Allan E Startet 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2024 Hvor tykk kabel må jeg ha til en 2000W inverter. Jeg har tenk at den kan bli belastet med max 1200-1500W. Nå tror jeg at tversnittet er 35 mm2 og når jeg belaster med ca 900W er spenningen 12,6-12,8V. Den er koblet til 2x100 Ah lithium Jeg har ikke sett noen kalkulator for så store forbrukere. Total kabellengde er ca 1m. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 35mm2 bør funke, men hvis du har plass til det på terminalene så skader det vel ikke å legge opp 50. Husk sikring, og den skal være iht kabeldimensjonen og så nærme spenningskilden som mulig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 Send meg hvor lange de må være og hvordan kabelsko det skal være på de, så kan jeg lage 2 kabler imorra når det er herdetid Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 Er det tversnittet som gjør spenningsfallet eller er det normalt når man belaster batteriene såpass? Det står sikring der i dag men jeg er usikker på størrelsen. 150 A sikring bør vel holde. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 Allan E skrev 1 time siden: Er det tversnittet som gjør spenningsfallet eller er det normalt når man belaster batteriene såpass? Det er en kombinasjon, men det kommer an på hvor du måler spenningen. Måler du på batteripolene så er det kun spenningen spenningsfallet i batteriene du måler. Da kommer spenningsfall i kablene i tillegg. Men 900W er jo ganske stor belastning da. Og så kommer det an på hvor lenge du belastet, og hva ladestatusen på batteriene var. Allan E skrev 1 time siden: Det står sikring der i dag men jeg er usikker på størrelsen. 150 A sikring bør vel holde. Det gir 1875W ved 12,5V. Men det er tilført effekt til inverteren, ikke avgitt. Om det holder til ditt bruk så er det jo greit. Går du opp til 200A er du sikker. Det viktigste er at du verner kablene for brann ved kortslutning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 9 hours ago, Allan E said: Jeg har ikke sett noen kalkulator for så store forbrukere. Total kabellengde er ca 1m. Her er et utdrag fra gammel utgave av NEK400. Gjelder egentlig for 230V installasjoner i bygninger, men varmgang og strømføringsevne skulle sånn sett bli den samme for 12Volt. https://www.datele.no/HTML/VG1 elektro/VG1-filer/Blokk3-filer/Dokumentasjon-filer/Fordelingskjema-filer/095-STRauMFoRINGSEVNE-filer/095B- 2FASEKABEL.htm (Forlegningsmåte C = Isolert 2 leder på vegg. For enleder og for kortere belastninger, så blir det vel litt mer.) Varmgang og brann starter vel ellers oftest i koblinger og ikke i kabel. Et slikt 12 Volt anlegg er nok en god del farligere enn et tilsvarende 230V anlegg mht brann. Her er det jo snakk om større strømmer enn det man for eksempel har i en vanlig boliginstallasjon. Grunnen til det er selvfølgelig at man jobber med så lav spenning. Hadde man økt spenningen til for eksempel 24, 36 eller 48 Volt, så hadde det jo installasjonen blitt tilsvarende mindre farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Da er de klare Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Arne2 skrev for 3 timer siden: Her er et utdrag fra gammel utgave av NEK400. Gjelder egentlig for 230V installasjoner i bygninger, men varmgang og strømføringsevne skulle sånn sett bli den samme for 12Volt. https://www.datele.no/HTML/VG1 elektro/VG1-filer/Blokk3-filer/Dokumentasjon-filer/Fordelingskjema-filer/095-STRauMFoRINGSEVNE-filer/095B- 2FASEKABEL.htm (Forlegningsmåte C = Isolert 2 leder på vegg. For enleder og for kortere belastninger, så blir det vel litt mer.) Varmgang og brann starter vel ellers oftest i koblinger og ikke i kabel. Et slikt 12 Volt anlegg er nok en god del farligere enn et tilsvarende 230V anlegg mht brann. Her er det jo snakk om større strømmer enn det man for eksempel har i en vanlig boliginstallasjon. Grunnen til det er selvfølgelig at man jobber med så lav spenning. Hadde man økt spenningen til for eksempel 24, 36 eller 48 Volt, så hadde det jo installasjonen blitt tilsvarende mindre farlig. For lavspennings DC systemer er det spenningsfall og ikke varmgang som brukes for å dimensjonere kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 abbor skrev 1 time siden: For lavspennings DC systemer er det spenningsfall og ikke varmgang som brukes for å dimensjonere kabler. Nei, det er begge deler. Ved korte lengder dimensjonerer man i forhold til varmgang, men når man får større lengder, så må man øke tverrsnittet for å også ta hensyn til spenningsfall. Det må man ved alle spenninger, men ved 12V er det lite som skal til før man må øke. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Ved 35mm2 ville jeg sikret med 125A. Men ideelt sett så legger du 50mm2 og sikrer med 160A. Da har du også en bedre sikkerhet i form av at kabling håndterer omtrent like mye som inverter. Anbefaler kortslutningssikker forlegning fra batteriene og til sikring. Det kan gjøres feks. ved å tre sorte K-rør over hver leder. Metoden skal kompensere for at man ikke kan plassere sikringen på batteriet. Det finnes også andre metoder, men jeg synest den metoden er enkel og grei. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Jeg kikket på inverteren, der veksler displayet mellom Volt og Watt. Jeg vet ikke hvor nøyaktig denne målingen er men når jeg laderf.eks sykkelbatterier er forbruket rett under 300W og volten ligger på ca 13,1 Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Min inverter er på 2000watt og er kablet med 35 ø kabel ca i 1meter lange det har virket uten problemer stått sånn i 3år brukt på max belastning flere ganger ingen problemer med varmgang Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Seilars skrev for 1 time siden: Nei, det er begge deler. Ved korte lengder dimensjonerer man i forhold til varmgang, men når man får større lengder, så må man øke tverrsnittet for å også ta hensyn til spenningsfall. Det må man ved alle spenninger, men ved 12V er det lite som skal til før man må øke. Er ikke nødvendig å gjøre temperaturberegninger for kabler i DC systemer hvis en ikke har veldig høye strømmer. Hvis en har litt erfaring så vet en hva en hvilket tverrsnitt en bør bruke, men spenningsfall må en regne på. Temperaturberegninger gjør vi bare i forbindelse med valg av kobbertykkelse og lederbredder på kretskort. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 abbor skrev for 4 timer siden: For lavspennings DC systemer er det spenningsfall og ikke varmgang som brukes for å dimensjonere kabler. Dette er jeg uenig i. Man dimensjonerer utelukkende for både spenningsfall og strømføringsevne! Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Det finnes gjeldende forskrifter. De dekkes av normer som beskriver installasjoner i fritidsbåter. Feks. iso 13297:2020. Mener jeg hadde liggende en kopi av den iso normen båten min ble bygget etter, men den er eldre. Når det gjelder installasjon av inverter på 2kw, så finnes det også kompetansekrav til den som skal forestå en slik 230V installasjon. Vi er litt over lanterner og lensepumper i effekt. Der en lanterne har sikring som kan slippe igjennom en lav effekt, så har en inverter både 230V og høy energi på AC og DC siden. Det er en jungel av iso normer og forskrifter, samt krav til kompetanse for den som skal gjøre jobben. Så jeg er fortsatt uenig med @abbor om det finnes krav til tverrsnitt. Men man kan jo fint være enige om å være uenige også 😉. Dette er jo ett forum med fokus på løsninger, ikke forskrifter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Vel, dimensjonerer man kablene for spenningstap skal det litt til for at kabelen blir særlig varm. Med en 2m lang 35mm2 kabel som det går 200A gjennom, får man et spenningstap på vel 0,2V. Dette blir drøyt 40W, og det blir ikke mye varme på en 2m lang kabel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eika Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Hvis noen lurer, så er det 60cm 50mm2 dobbel isolert kabel med en hel haug fine kordelere. Hadde desverre ikke sikkringsholder inne, ellers hadde jeg montert det også Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 abbor skrev for 3 timer siden: Er ikke nødvendig å gjøre temperaturberegninger for kabler i DC systemer hvis en ikke har veldig høye strømmer. Hvis en har litt erfaring så vet en hva en hvilket tverrsnitt en bør bruke, Ja, det er sikkert riktig. Men nå er det jo spørsmål om valg av tverrsnitt her, og da er det jo relativt innlysende at vedkommende ikke har den erfaringen. Da kan det være greit å se i en tabell hvilket tverrsnitt man minimum må ha for å takle den strømmen som skal gå der. Så kan man jo vurdere om spenningsfallet er akseptabelt, eller om man ønsker å gå opp i tverrsnitt. Men nå ser jeg jo at valget falt på 50mm2, et valg jeg hadde gjort også 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Allan E Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Jeg har kjent på kablene som jeg har nå og de fikk en lunk, ikke så veldig men jeg spurte for her vet jeg at en får gode svar. Nå har jeg kjøpt inn sikring på 200A, så da blir det bra Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 On 6/7/2024 at 5:59 PM, Lars H. said: Vel, dimensjonerer man kablene for spenningstap skal det litt til for at kabelen blir særlig varm. Med en 2m lang 35mm2 kabel som det går 200A gjennom, får man et spenningstap på vel 0,2V. Dette blir drøyt 40W, og det blir ikke mye varme på en 2m lang kabel. Kontrollregnet, på en litt annen måte og kom fram til akkurat samme effekt. Når 40 Watt fordeles over 2 meter, da blir det vel bare så vidt "lunkent". Branner oppstår jo på den annen side vanligvis ikke midt på en kabel, men i koblinger og overganger. Over tid så kan/vil skruer, bolter og kanskje også klemkoblinger miste sitt "spenn" eller "torque", og det vil kunne "liste seg korrosjon" inn i overganger og koblinger. Dette skjer jo for eksempel i boliger, typisk i strømskinna, inne i sikringsskapet, slik at det etter hvert kan oppstå brann i dette området, etter en vedreørende belastning på for eksempel 30-40-50 Ampere. Koblingene i sikringsskapet vil jo vanligvis være utarbeidet av "ferdigproduserte standard komponenter", slik at det bare er montering med riktig torque som gjenstår. En problemstilling som ligner litt har man også i forbindelse med oppkobling av varmtvannsberedere. Tidligere så hadde man lov til å koble opp vha en 16A stikkontakt. Så oppsto det branner som følge av at støpsel/kontakt ble "slappe" eventuelt korroderte, slik at det oppsto en ohmsk overgang og varmgang. Nå er det "forbudt" å koble opp varmtvannsberedere på denne måten. Skulle det oppstå en ohmsk overgang på 0,1 Ohm i en kobling som fører 200A så har mann jo 4 KW utviklet i punktet og en sannsynkig brann. Skulle det oppstå en "ohmsk overgang" som følge av mistet torque, korrosjon eller andre grunner, på ett hundredels Ohm, så har man en utviklet effekt på 400 Watt, i punktet, som også bør være nok til å starte en brann. On 6/7/2024 at 5:26 PM, Seilars said: Det finnes gjeldende forskrifter. De dekkes av normer som beskriver installasjoner i fritidsbåter. Feks. iso 13297:2020. Kjente ikke til den normen, så det var en interessant opplysning. Når det gjelder "forskrift" så er det jo spesielt "Forskrift om maritime elektriske installasjoner", som gjelder. Her er også en link til den nevnte normen. I forskriften så står det spesifisert at den også gjelder for fritidsbåter, men så står det også nevnt i enkelte paragrafer at de ikke gjelder for fritidsbåter. Noe av det som gjelder likt for fritidsbåter som for andre båter, det er de generelle kravene til elsikkehet, og til risikovurdering av installasjonen. Slik er dette formulert: Quote § 5.Oppfyllelse av sikkerhetskrav Forskriften, supplert med tilhørende veiledning, vedlegg og normer, viser samlet det sikkerhetsnivået som skal legges til grunn. Ved valg av annen løsning, eller ved kombinasjon av deler av normer, skal det dokumenteres at tilsvarende sikkerhetsnivå oppnås. Dette kravet gjelder jo også, så vidt jeg kan se, for fritidsbåter, men det er ikke samme krav til dokumentasjon av at kravene er oppfylt. Paragraf 10 gjelder så vidt jeg kan se også: Quote § 10.Planlegging og vurdering av risiko Maritime elektriske anlegg skal være slik at liv, helse og materielle verdier er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk. Det skal gjennomføres en risikoanalyse for å kartlegge risiki i og i tilknytning til det elektriske anlegget. Det skal tas hensyn til de resultater risikoanalysen frembringer i det elektriske anlegget. Anlegg og utstyr må tåle de dynamiske og statiske påkjenninger som kan påregnes. Når det gjelder spørsmålet om "hvem som kan utføre eller vedlikeholde elektriske installasjoner i båter, inklusive fritidsfartøy", så er vel dette litt mer uklart, men det ligger jo i sakens natur at man må være i stand til å risikovurdere, utføre eller vedlikeholde installasjonene ut i fra de kravene som gjelder. Denne problemstillingen kan nok først og fremst bli satt på spissen, hvis det brenner i en båt til for eksempel 1 mill kroner, og det så viser seg at "utfagmessig utførelse av elanlegget, eller en enkelt kobling" er brannårsaken. Hvis installasjonen i praksis ikke oppfyller forskriftens krav, så spørs det om man ikke et forsikringsselskap har en mulig grunn til å avkorte eller holde tilbake utbetalingen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Meget bra innlegg Arne2. Er 100% enig i alt det du skriver. Spesielt bra det du får frem om punkt varmgang. Det er faktisk her de fleste elektriske branner starter, selv om man har fulgt anbefalinger på tverrsnitt osv. Det kan f.eks være at krymp ikke er utfört håndverksmessig korrekt. Krymp handler om å gøre forbindelsen gasstett. Alle koblinger vil få noe varmeutvikling, dette skyldes at matrialer har forskjellige EMS, eller att arealet rett og slett er for lite i forhold til strømmen Att en forbindelse er gasstett, betyr att oksygen ikke slipper til. Om den gjør det vil koblingen korrrodere. Korrosjon gir mindre kontaktflate, som gir enda mer motstand i kontaktpunktet og mer varmgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.