kosl Startet 5.Juni Del på Facebook Startet 5.Juni Hei Etter 20 år har nivået i olje beholderen til baug propellen nådd min-merket. Trenger tips på type olje, etter å ha søkt litt rundt ser det ut som at det ofte benyttes olje av ISO VG-15 I innlandet er det langt mellom båt butikkene, men ser det er en type på Biltema som kanskje kan benyttes? https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/hydraulikkoljer/vg15/hydraulikkolje-vg-15-1-liter-2000052194 Takker for tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 7.August Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August Nå var innlegget ment til QL B450 og B600 - og ikke Quick! Var ikke så lett å skaffe informasjon vedr. dette. Ser at anbefalt Volvo thruster olje er utgått, med påfølgende anbefaling av Castrol Alpha SP 150 - men den eller dens ekvivalenter er også vanskelig å få tak i. Trenger fortsatt tips om noen sitter med info.... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.August Del på Facebook Svart 8.August Du skal ha en girolje med EP-tilsetning. SP 150 tilsvarer SAE 80 til 90 i viskositet sånn ca. Du kan for eksempel bruke denne: https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/girolje-sae-90-500-ml-2000060476 Et tips: Det er ingen sirkulasjon av olje i slike baugpropeller, slik at det er samme oljen som står i girhuset hele tiden. Hver gang båten er på land drenerer du en skvett olje fra girhuset og etterfyller tilsvarende mengde ny olje i beholderen. Da får du frisk olje inn i girhuset og unngår å kjøre på den samme oljen år etter år. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
kosl Svart 8.August Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August Brigg skrev for 6 timer siden: Du skal ha en girolje med EP-tilsetning. SP 150 tilsvarer SAE 80 til 90 i viskositet sånn ca. Du kan for eksempel bruke denne: https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/girolje-sae-90-500-ml-2000060476 Et tips: Det er ingen sirkulasjon av olje i slike baugpropeller, slik at det er samme oljen som står i girhuset hele tiden. Hver gang båten er på land drenerer du en skvett olje fra girhuset og etterfyller tilsvarende mengde ny olje i beholderen. Da får du frisk olje inn i girhuset og unngår å kjøre på den samme oljen år etter år. Takk for svar og tips vedr. å tappe ut :-) Da ble det straks enklere å skaffe olje for etterfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.