Bladet90 Startet 7.Juni Del på Facebook Startet 7.Juni Hei, Har kjøpt en mercury som ikke har vært på sjøen på 3 år og bærer preg av veldig dårlig vedlikehold opp gjennom tiden. Har gjort følgende vedlikehold: Byttet tennplugger. (sjekket 1,5mm åpning. Var 0,8 mm åpning på de gamle pluggene.) Tømt bensintanken og fylt på 98 oktan m/ olje og flushet igjennom helt bort til forgasser. Byttet bensinfilter. Renset forgasser og brukt repkit. (Har også byttet impeller, termostat og byttet girolje) Motor starter ved første drag i snoren ved bruk av primer funksjonen. Den går veldig høyt på tomgang og litt ujevnt.. Etter en stund dauer den. Virker som forrige eier har stilt alt på "fullt" for å klare å holde motor i gang med veldig "skitten" forgasser. Har ikke stilt på noe unntatt at blandeskruen i forgasser står i startposisjon. Ved antydning til gasspådrag ved gasshendel på styrekonsoll, så stopper motor. Har prøvd å pumpe på blæren på bensinslangen ved antydning til dårlig gange, da ruser motor seg og turtall øker betraktelig. På høsten i fjor sjøsatte jeg den og kjørte den i 10 min bort til naustet (før vedlikehold) da klarte jeg å hive den i gir og bra med gass og syntes den fungerte greit med fart. Satt den i nøytral ved naustet og da stoppet motor med en gang. Noen som har noen tips til feilsøking/justering eller har løsning på problemet? Satt den på sjøen igår kveld og har kun hatt motor i nøytral frem til da. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Sikker på du har fått forgasser riktig sammen? Har du byttet fjæra som sitter i skål under primer? Denne går jo mot en liten kule som er fort å miste, kunne nesten høres ut som den får for mye bensin. Enten pga hull i membran på primer (antar den er byttet) eller manglende kule, eventuelt at fjæra ikke er kommet ordentlig på plass mot kula.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Du har trolig et problem med bensinpumpa. I tillegg har jeg lyst til å skryte litt av trådtittel, beskrivelse og bilde, i tillegg til den gode jobben du har gjort på motoren Selv om du selvfølgelig snart får den til å gå skikkelig så drener gjerne forgasseren en gang eller to før opplag, og la den stå med dønn tom forgasser til vinteren selv om du har fylt 98.. På min pumpe er nå 98 blitt til 98E5.... Når du søker opp nullpunkt for for lufttilskuddskruen så bruk gjerne et "bittelite" skrujern og kun fingertuppene... Dette for å skade setet minst mulig. Har et inntrykk av at forrige eier ikke var en/ei IQ rekord, så setet kan være skadet allerede. Vil også anbefale deg å måle flotørhøyde, og om den ikke går bra når du har fikset alt annet så kan du vurdere dynamisk flotørnivå test. Du kan søke det opp her inne. Du virker som en som forstår nytten av en slik test. En motor som ikke klarer å regulere flotørnivået slik at bensinnivået er tilnærmet konstant vil aldri kunne gå pent eller godt.... E10 skader definitivt nåleventiler også, dessverre... Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Bytte av nåleventil og kontroll av bensinpumpe bør stå langt opp på lista av nødvendige gjøremål, enig i den. At pumping på blæra under gange endrer gange er jo et symptom som oppstår med begge. Sitér dette innlegget Link to post
Bladet90 Svart 7.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni Sikker på du har fått forgasser riktig sammen? Har du byttet fjæra som sitter i skål under primer? Denne går jo mot en liten kule som er fort å miste, kunne nesten høres ut som den får for mye bensin. Enten pga hull i membran på primer (antar den er byttet) eller manglende kule, eventuelt at fjæra ikke er kommet ordentlig på plass mot kula.. Membran på primer lakk i utgangspunktet da jeg presset på blæren på bensinslangen. Så membran, fjær og kule er byttet på primer pumpen Sitér dette innlegget Link to post
Bladet90 Svart 7.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni dieselfan skrev for 8 timer siden: Du har trolig et problem med bensinpumpa. I tillegg har jeg lyst til å skryte litt av trådtittel, beskrivelse og bilde, i tillegg til den gode jobben du har gjort på motoren Selv om du selvfølgelig snart får den til å gå skikkelig så drener gjerne forgasseren en gang eller to før opplag, og la den stå med dønn tom forgasser til vinteren selv om du har fylt 98.. På min pumpe er nå 98 blitt til 98E5.... Når du søker opp nullpunkt for for lufttilskuddskruen så bruk gjerne et "bittelite" skrujern og kun fingertuppene... Dette for å skade setet minst mulig. Har et inntrykk av at forrige eier ikke var en/ei IQ rekord, så setet kan være skadet allerede. Vil også anbefale deg å måle flotørhøyde, og om den ikke går bra når du har fikset alt annet så kan du vurdere dynamisk flotørnivå test. Du kan søke det opp her inne. Du virker som en som forstår nytten av en slik test. En motor som ikke klarer å regulere flotørnivået slik at bensinnivået er tilnærmet konstant vil aldri kunne gå pent eller godt.... E10 skader definitivt nåleventiler også, dessverre... Takk for skryt :) Litt motivasjon trengs da ungene tripper etter å lære seg å kjøre båt. Har byttet alle pakningene på bensinpumpen på forgasser og alt så reint og fint ut på pumpen. Bør jeg demontere, rense og montere den en gang til tenker du? Leste faktisk om flotørmåling i brukerhåndboken. Har det på listen nesten gang jeg demonterer forgasser. Har demontert den ca 10 ganger nå :S subwoofer skrev for 7 timer siden: Bytte av nåleventil og kontroll av bensinpumpe bør stå langt opp på lista av nødvendige gjøremål, enig i den. At pumping på blæra under gange endrer gange er jo et symptom som oppstår med begge. Hvilken nåleventil er dette snakk om? Må ha det inn med teskje :) Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Flottøren åpner og stenger en nåleventil. Når nivået er for lavt åpner den, når det kommer opp på riktig nivå tetter den. Sitér dette innlegget Link to post
Bladet90 Svart 7.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni (redigert) subwoofer skrev 14 minutter siden: Flottøren åpner og stenger en nåleventil. Når nivået er for lavt åpner den, når det kommer opp på riktig nivå tetter den. Da er jeg med :) Nålen er byttet. samt nr 43, 6, 7 og 22 på vedlagt bilde. Da tenker jeg måling av flotør blir neste punkt på feilsøkingen. Hva gjør jeg om målet er feil? Bare bøyer litt på del nr 43? Redigert 7.Juni av Bladet90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Bladet90 skrev 1 time siden: Hvilken nåleventil er dette snakk om? Må ha det inn med teskje :) Det er det lille ventillegemet som som flotøren trykker direkte på. Nåleventilen har #8 på din deleskisse. Den som spør, kommer videre (gammelt jungelord ) Bladet90 skrev 1 time siden: Hva gjør jeg om målet er feil? Bare bøyer litt på del nr 43? Ja Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Bladet90 skrev for 1 time siden: Har byttet alle pakningene på bensinpumpen på forgasser og alt så reint og fint ut på pumpen. Bør jeg demontere, rense og montere den en gang til tenker du? Pumpen er ikke så lett å teste... Jeg fyller forgasseren, putter slangen i et lite barnematglass med litt bensin i, slik at slangen står i veske. Så får jeg en hjelper til å starte motoren. Motoren går 15-20 sek ubelastet på den bensinen som er i forgasseren. På den tiden ser du om pumpen gir bensin. Ha fokus på brannfare. Hold barn og dyr unna for den metoden er på kanten. Utføres ikke innendørs... Sitér dette innlegget Link to post
Bladet90 Svart 8.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni Har ikke fått gjort testene over enda med flotør måling og bensinslangen i ett lite glass. Men fikk gjort følgende: Fikk start på motor med primer funksjon. Trykket primer helt inn og skrudde primer helt clockwise. Motor gikk relativt greit, MEN måtte av og til hjelpe motor litt med å holde den gående med å pumpe på bensinblæren. Fikk satt den i fremover gir og ga litt gass. Motor dauet med en gang. Startet motor igjen og satt den i fremover gir. Denne gangen dro jeg ut primer knappen og motor gikk fremover. Ga litt gass og det gikk fint. Ga mer gass og motor dauet. Etter det kom regnet og jeg ga meg for i dag. Virker som motor får for lite bensin. Er det måling av flotør som er første feilsøkingstrinn da? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni Del på Facebook Svart 8.Juni Om du senere får lyst til å utføre dynamisk flotørnivåkontroll, så må/bør bensinpumpa være i orden. Ville derfor velge å gjøre funksjonstest av bensinpumpa som beskrevet over (med slangen som går fra pumpa og inn på forgasseren, med forgasser enden av slangen ned i et lite glass med litt bensin i ) Så lenge du har byttet dysespissen, vil du statistisk ikke ha noe stort problem med flotørhøyden, men kanskje en finjustering er nødvending. Og, er det noe du ikke helt får taket på så spør igjen, og igjen, helt til du ser det klart, vi har enkelt og greit ikke nådd målet vårt før du har taket på det Om du har båthenger tilgjengelig så er testen over absolutt lettest å gjøre på land... Sitér dette innlegget Link to post
Bladet90 Svart 23.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni Vært en liten tur i nordsjøen på jobb, så har vært stille her en stund... En liten detalj som jeg har glemt å nevne er at jeg satt på ett uoriginalt bensinfilter da jeg ikke fikk løs filterkoppen på eksisterende filter. Dette er nå fikset! Det kan ha vært årsaken til at motor muligens fikk litt lite bensin. Fikk lånt meg en ultralydvasker av en venn. Demonterte forgasser igjen og vasket alle delene i ca 1 time i badet. Blåste alle kanaler, dyser og åpninger med trykkluft. Motoren startet nærmest før jeg rakk å dra i startsnoren og gikk som en klokke :D :D Justerte tildels luftblandeskruen og tomgangen og motoren føltes veloppdragen. Tok å målte flotør og målet var innenfor kravet. Har funnet ett nytt problem. Kjølevannstrålen ble veldig fort varm og mistenker tette kjølekanaler da motor har vært dårlig vedlikeholdt. Demonterte undervannshuset og fjernet termostat. Motor står nå og spyler gjennom med vann/systemrens. Se vedlagte video : Til dere eksperter. Bør det komme mer vann igjennom når en spyler? Virker kanalene tett eller er det slik det skal se ut? Planen er å sirkulere på dagtid og lar det stå i ro i natten i 3 døgn før jeg gir meg Sitér dette innlegget Link to post
Bladet90 Svart 27.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni Hei igjen Jeg har nå demontert lokket til "kjølerommet hvor vannet fra impeller kommer inn og termostaten står. Se vedlagt video: På denne videoen ser vi at impeller leverer vann som bare det. I tillegg har jeg kontrollstråle når motor er i gang. Noen som har tips til videre feilsøking? Det er ingen groe i kjølerommet. Systemrensen har tatt alt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.