Dunas Startet 7.Juni Del på Facebook Startet 7.Juni Hei Jeg har en gammel seilbåt (Dunas 720) som har en innbordsmotor som det ikke er verdt å få få liv i dessverre. Da jeg tok opp båten nå nylig så ser jeg at propellene har morknet av og at det er ganske slitt stemning rundt anoder, tetninger og ved inngangen av selve undervannshuset. Gummimansjetten og også relativt løs. Også motorhuset er preget av en del rust. Blir bekymret for at dette ikke skal holde båten tett i sesongene som kommer - har jeg grunn til det? Det har ikke vært noen lekkasje enn så lenge, og jeg har hatt båten i fem-seks sesonger. Om dette er noe som burde fikses: Er dette noe en uerfaren kan fikse selv? I så fall, hva er den beste måten å gå frem? Evt anbefalinger til noen som kan fikse dette? PS: takk for hjelp. PS2: båten er gammel og hatt mange eiere, det har nok blitt malt litt bunnstoff der det ikke skal males. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Hele drevet bør nok fjernes ja, siden historien er så usikker. Du vil få et hull omtrent som dette i skroget: Hvis det er en midertidig løsning, så er det sikkert mulig å lage en rund plate, og bolte denne fast i de eksisterende boltehullene med en pakning eller godt med tetningsmasse. Hvis det er mer permanent så er nok det beste¨å slipe bort gelcoaten rundt de ovale hullet, legge en forskaling under, og støpe det igjen med glassfiber og polyester Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Juni Del på Facebook Svart 7.Juni Gummimansjetten har ingen funksjon utover å hindre at det gror for mye i hulrommet under drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Dette må lamineres igjen, slett ingen umulig oppgave å gjøre selv, men det krever en viss kompetanse på laminering. Jeg ville brukt glasfiberduk og epoxy. Hvis det er mulig å laminere fra innsiden er jo det lettest, å laminere opp-ned fra undersiden er heller ikke umulig, men mer krevende. Du må slipe en skråkant i det eksisterende laminatet, minst 1:10, helst mer om mulig. dvs dersom eksisterende laminat er 1 cm tykt, slip minst 10 cm skråkant rundt hele hullet (og det er her gjerne muligheten til å gjøre dette innvendig svikter. Eventuelt kan du støpe noe fra innsiden og noe fra utsiden. Du må lage en eller annen form for forskaling du kan støpe mot som dekker hullet. avfetting med aceton før og etter sliping, klipp til duken så den største biten blir nederst og laminer til du har meinst den samme tykkelsen som kanten var. :-D Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni På tysk, men her er en bra beskrivelse: https://www.yacht.de/diy/reparatur/gfk-reparatur-kleine-und-grosse-loecher-im-rumpf-verschliessen/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.