Jump to content

Ikkje lengre varmt tappevatn varma opp frå motoren. Korleis feilsøka?

Ask

Recommended Posts

Hei

Vatnet i varmtvasstanken blir ikkje lengre varma opp av spillvarme frå motoren.

Kvifor veit eg ikkje.

Dette har endra seg sidan i fjor.

Tappevatnet blir varmt når det er kopla til landstraum.

Motoren er ein Yanmar 2GM20F.

På fersvassida er det ein krets med der frostvæska går frå varmevekslaren, gjennom sløyva i varmtvasstanken, gjennom ein defrostar.

Eg skifta frostvæska for eit par tre år sidan, og vatnet har blitt varmt etter det.

Eg er takksam for tips til feilsøking.

Det virkar ikkje som om motoren blir varmare enn den blei i fjor.

Eg er takksam for tips til feilsøking.

Uansett får du en sjekk hvis du gjør som jeg antydet. Du kan jo også sjekke motorsiden ved å trekke to slanger opp i en bøtte som plasseres høyere enn ekspansjonstanken. 

Men det blir jo litt søl da, hvis du ikke har stengeventiler

Jeg har prøvd å finne en ekspansjonstank med separat inntak og uttak, det ville vært ideelt i slike sløyfer, spesielt hvis det er mange enheter på. 

Ask skrev 35 minutter siden:

Takk for svar. Det er ingen kranar i kretsen som kan stengast. 

I år har eg heller ikkje gjort anna arbeid, i motorrommet, enn å skifta olja.

Der kan sjølvsagt vera luft i systemet, men det kjem vel ikkje luft av seg sjølv?

Det er frostvæska i varnevekslaren og i ekspansjonstanken. 

Pleier å være kraner ut og inn på motor, har du ikke det?

Kjekt å kunne stenge av den yttre sløyfa ved evt lekkasje. 

Tyder vel på at kretsen er tett av en luftboble, urenheter eller en knekk på slangen. Let etter knekk først.

Jeg ville benyttet anledningen til å sette kraner på inn og uttak på motoren for å kunne stenge av i tilfelle lekkasje. Deretter ville jeg prøvd å spyle med vannslange begge veier igjennom kretsen.

Alternativt kan du åpne litt på returslangen og se om det kommer luft eller kjølveske.

Mons

mons skrev 47 minutter siden:

Tyder vel på at kretsen er tett av en luftboble, urenheter eller en knekk på slangen. Let etter knekk først.

Jeg ville benyttet anledningen til å sette kraner på inn og uttak på motoren for å kunne stenge av i tilfelle lekkasje. Deretter ville jeg prøvd å spyle med vannslange begge veier igjennom kretsen.

Alternativt kan du åpne litt på returslangen og se om det kommer luft eller kjølveske.

Kva slange er det som er returslange?

Takk for alle tips.

bmwmaxi skrev 20 minutter siden:

Men får du opp tempen på motor da? Termostat? Du kan jo bli lurt hvis du bruker ekstern oppvarming på vann varmer. Det vil også varme opp motor.

Hei

Eg har ikkje fått sett meir på dette. Eg satsar på litt skruing i helga. 

Alt tyder på at motoren har den temperaturen den skal ha. 

Oppvarming, med hjelp av 230 volt, skjer berre ved kai. Altså når motoren ikkje går. 

Sun Flyer skrev 23 minutter siden:

Altså, dette er selvfølgelig pga vannet ikke sirkulerer. Det betyr ingenting for motorens temperatur, den er ikke avhengig av dette. Den eksterne kjølesløyfen er valgfri for disse motorene. Hvis ask lufter skikkelig vil det fungere igjen.

Takk.

Ved nærare ettertanke er vel varmtvasskretsen parallelt med varmevekslaren. 

Interessert å veta kvifor det kjem luft i ein krets det ikkje har vore skrudd på på to-tre år.

Eg har ikkje sett kjølevæske i kjølen, og tvilar på at det er lekkasje i kretsen.

Kan høres ut som om du har korrosjon eller et fremmedlegeme som hindrer sirkulasjon i den eksterne kretsen. Jeg ville begynt med å koble fra og dobbeltsjekke at kretsene er åpne. Ville også montert stengekraner dersom du ikke har det. Litt merkelig dersom du ikke i det minste har stengekran på motorens uttak. Jeg har montert stengekran (vanlig kuleventil) både på varmeregisteret og berederen, da kan jeg isolere hver krets. Om sommeren ønsker jeg f.eks sjeldent å bruke varmeregisteret, så da stenger jeg den kretsen slik at jeg får fortere varmt vann. 

Komodo skrev for 3 timer siden:

Kan høres ut som om du har korrosjon eller et fremmedlegeme som hindrer sirkulasjon i den eksterne kretsen. Jeg ville begynt med å koble fra og dobbeltsjekke at kretsene er åpne. Ville også montert stengekraner dersom du ikke har det. Litt merkelig dersom du ikke i det minste har stengekran på motorens uttak. Jeg har montert stengekran (vanlig kuleventil) både på varmeregisteret og berederen, da kan jeg isolere hver krets. Om sommeren ønsker jeg f.eks sjeldent å bruke varmeregisteret, så da stenger jeg den kretsen slik at jeg får fortere varmt vann. 

Takk.

Då eg monterte defrostaren kopla eg defrostaren etter varmtvasstanken. Då blir vatnet raskt varmt. 

vindmann skrev 56 minutter siden:

Har du egentlig målt arbeidstemperaturen på motoren eller bare gjetter du? Termostaten til varmtvannskretsen vil vel ikke åpne hvis motoren går med feil arbeidstemperatur.

Hei.

Motoren har ikkje temperaturmålar, og eg har ikkje målt temperaturen på motoren. Eg kjenner båten godt, og det er ikkje noko som tyder på at motoren er kaldare enn tidlegare. 

Dersom det ikkje hjelper med lufting får eg sjekka termostaten, og eventuelt kjøpa meg eit ir-termometer. 

Jeg har kraner på begge tilkoblingene til motoren. I tillegg har jeg t-stykker med ventiler og Gardena-koblinger, slik at jeg kan spyle gjennim kretsen med vannslangen i marinaen for å få ut eventuell luft, uten å koble fra slangene. Hos meg ligger defroster og vaarmtvannstank relativt høyt i forhold til motoren. Jeg har dog ikke registrert problemer med luft.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...