Jump to content

AGM koblet sammen med vanlig batteri ?

Rune.f

Recommended Posts

Rune.f skrev On 7.6.2024 at 19.46:

..., kan jeg ha vanlig batteri koblet sammen med ett vanlig batteri ?

Her skulle det kanskje stå vanlig sammen med AGM? Og ja, det går helt fint. Her kan du med fordel sette inn et voltsensitivt relé som automatisk isolerer batteriene når motoren ikke går.

Men hvorfor ikke sette inn et AGM batteri til haleren også?

Komodo skrev 9 minutter siden:

Her kan du med fordel sette inn et voltsensitivt relé som automatisk isolerer batteriene når motoren ikke går.

Her ønskes det vel hjelp fra begge batterier til å drive teinehaler. Derfor anbefaler jeg en bryter heller enn en VSR, som vil koble ut hvis spenningen på begge batterier faller ved høy belastning. Det kan også bli stående og klikke inn og ut. 

J-Å skrev for 3 timer siden:

Her ønskes det vel hjelp fra begge batterier til å drive teinehaler. Derfor anbefaler jeg en bryter heller enn en VSR, som vil koble ut hvis spenningen på begge batterier faller ved høy belastning. Det kan også bli stående og klikke inn og ut. 

Ja, det er et godt poeng. Det kan som du sier løses ved å sette inn en bryter, eller som jeg har gjort i turbåten; et konvensjonelt relé som styres av dynamoen. Som du skriver så ønsker jeg å ha støtte fra forbruksbatteriene ved bruk av thruster, derfor vil jeg ikke ha VSR. Foreslo mest VSR her fordi det er en enkel oppkobling, det sikrer lading under drift, og man slipper å huske på diverse brytere. 

Greia er att jeg fikk med 2st nye agm batterier på ett traktorkjøp, de kostet ca10000kr så ønsker å bruke dem, tanken er å bruke det ene på  Pioner Multi'n, der har jeg ett Sønnak 70amp "vanlig" bilbatteri, det fordi det passer perfekt i batterikassen bak i brønnen, har en tykk ledning fra de batteripolene frem til baugen hvor teinehaler står, har der ei BT "elektronisk" batterikasse med utvendige hurtigkoblinger som agm batteriet passer perfekt i.

Det er bare for å finne bruksområder til agm batteriene :) 

Kunne selvsagt brukt begge på samme båt men Sønnak batteriet er nytt det også.

Burde de stå motsatt ?

Rune.f skrev 10 minutter siden:

Burde de stå motsatt ?

Det kommer jo an på hva slags type AGM batterier det er, hvilken kapasitet de har, hva slags båter du har, og hva slags bruksområder de har. 

Foreløpig har du fortalt veldig lite...

Rune.f skrev for 1 time siden:

Sa jo det var på en Pioner 17 Multi, sa også att det var ett vanlig 70amp Sønnak batteri som hovedbatteri, og att det er ett agm (50amp) batteri som jeg lurte på om jeg kunne koble sammen med Sønnak batteriet.

Ja, du sa dette, bortsett fra dette med 50amp. Mulig jeg misforstår, men jeg oppfattet det slik at du har to båter, og at du ønsker å få benyttet de to dyre AGM batteriene på best mulig måte. 

Videre er det mange forskjellige AGM batterier, noen er spesiallaget for forbruk og egner seg ikke til å levere høye strømmer, andre er spesielt for start, og er ekstra gode på å gi mye strøm. Du har ikke sagt noe om hva slags AGM batterier du har, og heller ikke noe om kapasitet eller CCA verdi. 

I første innlegg skrev du at du har et AGM startbatteri;

Rune.f skrev On 7.6.2024 at 19.46:

Har AGM som startbatteri, 

Senere skrev du at du har et 70Ah vanlig batteri bak, da forstår jeg det slik at dette er startbatteriet i den båten:

Rune.f skrev for 12 timer siden:

... tanken er å bruke det ene på  Pioner Multi'n, der har jeg ett Sønnak 70amp "vanlig" bilbatteri, det fordi det passer perfekt i batterikassen bak i brønnen,

Ikke minst fordi du skriver at det går ledninger fram til teinehaleren. 

har en tykk ledning fra de batteripolene frem til baugen hvor teinehaler står, har der ei BT "elektronisk" batterikasse med utvendige hurtigkoblinger som agm batteriet passer perfekt i.

Så skriver du noe om at du kunne brukt begge batteriene i samme båt, noe som gir meg et inntrykk av at du snakker om to båter: 

Når du spør om dette er det en forutsetning at du opplyser dataene på AGM batteriene, hvis ikke blir det vanskelig å si noe fornuftig:

Burde de stå motsatt ?

Derfor er jeg litt forvirret. Snakker du om en eller to båter? Og har du AGM eller vanlig 70amp bly til start (du skriver begge deler), og hva slags AGM batterier er det du har?

Rune.f skrev for 1 time siden:

Er det så komplisert så får jeg kjøpe ett vanlig batteri til.

Nei, det er ikke spesielt komplisert, men for at du skal få de beste rådene om hva som er lurest å gjøre, så er det jo en forutsetning at de som skal hjelpe deg har forstått hva du har og hva som er behovet ditt. Du må ikke bli sur fordi jeg prøver å forstå dette. 

Har 2st AGM i den større båten, men dette gjelder da som sagt samme/en liten Pioner Multi linebåt, vanlig 70amp Sønnak batteri med vann som hoved/startbatteri, ledning derifra til batteriboksen for teinehaler, i den boksen da evnt AGM 50amp.

Mere bokstaver å mer er forbi min kunnskap/interesse så mer svar herfra går ikke, men er rødt, avrundet å tungt som f.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...