Jump to content

Holtekilen båthavn AS sperret tilgang til sjø

Camargue44

Recommended Posts

Ja,.. noen båteiere jobber iherdig for å få tilgang til uthavner, bryggeplasser og opplagsplasser (f.eks i Bessumlkilen), mens andre blokkerer av kystsone for å drive dere egen lille båt-business. 

2.jpg.6c366456c7f0875f75436ff96f837838.jpg

Som båteier og hyppig bruker av uthavner synes jeg det er fint at man f.eks belyser ulovlig skilting og inngjerding av strandsoner, uthavner og annet. Vi båteiere er i mindretall på på både stortinget (ref. ny septiklov i bl.annet ytre Oslo fjord) og ellers her i samfunnet, og må dermed belyse våre interesser og positive tilstedeværelse på havet.

Det er derfor synd å høre om båteiere som oppretter eget AS for å drive egen business og egen-interesse i våre strandområdet / fellesområdene. 

Dette ødelegger for fellesskapet vårt på sjøen, og gjøre det vanskeligere å stå i mot politiske vedtak som virker urettferdig eller uforstående ovenfor båteierene. 

Det blir spennede å følge med på hva løsnining blir med Bærum kommune.

ref.: https://www.budstikka.no/batforening-sier-nei-til-kyststi-det-er-ikke-noe-menneskerett-a-vasse-i-fjara-kysten-rundt/s/5-55-1721180

btforening.jpg.037693ef653b2a3f9e16638c5d3d7550.jpg

– Jeg vil ikke ha folk her på vinteren, det går ikke, mener styreformann Helge Tvedten i Holtekilen båthavn AS. 

– Det er en fantastisk luksus å ha denne plassen. Verdien av å kunne gå ned hit, ta opp båten og jobbe, er helt enorm. Vi ser det, sier Tvedten.

– Vi skjønner at også andre folk vil ned til sjøen, men jeg kan ikke skjønne at vi bare skal gi dette fra oss uten videre."

index skrev 16 minutter siden:

Men da gir jo utspill som dette en noe flau smak i munnen....:blush:

Enig, vi båtfolk må absolutt trå varsomt i slike sammenhenger.

Nesten alt vi foretar oss er jo basert på allemannsretten og den friheten normenn har i norsk natur.

Man må ikke glemme at vår hobby er til ulempe for natur og miljø, dermed må vi i det mimste oppføre oss på en god måte.

Vi får allerede noen skjeve blikk i septiktømmesaken, la det bli med det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Dette minner LITT og forholdene våre i Skøyen båtforening. Vi har kyststien mllom klubbhuset og bryggene våre. Det hindrer ikke at vi har bryggene avlåst og bobleanlegg innenfor avlåst del. Men vi har ikke slipp og båtopplag på land som det er snakk om her.

Da kyststien ble anlagt ble området sterkt oppgradert med fin gangvei, bryggekant i granitt og sitte/hvileplasser for alle. Det valfarter folk til fots forbi på kyststien til og fra Bygdø. Stort sett bare hyggelige mennesker og ingen store problemer med det. Så langt rimelig, tror jeg alle vil væe tjent med stor imøtekommenhet for almuens tilgang til sjøen. Da kan det kanskje være snakk om ikke bare å gi, men også å få.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

I vår båtforening er det tillatt for alle å komme, så lenge de oppfører seg bra. Flytebryggene brukes mye til bading, ig litt til fisking. Tursti går rett ved vaktbua. Åpent toalett (som de færreste besøkende kjenner til). 

Lite problemer. Mye glede for allmennheten. 

Privatisering av strandlinje er jeg i mot. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

En av grunnene som gjør det vanskelig for politikere å stemme for å opprettholde båthavner er jo nettopp at det legger mye beslag på areal som kun noen få for goder av. Og denne gubbekulturen som disse folka representerer ødelegger for alle andre båteiere. Åpne opp, inviter inn, gjør det hyggelig for vanlige mennesker - så skal du se at det er mye lettere å beholde båthavna. Det finnes mange andre måter å sikre verdier på å stenge av helle området. Dette er bare trist. 

Se til Strømmen båtforening for eksempel, som har fått den lokale gangveien tvers gjennom havna etter at det var avlåst lenge. Og det har blitt kjempefint der. Og det masse folk som går igjennom og trives. De aller fleste mennesker er ganske hyggelige folk.

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Flytebryggene brukes mye til bading, ig litt til fisking

Er det landstrømanlegg på bryggene? I så tilfelle, er det så lurt å bade der da? Her jeg ligger frarådes i alle fall bading (i tilfelle jordfeil). Fisking fra flytebryggene er forbudt (på grunn av fare for økt korrosjon på kjettinger ved fastsatte kroker, fiskekroker oppi båter og potensiell fiskeslo på bryggene).

Er ellers enig i at slike anlegg, i alle fall på fast grunn, godt kan være åpne for turgåere. Har for så vidt forståelse for bruk av låsbare porter ut på selve flytebryggene, da dette kan virke preventivt mot hærverk og tyveri, men det virker litt søkt å låse inne et helt område, slik jeg forstår de driver med i Holtekilen.

Hakkannen skrev for 9 timer siden:

Er det landstrømanlegg på bryggene? I så tilfelle, er det så lurt å bade der da? Her jeg ligger frarådes i alle fall bading (i tilfelle jordfeil).

Er det potensielt farlig? Noen som kjenner til slike ulykker  . . ? Spør fordi jeg ofte bader og går i vannet for å insspisere/rengjøre båten i marinaen.

Hakkannen skrev for 9 timer siden:

Fisking fra flytebryggene er forbudt (på grunn av fare for økt korrosjon på kjettinger ved fastsatte kroker,

Det virker veldig søkt på meg. Fisking i marinaen er noe av kosen ved båtlivet, ikke minst for ungene. Heldigvis har vi ikke slike regler. Men bryggene våre er avlåst av forståelige grunner, så ikke hvemsomhelst kan slippe til. Men så er det ellers fri adgang til sjøen nesten rundt hele Bygdølandet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 17 minutter siden:

Det virker veldig søkt på meg. Fisking i marinaen er noe av kosen ved båtlivet, ikke minst for ungene.

Hos oss er dette ikke lov heller, men trodde det var pga de ikke ønsker sløying av fisk og måser og skit. Vi har nesten ikke en eneste måse der, og aldri skit på båten. Korosjon virker litt rart ja. 

NilsPils skrev 43 minutter siden:

Er det potensielt farlig? Noen som kjenner til slike ulykker  . . ?

Har aldri hørt om ulykker i forbindelse med dette nei, men har for så vidt hørt via andre kanaler at det potensielt kan være en risiko hvis det er jordfeil ute og går, og gjerne i tillegg feil på strømanlegget i båter. Regner med anbefalingen mot bading kommer av dette, noen prøver sikre seg på alle vis. 

NilsPils skrev 46 minutter siden:

Det virker veldig søkt på meg. Fisking i marinaen er noe av kosen ved båtlivet, ikke minst for ungene.

Det er som sagt ikke mine egen ord dette her, men begrunnelsen til havna. I følge daglig leder i havna kom denne anbefalingen fra leverandøren av bryggeanlegget, mulig det er disse som har erfart noe. Husker også da jeg var liten og fisket stinter langs flytebryggene, det var en fin aktivitet! Men samtidig er jeg glad det ikke ligger fiskeslo rundt båten min, det får holde med kråkedritt om man ikke skal få måkedritt i tillegg:giggle:

Ja, vi har strøm på bryggene. Aldri hørt om ulykker med strøm i forbindelse med bading. Har heller aldri hørt at noen har fått støt heller.

Når det gjelder fisking har jeg til gode å se at dem som fisker fra bryggen sløyer fisk eller legger igjen fiskeslo på bryggene. 

Det er et større problem (men altså ganske lite) at folk som drar på fisketur med båten kommer inn og sløyer i havnen. Mtp måker. Men ganske neglisjerbart problem. 

Så lenge folk oppfører seg bra så ser ikke jeg noen grunn til å stenge dem ute. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Det med ulike regler kan ha med ulike erfaringer å gjøre, tenker jeg. Så lenge folk oppfører seg fint og det ikke er til (vesentlig) ulempe for båteierne som båthavnen er til for, så trenger man jo egentlig ikke regler. 

Her vi har båten så er det aller mest lokale folk som går til havna for å bade, fordi det er så varmt i vannet der flytebryggene ligger. Tror på det meste jeg har sett kanskje 15-20 folk som har badet samtidig, i løpet av kanskje 15 år. Stort sett 2-5 når det er noen der for å bade. Bryggeanlegg med 100-150 båter tenker jeg.

I Oslo, der noen i min familie bor, med vesentlig færre båter (20?), er det skiltet at det kun er tillat for båteiere å bruke bryggene. Og det er fordi det er så veldig mange folk i Oslo som vil til sjøen på flotte og varme dager, og de har erfaring med at det går ut over båteierne. For det er så veldig mange som vil bade og sole seg.

Så det er jo nyanser her som er viktig å få frem. 

Grand Banks jr skrev 2 minutter siden:

Det med ulike regler kan ha med ulike erfaringer å gjøre, tenker jeg.

Viktig poeng! Det er nok forskjeller å drive havn, f.eks. i et tett befolket område vs. tynt befolket område. I tillegg vil jeg tro plassering i naturen også har en del å si. Ikke alle steder det er like naturlig at mange folk ferdes, der er det gjerne ikke samme behovet for reguleringer.

23 hours ago, Hakkannen said:

Er det landstrømanlegg på bryggene? I så tilfelle, er det så lurt å bade der da? Her jeg ligger frarådes i alle fall bading (i tilfelle jordfeil).

14 hours ago, NilsPils said:

Er det potensielt farlig? Noen som kjenner til slike ulykker  . . ? Spør fordi jeg ofte bader og går i vannet for å insspisere/rengjøre båten i marinaen.

Det er potensielt farlig i ferskvann. Dersom en båt har f.eks. manglende jording, vil strømmen ved jordfeil prøve å finne korteste vei til jord. Siden ferskvann har dårlig ledningsevne, kan en risikere at strømmen går gjennom den badende. Saltvann har god ledningsevne, og siden strømmen vil velge minste motstands vei, vil nesten all strømmen gå gjennom vannet og ikke gjennom den badende.

• 2 uker senere...
NilsPils skrev On 11.6.2024 at 9.13:

Tre barn til sykehus, skal ha fått strøm under bading, Lyngdal i dag. Strømførende kabler skal visstnok ha gitt strøm til metallplate på brygga. Heldigvis virker det ikke som å være et utbredt problem, godt de får tatt tak i det i alle fall, så skjer det forhåpentligvis ikke igjen.

Havna vår er åpen for alle, og video overvåket. Samtidig som vi har et fantastisk samhold.

Alle hjelper alle og holder øye.

Etter det siste regnet, var jeg på havna, for å sjekke båten, og endte med å gå en runde og tømme joller. (Har en lensepumpe på et kosteskaft, og ett lite 12 volt batteri. Stikk pumpen i båten, og skru på. Kan gjøre det fra brygga.) En ung gutt lurte på om han kunne låne den. Og jeg endte opp på benken mens han tømte båter. Hehehe 

Jeg hadde lånt ut pjalten til et par venner, og fikk fort fn telefon fra kompisen hvor han fortalte at han et par ganger hadde fått spørsmål om hvem han var, og om jeg viste at han var i båten.

Jeg vil ikke si at alle kjenner alle, men vi er flinke til å holde øye, og hjelpe hverandre.

Hvilket er grunnen til at vi har valgt denne åpne havna frem for den andre. Det føles vennligere enn den lukkede plassen, hvor man føler seg uglesett om man ikke har vært medlem siden 80 tallet. Greit det koster mer, men det er verdt det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...