Jump to content

Da Oslofjorden døde

ydalir

Recommended Posts

• 2 uker senere...

De to kysttorskene som er igjen der inne hører nok varselhornet før sprengningen og flytter seg til Drøbak... :fniser: Merkelig nok er klimatiltak blitt en voldsomt viktig kulturkamp for enkelte grupper, som setter det veldig opp mot naturen. De samme folkene som aldri har hatt noe som helst vondt å si om at oljeplattformer blir satt opp i Nordsjøen, syns det er helt forferdelig at det settes opp vindturbiner på sjøen. Og de som aldri har noe imot å pumpe opp olje i tusenvis av liter fra havbunnen, syns det er forferdelig at det skal pumpes CO2 ned igjen i de samme brønnene. Jeg forstår det ikke helt, men så er jeg bare en bjørn med ganske liten forstand... Nei, vent, det var vel Ole Brumm som var det. :ler:

Får en kvalmende fornemmelse hver gang jeg ser bilder av energiminister Aasland. For en gangs skyld enig med MDG, dette kan løses på andre måter. Gassen kan fraktes i rørledninger lenger ut, eller den kan lastes i Drammen, Moss eller Fredrikstad. Denne sprengningen bør de unngå. Og til de som tror på doktrinet om at Oslofjorden er helt død, så er det altså feil. Det er fremdeles mye liv i fjorden, ingen grunn til å drepe resten av livet nå. 

Vatnet frå over 100 kommunar renn ut i Oslofjorden.

Det bur ca. 2,5 millionar menneske i dette området.

Det er altså seriøse mengder med "mannskit" som hamnar i Oslofjorden.

Når det blir fiskeforbod i Oslofjorden er det sannsynleg at mange av desse menneska vil fiska andre stadar i landet.

Det vil jo føra til eit auka fiskepress andre stadar.

Er det då rett at desse 2,5 millionar menneska skal få lov til å fiska i andre deler av landet?

@Ask Det er vel ikke akkurat 2,5 millioner som er så glade i å fiske som oss gærninger her på forumet og vil reise noe sted for å drive med det. De jeg kjenner som faktisk fisker aktivt og kunne tenkt seg det, selv her i Mandal, kan ikke utgjøre mer enn noen få prosent. Og Sørlandet har jo mye fisketradisjoner. Men  mengden dritt som renner ut i fjorden (eller kanskje heller piss, siden det er nitrogenet som er hovedproblemet, med overgjødsling) fra så mange har du helt rett i at er nødt til å være et problem.

Ask skrev 13 minutter siden:

Når det blir fiskeforbod i Oslofjorden er det sannsynleg at mange av desse menneska vil fiska andre stadar i landet.

Er det då rett at desse 2,5 millionar menneska skal få lov til å fiska i andre deler av landet?

Disse 2,5 mil. menneskene har allerede lov å fiske i andre deler av landet, tenker du deg et forbud for de som «sogner» til Oslofjorden å fiske andre steder i landet? Hva med utenlandske fisketurister, er det greit?

Ask skrev for 20 timer siden:

Ja, dette er nok en av de store årsakene til problemene i fjorden. I gamle dager hadde alle utedo, alt gikk rett ned i bakken. Etter at vannklosettet ble innført begynte man å føre alt dette ut i bekker og elver, som til slutt ender opp i fjorden. I tillegg til det har antall innbyggere i dette området økt voldsomt i forhold til tidlig 1900 tall. Og så kommer landbruket...

Tenker du på fritidsfiske eller yrkesfiske? Yrkesfiskerne kommer nok til å flytte seg i en viss grad, men det vil begrense seg til de som har båter av en viss størrelse. For fritidsfiskere som bor rundt Oslofjorden tror jeg heller de legger fiskestanga på hylla enn å flytte seg til andre steder. Det er jo selvsagt en del som reiser f.eks. til nordnorge på guttetur for å fiske torsk og kveite, men slik har det jo allerede vært lenge. Dette er et fiske vi uansett ikke har her i fjorden. For folk som bor eller har hytte i Oslofjorden begrenser fiske seg til å dorge noen makreller til eget bruk, blangse sjøøret, eller fiske hummer og krabbe med teiner. For de fleste er det uaktuelt å reise ut av fjorden for å fortsette med dette. For min del vil forslaget som ligger inne bety at de plassene jeg har fisket hummer nå vil bli fredet. Jeg kan fremdeles fiske utenfor der jeg bor og nordover, men om forslaget går gjennom kommer jeg ikke til å gjøre det. Da finner jeg heller på andre ting. 

Tja, det er jo sånn allerede da. Noen reiser fra Fredrikstad eller Oslo til Senja og fisker torsk, andre kommer fra Oslo eller Sarpsborg og hit der jeg bor og fisker hummer. Av de 2,5millioner innbyggerne som har kloakk som havner i Oslofjorden så er det nok et fåtall som eier sin egen fiskestang. De som bor i innlandet og driver med fritidsfiske fisker nok i stor grad i ferskvann, og blir dermed ikke utsatt for begrensningene i fjorden overhode. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...