Jump to content

Nytt dekk i kryssfiner på motorseiler Marina 75


Minegensjø

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Som nevnt ble all kryssfiner påført to strøk epoksylim. Var nøye med kanter, skruehull osv. Droppet glassfiberduk da planen for vinteren var å legge teak på epoksybelegget. Dels ble forsøk med duk også vesentlig mer klinete. Innser nå at legging av teakdekk må bli en annen sesong. På platen til høyre sees utskjæring for overlapp. 
IMG_1691.jpeg.052067c5199381305c791c3ff56a603e.jpeg

Link to post

Ved riving eller oppussing av eldre bygg fjernes feks lister og rekkverk i teak, ofte også dører og vinduer.Med litt undersøkelser og litt flaks fikk jeg kjøpt noen partier 50-60 år gammel, brukt teak i fine dimensjoner. Noe er ubehandlet og noe lakkert, men det går greit an å slipe ned og skjære så det kan brukes på dekk. Teak er lett å bearbeide, men sprekker lett. Bildet viser teaklekter med gamle lakkerte flater og nyslipte flater.

IMG_1377.jpeg.d84ffd15b2aa2eb133563590fc998f32.jpeg 

Link to post

For å variere arbeidsoppgavene når det røynet på ble akterstavnen skrapt ned til treverket, oljet og lakket. Stevnene i hel mahogny og med utskjæringer er karakteristiske for denne båttypen. Med unntak av noe blåved i vannlinjen har disse tålt tiden godt. Det kraftige skansebordet i mahogny heltre går i ett stykke fra baug til hekk, festet på kraftige rekkestøtter, også de i mahogny. Skansebord og reling står for tur for skraping og lakking. IMG_1540.jpeg.61bd35fe68f3b6d3bf0d4b02d4cf74ef.jpeg

Link to post

Maling av dekksplater og lakking av teak- og mahogny detaljer. Brukte dessverre feil maling på styrbord dekksplater, monouretan maling (Siopolin)som tåler lite tråkk og slitasje og ikke sitter så godt på epoksy, selv med primer som underlag. Monouretan er nok best egnet til skrog. Babord dekksplater fikk to strøk tokomponent polyuretan maling som er adskillig hardere og sitter godt på epoksy. Bør nok skrape og male styrbord side på nytt. IMG_1547.jpeg.732fedab6c6544d071b961f85bd706d2.jpeg

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Det ble noen fine dager på fjorden. Litt tetting med Bostik CA langs hytta har det  vært behov for i etterkant. Herlig med stabilt dekk, tørr båt og fravær av lukten av mugg og råte. Stort sett tørt i kjølsvinet. Men benkene i cockpit ble ikke skiftet i sommer og der kom det inn regnvann. Bestemte derfor å montere en automatisk lensepumpe. I vinter skal det bores hull for ny gjennomføring. Pumpe er montert og koblet. I vinter skal benker i cockpit skiftes. 

Link to post

På bilde på nest siste innlegg over flaggbildet sees skruehullene for feste av rekkestøttene gjennom dekket og glassfiberskroget. Hver rekkestøtte har en innvendig fastmontert skrue som stikker gjennom dekket og skrus fast med mutter fra undersiden. I tillegg var dekket boltet med ekstra skruehull mellom rekkestøttene.  Det var mye pirk og noen bom for å klare å bore skruehull i finerplatene på samme sted som eksisterende hull i glassfiberskroget. La platene løst på og tegnet opp fra undersiden først. Tok av platene og boret opp. Epoksy i alle hull i fineren for å hindre vanninntrenging. Brukte Bostik Simson Construction Adhesive for å tette mellom dekk og glassfiber. Veldig plundrete å feste alle bolter innenfra, men rekka blir dønn solid og er nok med på å gi skroget ekstra stivhet. 23 rekkestøtter på hver side.

 

Mot styrhuset er det også limt med Bostik Simson CA  mellom dekksbjelker og dekksplater og fuget i etterkant mot sidene i hytta for ekstra tetting. Skrudd ned noen få treskruer for å få platene helt ned på bjelkene overalt, men de skal ut igjen og hull tettes med epoksy. 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...