Kapteinen, han uten båt! Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Dette er vel et godt eksempel på at det eksisterer et "hylekor" på Båtplassen som kaster seg på med allverdens teorier i hytt og pine, uten å vite en dr... av hva de snakker om... Filter bytte på nevnte motorer er veldig enkelt og smart lagd... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Filter bytte på nevnte motorer er veldig enkelt og smart lagd...Det kan godt være men da vil jeg gjerne ha forklart hvordan oljen som i alle andre filtre renner ut ikke renner ut når der står Volvo Penta på filteret. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Slagskibet Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 neimen ,kaptein uten båt du vet jo det at en må ikke si no pent om de grønne Detnmest deprimerende opplevelsen jeg har hatt med min 2 år gamle TAMD 31 var første oljeskiftet. Det var så mye filler og greier for å samle opp søl. Lirke,lirke med høyre armen leddet i vinkler ikke påtenkt av Skaperen-puh,går jo bra dette. Kasplosh,klepotomanpølsene mister styringa og filteret syntest det er greit å tømme inholdet på steder ikke godkjent av Kafteinen. Dette er bare min 4dje innenbords motor men de har en ting til felles og det er at oljefilter bytte er no ordentlig møl. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Har du et smart triks for å unngå at det renner olje ut når du skrur av? Jeg skiftet filter første gang nå i høst på min 222 hk og var meget fornøyd med måten filteret var festet på. La en avis under da jeg tenkte at det kommer vel noen dråper. Stor var derfor overaskelsen da det rant livlig ut etter at filter var borte. Det rant mye, det må ha vært flere dl... Kjempegriseri, heldigvis har jeg en sump under motoren så det ikke renner i kjølsvinet...Hos meg kommer det ut ca en halv desiliter, kanskje litt mer. Antok det skyldes at jeg akkurat hadde stoppet motoren. Løsningen var å tre en plastpose over filteret neste gang og så skru. Null griseri. Plastposetrikset vikrer dårlig når filteret står andre veien. Står det horisontalt, pleier det også å funke. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Hos meg kommer det ut ca en halv desiliter, kanskje litt mer. Antok det skyldes at jeg akkurat hadde stoppet motoren. Løsningen var å tre en plastpose over filteret neste gang og så skru. Null griseri. Plastposetrikset vikrer dårlig når filteret står andre veien. Står det horisontalt, pleier det også å funke. Lotus Jeg tømte motor for olje (vacumpumpe) i høst, og skrudde deretter av filter. Kom 2 dråper søl ut, det var alt. Måtte balansere filterert loddrett bort til bøtta da, det var jo fullt av olje. Har uansett en oljeoppsugingklut under ved filteret når jeg bytter. På vår tidligere TAMD 40B hadde jeg bøtte under, men det ble alltid litt søl. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 (redigert) Til SveinHA: Oljen renner ikke ut av filteret, fordi de er forsynt med en ventil som stenger når du skrur det av. Det gjelder både D4 og D6 visstnok. Volvo Penta Europes Leif Johansson sier: "Två lätt åtkomliga oljefilter, typ engångs, är försedda med en ventil för att undvika spill. Lätta att byta ut". Redigert 8.Januar.2006 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Takk til TIB for fakta!!!! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Velkommen etter...... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Skftet begge oljefiltrene på min D4-210 i høst. Filtene har visstnok en ventil som hindrer at oljen renner ut. I hvert fall var det ikke noe problem med oljesøl, toppen en par dråper. Stor forbedring fra min tidligere 31B motor, der filteret var montert horisontalt uten ventil og der oljen måtte fanges opp i i en tom isboks. Så D4 (og trolig også D6) er kraftig forbedret mht oljesøl ved filterskift. Det var hyggelig å høre Bra med fakta fra en med førstehånds erfaring! Mao. kjente du at filtrene var fulle av olje (tunge) når du løftet de bort fra braketten, eller hadde de allerede rent fra seg ned i bunnpanna? Kan du forklare hvorden ventilmekanismen på filtrene ser ut/ virker? Greier ikke helt å se for meg hvordan det virker da alle oljefiltre jeg kan huske å ha sett (ikke innsatser), har ett stort hull i senter og 6-10 mindre hull langs ''ytterkanten''. Ser disse filtrene annerledes ut, eller har de flere ventiler? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 1. Her var det jammen kokt mye suppe på et filter 2. Jeg tok ikke service selv - men fikk nå tatt service på D6'en i Bitteliten III av Vallø Motor. Ikke en oljedråpe sølt der. Og jeg sjekket nøye. Jeg spurte til og med hvordan de fikset det - og de sa at det rant ikke noe ut av filterne fordi de var tette når de ble tatt av Takk for fakta under. Ser ut til at VP ikke er så dumme som noen vil ha det til Skftet begge oljefiltrene på min D4-210 i høst. Filtene har visstnok en ventil som hindrer at oljen renner ut. I hvert fall var det ikke noe problem med oljesøl, toppen en par dråper. Stor forbedring fra min tidligere 31B motor, der filteret var montert horisontalt uten ventil og der oljen måtte fanges opp i i en tom isboks. Så D4 (og trolig også D6) er kraftig forbedret mht oljesøl ved filterskift. Sitér dette innlegget Link to post
TIB Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Mao. kjente du at filtrene var fulle av olje (tunge) når du løftet de bort fra braketten, eller hadde de allerede rent fra seg ned i bunnpanna? Kan du forklare hvorden ventilmekanismen på filtrene ser ut/ virker? Ja, filtrene var tunge (og varme). Inneholdet mao en del olje. Tok ikke sjansen på å åpne filtrene, hadde vel blitt en del oljesøl da ja.... Så jeg vet ikke hvordan ventilen fungerer, bare at den fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 (redigert) Takk for svar TIB! Så du la altså ikke merke til noe som kunne være ventiler når du håndterte de nye filtrene? Godt å høre at det det var en renslig prosess! Så for meg 1,5 liter med svart olje fossende ut av filtrene når jeg så plasseringen av filtrene. Men nå kan jeg jo slappe av Ble så nyskjerrig på disse ventilene at jeg lurer på a ta meg en tur til den lokale VP pusheren for å kikke på disse geniale filtrene Redigert 8.Januar.2006 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kapteinen, han uten båt! Svart 9.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2006 Denne tråden er ganske fornøyelig å lese! Først er det et seriøst spørsmål om det er en grisejobb å skifte filtre på D4/D6. Så kommer det noen som baserer seg på ren gjetting, og uvitenhet, deretter hopper de som heller ikke vet, men som ofte allikevel er enig, på. Når alle "jatterne" er ferdig med å være enig, kommer fakta, og det blir stille... Ganske underholdende, men det ligner litt på tråden om NB båten i fjor som en kunde ikke fikk lov til å kjøpe, som plutselig døde hen når fakta kom på bordet. Dette innlegget er ikke ment som noen kritikk av forumet som sådan, men heller en oppfordring til "de som ikke vet, men gjerne svarer" om å tenke seg nøye om før de trekker egne konklusjoner og distribuerer det her på Båtplassen. For at Båtplassen skal beholde sitt rykte som et seriøst forum, bør også enkelte brukere moderere seg i emner de åpenbart ikke har kunnskaper om. Sitér dette innlegget Link to post
estark Svart 9.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2006 Skiftet filter og olje (for første gang) i høst på min D4-210 på VP verksted og fikk opplæring av mekanikeren der. Veldig enkelt å pumpe ut olje - egen avtappingsslange, ut med 12 liter olje. Filtrene var som tidligere nevnt ikke noe problem, han hadde kun klar en fille rundt filtrene for å de de helt få små dråpene som kom, og det var ikke stort. Båten er fortsatt like ren - uten oljesøl... Er ikke bekymret for skifte av disse filtrene - var meget enkelt. Nordstar Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2006 Det er vel lurt å få tømt de etter de er demontert før de kastes da (ref miljøhensyn). Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Det er vel lurt å få tømt de etter de er demontert før de kastes da (ref miljøhensyn).Man kaster vel ikke brukte oljefilter i søpla? Miljøstasjonen må vel være et bedre valg, der har de system for å ta vare på det som måtte være igjen inne i filtrene. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
olpi Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Enig i det, men...: Olje går på oljefat (retur), og filter tømmes og legges i dunk (miljøavfall). Tror det er riktig, ellers må jo noen andre tømme disse VP-filterene. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Noen som vet prisen på disse filtrene? Dette er det første tilfellet av oljefilter jeg har hørt om som holder olja på plass inne i filteret selv når det står på hodet. Høres ut som en dyr patent, spesielt når det står Volvo på pakningen. Egentlig er jeg fristet til å si: Jeg tror det ikke før jeg får se det, men det har jo blitt bekreftet av flere her, så da er det vel ok. Forøvrig rart ingen har laget en slik patent før.... Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinen, han uten båt! Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Filter til D6 koster 230.-pr stk. i Sverige... Sitér dette innlegget Link to post
nb 870 Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Har akkurat sett inn i et filter til volvo d6,det er en fjærbelastet ventil som stenger når filteret blir skrudd av.Ganske genialt. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Skftet begge oljefiltrene på min D4-210 i høst. Filtene har visstnok en ventil som hindrer at oljen renner ut. I hvert fall var det ikke noe problem med oljesøl, toppen en par dråper. Stor forbedring fra min tidligere 31B motor, der filteret var montert horisontalt uten ventil og der oljen måtte fanges opp i i en tom isboks. Takk for fakta! Denne tråden er ganske fornøyelig å lese! Først er det et seriøst spørsmål om det er en grisejobb å skifte filtre på D4/D6. Så kommer det noen som baserer seg på ren gjetting, og uvitenhet, deretter hopper de som heller ikke vet, men som ofte allikevel er enig, på. Når alle "jatterne" er ferdig med å være enig, kommer fakta, og det blir stille... Ganske underholdende, men det ligner litt på tråden om NB båten i fjor som en kunde ikke fikk lov til å kjøpe, som plutselig døde hen når fakta kom på bordet. Dette innlegget er ikke ment som noen kritikk av forumet som sådan, men heller en oppfordring til "de som ikke vet, men gjerne svarer" om å tenke seg nøye om før de trekker egne konklusjoner og distribuerer det her på Båtplassen. For at Båtplassen skal beholde sitt rykte som et seriøst forum, bør også enkelte brukere moderere seg i emner de åpenbart ikke har kunnskaper om. Dette er jo bare tull og tøys! Dette er et forum - ikke en support for VP! Hvorfor i all verden kom du ikke selv med fakta om du visste dette? Selvsagt skal det være synsing og gjetting. Det finnes utallige eksempler på forumet at nettopp dette har vært til god hjelp i feilsøking av problemer. Og når det finnes et konkret svar på probemet er det selvsagt avgjørende viktig at dette kommer fram. Nei, dette ble litt for eplekjekt fra en uten båt Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Har akkurat sett inn i et filter til volvo d6,det er en fjærbelastet ventil som stenger når filteret blir skrudd av.Ganske genialt. Hmmm... Er det en slags ventil eller et lokk som stenger både det store hullet i midten samt alle de små rundt? Skulle vært artig å sett en splitt-tegning av det filteret... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2006 Olje går på oljefat (retur), og filter tømmes og legges i dunk (miljøavfall). Tror det er riktig, ellers må jo noen andre tømme disse VP-filterene.For å tømme filteret kan man vel benytte "skrutrekker-metoden" nevnt tidligere her. Ved å stikke et hull eller to etter at filteret er demontert kan man enkelt og renslig tømme oljen som står i filteret over i en spilloljedunk e.l. Verre er det vel egentlig ikke. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
nb 870 Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Verre er det ikke,men enkelte vil jo selvfølgelig lage et stort problem av det likevel. Meget bra patent av vp. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinen, han uten båt! Svart 11.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2006 Dette er jo bare tull og tøys! Dette er et forum - ikke en support for VP! Hvorfor i all verden kom du ikke selv med fakta om du visste dette? Selvsagt skal det være synsing og gjetting. Det finnes utallige eksempler på forumet at nettopp dette har vært til god hjelp i feilsøking av problemer. Og når det finnes et konkret svar på problemet er det selvsagt avgjørende viktig at dette kommer fram. Nei, dette ble litt for eplekjekt fra en uten båt Nå er det slik at jeg ikke følger med på alle trådene på Båtplassen hele tiden, men kom inn i denne tråden etter en liten stund. Jeg så da at mange av de som ofte "hyler med", også denne gang hadde kastet seg på tråden og sukket & stønnet over VP sin udugelighet. Se hva du selv skrev: Dette er det dummeste jeg har sett. Hva i all verden tenker Volvo-folkene på? Det er ille nok å skifte olje og filter på de gamle grønne, men dette var jo et gedigent tilbakeskritt.Her forteller du at dette er både dumt og et tilbakeskritt uten å sjekke fakta. Hvis tråden hadde stoppet med dine lite gjennomtenkte uttalelser, ville dette kanskje stått igjen som en "sannhet" her på forumet. Jeg skrev at det var enkelt å skifte filteret, og at det var smart laget. Jeg burde kanskje også skrevet noen linjer om hvordan dette er konstruert, men før jeg rakk det hadde allerede noen andre forklart hvordan. Jeg er helt enig med deg at det er flott med gjetninger og synsing, men det bør kanskje gjelde personlige meninger om utseende på ting/utstyr, eller forslag til løsning av motorproblemer eller lign. Dette spørsmålet hadde overhodet ikke noe med feilsøking å gjøre, bare spørsmål om det var en grisejobb eller ikke! For meg virker det merkelig å kaste seg inn i en diskusjon uten kunnskaper, men allikevel trekke konklusjoner uten å sjekke fakta. Eplekjekk? nei ikke i det hele tatt, men ydmyk i forhold til de som har kunnskaper, og som deler med andre PS: jeg er ikke helt båtløs, har en Pioner 8 liggende på opplagsplassen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.