Jump to content

Olje og filterbytte på VP D4 og D6 - Grisejobb?


sap_2000

Recommended Posts

Hei.

 

Noen her som har byttet oljefiltrene på sine D4 eller D6'er?

Får vedlikeholdsansvaret på 2x D6 350 fra våren av, og ser for meg at det kommer til å bli masse klin i et nytt motorrom ved olje og filterbytte.

 

D4 og D6 har to oljefiltre som er montert stående. Kan ikke skjønne annet enn det må bli masse griseri nå man skrur av filtrene og 1,5 - 2 liter svart olje renner ned langs siden av motorene?? Blir vel vanskelig og samle opp i et kar elns. når oljen først renner utover en bred brakett helt intil siden av motoren...?

Så etter i manualen om det var en slags tappeskrue under filterbrakettene så filtrene kunne tappes før de skrues av, men så ikke noe om det. Ville ikke vært en bedre løsning om VP hadde montert filtrene ''hengende'' evt. hatt en tappeskrue undre braketten på eksisterende system??

 

Noen som har erfaring?

 

D6

Bilde

 

 

D4

Bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Jammen renner ikke olja ned i bunnpanna av seg selv da ?

Suger du ikke olja opp derfra først da.

Det skulle vel bare bli minimalt med olje igjen i filtret da ? eller ? :crazy: Tar jeg feil

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post

Jammen renner ikke olja ned i bunnpanna av seg selv da ?

Suger du ikke olja opp derfra først da.

Det skulle vel bare bli minimalt med olje igjen i filtret da ? eller ? :crazy: Tar jeg feil

Min erfaring fra div. bilmotorer med filtre montert horisontalt er at oljen ikke renner ned i bunnpanna.

Tror de fleste motorer med hydr. ventilløftere har en slags énveis ventil for å forhindre dette pga. at oljetrykket skal komme raskt etter oppstart.

 

På D6 tror jeg filtrene tar 1,6 liter (2x0,8). Ville ikke vært bra for en slik moderne motor med hydrauliske ventilløftere å gå flere sek uten oljetrykk ved hver eneste oppstart.

Mvh. SAP

Link to post

Dette er gjort fordi Volvo også selger forlengersett for krøkkete plasserte filtre. På den måten fpr de solgt et par biter slange med en stuss i hver ende for noen tusenlapper stykket. :smiley:

 

På min Yanmar står oljefilteret plassert på samme måte loddrett langs siden. Eneste forskjell er at det står opp ned sammenlignet med Volvo. Da kan jeg skru filteret av uten å søle en dråpe. Neste fordel er at filteret bestandig er fullt av olje, så det tar kortere tid å få opp oljetrykk.

 

Nå har jo noen filtere tilbakeslagsventiler; gummiklaffer som hindrer oljen i å renne ut av filteret, men det betyr bare at det blir enda mer grisete når man skifter.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Dette er det dummeste jeg har sett. Hva i all verden tenker Volvo-folkene på? Det er ille nok å skifte olje og filter på de gamle grønne, men dette var jo et gedigent tilbakeskritt. Sikker på at det ikke er noen "renslige" tips fra Volvo på hvordan de gjør dette?

 

Helt enig med deg!

 

Under er et utklipp av instruksjonsboka til D6 vedr. bytte av filtre:

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Oljefilter och by-passfilter. Byte

 

Oljefilter och by-pass filter skall bytas vid varje oljebyte.

Kom ihåg att lämna in de gamla filtren till en miljöstation.

VARNING! Varm olja samt heta ytor kan orsaka

brännskador.

 

1. Placera ett uppsamlingskärl under filtren så att

oljespill undviks.

 

2. Rengör filterkonsolen.

 

3. Skruva av by-pass filtret (1) och oljefiltren (2) med

en passande avdragare.

 

4. Kontrollera att anliggningsytorna på filterkonsolen

är rena och att inga rester från de gamla packningarna

sitter kvar.

 

5. Fukta packningarna på de nya filtren med motorolja.

 

6. Skruva på filtren för hand tills gummipackningen

berör anliggningsytan på filterkonsolen. Drag därefter

ytterligare 1/2 till 3/4 varv.

 

7. Starta motorn (låg tomgång) och kontrollera att inga

läckage förekommer. Kontrollera oljenivån efter att

motorn stoppats.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Står altså at man skal plassere en bøtte eller et kar under braketten. Problemet er bare at det er en rimelig tjukk slange for inntak av kjølevann direkte under braketten.... :nonod:

 

Skjønner ikke hva de har tenkt med her.... :confused:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Regn med at oljen renner ut av filtrene når motoren stoppes. Det har ingenting med olje til vippetøyet å gjøre, filterbraketten og filtrene sitter jo lavere enn ventiler og kamaksel bedømt ut fra bildene ovenfor. Så det er neppe store faren for så mye griseri.

 

Si hva du vil om Volvo Penta, og si det høyt, og uten skånsel; men selv for VP er det jo grenser for hvor tåpelig ting kan konstrueres. Så dette er neppe et problem i praksis.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Regn med at oljen renner ut av filtrene når motoren stoppes. Det har ingenting med olje til vippetøyet å gjøre, filterbraketten og filtrene sitter jo lavere enn ventiler og kamaksel bedømt ut fra bildene ovenfor. Så det er neppe store faren for så mye griseri.

Med hydr. ventilløftere har det vel alt med saken å gjøre. På f.eks bil -har du ikke lagt merke til ventiltikkingen i 1-2 sek etter oppstart ved kald motor før oljetrykket kommer? (moderne motorer med hydr. løftere)

 

Si hva du vil om Volvo Penta, og si det høyt, og uten skånsel; men selv for VP er det jo grenser for hvor tåpelig ting kan konstrueres. Så dette er neppe et problem i praksis.

Det er jo det jeg lurer på? Ville uansett blitt mindre klin om filtrene hadde vært ''hengende'' som på f-eks 40 serien...?

Skal høre med de på båtmessen i Mars, så får vi se...

Mvh. SAP

Link to post

På min Yanmar står oljefilteret plassert på samme måte loddrett langs siden. Eneste forskjell er at det står opp ned sammenlignet med Volvo. Da kan jeg skru filteret av uten å søle en dråpe. Neste fordel er at filteret bestandig er fullt av olje, så det tar kortere tid å få opp oljetrykk.

Har du et smart triks for å unngå at det renner olje ut når du skrur av? Jeg skiftet filter første gang nå i høst på min 222 hk og var meget fornøyd med måten filteret var festet på. La en avis under da jeg tenkte at det kommer vel noen dråper. Stor var derfor overaskelsen da det rant livlig ut etter at filter var borte. Det rant mye, det må ha vært flere dl... Kjempegriseri, heldigvis har jeg en sump under motoren så det ikke renner i kjølsvinet...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Med hydr. ventilløftere har det vel alt med saken å gjøre. På f.eks bil -har du ikke lagt merke til ventiltikkingen i 1-2 sek etter oppstart ved kald motor før oljetrykket kommer? (moderne motorer med hydr. løftere)

Min tanke er at denne del av oljeforsyningen er ordnet på annen måte enn ved at oljefiltrene står konstant fulle. Tenk på det. Med filtrene opp ned, skal det jo godt gjøres å lage en holdbar løsning på å holde oljen der, ikke sant?

 

Ville uansett blitt mindre klin om filtrene hadde vært ''hengende'' som på f-eks 40 serien...?

På mine 60C motorer henger filtrene. Greit nok, men et helsike søl uansett. Ikke bare er filtrene smekk fulle slik at de renner over, men på amme måte som Bjoris får jeg olje dryppende/rennende ut av braketten etter at filtrene er tatt bort.

 

Lotus sin tanke om grunnen har jeg stor sans for. Å flytte filtrene til et sted man har god tilgang, er egentlig eneste løsning.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Tips for å ungå det meste av sølet på hengende oljefiltre. Helt uten noen dråper har jeg aldri greid men nesten.

 

Man tager 2 plastposer fra Rema1000. og ei plastbøtte.

Løsn filteret med avtrekkeren tre den dobble plastposen rundt filteret og skru det av med hendene. Filteret løsner og faller ned i posen og det som er av søl renner ned i posen. Når det er rent ferdig legger du pose og filter og olje i bøtten som du har strategiskt plasert.Smart å legge endel tørkepapir under filteret, da det ofte kommer noen drypp lenge etter at fileteret er av.

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

...men selv for VP er det jo grenser for hvor tåpelig ting kan konstrueres. Så dette er neppe et problem i praksis.

Si ikke det Worse. På min Citroen 2.5TD står filteret akkurat slik som på D4/D6 og filteret tømmes når det skrus løst. Forskjellen er bare at franskmennene har bygget inn et lite trau i filterholderen, akkurat stort nok til filterinnholdet. Denne slumpen siger tilbake til motoren i løpet av kort tid og ingen søl oppstår.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Har en løsning som virker sånn passe. Legg godt med pussepapir under filtrene.Ta en "medium" skrutrekker å slå hull i toppen av filtret. Sørg for å ha et kar klart,og slå hull nederst på kanten av filtret og tøm det. Det er garantert olje i filteret. Har brukt denne metoden på bil. Alternativ kan du lage et kort stålrør som du sliper skarpt i kanten. I tillegg må du ha en slange som passer akkurat utenpå røret. Så røret inn i filteret, sett på slangen og la det renne tomt. Dette går tregt/ikke om olja er kald. Det er garantert olje i filteret. Mulig det renner inn i motoren etter at det er slått hull i toppen. Ta en flaske å fyll den med vann og snu den oppned i en skål med vann. Hva skjer da?

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Mulig det renner inn i motoren etter at det er slått hull i toppen. Ta en flaske å fyll den med vann og snu den oppned i en skål med vann. Hva skjer da?

tenkte på det og. gjerne 2 hull i toppen, ett midt på, og ett litt på siden.

 

Uansett er jo disse filtrene greie og komme til, i motsetning til mye annet.

Link to post

Min tanke er at denne del av oljeforsyningen er ordnet på annen måte enn ved at oljefiltrene står konstant fulle. Tenk på det. Med filtrene opp ned, skal det jo godt gjøres å lage en holdbar løsning på å holde oljen der, ikke sant?

Énveis ventil???

På den ene bilen min er hvertfall filteret smekk fullt selvom det står plassert horisontalt godt oppe på blokka. Masse klin, men er jo hvertfall god plass til en balje under :headbang: )

Mulig du har rett, men tror ikke de hydr. løfterene får ufiltrert olje. Skal derimot 1,6 liter med oljefiltre fylles ved hver oppstart før trykket kommer blir det mye klakking (for stor ventilklaring) i begynnelsen, og det er ikke bra. En kompis av meg som er mekanikker sa de alltid fylte filtrene nesten fulle med olje før de monterte de for å unngå at motoren gikk i flere sek uten trykk.

 

På mine 60C motorer henger filtrene. Greit nok, men et helsike søl uansett. Ikke bare er filtrene smekk fulle slik at de renner over, men på amme måte som Bjoris får jeg olje dryppende/rennende ut av braketten etter at filtrene er tatt bort.

Vet hva du mener med at det drypper fra brakettene etter at filtrene er fjernet. Irriterende nok det, men hvis 1,6 liter skal renne ut er det jo til å gå amok av... :crazy:

 

Lotus sin tanke om grunnen har jeg stor sans for. Å flytte filtrene til et sted man har god tilgang, er egentlig eneste løsning.

Helt enig. Desidert den beste løsningen :yesnod: Skal høre ang. fjernplasserte filtre.

 

Leste en test i MBY hvor de sa at D4 og & D6 var konstruert for ''easy from the top servicing''

Hjelper jo lite at filtrene er lette å bytte fra oversiden av motorene når man uansett må til med balje og tørke oljesøl på undersiden....

Mvh. SAP

Link to post

Dette er det dummeste jeg har sett. Hva i all verden tenker Volvo-folkene på? Det er ille nok å skifte olje og filter på de gamle grønne, men dette var jo et gedigent tilbakeskritt. Sikker på at det ikke er noen "renslige" tips fra Volvo på hvordan de gjør dette?

De tenker sikkert på det samme som MerCruiser som har hatt slike løsninger i flere år.

Det er jo superenkelt å komme til filteret når det er plassert der det er nå. Forestill deg under og bakerst.

Jeg har prøvd begge deler. Det blir mere gris når du må være slangemenneske for å komme til filteret enn når du kan stå rett opp og ned. Det er også veldig mye enklere å evt fjerne evt oljesøl.

Link to post

Har du et smart triks for å unngå at det renner olje ut når du skrur av?

Ikke noen smarte triks, men en metode. Avisen din er vel og bra. Jeg bruker Biltemas oljematter, som er spesiallaget for dette bruk. Ikke en dråpe kommer i kjølsvinet. Kan bruke samme matten ved flere skifter før den må kastes i oljeoppsamlingskontaineren

Bilde

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Oljesøl i forbindelse med filterbytte har vel de aller fleste god erfaring med, så jeg skjønner egentlig ikke at det blir noe verre på denne motoren enn på andre..........og så tørker vi godt opp etterpå. Kan være lurt å bruke oppsugningsmatter.

 

Volvo Penta Europes Leif Johansson sier: "Två lätt åtkomliga oljefilter, typ engångs, är försedda med en ventil för att undvika spill. Lätta att byta ut".

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Tips til de som har fitrene riktige veien. I min båt er det trangt på v maskin. Det er fra fabrikk montert adapter så det er flyttet forran motoren på v. side bak vv tanken. På orginalplassen er det ikke plass.

 

Skjær av en vindusspylervæskekanne. Den er så myk at den kan tres innimellom slanger osv. Tre den utenpå filteret for så å skru det opp. La filteret dette oppi og la det stå til det har sluttet å dryppe. Dette fungerer. Vinduspylerkanner er gratis. Kast den sammen med filtret. 0 søl.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Skftet begge oljefiltrene på min D4-210 i høst. Filtene har visstnok en ventil som hindrer at oljen renner ut. I hvert fall var det ikke noe problem med oljesøl, toppen en par dråper. Stor forbedring fra min tidligere 31B motor, der filteret var montert horisontalt uten ventil og der oljen måtte fanges opp i i en tom isboks.

 

Så D4 (og trolig også D6) er kraftig forbedret mht oljesøl ved filterskift. :yesnod:

Link to post

ja ser at min perkins 49 hk har samme oljefilter stående samme som volvo....eg skal skifte filter for første gang snart etter eg har kjøpt båt sist høst, gruer meg til det pga griseri :headbang:

får prøve å legge noe under f.eks. avis, og ikke fat/bøtte pga slange fra bunnkran står i veien.... :sad:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...