sap_2000 Startet 7.Januar.2006 Del på Facebook Startet 7.Januar.2006 (redigert) Hei. Noen her som har byttet oljefiltrene på sine D4 eller D6'er? Får vedlikeholdsansvaret på 2x D6 350 fra våren av, og ser for meg at det kommer til å bli masse klin i et nytt motorrom ved olje og filterbytte. D4 og D6 har to oljefiltre som er montert stående. Kan ikke skjønne annet enn det må bli masse griseri nå man skrur av filtrene og 1,5 - 2 liter svart olje renner ned langs siden av motorene?? Blir vel vanskelig og samle opp i et kar elns. når oljen først renner utover en bred brakett helt intil siden av motoren...? Så etter i manualen om det var en slags tappeskrue under filterbrakettene så filtrene kunne tappes før de skrues av, men så ikke noe om det. Ville ikke vært en bedre løsning om VP hadde montert filtrene ''hengende'' evt. hatt en tappeskrue undre braketten på eksisterende system?? Noen som har erfaring? D6 D4 Redigert 7.Januar.2006 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Slagskibet Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Går med sterke tvangstanker om å handle D4 motor. Er det stående opp/ned filter på de og? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Se siste bilde i innlegg #1 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Victora III Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Dette er det dummeste jeg har sett. Hva i all verden tenker Volvo-folkene på? Det er ille nok å skifte olje og filter på de gamle grønne, men dette var jo et gedigent tilbakeskritt. Sikker på at det ikke er noen "renslige" tips fra Volvo på hvordan de gjør dette? Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Jammen renner ikke olja ned i bunnpanna av seg selv da ? Suger du ikke olja opp derfra først da. Det skulle vel bare bli minimalt med olje igjen i filtret da ? eller ? Tar jeg feil Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
sap_2000 Svart 7.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Jammen renner ikke olja ned i bunnpanna av seg selv da ? Suger du ikke olja opp derfra først da. Det skulle vel bare bli minimalt med olje igjen i filtret da ? eller ? Tar jeg feil Min erfaring fra div. bilmotorer med filtre montert horisontalt er at oljen ikke renner ned i bunnpanna. Tror de fleste motorer med hydr. ventilløftere har en slags énveis ventil for å forhindre dette pga. at oljetrykket skal komme raskt etter oppstart. På D6 tror jeg filtrene tar 1,6 liter (2x0,8). Ville ikke vært bra for en slik moderne motor med hydrauliske ventilløftere å gå flere sek uten oljetrykk ved hver eneste oppstart. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lotus Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 (redigert) Dette er gjort fordi Volvo også selger forlengersett for krøkkete plasserte filtre. På den måten fpr de solgt et par biter slange med en stuss i hver ende for noen tusenlapper stykket. På min Yanmar står oljefilteret plassert på samme måte loddrett langs siden. Eneste forskjell er at det står opp ned sammenlignet med Volvo. Da kan jeg skru filteret av uten å søle en dråpe. Neste fordel er at filteret bestandig er fullt av olje, så det tar kortere tid å få opp oljetrykk. Nå har jo noen filtere tilbakeslagsventiler; gummiklaffer som hindrer oljen i å renne ut av filteret, men det betyr bare at det blir enda mer grisete når man skifter. Lotus Redigert 7.Januar.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 (redigert) Dette er det dummeste jeg har sett. Hva i all verden tenker Volvo-folkene på? Det er ille nok å skifte olje og filter på de gamle grønne, men dette var jo et gedigent tilbakeskritt. Sikker på at det ikke er noen "renslige" tips fra Volvo på hvordan de gjør dette? Helt enig med deg! Under er et utklipp av instruksjonsboka til D6 vedr. bytte av filtre: --------------------------------------------------------------------------------------- Oljefilter och by-passfilter. Byte Oljefilter och by-pass filter skall bytas vid varje oljebyte. Kom ihåg att lämna in de gamla filtren till en miljöstation. VARNING! Varm olja samt heta ytor kan orsaka brännskador. 1. Placera ett uppsamlingskärl under filtren så att oljespill undviks. 2. Rengör filterkonsolen. 3. Skruva av by-pass filtret (1) och oljefiltren (2) med en passande avdragare. 4. Kontrollera att anliggningsytorna på filterkonsolen är rena och att inga rester från de gamla packningarna sitter kvar. 5. Fukta packningarna på de nya filtren med motorolja. 6. Skruva på filtren för hand tills gummipackningen berör anliggningsytan på filterkonsolen. Drag därefter ytterligare 1/2 till 3/4 varv. 7. Starta motorn (låg tomgång) och kontrollera att inga läckage förekommer. Kontrollera oljenivån efter att motorn stoppats. -------------------------------------------------------------------------- Står altså at man skal plassere en bøtte eller et kar under braketten. Problemet er bare at det er en rimelig tjukk slange for inntak av kjølevann direkte under braketten.... Skjønner ikke hva de har tenkt med her.... Redigert 7.Januar.2006 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Skipper Worse Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Regn med at oljen renner ut av filtrene når motoren stoppes. Det har ingenting med olje til vippetøyet å gjøre, filterbraketten og filtrene sitter jo lavere enn ventiler og kamaksel bedømt ut fra bildene ovenfor. Så det er neppe store faren for så mye griseri. Si hva du vil om Volvo Penta, og si det høyt, og uten skånsel; men selv for VP er det jo grenser for hvor tåpelig ting kan konstrueres. Så dette er neppe et problem i praksis. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
sap_2000 Svart 7.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Regn med at oljen renner ut av filtrene når motoren stoppes. Det har ingenting med olje til vippetøyet å gjøre, filterbraketten og filtrene sitter jo lavere enn ventiler og kamaksel bedømt ut fra bildene ovenfor. Så det er neppe store faren for så mye griseri. Med hydr. ventilløftere har det vel alt med saken å gjøre. På f.eks bil -har du ikke lagt merke til ventiltikkingen i 1-2 sek etter oppstart ved kald motor før oljetrykket kommer? (moderne motorer med hydr. løftere) Si hva du vil om Volvo Penta, og si det høyt, og uten skånsel; men selv for VP er det jo grenser for hvor tåpelig ting kan konstrueres. Så dette er neppe et problem i praksis. Det er jo det jeg lurer på? Ville uansett blitt mindre klin om filtrene hadde vært ''hengende'' som på f-eks 40 serien...? Skal høre med de på båtmessen i Mars, så får vi se... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gunga Din Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Dette er det dummeste jeg har sett. hade det på en MB 190E.......... värdelöst ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bjoris Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 (redigert) På min Yanmar står oljefilteret plassert på samme måte loddrett langs siden. Eneste forskjell er at det står opp ned sammenlignet med Volvo. Da kan jeg skru filteret av uten å søle en dråpe. Neste fordel er at filteret bestandig er fullt av olje, så det tar kortere tid å få opp oljetrykk. Har du et smart triks for å unngå at det renner olje ut når du skrur av? Jeg skiftet filter første gang nå i høst på min 222 hk og var meget fornøyd med måten filteret var festet på. La en avis under da jeg tenkte at det kommer vel noen dråper. Stor var derfor overaskelsen da det rant livlig ut etter at filter var borte. Det rant mye, det må ha vært flere dl... Kjempegriseri, heldigvis har jeg en sump under motoren så det ikke renner i kjølsvinet... Redigert 7.Januar.2006 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Skipper Worse Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Med hydr. ventilløftere har det vel alt med saken å gjøre. På f.eks bil -har du ikke lagt merke til ventiltikkingen i 1-2 sek etter oppstart ved kald motor før oljetrykket kommer? (moderne motorer med hydr. løftere) Min tanke er at denne del av oljeforsyningen er ordnet på annen måte enn ved at oljefiltrene står konstant fulle. Tenk på det. Med filtrene opp ned, skal det jo godt gjøres å lage en holdbar løsning på å holde oljen der, ikke sant? Ville uansett blitt mindre klin om filtrene hadde vært ''hengende'' som på f-eks 40 serien...? På mine 60C motorer henger filtrene. Greit nok, men et helsike søl uansett. Ikke bare er filtrene smekk fulle slik at de renner over, men på amme måte som Bjoris får jeg olje dryppende/rennende ut av braketten etter at filtrene er tatt bort. Lotus sin tanke om grunnen har jeg stor sans for. Å flytte filtrene til et sted man har god tilgang, er egentlig eneste løsning. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mariell Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 (redigert) Tips for å ungå det meste av sølet på hengende oljefiltre. Helt uten noen dråper har jeg aldri greid men nesten. Man tager 2 plastposer fra Rema1000. og ei plastbøtte. Løsn filteret med avtrekkeren tre den dobble plastposen rundt filteret og skru det av med hendene. Filteret løsner og faller ned i posen og det som er av søl renner ned i posen. Når det er rent ferdig legger du pose og filter og olje i bøtten som du har strategiskt plasert.Smart å legge endel tørkepapir under filteret, da det ofte kommer noen drypp lenge etter at fileteret er av. Mariell Redigert 7.Januar.2006 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SveinHa Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 ...men selv for VP er det jo grenser for hvor tåpelig ting kan konstrueres. Så dette er neppe et problem i praksis.Si ikke det Worse. På min Citroen 2.5TD står filteret akkurat slik som på D4/D6 og filteret tømmes når det skrus løst. Forskjellen er bare at franskmennene har bygget inn et lite trau i filterholderen, akkurat stort nok til filterinnholdet. Denne slumpen siger tilbake til motoren i løpet av kort tid og ingen søl oppstår. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
prin435 Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 (redigert) Har en løsning som virker sånn passe. Legg godt med pussepapir under filtrene.Ta en "medium" skrutrekker å slå hull i toppen av filtret. Sørg for å ha et kar klart,og slå hull nederst på kanten av filtret og tøm det. Det er garantert olje i filteret. Har brukt denne metoden på bil. Alternativ kan du lage et kort stålrør som du sliper skarpt i kanten. I tillegg må du ha en slange som passer akkurat utenpå røret. Så røret inn i filteret, sett på slangen og la det renne tomt. Dette går tregt/ikke om olja er kald. Det er garantert olje i filteret. Mulig det renner inn i motoren etter at det er slått hull i toppen. Ta en flaske å fyll den med vann og snu den oppned i en skål med vann. Hva skjer da? Redigert 7.Januar.2006 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
ptt Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 dere må ikke bli helt grise vill ,,når dere skrur opp filtrene er det en ventil som lukker seg , den ligger inne i filteret,,greit nok de er svensker men de kan lage motorer,sånn nogen lunde Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Mulig det renner inn i motoren etter at det er slått hull i toppen. Ta en flaske å fyll den med vann og snu den oppned i en skål med vann. Hva skjer da? tenkte på det og. gjerne 2 hull i toppen, ett midt på, og ett litt på siden. Uansett er jo disse filtrene greie og komme til, i motsetning til mye annet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Min tanke er at denne del av oljeforsyningen er ordnet på annen måte enn ved at oljefiltrene står konstant fulle. Tenk på det. Med filtrene opp ned, skal det jo godt gjøres å lage en holdbar løsning på å holde oljen der, ikke sant? Énveis ventil??? På den ene bilen min er hvertfall filteret smekk fullt selvom det står plassert horisontalt godt oppe på blokka. Masse klin, men er jo hvertfall god plass til en balje under ) Mulig du har rett, men tror ikke de hydr. løfterene får ufiltrert olje. Skal derimot 1,6 liter med oljefiltre fylles ved hver oppstart før trykket kommer blir det mye klakking (for stor ventilklaring) i begynnelsen, og det er ikke bra. En kompis av meg som er mekanikker sa de alltid fylte filtrene nesten fulle med olje før de monterte de for å unngå at motoren gikk i flere sek uten trykk. På mine 60C motorer henger filtrene. Greit nok, men et helsike søl uansett. Ikke bare er filtrene smekk fulle slik at de renner over, men på amme måte som Bjoris får jeg olje dryppende/rennende ut av braketten etter at filtrene er tatt bort. Vet hva du mener med at det drypper fra brakettene etter at filtrene er fjernet. Irriterende nok det, men hvis 1,6 liter skal renne ut er det jo til å gå amok av... Lotus sin tanke om grunnen har jeg stor sans for. Å flytte filtrene til et sted man har god tilgang, er egentlig eneste løsning. Helt enig. Desidert den beste løsningen Skal høre ang. fjernplasserte filtre. Leste en test i MBY hvor de sa at D4 og & D6 var konstruert for ''easy from the top servicing'' Hjelper jo lite at filtrene er lette å bytte fra oversiden av motorene når man uansett må til med balje og tørke oljesøl på undersiden.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Whistler Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Dette er det dummeste jeg har sett. Hva i all verden tenker Volvo-folkene på? Det er ille nok å skifte olje og filter på de gamle grønne, men dette var jo et gedigent tilbakeskritt. Sikker på at det ikke er noen "renslige" tips fra Volvo på hvordan de gjør dette? De tenker sikkert på det samme som MerCruiser som har hatt slike løsninger i flere år. Det er jo superenkelt å komme til filteret når det er plassert der det er nå. Forestill deg under og bakerst. Jeg har prøvd begge deler. Det blir mere gris når du må være slangemenneske for å komme til filteret enn når du kan stå rett opp og ned. Det er også veldig mye enklere å evt fjerne evt oljesøl. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Arnstein Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Har du et smart triks for å unngå at det renner olje ut når du skrur av?Ikke noen smarte triks, men en metode. Avisen din er vel og bra. Jeg bruker Biltemas oljematter, som er spesiallaget for dette bruk. Ikke en dråpe kommer i kjølsvinet. Kan bruke samme matten ved flere skifter før den må kastes i oljeoppsamlingskontaineren Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
nimbuster Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 (redigert) Oljesøl i forbindelse med filterbytte har vel de aller fleste god erfaring med, så jeg skjønner egentlig ikke at det blir noe verre på denne motoren enn på andre..........og så tørker vi godt opp etterpå. Kan være lurt å bruke oppsugningsmatter. Volvo Penta Europes Leif Johansson sier: "Två lätt åtkomliga oljefilter, typ engångs, är försedda med en ventil för att undvika spill. Lätta att byta ut". Redigert 8.Januar.2006 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Tips til de som har fitrene riktige veien. I min båt er det trangt på v maskin. Det er fra fabrikk montert adapter så det er flyttet forran motoren på v. side bak vv tanken. På orginalplassen er det ikke plass. Skjær av en vindusspylervæskekanne. Den er så myk at den kan tres innimellom slanger osv. Tre den utenpå filteret for så å skru det opp. La filteret dette oppi og la det stå til det har sluttet å dryppe. Dette fungerer. Vinduspylerkanner er gratis. Kast den sammen med filtret. 0 søl. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
TIB Svart 8.Januar.2006 Del på Facebook Svart 8.Januar.2006 Skftet begge oljefiltrene på min D4-210 i høst. Filtene har visstnok en ventil som hindrer at oljen renner ut. I hvert fall var det ikke noe problem med oljesøl, toppen en par dråper. Stor forbedring fra min tidligere 31B motor, der filteret var montert horisontalt uten ventil og der oljen måtte fanges opp i i en tom isboks. Så D4 (og trolig også D6) er kraftig forbedret mht oljesøl ved filterskift. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 8.Januar.2006 Del på Facebook Svart 8.Januar.2006 ja ser at min perkins 49 hk har samme oljefilter stående samme som volvo....eg skal skifte filter for første gang snart etter eg har kjøpt båt sist høst, gruer meg til det pga griseri får prøve å legge noe under f.eks. avis, og ikke fat/bøtte pga slange fra bunnkran står i veien.... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.