Jump to content

Trenger ny slange til gear oljekjøler, VP D6 med ZF80 gear, men finner ikke delenummer noen plass.

Worry II

Recommended Posts

Worry II skrev for 2 timer siden:

Er dette noe Tess har, for eksempel ?

Jeg ønsker å ha slangen på plass når jeg skal bytte den.

Tess [og andre slangeverksteder] har slike slanger på rull. De kapper en slange i riktig lengde, og presser på fittings etter behov. 

Hvis du ikke vil ta med slangen til Tess må du måle lengden og diameteren, og finne ut hva slags gjenger fittingsen har. Begge koblingene har innvendige gjenger, og er skrudd ned på en ansatsnippel. Skru av koblingene og mål diameteren på ansatsen utvendig på gjengene med et skyvelære, nøyaktighet må være innenfor 1/10mm, og mål stigningen på gjengene med et gjengelære. Ta et nærbilde av fittingsen som du tar med til Tess, da ser mannen bak disken hva slags konus ansatsen har, det er flere forskjellige typer. 

Men det enkleste er å gjøre som Hulda sier; ta av slangen og ta den med til butikken. Men ta allikevel et bilde av ansatsene. Det er heller ikke dumt å måle utvendig diameter på gjengene, da blir det lettere for dem i butikken å finne korrekte gjenger [noen gjenger går nesten om hverandre, fort gjortåfå feil].

VP selger motoren ferdig med gir (og døper om ZF til HS) og oljekjøler, så du får delen hos VP.

Er det ikke nummer 13 her? https://marinepartseurope.com/nb/dealer/powerhouse_no/category/marine diesel engines/product/d6-435i-c/explodedview/54160271?catalog=M-D6-B_INB&functiongroup=Transmissioner&img=45396.png&header=Anslutningssats backslag HS80AE

Men blir nok billigst hos tess eller hydroscand anar jeg

IMG_4655.JPG

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 1 time siden:

VP selger motoren ferdig med gir (og døper om ZF til HS) og oljekjøler, så du får delen hos VP.

Er det ikke nummer 13 

Men blir nok billigst hos tess eller hydroscand anar jeg

Der ja ! Tusen takk gamle ørn ! Det løser uansett mitt ønske om å ha denne på plass før bytte. Toppers.

Dette er solide hydraulikkslanger som tåler en støyt. Går det an å spørre om årsaken til at du må bytte slangen @Worry II

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 1 time siden:

Dette er solide hydraulikkslanger som tåler en støyt. Går det an å spørre om årsaken til at du må bytte slangen @Worry II

Et bilde sier mer en mange ord. En av 4 av disse sprekker opp. Ikke godt å si hvorfor. Noen teorier ? de er like gamle 2006, og de 3 andre ser nesten nye ut. For ordens skyld har slangen delenummer 23541483 hos La-Sa.

image.png.1d8216cc5802bb0260b3ab9483b8a90c.png

Worry II skrev 31 minutter siden:

Et bilde sier mer en mange ord. En av 4 av disse sprekker opp. Ikke godt å si hvorfor. Noen teorier ?

Slanger skal ikke bøyes i for krapp radius. Denne ser litt krapp ut, og da har yttermantelen en tendens til å krakkellere før tiden. Det som ikke kan forklares på den måten er at slangen også er krakkellert nær fittingsen, for der er den nesten rett. En gjetning kan være at denne slangen kommer fra en annen batch.

Uansett, jeg hadde nok holdt en knapp på å få presset en slange på et skangeverksted (Tess, Hydroscan osv.), de har gjerne høy omløpshastighet på de kurante slange dimensjonene. De har også spisskompetanse på hvilken kvalitet som passer til dette bruket. 

Joa, men nå er den originale på vei hjem i posten, så da slipper jeg å bruke tid på å reise ut for å få gjort dette. Er verdt litt det også. Så er det ingen tvil om diameter og gjenger på fittings. Regner med at de andre holder noen år til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...