Jump to content

Vibrering/Pumping i mast

S.Link

Recommended Posts

Hvis dette skjer når båten ligger i ro kan det hjelpe å spenne masta med akterstaget som en quick fix, dette for å forandre «egenfrekvensen» til masta slik at den ikke pumper i vindstyrken den pumper i nå. Andre ting som kan fungere er å trekke et av fallene rundt masta i spiralform, slik at fallet bryter de pulserende vindstrømningene rundt masta (lignende slike spiraler enkelte fabrikkpiper har), eventuelt som S/Y Emma er inne på; slakke eller spenne bomløftet.

Du skal ikke se vekk fra at det vil hjelpe å få justert riggen hvis dette ikke er gjort på en stund, da enkelte master er mer ømfintlige for pumping og trenger bli «holdt fast» bedre for å forandre egenfrekvensen til riggen. 

IMG_1886.png

Er det en slik rigg du har?

Er det under seiling?

tetis_b5.jpg?873c49e86d

Da kan det ha noe å gjøre med forholdet mellom strammingen av de to forstagene. Prøv gjerne å få satt en svak bue i masten (toppen litt bakover), ved å justere  på de to forstagene, akterstaget og undervantene.

Vanligvis pumper riggen fordi strammingen ikke er korrekt. Vi hadde tidligere en Conqubin 38 som hadde lett for å pumpe uten seil. Til vanlig måtte vi justere strammingen på bomløften. Et triks, når alt annet er sjekket ut, er å heise opp en pølsefender eller to langs masten for å bryte luftstrømmen. Så en gang at masten på en Yamaha JOG som knakk grunnet pumping. Her hadde eieren plukket av undervantene.

Jeg har hatt problemer med "brumming" i bomløfteren når storseilet ikke er i bruk.  Det tok lang tid før jeg forstod at vi ikke ble forfulgt av en usynlig motorbåt, men at lyden kom fra egen båt.  Trolig trenger jeg at noen som kan stramming av rigg tar seg en tur innom og lærer meg hvordan man gjør dette på en god måte.

Inntil da har jeg løst problemet ved å feste en gummistrikk i bomløfter som igjen er strammet til slik at bommen ikke vandrer frem og tilbake ved bølger.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...