fastmonterer pumpa slik jeg har gjort, er det bare å åpne ventilen, trykke på en knapp og ha en tom kanne til å samle opp oljen i. Oljeskift er nå en lek.

Jepp det beslaget fra watski var det jeg lurte på. Din måte fungerer sikkert veldig fint med tanke på oljeskift etc. men jeg har en trebåt og før du får tørketm opp dritten er vel endel av den trukket inn i trevirket :confused::crazy:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis du legger en sånn oljesugende matte under motoren før du begynner, vil alt trekke inn i denne og ikke i treverket. Dersom du har koblet på slange som nevnt, er det jo kun ved filteret det blir litt søl. Men man tapper jo alltid ut oljen først, så tar av filteret, og så sant ikke filteret sitter lodrett med åpningen ned, så er det jo begrenset hvor mye som renner ut. Jeg bruker å holde en fille under filteret når jeg skrur det ut slik at det lille som renner blir tatt før det renner nedover motoren. Hva slags motor har du?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

En marinisert toyota dyna motor

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ok da dropper vi dette med oljesølet da dere har gode poeng her. Hva med motorkassen den blir etter all sansynklighet buet i toppen da bakdekket som er forlengelsen av motorkassen, kun adskilt med et mahony bord som er buet likt med akterdekket. Så her tar jeg nok å fortsetter den buen. Men hva med fremkant bør den trekkes noen cm frem på midten slik at her blir en svak bue, og bør den kanskje ha en svak vom. Jeg er en smule bekymret for at det skal bli kantete

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motorkasse vil jeg anbefale å lage buede kanter. Hadde tidligere motor kasse med 4 kantede hjørner som vi sparket borti rett som det var. Det er nå historie.

 

Bilde

 

mvh

GipsyGirl

Den var flott den gitt men min kasse blir å gå fra side til side helt bak i båten, har drev. Den blir og så høy som ca 70-8cm med sete på konsoller som linken lengre opp i tråden viser. det jeg frykter er at den skal bil kantete og kanskje ruvende

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å forestille seg, du har ikke et bilde av hvordan det ser ut bak i båten?

Skal se om jeg ikke får ordnet det idag eller imorgen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Her ser du bak i båten. Det er et bilde jeg tok når jeg drev og la teakdekk. Kassen vil komme like langt frem som den stolen som epoksy dunken står på. Når det gjelder høyden vil det bli tilnærmet lik høyde som det er på kassen på dette bildet.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det vil bli stor forskjell om du buer den, så jeg villa bare latt den gå rett over. Men hvorfor skal du lage den så sinnsykt stor? Synes det så genialt ut med de to setene som er på hver sin side, må da være fint å sitte der med pils i hånd... :cheers: ?

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det vil bli stor forskjell om du buer den, så jeg villa bare latt den gå rett over. Men hvorfor skal du lage den så sinnsykt stor? Synes det så genialt ut med de to setene som er på hver sin side, må da være fint å sitte der med pils i hånd... :cheers: ?

Du har nok rett i det men da den "nye motoren " er bredere en den gamle blir setene for smal og da blir det like greit å la den gå tvers over og heller hengsle sete i forkant av den. Den blir jo nå endel kortere 2 sylyndrere sånn cirka.

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...