Jump to content

Da Oslofjorden døde

ydalir

Recommended Posts

SveinHa skrev 1 time siden:

Hvor mange insekter tar vindmøllene?

Mange villaeiere sverger til kortklippet plen / gress, veldig kortklippet så man slipper å klippe så ofte i en ellers "hektisk og travel" hverdag. Dette er også en alvorlig årsak til at mange insekter dør. Vi mennesker tar fra dem livsgrunnlaget deres. Vedlagte link til artikkel kan være fin lesning. 

https://www.nrk.no/trondelag/_nomowmay-oppfordrar-folk-til-ikkje-a-klippe-graset-i-mai-1.16872467?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0aYBBhcOW9NwW8LBO-GCB-V23tQ69JhnDhATxTTok9aR4mYl4pWUhWPCQ_aem_AT7ADwCO6Yw-G3dWZ-gfVkVc-QddF0xcgjtrBJAU9B7iz1jOIUaxCh2FAQGNRHqW7M83h3bs96yu9qURcU_zpjyz

jeg tørker ut på land....!

index skrev 26 minutter siden:

Jeg tviler på at vindmøllene har noen stor rolle i dette.

Du må gjerne tvile men der er forskning på dette og bladene må rengjøres jevnlig for insekter...

https://tethys.pnnl.gov/publications/insect-fatalities-wind-turbines-biodiversity-sinks

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

SveinHa skrev 18 minutter siden:

Du må gjerne tvile men der er forskning på dette og bladene må rengjøres jevnlig for insekter...

At insekter blir drept av turbiner er ikke ukjent, men hvor stor del av problemet det er er så langt ukjent. Jeg tror ikke dette er i nærheten av hovedårsaken. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
sandman1 skrev for 4 timer siden:

Men om en ikke prøver å huske og ikke har tall eller nøytrale målinger, så ramler en ut i det de vel kaller "shifting baseline syndrome", en overser endringer i de lange linjene. 

Ikke mye hjelp i denne posten min her, egentlig..

Slike poster kan man bruke til "hva var det jeg sa" om noen år. Trenger ikke dra så langt tilbake som til istida da, for noe er tross alt en ønsket endring oppi det store bildet?

Jeg husker en podcast jeg hørte med nå avdøde Jon Hustad (på Wolfgang wee uncut) Der sa han blant annet at når det gjelder miljøforbedringen man oppnår ved å forby tømming i Oslofjordområdet tilsvarer mindre pr år enn et ti minutters regnskyll i samme nedslagsfelt..  Han sa også at man faktisk kan koke en frosk levende, om man bare setter den oppi kaldt vann før man skrur på plata. Om man kaster den oppi kokende vann vil den hoppe utav å klare seg.  (Om dette er sant vet jeg ikke, men er det løgn er det en knakande god bløff)

Hør på Jon Hustad, sløseriombudsmannen, og alle de som evner å sette ting litt i perspektiv. Om det ikke hjelper så kan vi i det minste si "Hva var det jeg sa"

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

"liv ville kollapse og aldri komme tilbake"

Så så, jeg var der da koksverket i Mo i Rana ble nedlagt. Jeg var der da Ågaverket, også innerst i Ranfjorden, med sin flotasjon av svovelkis, kobberkis og blyglans ble nedlagt. Fjorden lignet litt på Drammensfjorden, helt dau. Men jeg var også der da blæretangen kom tilbake ti år etterpå. Og etter det gikk det fort! Nå er fjorden såpass at den har blitt et yndet matfat for Nisa, den får også en pause fra Spekkhogger der inne.

• 1 måned senere...
Captain A skrev 1 time siden:

Veldig interessant artikkel, men jeg føler at det er en del ting de ikke sier høyt...

For det første, hvor blir det av den torsken som er over 40cm? Blir den spist av noen som er høyere i næringskjeden, f.eks sel, blir den fisket opp, vandrer den til andre områder, eller dør den rett og slett?

Ser jo også at det ikke er målbare endringer siden forbudet kom i 2019. Kanskje det tyder på at forbudet er en flopp, og at problemet ligger et helt annet sted?

Vi har tidligere lest at sel ikke er problemet når det gjelder belastning på fiskestammene i Oslofjorden. For min del stoler jeg ikke på den konklusjonen, rett og slett fordi jeg ikke stoler på tellingen av individer. Jeg mener at halvparten av selbestanden i fjorden bør skytes ned for å få en fortgang i å opprette balansen i økosystemet. 

Andre ting jeg mener bør gjøres er å pålegge bøndene tiltak som begrenser avrenning fra gjorder (bla forby høstpløying), at staten går inn og delfinansierer nitrogenrenseanlegg i alle kommuner syd for Trøndelag og øst for Hemsedal og samtidig pålegger utbygging av slike, og at områder for bunntråling i Oslofjorden og Skagerak begrenses kraftig. 

Når austlendingar, i ramme alvor, foreslår å sleppa ut driten/nitrogenet utanfor andre deler av norskekysten, for å forbetra sin eigen fjord, forsvinn min sympati.

https://www.nrk.no/stor-oslo/ordforer-opprop-ved-oslofjorden-krever-at-staten-vurderer-tankbater-1.16905595

Det greiaste er vel å gje opp Oslofjorden først som sist?

Kva med å frakta gruveslammet som snart skal dumpast i Førdefjorden, og Repparfjorden, til Oslofjorden å sleppa det ut der?

Desse to fjordane er friske og fine, medan Oslofjorden er øydelagt uansett.

Ask skrev for 20 timer siden:

Når austlendingar, i ramme alvor, foreslår å sleppa ut driten/nitrogenet utanfor andre deler av norskekysten, for å forbetra sin eigen fjord, forsvinn min sympati.

Det er ikke sikkert dette er en dårlig ide. Havet på yttersia av Norge er næringsfattig og tilførsel av nitrogen ville gitt økt algevekst og dermed næring til ulike arter oppover næringkjeden. Havet er også stort, så det ville sikkert helt greit klart å absorbere hele nitrogenutslippet i lille Oslofjorden, så fremt utslippet ble spredt sånn passelig utover kysten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ask skrev for 21 timer siden:

Nå er det jo 180 kommuner som forurenser Oslofjorden så spre dette utslippet utover litt er ikke så dumt men det beste hadde jo vært å renset det 

Komodo skrev On 5.10.2024 at 10.12:

Fjorden er definitivt ikke død. Men det er mye som er i ubalanse. Torsken er nesten borte, det samme gjelder andre fiskearter. Og hvorfor i all verden finnes det ikke blåskjell langs svabergene lenger?

Samme jeg funderer på. Men før var det også tett med strandsnegler bortover svabergene og disse er også stort sett borte. 

Men det er tydelig blåskjellyngel for de etablerer seg jo fortsatt noen steder, men mer bortgjemt.

Hilsen

Lurvetass

• 2 uker senere...

I grunn pussig. Grensa mot Sverige overvåkes av toll og politi og tar du med 1 kg poteter eller andre grønnsaker/busker/blomster kan det bli inndratt og bøtelagt. Utenfor kysten renser skipene tankene sine for avfall og uønskede arter som stillehavsøsters og forskjellige maneter får fotfeste. Fritidsbåtene tømmer urenset kloakk tett i sjøen. På båtopplagsplassene er det tillatt å spyle tonnevis av bunnstoff rett i sjøen. 

Ask skrev On 5.10.2024 at 19.34:

Når vestlendingar, i ramme alvor, foreslår å sleppa ut gruveslam og laksedrit i våre felles fjorder, for å forbetra sit eige lokale næringsliv forsvinn min sympati.

Fritidsbåtene bruker ca 260 000 ltr bunnstoff hvert år. 390 tonn bunnstoff smøres under båtene og inneholder 60 tonn biocider. Opp mot 90 prosent av biocidene lekker ut i havet og 10 prosent under vask om høsten. I tillegg lekker 58 tonn microplast ut i sjøen.

Hvor mye urenset kloakk som dumpes er uskkert men kanskje opp mot 2 tonn pr båt i løpet av et år på de største mest brukte båtene. Det er vel få som tømmer tankene i deponiene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...