Ask Startet 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2024 Hei Vatnet i varmtvasstanken blir ikkje lengre varma opp av spillvarme frå motoren. Kvifor veit eg ikkje. Dette har endra seg sidan i fjor. Tappevatnet blir varmt når det er kopla til landstraum. Motoren er ein Yanmar 2GM20F. På fersvassida er det ein krets med der frostvæska går frå varmevekslaren, gjennom sløyva i varmtvasstanken, gjennom ein defrostar. Eg skifta frostvæska for eit par tre år sidan, og vatnet har blitt varmt etter det. Eg er takksam for tips til feilsøking. Det virkar ikkje som om motoren blir varmare enn den blei i fjor. Eg er takksam for tips til feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Du har ikke fått stengt en kran på sløfa ut av motoren under evt annet arbeid i motorrommet da? Luft i anlegget? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Jeg har av og til koblet sløyfen fra motoren og brukt en drillpumpe og en bøtte med frostvæske for å få litt fart på sirkulasjonen, så luften kommer ut. Da ser du også om det er fri passasje i sløyfen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Takk for svar. Det er ingen kranar i kretsen som kan stengast. I år har eg heller ikkje gjort anna arbeid, i motorrommet, enn å skifta olja. Der kan sjølvsagt vera luft i systemet, men det kjem vel ikkje luft av seg sjølv? Det er frostvæska i varnevekslaren og i ekspansjonstanken. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Uansett får du en sjekk hvis du gjør som jeg antydet. Du kan jo også sjekke motorsiden ved å trekke to slanger opp i en bøtte som plasseres høyere enn ekspansjonstanken. Men det blir jo litt søl da, hvis du ikke har stengeventiler Jeg har prøvd å finne en ekspansjonstank med separat inntak og uttak, det ville vært ideelt i slike sløyfer, spesielt hvis det er mange enheter på. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Ask skrev 35 minutter siden: Takk for svar. Det er ingen kranar i kretsen som kan stengast. I år har eg heller ikkje gjort anna arbeid, i motorrommet, enn å skifta olja. Der kan sjølvsagt vera luft i systemet, men det kjem vel ikkje luft av seg sjølv? Det er frostvæska i varnevekslaren og i ekspansjonstanken. Pleier å være kraner ut og inn på motor, har du ikke det? Kjekt å kunne stenge av den yttre sløyfa ved evt lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Får du varme i defrosteren? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ask Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 mons skrev 1 time siden: Får du varme i defrosteren? Ikkje der heller. Er det ei innebygd sirkulasjonspumpa i ferskvasskretsen på Yanmar 2GM20F? Eg tenkjer eg får byrja med å lufta ferskvasskretsen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Ask skrev 39 minutter siden: Er det ei innebygd sirkulasjonspumpa i ferskvasskretsen på Yanmar 2GM20F? Det er vel bare den som drives av dynamoreimen: Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Tyder vel på at kretsen er tett av en luftboble, urenheter eller en knekk på slangen. Let etter knekk først. Jeg ville benyttet anledningen til å sette kraner på inn og uttak på motoren for å kunne stenge av i tilfelle lekkasje. Deretter ville jeg prøvd å spyle med vannslange begge veier igjennom kretsen. Alternativt kan du åpne litt på returslangen og se om det kommer luft eller kjølveske. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ask Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 mons skrev 47 minutter siden: Tyder vel på at kretsen er tett av en luftboble, urenheter eller en knekk på slangen. Let etter knekk først. Jeg ville benyttet anledningen til å sette kraner på inn og uttak på motoren for å kunne stenge av i tilfelle lekkasje. Deretter ville jeg prøvd å spyle med vannslange begge veier igjennom kretsen. Alternativt kan du åpne litt på returslangen og se om det kommer luft eller kjølveske. Kva slange er det som er returslange? Takk for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Ask skrev for 5 timer siden: Kva slange er det som er returslange? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Tett hullet der returen går inn i motoren når du prøver og vær klar til å stoppe med en gang. Sitér dette innlegget Mons Link to post
bmwmaxi Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Men får du opp tempen på motor da? Termostat? Du kan jo bli lurt hvis du bruker ekstern oppvarming på vann varmer. Det vil også varme opp motor. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 bmwmaxi skrev 20 minutter siden: Men får du opp tempen på motor da? Termostat? Du kan jo bli lurt hvis du bruker ekstern oppvarming på vann varmer. Det vil også varme opp motor. Hei Eg har ikkje fått sett meir på dette. Eg satsar på litt skruing i helga. Alt tyder på at motoren har den temperaturen den skal ha. Oppvarming, med hjelp av 230 volt, skjer berre ved kai. Altså når motoren ikkje går. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Altså, dette er selvfølgelig pga vannet ikke sirkulerer. Det betyr ingenting for motorens temperatur, den er ikke avhengig av dette. Den eksterne kjølesløyfen er valgfri for disse motorene. Hvis ask lufter skikkelig vil det fungere igjen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Sun Flyer skrev 23 minutter siden: Altså, dette er selvfølgelig pga vannet ikke sirkulerer. Det betyr ingenting for motorens temperatur, den er ikke avhengig av dette. Den eksterne kjølesløyfen er valgfri for disse motorene. Hvis ask lufter skikkelig vil det fungere igjen. Takk. Ved nærare ettertanke er vel varmtvasskretsen parallelt med varmevekslaren. Interessert å veta kvifor det kjem luft i ein krets det ikkje har vore skrudd på på to-tre år. Eg har ikkje sett kjølevæske i kjølen, og tvilar på at det er lekkasje i kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Kan det være at slangene fra motor til tank og defroster er potte tett? Løsne slangene, sett på vannslange og se om det er gjennomstrømming. Enda enklere: Kjenn på slangene om de er varme. Hvis slangen ut er kald så nærmer du deg årsaken...uansett lykke til🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Kan høres ut som om du har korrosjon eller et fremmedlegeme som hindrer sirkulasjon i den eksterne kretsen. Jeg ville begynt med å koble fra og dobbeltsjekke at kretsene er åpne. Ville også montert stengekraner dersom du ikke har det. Litt merkelig dersom du ikke i det minste har stengekran på motorens uttak. Jeg har montert stengekran (vanlig kuleventil) både på varmeregisteret og berederen, da kan jeg isolere hver krets. Om sommeren ønsker jeg f.eks sjeldent å bruke varmeregisteret, så da stenger jeg den kretsen slik at jeg får fortere varmt vann. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Komodo skrev for 3 timer siden: Kan høres ut som om du har korrosjon eller et fremmedlegeme som hindrer sirkulasjon i den eksterne kretsen. Jeg ville begynt med å koble fra og dobbeltsjekke at kretsene er åpne. Ville også montert stengekraner dersom du ikke har det. Litt merkelig dersom du ikke i det minste har stengekran på motorens uttak. Jeg har montert stengekran (vanlig kuleventil) både på varmeregisteret og berederen, da kan jeg isolere hver krets. Om sommeren ønsker jeg f.eks sjeldent å bruke varmeregisteret, så da stenger jeg den kretsen slik at jeg får fortere varmt vann. Takk. Då eg monterte defrostaren kopla eg defrostaren etter varmtvasstanken. Då blir vatnet raskt varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Ask skrev 20 minutter siden: Då eg monterte defrostaren kopla eg defrostaren etter varmtvasstanken. Då blir vatnet raskt varmt. Hmm, synes du skrev at de står i parallell? Det du beskriver nå er i serie. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Komodo skrev for 3 timer siden: Hmm, synes du skrev at de står i parallell? Det du beskriver nå er i serie. Tja. Varmtvasstanken og defrostaren er i serie. Den serien er i parallell med varmevekslaren. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Har du egentlig målt arbeidstemperaturen på motoren eller bare gjetter du? Termostaten til varmtvannskretsen vil vel ikke åpne hvis motoren går med feil arbeidstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 vindmann skrev 56 minutter siden: Har du egentlig målt arbeidstemperaturen på motoren eller bare gjetter du? Termostaten til varmtvannskretsen vil vel ikke åpne hvis motoren går med feil arbeidstemperatur. Hei. Motoren har ikkje temperaturmålar, og eg har ikkje målt temperaturen på motoren. Eg kjenner båten godt, og det er ikkje noko som tyder på at motoren er kaldare enn tidlegare. Dersom det ikkje hjelper med lufting får eg sjekka termostaten, og eventuelt kjøpa meg eit ir-termometer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Jeg har kraner på begge tilkoblingene til motoren. I tillegg har jeg t-stykker med ventiler og Gardena-koblinger, slik at jeg kan spyle gjennim kretsen med vannslangen i marinaen for å få ut eventuell luft, uten å koble fra slangene. Hos meg ligger defroster og vaarmtvannstank relativt høyt i forhold til motoren. Jeg har dog ikke registrert problemer med luft. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.