Jump to content

Hvilken propell størrelse til Rana 15 med Yamaha 25hk 2-takt


SørlandetAs

Recommended Posts

Da jeg var ute på fisketur på lørdag, så datt propellen av mens jeg kjørte. Forrige eier hadde tydeligvis ikke puttet splint på mutter, og jeg glemte å sjekke det før det var for sent.

 

Så da trenger jeg ny propell, men jeg har ikke målene fra den gamle propellen.

 

Båten er en Rana 15 fot, åpen båt.

Med en Yamaha 25hk 2-takt 1997 mod motor. 

 

Den gikk ca 24 knop med en person i, og var fornøyd med det. Nå må jeg prøve å få tak i samme propell som gir meg noe lignende i fart.

 

Hvilken diameter skal jeg ha? 11/12? 

Og hvilken stigning? 

 

Har tenkt litt på denne, kan det være noe som funker greit tro? 

https://webshop.baadsenter.no/motordeler/propeller-og-rekvisita/f20-f25a-20c-d-25a-d-n-v-30a-d-g-f-type/propell-11f-1-4-(11-1-4)/g1312.944.1321i6109328

 

Link to post

diameter originalt er 9 7/8"  , 11 1/4" som refereres til over er stigning.    Som jeg tror kan passe greit til båten, alternativt rundt 10" stigning om du kjører med mer last i båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 1 time siden:

diameter originalt er 9 7/8"  , 11 1/4" som refereres til over er stigning.    Som jeg tror kan passe greit til båten, alternativt rundt 10" stigning om du kjører med mer last i båten

Takk for svar! Så du mener at den jeg linket til kan passe greit? 


Hvilken av disse tror du passer best til allsidig bruk?

Står mellom disse som er listet opp her:

https://webshop.baadsenter.no/motordeler/propeller-og-rekvisita/f20-f25a-20c-d-25a-d-n-v-30a-d-g-f-type/g1312.944.1321

Link to post
SørlandetAs skrev 11 minutter siden:

Hvilken av disse tror du passer best til allsidig bruk?

 

det blir gjetting, når man ikke vet hva du hadde eller hvor mye turtall den ga..  Men har lært meg at er man i tvil så er det bedre å gå ned i stigning enn å gå opp - en båt blir aldri lettere men den kan fort bli tyngre  :giggle:

 

i tilleg til propell så må du sikkert også ha ny mutter+splint, thrustskive + skiva bak propellen, disse følger som oftest ikke med når du kjøper nytt.  Org Yamaha er dyrt på slikt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 5 minutter siden:

 

det blir gjetting, når man ikke vet hva du hadde eller hvor mye turtall den ga..  Men har lært meg at er man i tvil så er det bedre å gå ned i stigning enn å gå opp - en båt blir aldri lettere men den kan fort bli tyngre  :giggle:

 

i tilleg til propell så må du sikkert også ha ny mutter+splint, thrustskive + skiva bak propellen, disse følger som oftest ikke med når du kjøper nytt.  Org Yamaha er dyrt på slikt

Det er såpass ja, legger ved bildet sånn det ser ut nå:IMG_0899.jpeg.8d9525bc7b88469dd8453c6e0e690400.jpeg

 

 

 

Dette settet har alt jeg trenger tipper jeg? 

https://batbua.no/produkt/propell-kit-yamaha-20-30/

Link to post
bmwmaxi skrev 40 minutter siden:

De er der men ser ut til at det er noe metall som ligger der og ødelegger den ytterst simringen nå. Og truster har tydelig spinnet en del på konen. Tror propellen din ble borte siden den har godt og spinnet på vulkingen og skrudd av mutteren. Sjekk at det ikke er vann i oljen før alt ruster i fillebiter. 

Takk for god hjelp! 

Men med nytt propell kit og propell, tror du det vil holde? Hvor ille ser det ut? 

 

Tappet oljen nå, og den ser vell ok ut? Skiftet sist vår, og kjørt mange timer siden det.IMG_0904.jpeg.5e6ae0c8cd48d6eb2adc0da8b5f5885c.jpeg

 

Link to post

På bilde nr.2 av de 3 siste, kan det se ut til at det står noe ut av simring ca. Kl.5 en metall bit, eller gummi fra simring. Gjør rent der for spon og dritt. Oljen renner ikke ut hvis den er defekt men vann kommer inn. Du må få på de boltene som mangler, olje for vann og at ikke noe har rent ut. Boltene kan jo ha blitt dratt av når noen tenkte og bytte simringer og ga opp. Blir det for mye usikkerhet og kostnader, finner du undervanns hus på Finn for 2000-3000 gjerne med propell. 

Link to post
bmwmaxi skrev 10 minutter siden:

På bilde nr.2 av de 3 siste, kan det se ut til at det står noe ut av simring ca. Kl.5 en metall bit, eller gummi fra simring. Gjør rent der for spon og dritt. Oljen renner ikke ut hvis den er defekt men vann kommer inn. Du må få på de boltene som mangler, olje for vann og at ikke noe har rent ut. Boltene kan jo ha blitt dratt av når noen tenkte og bytte simringer og ga opp. Blir det for mye usikkerhet og kostnader, finner du undervanns hus på Finn for 2000-3000 gjerne med propell. 

Takk for godt svar igjen! Setter stor pris på det.

 

Oppdaterte min forrige kommentar med bildet av girolje nå. 

Link to post

Prøver og se nøye på de bildene, er muligens bare noe gjenskinn det jeg ser. Har nok godt bra rengjør for spon olje og ny propell👍 siden konen er litt dårlig så ta og kontroller at du ikke må etter trekke den i løpet av sommeren. Og att ikke propellen går for langt inn i huset. Det første du gjør før vinterlagring er og tappe olje for kontroll for vann.

Link to post
bmwmaxi skrev 1 time siden:

Prøver og se nøye på de bildene, er muligens bare noe gjenskinn det jeg ser. Har nok godt bra rengjør for spon olje og ny propell👍 siden konen er litt dårlig så ta og kontroller at du ikke må etter trekke den i løpet av sommeren. Og att ikke propellen går for langt inn i huset. Det første du gjør før vinterlagring er og tappe olje for kontroll for vann.

Da er ny propell og kit bestilt. Takk for meget god hjelp👍🏼

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har jeg montert den nye propellen, men motoren får alt for høyt turtall samt at propellen «glipper» ved full speed. 
Den fungerer greit når båten først går i plan, frem til den når full speed, da glipper propellen.. Har testet med motoren i ulike høyder, men ca samme resultat. Litt bedre når motor er tiltet helt ned da. Men ikke perfekt.

 

Har jeg forstått det riktig at jeg må opp i stigning? Må jeg opp i størrelse også?

 

Er 11 1/4 eller 12 en grei stigning å teste nå? 

Propellen jeg testet nå er: 9 7/8 x 10 1/2 

 

 

Setter pris på svar @bmwmaxi og @ivar!

Link to post

Før du bestiller propell, har du mulighet til å dele bilde av bunnen på båten, bakre 2m er viktigst, sett rett fra siden. Om mulig måle høyden mellom en forlenget linje av underkant skrog og undersiden av antikavitasjonsplaten på motoren.

Har du turteller?

Hvor mye vekt har du samlet i båten? (bensinkanner, fiskeredskap, fører, passasjerer, dregg, blytau, kjetting+++) 

 

Er drivakselen hakkete, eller hva er det jeg ser? Er det små rur? Konen til thrust-skiven ser heller ikke bra ut... 

Kan du ha kjørt uten thrust-skive?

 

Glad @bmwmaxi oppdaget manglene før du sjøsatte med ny propell... dette kunne blitt dyrt for deg

Link to post

det at propellen "glipper" på full speed men ikke ellers, høres i mine ører ut til å kunne tyde på at gummivulkinga slipper.  Det kan skje også på nye propeller (om enn sjeldent) og er isåfall soleklar reklamasjon. 

For å sjekke ut om det er det som skjer, sett en tusjstrek på propellen i forhold til låsesplinten, ta en tur, fremprovoser slipp og se om merket har flytta seg ift akslingen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
dieselfan skrev On 22.6.2024 at 17.42:

Før du bestiller propell, har du mulighet til å dele bilde av bunnen på båten, bakre 2m er viktigst, sett rett fra siden. Om mulig måle høyden mellom en forlenget linje av underkant skrog og undersiden av antikavitasjonsplaten på motoren.

Har du turteller?

Hvor mye vekt har du samlet i båten? (bensinkanner, fiskeredskap, fører, passasjerer, dregg, blytau, kjetting+++) 

 

Er drivakselen hakkete, eller hva er det jeg ser? Er det små rur? Konen til thrust-skiven ser heller ikke bra ut... 

Kan du ha kjørt uten thrust-skive?

 

Glad @bmwmaxi oppdaget manglene før du sjøsatte med ny propell... dette kunne blitt dyrt for deg

Skal ta bildet etter jobb. 

Jeg har turteller og denne viste 5800 på 19 knop ca. Den gamle propellen hadde 5300 på 25 knop. 

Har ikke mer enn 100 kg ca med meg og ekstra utstyr i båten som regel.

 

Drivakselen hadde en del metall spon fra konen som var slitt. Mest sannsynlig så har forrige eier kjørt uten thrust-skive? 

 

Renset denne og smurte alt opp. Så bedre ut da.

 

Link to post
ivar skrev On 22.6.2024 at 18.06:

det at propellen "glipper" på full speed men ikke ellers, høres i mine ører ut til å kunne tyde på at gummivulkinga slipper.  Det kan skje også på nye propeller (om enn sjeldent) og er isåfall soleklar reklamasjon. 

For å sjekke ut om det er det som skjer, sett en tusjstrek på propellen i forhold til låsesplinten, ta en tur, fremprovoser slipp og se om merket har flytta seg ift akslingen

Takk for tips, skal sjekke! 

 

Vet du om det finnes turtallsperre på disse eldre motorene? Kan være det jeg hører kanskje, siden det kun skjer på full speed?

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått den nye propellen og den funker mye bedre. 

 

Men på full speed så begynner den å «glippe», se filmen. 

Den fungerer som den skal ved gasspådrag, men når jeg når fult turtall (5500), så begynner den å glippe/riste. På slutten av filmen så tar jeg ned speeden litt og den funker da fint igjen.

 

Trenger jeg enda større propell, eller kan det være noe annet galt?

 

Her kan du se film av hva jeg mener.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...