Jump to content

Skifte EU båtkategori...


Marwin

Recommended Posts

Hvis du kjøper en båt (amerikansk) som i Norge er importert i kategori "D", hva skal til for å få den "oppgradert" til kategori "C"?? (Båten er typsk klasse "C"-båt og flere av samme merke og type går som "C"-båter her...)

Er det i det hele tatt mulig å få til dette?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det går nok hlet fint, men det koster nok noen kroner. Kontroll og dokumentasjonen som skal til for gruppe c er helt annen enn gruppe d. Når er det lenge siden jeg har lest direktivet, men lurer på om ikke krevet om stablilitetstest kommer blant annet.... litt avhengig av lengden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mener å vite at mellom D og C går grensen hva produsenten kan gjøre selv.

 

Derfor finnes/fantes det en del nokså svære båter som bare var/er til svært beskyttede farvann. Produsenten slapp/slipper billig med kategoriseringsjobben.

Riktig! For kategori C kreves verifisert stabilitetstest, dvs. en må involvere "notified body". Derfor vil noen båter, som egentlig er designet for kategori B eller C bare bli sertifisert som D.

 

En kan spørre seg om dette egentlig setter noen praktisk begrensning for bruken. Mulig forsikringsselskapene har noe å si om dette?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

(Båten er typsk klasse "C"-båt og flere av samme merke og type går som "C"-båter her...)

Er det i det hele tatt mulig å få til dette?

Det kunne jo hende at dette letter prosedyren, f.eks. hvis produsenten har typegodkjent den for kategori C. Jeg ville spørre en av konsulentene som driver med CE-merking om dette. Mener at en tideligere tråd nevnte en viss CE-cilie.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Riktig! For kategori C kreves verifisert stabilitetstest, dvs. en må involvere "notified body". Derfor vil noen båter, som egentlig er designet for kategori B eller C bare bli sertifisert som D.

Er du sikker på at det er riktig NilsPils?

 

Hvis vi snakker om båter med inntil 12m lengde gjelder, så langt jeg kan se, følgende:

 

Båter i konstruksjonskategori C og D skal kontrolleres etter Modul A

Båter i konstruksjonskategori A og B skal kontrolleres etter Modul Aa

 

Modul A = Selvsertifisering

Modul Aa = Selvsertifisering med bruk av teknisk kontrollorgan for å verifisere stabilitet og flyteevne.

 

Båtprodusenter kan altså levere båter i kategori C og D uten å involvere utenforstående kontrollorgan. Båter i konstruksjonskategori A og B trenger derimot tredjeparts verifikasjon.

 

http://www.maritimstart.com/CE-kategorier.shtml

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er riktig NilsPils?

 

Hvis vi snakker om båter med inntil 12m lengde gjelder, så langt jeg kan se, følgende:

 

Båter i konstruksjonskategori C og D skal kontrolleres etter Modul A

Båter i konstruksjonskategori A og B skal kontrolleres etter Modul Aa

 

Modul A = Selvsertifisering

Modul Aa = Selvsertifisering med bruk av teknisk kontrollorgan for å verifisere stabilitet og flyteevne.

 

Båtprodusenter kan altså levere båter i kategori C og D uten å involvere utenforstående kontrollorgan. Båter i konstruksjonskategori A og B trenger derimot tredjeparts verifikasjon.

 

http://www.maritimstart.com/CE-kategorier.shtml

 

Mvh Bern

Jeg var nok litt rask i vendingen her

Men: Jeg tror vi kan ha rett begge to. Standarden sier at for båter i kategori C er det to muligheter:

 

1. De er konstruert for å tilfredstille den relevante ISO standarden for stabilitet og flyteevne. Da holder det med Modul A = Selvsertifisering

 

2. De er IKKE konstruert for å tilfredstille den relevante ISO standarden for stabilitet og flyteevne. Da kreves Modul Aa = Selvsertifisering med bruk av teknisk kontrollorgan for å verifisere stabilitet og flyteevne.

 

Jeg kan forestille meg at det kan være vanskelig å dokumentere, særlig i ettertid, at for eksempel en amerikanskprodusert båt er konstruert etter ISO standard. Da blir i tilfelle Modul Aa nødvendig.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med Cecilie Neve.

Navn Cecilie

 

Telefon 35955638

Mobil 99574191

 

Referanse 6798480

Adresse Telemark

3810 Gvarv

 

Ce kat. C Krengingstest blir utført for å finne krengingsvinkel. Så enkelt.

Snakke med henne for ho har nok peiling

Kan være dette vil koste 1000 euro siden IMCI sikkert må godkjenne igjen.. Men er ikke sikker

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Mye snakk rundt problematikken her (Og TAKK for det!), men det jeg kanskje hadde håpet ved denne strengen, var å få "en slags oppskrift" på hvordan endre en båt fra D til C...

(HAR lest en del andre strenger her med CE-cilie som nøkkel)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...