Jump to content

Rutiner ved sjøsetting vannsmurt pakkboks EVO

EiSvIn

Recommended Posts

Ny båt, nye rutiner. Men her blir jeg ikke helt klok, så her håper jeg dere kan hjelpe meg litt. 

Jeg har altså en slik vannsmurt pakkboks fra EVO, hvor begge "hull" er blendet av. 

pakkboks.jpg.70d353bca64362a59fbc1510e09ec12e.jpg

Når jeg sjøsetter så må jeg åpne den ene for å få ut vann, den aktre? Men så blir jeg litt forvirret, for på nettsidene som selger disse står det: "Tetningen mot vannet er en spesialpakning som smøres med medfølgende silikonfett gjennom en fettnippel i pakkboksen." Betyr det at jeg må presse inn fett i den fremre? I tilfelle hva slags fett? Og hvor mye? Andre steder jeg har sett får jeg forståelsen at man bare skal ha litt fett helt i kanten mot aksel? 

Hva skal jeg egentlig gjøre? 

Ikke prøv å få ut alt vannet, da tømmer du havet :smiley:. Det er luft  du skal få ut.  Det skal følge med silikongrease.  Der skal presses litt inn i den forreste åpningen et par ganger i året. Det er ikke så kritisk, det er hovedsakelig sjøvannet som smører. 

Ved høyere hastigheter skal det tilføres vann i den aktre nippelen.

https://ab-marineservice.com/wp-content/uploads/2022/02/stuffybox-instruction.pdf

Den aktre er ikke blendet men har en slangestuss som vist på bildet. Den kan du erstatte med en blindpugg hvor du kan lufte etter sjøsetting. Alternativt kan du, som jeg har gjort, sette en slange på stussen som du terminerer et sted godt over vannlinjen. Da har du et selvluftende system og det eneste du behøver tenke på er å pumpe litt silikon inn i den fremre pluggen et par ganger ila. sesongen.

• 2 uker senere...
EiSvIn skrev for 3 timer siden:

Hmm.. Hvor viktig er det at det er silikonbasert fett? Eller kan jeg bruke for eksempel denne: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/marinfett/marinfett-200-g-2000053048

Hvorfor ønsker du å bruke noe annet enn det produsenten foreskriver?

Tuben som følger med holder vel et par år og det finnes mer der det kommer fra. BT sitt silikon fett ville jeg holdt meg unna da det er svært tyntflytende.

Lazyjack skrev for 5 timer siden:

Hvorfor ønsker du å bruke noe annet enn det produsenten foreskriver?

Tuben som følger med holder vel et par år og det finnes mer der det kommer fra. BT sitt silikon fett ville jeg holdt meg unna da det er svært tyntflytende.

Fordi manualen lenker til tidligere i tråden er så informativ at den skriver «insert the stuffy box with stuffy grease», som ikke forklarer så mye. Og som skrevet i første innlegg er dette en ny båt for meg, og det fulgte ikke med noe fett til denne. 
Og jeg finner ikke dette silikonfettet hverken hos Maritim eller West som jeg har i nærheten. Derfor lurte jeg på alternativer. 
Men jeg ser de har noe silikonfett på Jula, så da skal jeg sjekke ut det. 

EiSvIn skrev for 1 time siden:

Fordi manualen lenker til tidligere i tråden er så informativ at den skriver «insert the stuffy box with stuffy grease», som ikke forklarer så mye. Og som skrevet i første innlegg er dette en ny båt for meg, og det fulgte ikke med noe fett til denne. 
Og jeg finner ikke dette silikonfettet hverken hos Maritim eller West som jeg har i nærheten. Derfor lurte jeg på alternativer. 
Men jeg ser de har noe silikonfett på Jula, så da skal jeg sjekke ut det. 

Ok, trodde den var ny og du hadde montert den nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...