whisper Svart 31.Juli Link til dette innlegget Svart 31.Juli Komodo skrev for 12 timer siden: Her mangler du logikk. Det er ikke slik at enten går man for fullt fiskeforbud, som du tydeligvis synes er smart, eller så "dundrer man på som før". Verden er ikke svart hvitt, og det er mange andre veier å gå. Siden dere er av den oppfatningen; har dere satt dere inn i detaljene i vedtaket? Og er dere lokalkjent i de områdene som blir omfattet og de detaljreguleringene som kommer? Ikke det nei, tenkte det. For å svare i samme tone; hør her lille venn, er nok mer informert og engasjert enn det som umiddelbart syns, så slike bullshit svar uten innhold bør du holde deg for god til, du er tross alt oppegående ellers. insinuasjoner på manglende kjennskap til lokale forhold kan du legge fra deg. om du er så informert som du later som vet du at de to andre alternativene som ble foreslått var i ulik grad å dundre på videre. reagerer du på min påstand med viktighet av å bygge biomasse oppover i næringskjeden kan du starte med å lese deg opp om trofiske kaskader. Har forståelse for at du er engasjert og at det er lett å bli oppildnet, men hold deg for god til å komme med grunnløst oppkast. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 31.Juli Link til dette innlegget Svart 31.Juli Mye interessant lesning her, mye uenighet - jeg har, befriende nok - overhodet ingen mening, men det er jo synd hvis Oslofjorden er død! Jeg spiser gjerne fisk, men jeg fisker ikke (kan ikke drepe - ta liv - lar myggen suge blod, den skal jo også leve), jeg kjøper min fisk hos https://fiskeruta.no/?srsltid=AfmBOooIsn_FRyJ1jU-nyz-0Mh1OMEyfx2pdYryb6WG3QqyrCGGTl39J - kan anbefales , derimot kan jeg fortelle at min stefar var en kløpper til å sette garna i Oslofjorden utenfor Larkollen (fra fyret og sydover mot vestsiden av Sletter og fra Hvitnesberget rett sydover), han satt trollgarn - i lenker, jeg husker ikke hvor mange garn i hver lenke, men det var mange og jeg rodde/skåtet sjekta slik at garna kom "perfekt" ut. Og han dro fisk. Og hummer og krabber. Og tang og tare. Naboene (den gang bodde vi på hytta, som nå er min bolig) sa at han Finn (min stefar) støvsugde fjorden for fisk. Han dro MYE fisk. Søster Laila og jeg måtte gå med ferdig renset og filetert sei og torsk til naboene når våre frysere var fulle. Både på hytta og hjemme i Oslo. Dengang hatet jeg fisk. Vi spiste fisk 5 av ukas 7 dager. I dag elsker jeg fisk. Dette var på slutten av 50-tallet og mot slutten av 80-tallet. Fra jeg var ca 12 år til i slutten av 20-årene. Stefar døde i 1995. Skitt fiske Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
ydalir Svart 1.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August I følge ordføreren på Hvaler, har trålen en skillerist, som sorterer reker fra annet. Er det noen som vet hvordan denne mekaniske innretningen skiller mellom reker og fiskeyngel, og hvor effektiv den eventuelt er? Blir den ingen, lite eller passe mye bifangst? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Det er begrenset / lite bifangst med skillerist. Gjørme-slettene rekene fiskes på er jo typisk på flere hundre meters dyp og ikke naturlig/ optimalt "habitat" for kyst torsk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August whisper skrev for 14 timer siden: For å svare i samme tone; hør her lille venn, er nok mer informert og engasjert enn det som umiddelbart syns, så slike bullshit svar uten innhold bør du holde deg for god til, Skjønner at jeg tråkket på noen tær her @whisper, men det var litt av en utblåsning bare fordi jeg etterspør om dere har satt dere inn i detaljene i de nye begrensningene, og om dere har lokal kunnskap i forhold til hva dette får av konsekvenser og effekt. Jeg skjønner jo at du er engasjert og har satt deg inn i de nye reglene samt de andre alternativene som var på høring, men jeg tviler fremdeles på om du har kjennskap til hvordan dette vil innvirke her lokalt. For det er forskjell på Ytre- og Indre Oslofjord, og området her på Hvaler er kanskje det som blir rammet både hardest og skjevest i forhold til tilstanden. De nye restriksjonene er inngripende, og lite differensierende i forhold til hva som er problemer og hva som ikke er problemer. whisper skrev for 14 timer siden: om du er så informert som du later som vet du at de to andre alternativene som ble foreslått var i ulik grad å dundre på videre. Kjenner til de alternative forslagene. Men det er ikke nødvendigvis slik at noen av forslagene var gode, så jeg ser ingen grunn til å låse seg opp i dem. Verken totalforbud eller "dundre på som før" er blant mine foretrukne alternativer. whisper skrev for 14 timer siden: reagerer du på min påstand med viktighet av å bygge biomasse oppover i næringskjeden Nei. whisper skrev for 14 timer siden: men hold deg for god til å komme med grunnløst oppkast. Ok. Men da er vi kanskje to om det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Boatmad Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Naturligt det blir diskusjoner som kan gå litt varm innen emner som berører mange og er viktige. Selv mener jeg totalforbudet er galt. Her har Regjering valgt en løsning som ikke bidrar mye til det grunnleggende problem med sjøen og ikke tenkt mye på konsekvenser med et totalforbud. Staten bør gå inn med midler til renseanlegg og hjelpe kommuner bygge renseanlegg og gå i dybden på problemet. Der finnes penger til å hjelpe men om viljen til det er der tviler jeg på. Norge er best i verden på bistand i utland kanskje skulle vi tenkt litt mere på hjemlandet ? ( ca 60 milliarder 2025 )? Det skulle vert mildere da forbudet ikke hjelper mye på det virkelige problemet. Det er ikke overfiske som gjør fjorden dårlig. Regjeringen har tråkket feil før så jeg håper dem dem snur ang totalforbudet men toget er nok gått. Med alt som går ut i fjorden fra boliger industri landbruk etc tror jeg det tar en generasjon før det kan bli bedring. Håper jeg tar feil. Sjøen er flink til å rense seg selv det har vert vist ved oljeutslipp etc tidligere rundt om i verden. Men når tilsig og utslipp får gå sin gang hjelper det ikke med å stoppe fiske totalt. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August https://www.hi.no/hi/nyheter/2025/april/dette-mener-havforskerne-om-oslofjorden Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August "Interessant" å se at de kommer med en rekke kommentarer til profesjonelt fiske, men ingenting i forhold til fritidsfiske. Betenkelig, da alt fritidsfiske også blir forbudt i nullfiskesonene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TåT Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Nja, de skriver jo bla. dette: «Samtidig presiserer havforskerne at fritidsfiske med stang på makrell og andre migrerende arter har betydelig lavere risiko for negativ effekt på økosystemet i Oslofjorden, enn fiske på lokale arter. – Fritidsfiske kan derfor være bærekraftig under gitte forutsetninger og for noen arter i dagens økosystem. Men dette vil kreve en aktiv forvaltning med tilhørende kontrollvirksomhet, samt målrettet kompetanseoppbygging blant fritidsfiskere, sier Skern-Mauritzen.» Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Synes innspillet fra havforskerne virket velbegrunnet og balansert. Så et svensk naturprogram om Østersjøen og der ble norsk fiskeriforvaltning trukket fram som vellykket og sikret at det kunne høstes jevnt av bestandene. Så jeg tror regulering er viktig. Problemet i Oslofjorden er at regulering løser ikke problemet alene. Utslipp fra land på hele Østlandet som har avrenning mot fjorden må også tas tak i. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Boatmad skrev On 1.8.2025 at 19.17: Her har Regjering valgt en løsning som ikke bidrar mye til det grunnleggende problem med sjøen og ikke tenkt mye på konsekvenser med et totalforbud. Staten bør gå inn med midler til renseanlegg og hjelpe kommuner bygge renseanlegg og gå i dybden på problemet. Der finnes penger til å hjelpe men om viljen til det er der tviler jeg på. Boatmad skrev On 1.8.2025 at 19.17: Det er ikke overfiske som gjør fjorden dårlig. Regjeringen har tråkket feil før så jeg håper dem dem snur ang totalforbudet men toget er nok gått. Med alt som går ut i fjorden fra boliger industri landbruk etc tror jeg det tar en generasjon før det kan bli bedring. Veldig enig i det du skriver. Det er mange meninger om saken, men sannheten er vel at ingen vet. Det blir pekt på overgjødsling, overfiske, klimaendringer, forurensning og gud vet hva, men selv forskerne er ikke enige om hva som er hovedproblemet. Som nevnt lenger opp har jo Havforskningsinstituttet gått ut med at det er fem hovedproblemer, og overfiske er rangert som nummer en. Forskere har også konkludert med at sel, skarv, ærfugl, niser mm ikke er noe problem, de regnes som neglisjerbare når det gjelder uttak av fisk. Forstå det den som kan. Selv er jeg langt fra overbevist, ikke minst etter å ha hørt historier om hvordan "forskerne" går fram for å telle sel i fjorden... Andre faktorer som gjør meg skeptisk til den "forskningen" som foregår i Oslofjorden er det jeg hører fra fiskerne og de i miljøet her ute på Hvaler. Det ser ikke ut til at forskermiljøet er spesielt interessert i å lytte til fiskerne og hvordan de jobber. De har mottatt invitasjoner på å være med ut og observere hvordan fisket foregår, noe de stort sett har avslått så vidt jeg vet. Fiskermiljøet rundt Utgårdskilen på Hvaler, med Egersund Trål og Fjordfisk i sentrum, har lagt mye jobb i å utvikle moderne tråler som lager minst mulig spor i havbunnen, og er meget effektive med å sortere ut fisk og alt annet enn reker. Men hva hjelper det når forskerne legger til grunn at det benyttes gammeldagse tråler som skraper opp bunnen og drar med seg en masse bifangst. Det som i alle fall er sikkert er at det er flere årsaker som virker inn, så vi må ikke utvikle et tunnelsyn som gjør oss blinde for årsaker som vi ikke har tenkt på. Fiskerne må nok finne seg i å begrense sitt fiske, men jeg er allikevel hellig overbevist om at overgjødsling fra kloakk og landbruk er hovedårsakene til problemene i fjorden. TåT skrev 1 time siden: Nja, de skriver jo bla. dette: «Samtidig presiserer havforskerne at fritidsfiske med stang på makrell og andre migrerende arter har betydelig lavere risiko for negativ effekt på økosystemet i Oslofjorden, enn fiske på lokale arter. Jada, fikk med meg at de skrev de linjene der. Allikevel er de villige til å sette kroken på døra for å dorge makrell på høsten ved Torbjørnskjær. Fikk også med meg at de mener at fritidsfiskere i Oslofjorden beskatter pelagisk fisk og bunnfisk. Hvilke arter av bunnfisk mener Havforskningsinstituttet at blir beskattet av fritidsfiskere i fjorden? Det eneste som er igjen å fiske på nå er jo Ørret og Makrell, selv hvittingen er jo nærmest borte! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Captain A Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August AI-oversikt +3 Havforskningsinstituttet (HI) sin rolle er å gi forskningsbaserte råd til myndigheter, næringer og lokalsamfunn om bærekraftig forvaltning av havets ressurser. De driver med forskning og overvåking innenfor hele den marine kjeden, fra kyst og fjord til det åpne havet, og dekker tema som plankton, bunndyr, fiskebestander, sjøpattedyr, akvakultur, trygg sjømat og klima. HI er en nøytral kunnskapsleverandør som skal gjøre forskningsresultatene kjent nasjonalt og internasjonalt. HI har følgende hovedoppgaver: Forskning: De utfører forskning innenfor en rekke marine fagområder for å skaffe kunnskap om havets økosystemer. Overvåking: HI driver omfattende overvåkingsprogram for å følge utviklingen i havmiljøet og samle inn data. Rådgivning: Basert på forskning og overvåkingsresultater gir HI råd til myndigheter, næringer og andre aktører om bærekraftig forvaltning av marine ressurser. Kunnskapsformidling: HI sprer kunnskap om marine forhold gjennom rapporter, publikasjoner og andre kanaler. Samarbeid: HI samarbeider med andre forskningsinstitusjoner, næringer og myndigheter nasjonalt og internasjonalt. HI er underlagt Nærings- og fiskeridepartementet og er en viktig kunnskapsleverandør for en bærekraftig utnyttelse av havets ressurser. Deres arbeid er viktig for å sikre at vi kan nyte godt av havets verdier i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August https://www.vg.no/nyheter/i/kw55Kv/ved-kraftig-regnvaer-renner-kloakken-rett-ut-i-glomma Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Boatmad Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Noe som nevnes lite innen temaet er Sel og Skarvebestanden. HI teller sel hvert år og bruker flere år på å telle seg gjennom kysten fra sør til nord. Da telles det i tiden dem føder eller feller pels og ligger mest på land. Ofte får man høre fra lokalbefolkning/fiskere at antall er langt høyere en tall som kommer fra telling. Selv opplevde jeg hvordan sel beitet ned en liten lokal fjord over flere år. Det startet med et lite antall sel og det økte på for hvert år. Ettersom antall sel økte gikk fiskebestanden ned. Siste årene jeg var der på vår sommer og høst ble det nesten ikke fisket da fjorden var nærmest tom for fisk. Vannkvaliteten i fjorden er meget bra. Tidligere var det selpest som regulerte bestanden men nå har jeg ikke hørt om tilfeller på mange år. Dere som ferdes mye i fjorden og har observert selbestanden over tid. Føler dere at den har vert stabil, nedgående eller økende ? Telling fra HI kjenner jeg ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Nevner sel hun her også, blant andre ting Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August index skrev On 31.7.2025 at 14.08: Jeg aner ikke hvilken langtur du snakker om, mine båtturer begrenser seg stort sett til 10 minutter til og fra jobb. Og det er jo ikke så langt... Eg forveklsa deg med tobixen. Stor orskaing til tobixen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Ask skrev for 10 timer siden: Eg forveklsa deg med tobixen. Stor orskaing til tobixen. Litt forvirra. Er det index eller tobixen som er useriøse? Det er så mye feil som har skjedd i Oslofjorden de siste 150 årene at redningen synes å være nokså kompleks. Fiskerene produserer verken lurv, skarv eller nitrogen. De sprenger heller ikke vekk skjær/grunner. Det er lenge siden oldermoren min kunne delvis leve av å ro fisk fra Grisebu (Fagerstrand), ref. fatter'n som hadde like seriøst forhold sannheten som Donald T. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.August Link til dette innlegget Svart 7.August Godt og gjennomtenkt innlegg av ekstremt ivrig sportsfisker, det er tydeligvis ikke bare her dette diskuteres: Selve blogginnlegget (som like godt kunne stått som debattartikkel i hvilken som helst avis): https://www.teamkrokodille.no/post/oslofjorden-fredes-hva-nå?fbclid=IwY2xjawMBMBNleHRuA2FlbQIxMQABHr5Obtc4a70zk7RX6r3RboT9lNRZFS0_BYrXLURzRP-tbhwJ-P3x3UPA7Oir_aem_NXxCkJSlKnRPfhPt_9tfOg Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 7.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August Mastiff skrev for 1 time siden: Godt og gjennomtenkt innlegg Takk for god lenke. Kan kanskje oppsumeres med dette sitatet. "Alle er enige om at noe må gjøres, men ingen vil bidra selv" Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.August Link til dette innlegget Svart 7.August Hulda skrev On 5.8.2025 at 20.08: Litt forvirra. Er det index eller tobixen som er useriøse? Det er nok sikkert meg. Siden vi begge er vestlendinger og sikkert like lite eksperter på Oslofjorden begge to så tillot jeg meg å fleipe litt med en ganske bastant påstand. Og det falt ikke i god jord. Helt greit, jeg får gjemme meg bak en busk om det skulle dukke opp en kjent katamaran i gjestehavna i nabolaget her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.