Komodo Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden whisper skrev for 14 timer siden: Derfor er det mest fornuftig å stanse uttak for å restituere og bygge biomasse som binder nitrogen. Det er raskeste valg når alternativ har vært å dundre på som tidligere med fjerning av biomasse og eventuelt kanskje vente på bedre renseanlegg. Her mangler du logikk. Det er ikke slik at enten går man for fullt fiskeforbud, som du tydeligvis synes er smart, eller så "dundrer man på som før". Verden er ikke svart hvitt, og det er mange andre veier å gå. whisper skrev for 14 timer siden: Gårsdagens avgjørelse er første riktige skritt for raskest mulig restitusjon. index skrev 42 minutter siden: Det tror jeg også. Ett av mange skritt som må til for å få det bedre. Siden dere er av den oppfatningen; har dere satt dere inn i detaljene i vedtaket? Og er dere lokalkjent i de områdene som blir omfattet og de detaljreguleringene som kommer? Ikke det nei, tenkte det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden lurvetass skrev 19 minutter siden: Nå i september kobler sarpingene renseanlegget sitt helt ut og sender alt rett i Glomma. 65000 mennesker, og skal pågå i 3 måneder. Fra artikkelen i Fredrikstad Blad Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Komodo skrev 21 minutter siden: Ikke det nei, tenkte det. Ja, hersketeknikker er fine greier! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden index skrev 10 minutter siden: Ja, hersketeknikker er fine greier! Svar gjerne på spørsmålet istedenfor å innta en offerrolle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Komodo skrev 59 minutter siden: Svar gjerne på spørsmålet istedenfor å innta en offerrolle. Er det sånn at man må være lokalkjent for å mene noe om overfiske og uvettig bunntråling? Det er klart det må gjøres store tiltak for å redusere utslippene, men det hjelper lite når fjorden allerede er tømt for liv. Om man ved hjelp av et forbud får økt biomassen i fjorden vil det faktisk hjelpe på situasjonen i fjorden, og tillate naturen å hente seg inn igjen. Og det er minst like viktig som å redusere tilført nitrogen. Men det er ikke slik at et tiltak løser alle problemer, her må man tenke flere tanker samtidig. Det dummeste man kan gjøre er å bare fortsette som før og satse på at det går over. For det gjør det ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden index skrev Just now: Er det sånn at man må være lokalkjent for å mene noe om overfiske og uvettig bunntråling? Nei, men det er sånn at man må være lokalkjent for å ha relevante meninger om detaljene i det forbudet som er vedtatt. For forbudet er ganske omfattende og detaljert, og mange av detaljene er ikke logiske, og ikke relatert til verken overfiske eller bunntråling. Som tidligere nevnt her støtter jeg også en innstramning i fisket i fjorden, men jeg støtter ikke vedtaket som det foreligger nå. Det gjør tydeligvis du, til tross for at du verken har satt deg inn i detaljene eller er lokalkjent og forstår hvordan det innvirker. Men jeg skjønner jo at det er lett å sitte på andre siden av landet og generalisere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Jeg føler meg ganske sikker på at statens fagdirektorat for fiskeri og havmiljø sitter med den nødvendige kunnskapen til å ta de rette valgene her. Jeg har i alle fall mer tro på dem en eieren av den lokale fiskebutikken. Og ja, det går an å mene ting selv om man ikke er fra Oslo. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden index skrev 23 minutter siden: Og ja, det går an å mene ting selv om man ikke er fra Oslo. OK, i og med at jeg er enig, kan innlegget godkjennes selv om du er utenbys. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Hulda skrev 2 minutter siden: OK, i og med at jeg er enig, kan innlegget godkjennes selv om du er utenbys. Det var da enda godt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden index skrev 35 minutter siden: Jeg føler meg ganske sikker på at statens fagdirektorat for fiskeri og havmiljø sitter med den nødvendige kunnskapen til å ta de rette valgene her. Det er lett å tro men minner på att nylig ble Statens Veivesen,en hvis bilprodusent og Politiet totalt avkledd av Simco og Sintef så nå risikerer ikke bilførere lenger å bli dømt uskyldig lenger når bilen gasser på av seg selv. Ikke noe nytt da flere ble uskyldig dømt for bedrag fordi ett samlet fag miljø hevdet att det var umulig i stjele nye biler uten å ha nøkkel. Disse eksemplene er bare toppen på kransekaka og man kan nevne på videre. Så se jeg helt blind burde man være forsiktig med spesielt når man ble utstyrt med en ganske bra tankemaskin ved fødselen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden index skrev for 3 timer siden: Havforsker også altså? Imponerende! Det tror jeg også. Ett av mange skritt som må til for å få det bedre. @index Spar sarkasmane til noko du kanskje har litt kunnskap om. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Havforskarar og NIVA synest å meina at fiskeforbod ikkje er nok. @index Kvifor nyt du ikkje langturen din i staden for å slenga drit på eit seriøst nettforum? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Det er vel ingen som tror at fiskeforbud i seg selv redder fjorden. Det må være ett av mange tiltak. Og som jeg har skrevet tidligere, dette er ikke noe nytt. At livet i fjorden var i utforbakke har man visst i minst 60 år. Tormod G bodde- og trålet reker ut fra Bomannsvik i Bunnefjorden. Da jeg var i 12-årsalderen ga han opp og flyttet hjem og båt til Drøbak. På slutten i Bunnefjorden var det han fikk i trålen stinkende kloakk (hydrogensulfid). Jeg var 12 år i 1968. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Ask skrev 24 minutter siden: Havforskarar og NIVA synest å meina at fiskeforbod ikkje er nok. @index Kvifor nyt du ikkje langturen din i staden for å slenga drit på eit seriøst nettforum? At det ikke er nok er vel alle enige om. Men at det har en effekt synes mange å være enige om, og andre rykende uenige. Derfor syntes jeg det var veldig bastant å allerede nå fastslå at det om 10 år vil vise seg å ha null effekt. Jeg aner ikke hvilken langtur du snakker om, mine båtturer begrenser seg stort sett til 10 minutter til og fra jobb. Og det er jo ikke så langt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden index skrev 1 time siden: Jeg føler meg ganske sikker på at statens fagdirektorat for fiskeri og havmiljø sitter med den nødvendige kunnskapen til å ta de rette valgene her. Jeg har i alle fall mer tro på dem en eieren av den lokale fiskebutikken. Ok, da skjønner jeg at du har dannet deg en mening på grunnlag av at du stoler blindt på byråkratene i statsapparatet, og uten å ha satt deg inn i detaljene her lokalt. Greit for oss andre å vite. index skrev 1 time siden: Og ja, det går an å mene ting selv om man ikke er fra Oslo. Hva har ytre Oslofjord med Oslo å gjøre? Det virker som om du må friske opp geografikunnskapene dine litt også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Boatmad Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Det at det er mye som må gjøres i fjorden tror jeg alle er enig i om man bor der eller ikke. Totalt fiskeforbud føler jeg var unødvendig. Ørret og makrell er det bra med i fjorden men med resten av artene tror jeg ikke bestanden vil ta seg opp før utslipp/innsig til fjorden blir redusert. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Komodo skrev 3 minutter siden: Hva har ytre Oslofjord med Oslo å gjøre? Det virker som om du må friske opp geografikunnskapene dine litt også. Det var da voldsomt så hårsår du skulle bli bare noen mener noe om fjorden din? Pust litt med magen nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Captain A Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Får jo håpe myndighetene bevilger penger og følger opp dette med forsking i fjorden for sjå effekter av dette Er jo ganske dramatisk regulering dette har for folk som har sitt yrke i fjorden og alle andre som driver fritidsfiske i fjorden Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Mastiff skrev On 29.7.2025 at 19.07: @Komodo Vanligvis sier jeg bare "Komodo har rett", men her er det en faktisk uenighet. Takk for det @Mastiff, tar det som et kompliment, og uenige må vi jo få lov til å være. Mastiff skrev On 29.7.2025 at 19.07: Jeg ser på forskere som på leger: Jeg vil mye heller ha en ung lege som nylig ble ferdig med LIS-perioden enn den 60-år gamle, erfarne legen som ofte ikke har like oppdaterte kunnskaper. Ok, ser vi har avvikende erfaringer der også. Har mildt sagt blandede erfaringer med unge leger som mangler erfaring, og eldre leger er ikke nødvendigvis resistente mot ny forskning og kunnskap i tillegg til sin lange erfaring. Men det er en helt annen sak. Mastiff skrev On 29.7.2025 at 19.07: Og hvilken bakgrunn ministerne har, betyr absolutt ingenting etter min erfaring (med slekt i byråkratiet og venner og bekjente i regjering og på storting innenfor flere partier). Det er ikke det minste nødvendig å ha statsråder fra samme fagområde, deres jobb er å få se hva som er politisk mulig av det byråkratene anbefaler og så kjøre igjennom det. Her er vi på kollisjonskurs. Det er alt for mange politikere som går "læretia" si i ungdomspartiet, f.eks. AUF, og deretter prater seg fram til en ministerpost uten så mye å ha satt sine bein i det private næringslivet. Såkalte broilerpolitikere, som ofte har en totalt irrelevant utdanning i forhold til hva de er satt til å styre, og ofte mangler både teknisk og økonomisk grunnkunnskap. Jeg skal trekke en liten sammenligning for å illustrere hva jeg mener. Den siste tiden har KI / AI vært veldig aktuelt, og mye diskutert også her på forumet. Det som synes å være essensen her er at det er meget nyttige verktøy, men som i alle andre sammenhenger så gjelder ordtaket "bullshit in - bullshit out". Det betyr at når man søker ette et svar med KI må man ha en viss kunnskap for å kunne sortere ut hva som er nyttig og ikke nyttig, eller feil og riktig. Her er det mange som har gått på en smell. Dette ser vi også blant politikerne, når spesialpedagoger blir fiskeriministere, og kunstnere og kirkeverger blir ordførere (Hvaler kommune...). Eksemplene på ignorans er talløse. Mastiff skrev On 29.7.2025 at 19.07: Så hvis et signifikant flertall av forskerne i et fagområde sier noe, og et mindretall sier noe annet, hører jeg av prinsipp på flertallet, fram til nye forskningsfunn endrer flertallssynet. Noen sier det er saueflokkmentalitet, jeg kaller det bare sunn fornuft. Ja, man skal lytte til forskerne, enig i det. Men vi må også være våkne nok til å tenke på at også forskere tar feil, forskere er uenige, og forskere endrer standpunkt. Og angående saueflokkmentalitet så ja, det er jeg helt enig i. Man må tenke selv, ikke bare si at "ja, det er helt sikkert riktig når de har gjentatt det så mange ganger på NRK". Du kan ikke avgjøre ved avstemning hvordan en fysisk lov fungerer. Naturen går sin gang, og den følger fysikken. Politisk korrekt eller ikke. Mastiff skrev On 29.7.2025 at 19.07: En helt annen ting er at dette er plaster på en kreftsvulst, og den svulsten heter nitrogen og avrenning fra landbruket. Ve-dum er selvsagt i fistel over vedtaket, for han er klar over at presset nå vil komme over på landbruket, og det med rette. Avrenningen kommer vel fra Trøndelag og hele veien nedover i elvene som renner ut i fjorden. I tillegg kommer nitrogen fra kloakk. Det må gjøres noe der for at det virkelig skal bli et poeng med det hele. Her er vi mer på linje. Som nevnt tidligere er jeg ikke imot innstramninger i fisket, men jeg er mot innstramningene slik de ble vedtatt nå. Og i tillegg til reguleringene i fisket kommer det du snakker om her; utslipp fra landbruk, husholdningskloakk og industri. Vi må evne å ha flere tanker i hodet samtidig, for det er ikke èn løsning for Oslofjorden. Mastiff skrev On 29.7.2025 at 19.07: En stor overvekt av dem nærmer seg iallfall alderen for tidligpensjon (akkurat som jeg selv gjør - han er 59, som meg). Så staten får kjøpe ut kvotene og båtene deres for en pris som gir dem et greit levebrød fram til pensjonsalderen, etter modell (men forhåpentligvis med mindre rot og kaos...) av nedleggelsen av pelsdyrbransjen. Selvsagt er det også noen yngre rekefiskere, men de må da få tilsvarende støtte til omskolering. Det er jo ikke mangel på jobber i Norge lenger, det er mer mangel på folk som vil gjøre dem. Nja, både enig og uenig i det du kommer med her. For det første er jeg enig i det prinsippet at man ikke kan beholde en næring eller yrkesgruppe hvis det ikke er bærekraftig både økonomisk og i forhold til naturen. Jeg ser derfor ikke noe i veien for at yrkesfiskerne i Oslofjorden (de fleste holder til her på Hvaler) får en erstatning, og blir kastet over på NAV. Men hvis så skjer, så bør det skje med en god begrunnelse, og at det er nødvendig å avvikle fisket. For dette berører Hvalersamfunnet kraftig. Hvaler er en kommune med ca 5000 innbyggere, og reke/kreps fisket og mottaket i Utgårdskilen berører ca 130 årsverk, og med det den største næringen her i vår vesle kommune. At det er mangel på arbeidstakere rundt om i landet ellers hjelper relativt lite. Vi trenger flere arbeidsplasser og mer næring her i kommunen, og dette kan bli alvorlig for oss. Men selvfølgelig, er det nødvendig å avvikle fisket totalt så må det skje. Men pr. nå mangler det dokumentasjon på at dette tiltaket er nødvendig og vil ha ønsket effekt. Mastiff skrev On 29.7.2025 at 19.07: Om folk må betale en femtilapp mer for kiloen for reker fordi de er hentet fra Nord-Norge, der det ifølge rapportene er strålende fiske (det kom nedover masse reker i de ukene fisket var stengt i sør fordi kvoten var fisket opp), får vi heller gjøre det. Synes du det er bærekraftig å frakte reker med fly tvers over hele landet framfor å fiske dem lokalt? For du har vel fått med deg at det er et godt rekefiske her utenfor Hvaler også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden index skrev 34 minutter siden: Det var da voldsomt så hårsår du skulle bli bare noen mener noe om fjorden din? Pust litt med magen nå... Vet ikke med deg @index, men jeg er ikke hårsår. Du må gjerne si hva du vil, men saklige argumenter som viser at du har satt deg inn i saken er å foretrekke. At folk sitter på en annen kant av landet og velter ut generaliseringer uten å ha satt seg inn i sakene beriker ikke diskusjonen i mine øyne. Denne tråden handler om at Oslofjorden har problemer. Har du meninger om det er du selvsagt velkommen til å presentere dem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Komodo skrev for 2 timer siden: Vet ikke med deg @index, Har du meninger om det er du selvsagt velkommen til å presentere dem. Det virker ikke sånn. Det er nok andre som har monopol på meninger om østlandet ser det ut til. Men jeg kommer ikke til å si noe som helst mer i denne tråden, dere får kose dere i andedammen deres. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Fiskeridirektoratet lagde my beregningsmodell (regneark) som viste at rekebestanden var rekordlav. Samtidig satte Hvaler fiskerne fangst rekord.. det er mange godt lønnede jobber i Staten, NGOer og miljøvernorganisasjoner som trenger en miljøkrise. Vi må redde verden. Husker dere overskriftene på 70 tallet? Da var vi på vei inn i en ny istid. Nå er det global oppvarming. Før var det deilig å varmt når det var fin sommer. Nå er det farlig hetebølge vi må passe oss for. Co2 er nå gift. Selvom det er den gassen plantene bruker i fotosyntesen for å lage oksygen. vi dykka på det lokale fyret i sundet utenfor her. Det er rett utenfor forbudsgrensa. Masse liv. En kompis av meg er yrkesdykker. Han dykka der forskere hevder det er dødt. Rett innafor grensa (rett ved vraket du har dykka på @Komodo) Han viste meg filmen. Masse liv. vi ser niser, alker, sel regelmessig i fjorden her. De er nok i sultestreik etttersom de er her hvor det ikke er fisk… jeg tenker dette er like politisk som forbudet mot å tømme septik fra båt samtidig som byer sender kloakk rett ut ved regnskyll. En bekjent av meg er på Stortinget (ikke Ap). Han ler godt når jeg sier «Vi må være forsiktige med å la fakta ødelegge en god politisk sak». Det er viktigere å gjøre noe enn å gjøre noe rett. Jeg har et bilde i fotoalbumet mitt fra KV Greenpeace hevder er feil. Det viser enormt mye sel på iskanten opp mot Svalbard. I følge Greenspeace var selen utdøende da. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden index skrev 52 minutter siden: Det virker ikke sånn. Det er nok andre som har monopol på meninger om østlandet ser det ut til. Men jeg kommer ikke til å si noe som helst mer i denne tråden, dere får kose dere i andedammen deres. Spar meg for den offerrollen du inntar her index. Du er selvsagt som alle andre velkommen til å presentere dine meninger. Men hvis du først skal mene noe så sett deg inn i saken og kom med noe konkret. Jeg spurte om du og en annen hadde satt dere inn i detaljene i vedtaket dere applauderer som det eneste riktige, der har det vært tyst. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Bitteliten skrev 20 minutter siden: det er mange godt lønnede jobber i Staten, NGOer og miljøvernorganisasjoner som trenger en miljøkrise. Vi må redde verden. Husker dere overskriftene på 70 tallet? Da var vi på vei inn i en ny istid. Nå er det global oppvarming. Obs..., her pirker du borti mange ting som enkelte antagelig ikke liker å høre @Bitteliten... Som jeg også skrev lenger opp, det hender forskerne ombestemmer seg. Greit å sette seg litt inn i detaljer av og til, ikke bare følge med den behagelige strømmen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Bitteliten skrev 1 time siden: jeg tenker dette er like politisk som forbudet mot å tømme septik fra båt samtidig som byer sender kloakk rett ut ved regnskyll. En bekjent av meg er på Stortinget (ikke Ap). Han ler godt når jeg sier «Vi må være forsiktige med å la fakta ødelegge en god politisk sak». Det er viktigere å gjøre noe enn å gjøre noe rett. Godt poeng. Jeg skulle ønske jeg tok feil men slik politikere (og en mengde politikere som går under dekknavnet "forsker") har oppført seg de siste 50 år så har jeg overhodet ingen respekt for denslags folk. For meg så rangerer de under laveste trinnet på samfunnets rangstige, disse som liksom skal være fra overklassen og en del bedre enn folk flest. Slike saker som dette blir jo litt slik Sykevesenet opererer, dekk over symptomene så er problemet løst... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.