Elskerhavet Startet 4.Juni Del på Facebook Startet 4.Juni Aller første båt, er helt blank på fortøyning. For å kunne fortøye mest effektivt er det vel best å ha tau festet i bryggen som ligger der og venter mens man er på sjøen? Som er akkurat passe langt til å nås og deretter stramme og knytte i båt? Jeg har to pullerter (?) bak og to foran. Hvordan gjør dere dette effektivt? Og hvordan knytter dere tauet i pullert? Jeg har sett noen kun ha en løkke rundt den mens andre har kun pålestikk. Jeg har kun hatt båt i en uke og kun ligget til kai. I dag prøvde jeg å skulle ligge midt i en bås. Det er vanskelig å komme i båten om tau skal være stramme… Bås er 3.6 meter bred og båten 2.5 meter bred. Håper noen har noen gode tips til en amatør. Jeg vet ikke hva som er best men jeg gikk for denne, da festepunkt på bryggen passet slik. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni Spleisede løkker på kryssholtene, motsatt ende knyter du fast i øyene på utliggerne. Siden du har alt for bred bås kan det være lurt å justere fortøyningene så båten ligger 20-30 cm fra den gangbar utliggeren . Jeg liker å ha dem slik at båten holder seg på plassen sin i båsen, men at den har rom til å rulle i bølgene litt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart 4.Juni Del på Facebook Svart 4.Juni Når du ligger langsetter en brygge, så ville jeg brukt så lange tau som mulig for å redusere korte, skarpe rykk om båten skulle rulle i bølger eller vandre litt pga vinden. Den bør ikke ligge fortøyd så den ligger stramt inntil bryggen og gnager, men heller løst nok til å bevege seg litt. I bås ville jeg gjort som du viste, men som nevnt av @index ville jeg fortøyd den litt nærmere den utriggeren man kan gå på for å gjøre det enklere å komme seg opp i og ut av båten. Igjen er det mer behagelig med så lange tau som mulig, men det er litt begrenset hva man får til i en bås. Det avhenger blant annet av hvor bøylene på utriggerne befinner seg. På din faste plass har du øyet på tampen på den siden som festes i kryssholtene i båten og knyter den andre enden uten øye fast i brygga permanent (for sesongen), så du kan legge både til og fra uten å måtte knyte tampene. Øyet på tampen trer du da gjennom kryssholtet og deretter over. Da låser den så den ikke løsner av seg selv. Og husk rykkdempere. Biltemas rykkdempere er kjent for kort levetid, mens «Rolls Royce-rykkdempere» får du fra Forsheda og sikkert noen andre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Elskerhavet Svart 4.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni Takker for tips og råd! Jeg la merke til at de fleste andre hadde tampene sine motsatt vei enn det jeg har, langs etter båten. Jeg skal skaffe mere tau i morgen. Var usikker på disse løkkene over kryssholtet var nok. Det var mye vind her nå så jeg strakk litt her og der, men skal rette på det. Jeg har også mulighet til å velge en annen bås på 3 meter, da har jeg 25cm på hver side. Jeg tenkte 3.6 meter var mye men det er lettere å legge til med såpass mye plass. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni og ikke gjør slik som det her Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Elskerhavet Svart 5.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni Furu skrev for 4 timer siden: og ikke gjør slik som det her Den var ille… Sitér dette innlegget Link to post
Elskerhavet Svart 5.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni index skrev for 9 timer siden: Spleisede løkker på kryssholtene, motsatt ende knyter du fast i øyene på utliggerne. Siden du har alt for bred bås kan det være lurt å justere fortøyningene så båten ligger 20-30 cm fra den gangbar utliggeren . Jeg liker å ha dem slik at båten holder seg på plassen sin i båsen, men at den har rom til å rulle i bølgene litt. Jeg har gangbare uteliggere på begge sider av båten. Kan det å flytte seg til en mindre bås være lurt? Popeye70 skrev for 8 timer siden: Når du ligger langsetter en brygge, så ville jeg brukt så lange tau som mulig for å redusere korte, skarpe rykk om båten skulle rulle i bølger eller vandre litt pga vinden. Den bør ikke ligge fortøyd så den ligger stramt inntil bryggen og gnager, men heller løst nok til å bevege seg litt. I bås ville jeg gjort som du viste, men som nevnt av @index ville jeg fortøyd den litt nærmere den utriggeren man kan gå på for å gjøre det enklere å komme seg opp i og ut av båten. Igjen er det mer behagelig med så lange tau som mulig, men det er litt begrenset hva man får til i en bås. Det avhenger blant annet av hvor bøylene på utriggerne befinner seg. På din faste plass har du øyet på tampen på den siden som festes i kryssholtene i båten og knyter den andre enden uten øye fast i brygga permanent (for sesongen), så du kan legge både til og fra uten å måtte knyte tampene. Øyet på tampen trer du da gjennom kryssholtet og deretter over. Da låser den så den ikke løsner av seg selv. Og husk rykkdempere. Biltemas rykkdempere er kjent for kort levetid, mens «Rolls Royce-rykkdempere» får du fra Forsheda og sikkert noen andre. Ringene på båsen er tre på hver side, 2 foran og en bak. Er det pålestikk dere bruker på å feste i brygga? Jeg ser for meg at jeg må bruke en båtshake for å få tak i løkkene som ligger på land for å feste, siden båsen er 110 cm bredde enn båten. Pleier dere ha tauene veldig stramme når dere ligger i bås? Vil det være bedre å flytte til en mindre bås? Båten er 250 cm bred og båsene 300cm og 360cm. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni Om det er lett å bytte så ville jeg ha skiftet til mindre bås ja. Du har uansett god plass til å komme deg inn. Jeg pleier bare å ta tampen to runder rundt ringen og så et dobbelt halvstikk. Men det er sikkert mye annet som kan brukes også. Pålestikk er jo primært for å kunne løses lett igjen, og det skal jo ikke disse. Jeg liker ikke å ha dem veldig stramme, det blir for mye rykk og napp. Andre foretrekker dem helt stramme. Bare begynn et sted, så kan du observere hvordan båten oppfører seg i båsen og justere strammere eller løsere ut fra det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni Elskerhavet skrev for 10 timer siden: Takker for tips og råd! Jeg la merke til at de fleste andre hadde tampene sine motsatt vei enn det jeg har, langs etter båten. I vår båthavn er det krav om 8 tamper for de største båtene, altså springer i begge retninger i tillegg til brester. Jeg tror det gir mindre sidebelastning på utriggerene. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni I havner jeg har lagt har det vært krav om at tampene skal være stramme, dette for at båtene ikke skal bevege seg og rykke i utriggerne når tauet plutselig strammes. Men det skal da brukes strekkfisk/fortøyningsfjær på tauene slik at disse sørger for nødvendig elastisitet når det kommer bølger/bevegelse. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
pappa_wolf Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni Jeg har et tau tvers over båsen min, ca 1.5 meter fra bryggen. Ikke alle som legger til med båten min som er like drevne. Så tauet sørger for at vi ikke går i bryggekanten, hvis farten er litt for høy. Noe som jeg har vært takknemlig for et par ganger, når mellomste skal legge til. Regner med at jeg kan fjerne tauet om et par år eller 5, når minsten er blitt trygg på å føre båten. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 6.Juni Del på Facebook Svart 6.Juni har en brygge fender i midten på brygga i min bås, går sakte inn og lar så båten ligge i gear på fenderen forut. all verdens tid på å komme seg ut av båten og ordne alle tau etterpå, null stress. men gjør det helst på grunn av strøm i vann og at utriggere er litt korte.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Chiefengineer Svart 6.Juni Del på Facebook Svart 6.Juni J-Å skrev for 21 timer siden: I vår båthavn er det krav om 8 tamper for de største båtene, altså springer i begge retninger i tillegg til brester. Jeg tror det gir mindre sidebelastning på utriggerene. Fornuftig. Jeg bruker 14 punkts fortøyning vinterstid. 8 punkts sommerstid. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Selvsagt avhengig av hvor ting havner, men i min bås har jeg kjøpt strikk på rull hos Biltema, og har en strikk som er knyttet mellom styrbord og babord tamp foran. Istedenfor å rote med båtshake foran for å få tak i tampene, henger de klare på tvers av båtplassen når jeg siger inn. Så bare å huke tampene på hvert sitt kryssholdt og strikken ligger bare under baugnebbet. Når jeg skal ut er det bare å vippe tauet av kryssholtene, og de henger klare til jeg kommer hjem. Kan passe for noen kanskje Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Min erfaring er at springtamper skal være stramme , ta mesteparten av belastingen i vind - og være så lange som mulig. Da ligger båten absolutt finest uten for mye rykking. Så jeg foretrekker slik det er vist nederst, dersom mulig mtp plassering av kryssholt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.