Jump to content

Finner ikke oljepeiler på liten utenbordsmotor; Mercury 5mh 2006

jonasnm

Recommended Posts

Jeg sliter ekstremt med å finne oljepeilepinnen på min nye gamle påhenger. Bilder hentet fra internett.

Skjønner ingenting, manualen sier den skal være rett under styrepinnen.

Noen tips??

mh5_3.png

mh5_2.png

mh5_1.png

Bilde du har lagt ved ser ut som ein 2 takter.  Den skal ha tc w3 olje blandet  i bensin  1-100 trur eg blandings forhold er

Har du ein firetakter så skal dem ha motorolje som kan peiles

2006 var siste året det var lov å importere tradisjonelle totaktere, så dette kan være en totakter (Jeg får følelsen av det når jeg ser bildene)  I tilfelle skal egnet olje blandes i bensinen, som flere er inne på. Men firetaktere var også begynt å bli vanlig på den tiden. Er det en firetakter, har du også et oljepåfyllingslokk i tillegg til peilepinnen du ser etter. De er oftest gule og med et oljekannesymbol på. 

Takk for alle svar. Begynner å mistenke at det er en totakter da. Skal sjekke emblemet på den i morgen. Det er ingen gule lokk eller noen plass jeg klarer å se hvor jeg kan fylle olje. 

Det er mulig å koble på ekstern tank, men det har vel ingen betydning på om det er to eller firetakter...?

bmwmaxi , den linken du viste til inneholdt jo brukermanual til motoren i bra kvalitet. Kan du se om det finnes en link på samme nettsted med oversikt over flere motorer? (da min spansk ikke er på topp , og at google ikke ville oversette nettstedet ( https://elrincondepitagoras.es/ ) til norsk.) 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Vi kobler ekstern tank til i fronten, motsatt av choke.

Kranen ser du midt på det siste bilde ditt. blank dings med svart hendel utfor og under lokket.

En posisjon for stengt, en for åpen og en for ekstern tank.