S.Link Startet 5.Juni Del på Facebook Startet 5.Juni Eg har en 29ft seilbåt med 15m mast, med lav-middels vind så får eg vibrering/pumping fra masten. Noen som har noe løsninger på det eller evt tips? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni Pass på at ikke bommen står i spenn. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hakkannen Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni Hvis dette skjer når båten ligger i ro kan det hjelpe å spenne masta med akterstaget som en quick fix, dette for å forandre «egenfrekvensen» til masta slik at den ikke pumper i vindstyrken den pumper i nå. Andre ting som kan fungere er å trekke et av fallene rundt masta i spiralform, slik at fallet bryter de pulserende vindstrømningene rundt masta (lignende slike spiraler enkelte fabrikkpiper har), eventuelt som S/Y Emma er inne på; slakke eller spenne bomløftet. Du skal ikke se vekk fra at det vil hjelpe å få justert riggen hvis dette ikke er gjort på en stund, da enkelte master er mer ømfintlige for pumping og trenger bli «holdt fast» bedre for å forandre egenfrekvensen til riggen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.Juni Del på Facebook Svart 5.Juni Er det en slik rigg du har? Er det under seiling? Da kan det ha noe å gjøre med forholdet mellom strammingen av de to forstagene. Prøv gjerne å få satt en svak bue i masten (toppen litt bakover), ved å justere på de to forstagene, akterstaget og undervantene. Sitér dette innlegget Link to post
S.Link Svart 7.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni @S/Y Emma @Hakkannen @J-ÅTusen takk for svar, her har eg litt å sette meg inn i. Men pumping/vibrering i masten er uten seil på. Kan pumping/vibrering i masten forsvinne når seilene er på og klar for tur? Eg får ikkje prøvd dette selv før om ca 1 uke så derfor eg spør :) Vil også prøve ulike stramminger/slakke på rigg evt Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8.Juni Del på Facebook Svart 8.Juni Hvis det er uten seil, så er det nok effekten @Hakkannen er inne på. Du kan google "Vortex shedding". Endring i trim vil uansett kunne hjelpe. https://jbhsailing.com/wp-content/uploads/2019/02/mastevibrationer-selden.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 8.Juni Del på Facebook Svart 8.Juni Sjekk også at det ikke er noe metall som får vibrere mot deler av masta. På den forrige båten ble vi kvitt en høylytt summing i masta ved å bytte en sjakkel på enden av bomløftet med en taustump. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni Del på Facebook Svart 8.Juni Vanligvis pumper riggen fordi strammingen ikke er korrekt. Vi hadde tidligere en Conqubin 38 som hadde lett for å pumpe uten seil. Til vanlig måtte vi justere strammingen på bomløften. Et triks, når alt annet er sjekket ut, er å heise opp en pølsefender eller to langs masten for å bryte luftstrømmen. Så en gang at masten på en Yamaha JOG som knakk grunnet pumping. Her hadde eieren plukket av undervantene. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Jeg har hatt problemer med "brumming" i bomløfteren når storseilet ikke er i bruk. Det tok lang tid før jeg forstod at vi ikke ble forfulgt av en usynlig motorbåt, men at lyden kom fra egen båt. Trolig trenger jeg at noen som kan stramming av rigg tar seg en tur innom og lærer meg hvordan man gjør dette på en god måte. Inntil da har jeg løst problemet ved å feste en gummistrikk i bomløfter som igjen er strammet til slik at bommen ikke vandrer frem og tilbake ved bølger. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Krimart Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Det er vel vibrering og ikke pumping du snakker om. Het ufarlig men kan være irriterende. Da vi installerte en rodkick forsvant det på vår båt. Hva skjer om du slipper bom'en ned og lar den hvile på cockpitkarmen e.l.? Tipper det gir seg da ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.