SørlandetAs Startet 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2024 Da jeg var ute på fisketur på lørdag, så datt propellen av mens jeg kjørte. Forrige eier hadde tydeligvis ikke puttet splint på mutter, og jeg glemte å sjekke det før det var for sent. Så da trenger jeg ny propell, men jeg har ikke målene fra den gamle propellen. Båten er en Rana 15 fot, åpen båt. Med en Yamaha 25hk 2-takt 1997 mod motor. Den gikk ca 24 knop med en person i, og var fornøyd med det. Nå må jeg prøve å få tak i samme propell som gir meg noe lignende i fart. Hvilken diameter skal jeg ha? 11/12? Og hvilken stigning? Har tenkt litt på denne, kan det være noe som funker greit tro? https://webshop.baadsenter.no/motordeler/propeller-og-rekvisita/f20-f25a-20c-d-25a-d-n-v-30a-d-g-f-type/propell-11f-1-4-(11-1-4)/g1312.944.1321i6109328 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 diameter originalt er 9 7/8" , 11 1/4" som refereres til over er stigning. Som jeg tror kan passe greit til båten, alternativt rundt 10" stigning om du kjører med mer last i båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bmwmaxi Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Kjøp den fra båtbua de er godt på pris 695,- https://batbua.no/produktkategori/propell/propell-yamaha/yamaha-20-30-hk/ Du trenger vel monterings settet også. Siden hylsen også er borte. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 ivar skrev 1 time siden: diameter originalt er 9 7/8" , 11 1/4" som refereres til over er stigning. Som jeg tror kan passe greit til båten, alternativt rundt 10" stigning om du kjører med mer last i båten Takk for svar! Så du mener at den jeg linket til kan passe greit? Hvilken av disse tror du passer best til allsidig bruk? Står mellom disse som er listet opp her: https://webshop.baadsenter.no/motordeler/propeller-og-rekvisita/f20-f25a-20c-d-25a-d-n-v-30a-d-g-f-type/g1312.944.1321 Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 bmwmaxi skrev 27 minutter siden: Kjøp den fra båtbua de er godt på pris 695,- https://batbua.no/produktkategori/propell/propell-yamaha/yamaha-20-30-hk/ Du trenger vel monterings settet også. Siden hylsen også er borte. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 SørlandetAs skrev 11 minutter siden: Hvilken av disse tror du passer best til allsidig bruk? det blir gjetting, når man ikke vet hva du hadde eller hvor mye turtall den ga.. Men har lært meg at er man i tvil så er det bedre å gå ned i stigning enn å gå opp - en båt blir aldri lettere men den kan fort bli tyngre i tilleg til propell så må du sikkert også ha ny mutter+splint, thrustskive + skiva bak propellen, disse følger som oftest ikke med når du kjøper nytt. Org Yamaha er dyrt på slikt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SørlandetAs Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 ivar skrev 5 minutter siden: det blir gjetting, når man ikke vet hva du hadde eller hvor mye turtall den ga.. Men har lært meg at er man i tvil så er det bedre å gå ned i stigning enn å gå opp - en båt blir aldri lettere men den kan fort bli tyngre i tilleg til propell så må du sikkert også ha ny mutter+splint, thrustskive + skiva bak propellen, disse følger som oftest ikke med når du kjøper nytt. Org Yamaha er dyrt på slikt Det er såpass ja, legger ved bildet sånn det ser ut nå: Dette settet har alt jeg trenger tipper jeg? https://batbua.no/produkt/propell-kit-yamaha-20-30/ Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Det settet har alt ja, men du er klar over at det mangler både bolter som holder lagerholderen og muligens simringer på propell akselen😬😬 Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 bmwmaxi skrev 8 minutter siden: Det settet har alt ja, men du er klar over at det mangler både bolter som holder lagerholderen og muligens simringer på propell akselen😬😬 Fader, det har jeg ikke jeg lagt merke til før nå som du sa det🤣 Men simringene sitter vel på? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 De er der men ser ut til at det er noe metall som ligger der og ødelegger den ytterst simringen nå. Og truster har tydelig spinnet en del på konen. Tror propellen din ble borte siden den har godt og spinnet på vulkingen og skrudd av mutteren. Sjekk at det ikke er vann i oljen før alt ruster i fillebiter. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 bmwmaxi skrev 40 minutter siden: De er der men ser ut til at det er noe metall som ligger der og ødelegger den ytterst simringen nå. Og truster har tydelig spinnet en del på konen. Tror propellen din ble borte siden den har godt og spinnet på vulkingen og skrudd av mutteren. Sjekk at det ikke er vann i oljen før alt ruster i fillebiter. Takk for god hjelp! Men med nytt propell kit og propell, tror du det vil holde? Hvor ille ser det ut? Tappet oljen nå, og den ser vell ok ut? Skiftet sist vår, og kjørt mange timer siden det. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 På bilde nr.2 av de 3 siste, kan det se ut til at det står noe ut av simring ca. Kl.5 en metall bit, eller gummi fra simring. Gjør rent der for spon og dritt. Oljen renner ikke ut hvis den er defekt men vann kommer inn. Du må få på de boltene som mangler, olje for vann og at ikke noe har rent ut. Boltene kan jo ha blitt dratt av når noen tenkte og bytte simringer og ga opp. Blir det for mye usikkerhet og kostnader, finner du undervanns hus på Finn for 2000-3000 gjerne med propell. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 bmwmaxi skrev 10 minutter siden: På bilde nr.2 av de 3 siste, kan det se ut til at det står noe ut av simring ca. Kl.5 en metall bit, eller gummi fra simring. Gjør rent der for spon og dritt. Oljen renner ikke ut hvis den er defekt men vann kommer inn. Du må få på de boltene som mangler, olje for vann og at ikke noe har rent ut. Boltene kan jo ha blitt dratt av når noen tenkte og bytte simringer og ga opp. Blir det for mye usikkerhet og kostnader, finner du undervanns hus på Finn for 2000-3000 gjerne med propell. Takk for godt svar igjen! Setter stor pris på det. Oppdaterte min forrige kommentar med bildet av girolje nå. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Prøver og se nøye på de bildene, er muligens bare noe gjenskinn det jeg ser. Har nok godt bra rengjør for spon olje og ny propell👍 siden konen er litt dårlig så ta og kontroller at du ikke må etter trekke den i løpet av sommeren. Og att ikke propellen går for langt inn i huset. Det første du gjør før vinterlagring er og tappe olje for kontroll for vann. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 bmwmaxi skrev 1 time siden: Prøver og se nøye på de bildene, er muligens bare noe gjenskinn det jeg ser. Har nok godt bra rengjør for spon olje og ny propell👍 siden konen er litt dårlig så ta og kontroller at du ikke må etter trekke den i løpet av sommeren. Og att ikke propellen går for langt inn i huset. Det første du gjør før vinterlagring er og tappe olje for kontroll for vann. Da er ny propell og kit bestilt. Takk for meget god hjelp👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 20.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2024 Da har jeg montert den nye propellen, men motoren får alt for høyt turtall samt at propellen «glipper» ved full speed. Den fungerer greit når båten først går i plan, frem til den når full speed, da glipper propellen.. Har testet med motoren i ulike høyder, men ca samme resultat. Litt bedre når motor er tiltet helt ned da. Men ikke perfekt. Har jeg forstått det riktig at jeg må opp i stigning? Må jeg opp i størrelse også? Er 11 1/4 eller 12 en grei stigning å teste nå? Propellen jeg testet nå er: 9 7/8 x 10 1/2 Setter pris på svar @bmwmaxi og @ivar! Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 22.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Noen som kan anbefale meg hvilken stigning jeg burde prøve meg på? 10 1/2 stigning ble for lite. Høyt turtall og den glipper på full speed. Burde jeg prøve 11 1/4 eller 12? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Før du bestiller propell, har du mulighet til å dele bilde av bunnen på båten, bakre 2m er viktigst, sett rett fra siden. Om mulig måle høyden mellom en forlenget linje av underkant skrog og undersiden av antikavitasjonsplaten på motoren. Har du turteller? Hvor mye vekt har du samlet i båten? (bensinkanner, fiskeredskap, fører, passasjerer, dregg, blytau, kjetting+++) Er drivakselen hakkete, eller hva er det jeg ser? Er det små rur? Konen til thrust-skiven ser heller ikke bra ut... Kan du ha kjørt uten thrust-skive? Glad @bmwmaxi oppdaget manglene før du sjøsatte med ny propell... dette kunne blitt dyrt for deg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 det at propellen "glipper" på full speed men ikke ellers, høres i mine ører ut til å kunne tyde på at gummivulkinga slipper. Det kan skje også på nye propeller (om enn sjeldent) og er isåfall soleklar reklamasjon. For å sjekke ut om det er det som skjer, sett en tusjstrek på propellen i forhold til låsesplinten, ta en tur, fremprovoser slipp og se om merket har flytta seg ift akslingen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SørlandetAs Svart 24.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 dieselfan skrev On 22.6.2024 at 17.42: Før du bestiller propell, har du mulighet til å dele bilde av bunnen på båten, bakre 2m er viktigst, sett rett fra siden. Om mulig måle høyden mellom en forlenget linje av underkant skrog og undersiden av antikavitasjonsplaten på motoren. Har du turteller? Hvor mye vekt har du samlet i båten? (bensinkanner, fiskeredskap, fører, passasjerer, dregg, blytau, kjetting+++) Er drivakselen hakkete, eller hva er det jeg ser? Er det små rur? Konen til thrust-skiven ser heller ikke bra ut... Kan du ha kjørt uten thrust-skive? Glad @bmwmaxi oppdaget manglene før du sjøsatte med ny propell... dette kunne blitt dyrt for deg Skal ta bildet etter jobb. Jeg har turteller og denne viste 5800 på 19 knop ca. Den gamle propellen hadde 5300 på 25 knop. Har ikke mer enn 100 kg ca med meg og ekstra utstyr i båten som regel. Drivakselen hadde en del metall spon fra konen som var slitt. Mest sannsynlig så har forrige eier kjørt uten thrust-skive? Renset denne og smurte alt opp. Så bedre ut da. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 24.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 ivar skrev On 22.6.2024 at 18.06: det at propellen "glipper" på full speed men ikke ellers, høres i mine ører ut til å kunne tyde på at gummivulkinga slipper. Det kan skje også på nye propeller (om enn sjeldent) og er isåfall soleklar reklamasjon. For å sjekke ut om det er det som skjer, sett en tusjstrek på propellen i forhold til låsesplinten, ta en tur, fremprovoser slipp og se om merket har flytta seg ift akslingen Takk for tips, skal sjekke! Vet du om det finnes turtallsperre på disse eldre motorene? Kan være det jeg hører kanskje, siden det kun skjer på full speed? Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 24.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 Jeg fant et gammelt bildet av propellen (først nå selvfølgelig), men sliter med å se om størrelse på stigning er 12 eller 13? Noen av dere her som klarer å tyde det? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 9 7/8 x 12 F .. og da blir nok 10 komma etellerannet for smått Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SørlandetAs Svart 24.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2024 ivar skrev 38 minutter siden: 9 7/8 x 12 F .. og da blir nok 10 komma etellerannet for smått Takk for raskt svar👍🏼 Da bestiller jeg denne, og håper alt funker greit da. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 2.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Nå har jeg fått den nye propellen og den funker mye bedre. Men på full speed så begynner den å «glippe», se filmen. Den fungerer som den skal ved gasspådrag, men når jeg når fult turtall (5500), så begynner den å glippe/riste. På slutten av filmen så tar jeg ned speeden litt og den funker da fint igjen. Trenger jeg enda større propell, eller kan det være noe annet galt? Her kan du se film av hva jeg mener. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.