Fanafjord Startet 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2024 Vi har planer å ta oss med seilbåt fra Bergen til Skottland (Wick eller Inverness). Vi har ingen form for satelittkommunikasjon. Kan man få en oppdatert værmelding underveis? Helst per mobilnett. Evt muntlig via vhf. Har plattformene mobilmaster? Gjelder abonnementet? Fant ikke noe å bli klok på telenor sine sider. vi skal sikker forbi Grane / Sleipner. Hvordan er det med dekning på britisk sokkel? I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jonas78 Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Ja, du får dekning, men det er steindyrt. Husker ikke hva det kostet, men de som ikke slo av roaming og brukte tlf, fikk greie regninger... Bruk vest! Link to post
Amfea Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 På norsk sokkel er det ikke mobilmaster meg bekjent. Vi har wifi ombord vi bruker til å ringe med våre medbragte mobiler. Om du ikke har satelittutstyr er nok værmeldingen på VHF det du må stole på underveis. Samt en fersk værmelding like før avgang. Man kan jo også kalle opp nærmeste rig og satse på at det sitter en hyggelig person i radio/kontrollrom som kan gi deg siste været fra Windy. Men du har jo ganske gode værvinduer over dammen om sommeren. Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
ansgar Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 De fleste av Equinor sine rigger har Telenor Marine mobil nett på riggen. Men om det er sterkt nok til å kunne nå utenfor 500m sikkerhetssonen rundt riggen er jeg usikker på. Link to post
Thomas_h Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Ja, det er god dekning langt uten for 500 og 1500 og 3000 meter fra platformene. (Edit: men ikke ta det med i backup planene) Var akkurat over og gikk ikke i nærheten av instalasjonene. Jeg fikk følgende melding. (Se under). Bare legge til at jeg var ikke klar over at jeg fikk forbindelse ved flere anledninger så lastet vel ned en gb eller 2 uten at jeg så mye som åpnet mobilen en gang på turen over. Lå bare i skuffen. Ble noe penger. Jaja. "Velkommen til Telenor Maritime Offshore! Nå kan du trygt bruke data offshore. Her får du 100 MB data til kun 99,00 kr per døgn. Du får et SMS-varsel etter dette, og da er prisen kr 1,99 per MB. Bruker du ikke data, betaler du ingenting. Øvrige veiledende priser: Ringe til Norge og EU/EØS: kr 0,79 per minutt. Ringe til øvrige land i Europa: kr 2,99 per minutt. Ringe til resten av verden: kr 13,99 per minutt. Motta samtaler: kr 0,79 per minutt. Sende SMS: kr 4,99. Sende MMS: kr 4,99. Motta MMS: kr 4,99. Priser er oppgitt eks. mva. For mer info, se Mitt Telenor-appen eller www.telenor.no/utland Hilsen Telenor" Fikk noen mld til ila de 2 dagene med at hvis jeg skulle bruke mer var det lurt med pakkekjøp, men så det ikke før det var for sent. Link to post
J-Å Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Thomas_h skrev for 6 timer siden: Bare legge til at jeg var ikke klar over at jeg fikk forbindelse ved flere anledninger så lastet vel ned en gb eller 2 uten at jeg så mye som åpnet mobilen en gang på turen over. Lå bare i skuffen. Ble noe penger. Jaja. En skal være forsiktig med å ha roaming på til havs ja. Jeg fikk for noen år siden regning fra det som trolig var et passerende cruiseskip Endel værmeldinger får en fra kystradiostasjonene på VHF. De har stasjoner på en god del plattformer, og har bra dekning hvis en har en litt høyt montert antenne. https://www.kystradio.no/s/article/Nødprosedyrer-og-kanalplaner?language=no Link to post
Fanafjord Svart 11.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Takk for mange gode innspill. God tips med å ha roaming av. Så kan jeg vurdere å betale en hundrelapp for å få tilgang til en fersk værmelding fra windy. I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jonas78 Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 J-Å skrev for 3 timer siden: En skal være forsiktig med å ha roaming på til havs ja. Jeg fikk for noen år siden regning fra det som trolig var et passerende cruiseskip Den har jeg ikke tenkt på - tok av roaming når vi var nær plattform, men ikke tenkt på at telefonen kan gjøre noen oppdateringer når du er nær et skip. Bruk vest! Link to post
J-Å Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Jonas78 skrev for 8 timer siden: 7 Den har jeg ikke tenkt på - tok av roaming når vi var nær plattform, men ikke tenkt på at telefonen kan gjøre noen oppdateringer når du er nær et skip. Jeg spurte i den sammenheng om man kunne velge hvilke nett man kunne ha roaming til, men de svarte da at det var bare av/på. Link to post
S/Y Emma Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Bruker å få mobildekning når vi passerer Oseberg. En gang hjalp det oss, siden vi kunne ringe en venn på land og feilsøke et motorproblem. Prisene for Telenor maritime offshore er 0,99 kr/minutt for ringing, 0,99 per SMS eller 199 kr/dag for data (max 200 MB) - dvs. 1,-/MB om jeg forstår det rett. En liten pris å betale for oppdatert GRIB-fil. (Dekningskart) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Fantino Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Det er mobildekning rundt de fleste eller alle faste installasjoner og antakelig også rundt mange av de flyttbare. Om du nærmer deg eller har kurs noenlunde nær sikkerhetssonen (typisk 500 m radius + god margin for avklaring) vil du nok også blir kalt opp på VHF da de har overvåking på dette. Link to post
Sproc Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Få deg Starlink, så har du dekning overalt. Bare pass på å velge rett abbonnement som funker i bevegelse på havet. Link to post
tobixen Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 On 6/11/2024 at 6:32 AM, J-Å said: En skal være forsiktig med å ha roaming på til havs ja. Jeg fikk for noen år siden regning fra det som trolig var et passerende cruiseskip "Roam as home" i EU og enkelte andre land er fantastisk, men det forutsetter også at man har roaming påskrudd - og da får man seg plutselig en overraskelse når telefonen kobler seg opp til "feil" mobilmast. Det er jo bra at det nå er grense på 500 kroner eller 50 euro elns, men det blir blåst bort på minutter dersom man er uoppmerksom og/eller uheldig, har skjedd både med meg og mannskap ombord. Seilte nært spanskekysten ved Gibraltar, de lokale mastene var utenfor synslinje pga klippelandskap, så plutselig var det Marokko som var greia. Man kan seile rundt greske øyer i Egerhavet og tenke at man er i Hellas - men plutselig plukker telefonen opp tyrkisk nett. Man kan låse telefonen til en bestemt operatør - jeg har fortsatt en gammeldags telefon, den viser landkode for alle operatørene dersom man manuelt velger operatør. Dessverre er det ikke like greit med Android, når operatørene bare heter ting som "Orange" eller "Vodaphone" må man gjette seg frem til hvilket land mobilmasta står i. I prinsippet kan man greie seg med kilobytes i stedet for gigabytes med data dersom man vet hva man gjør og har full kontroll på databruken. I praksis har man null kontroll på hva smarttelefonene og alle app'ene som er installert foretar seg. Jeg hadde en relativt viktig whatsapp-konversasjon gående og skrudde på roaming, "dette kan umulig ta mange kilobytes" - men det ble behov for å sende/motta noen få bilder og fotografier også. Allikevel, noen få minutter med konversasjon på WhatsApp medførte rundt 60 MB med dataoverføring, det var veldig mye mer enn antatt. Selv på laptop'en hvor jeg mener at jeg har "full kontroll" har jeg i praksis lite kontroll på alt av trafikk fra Chromium og Firefox. Android'en min har "data saver mode", men den må jeg skru av dersom jeg skal benytte enheten som trådløst aksesspunkt for laptop'en. Det er jo uansett gratis å motta SMS, dette kan utnyttes, f.eks. sette opp noe automatikk eller få noen til å manuelt sende værmeldnger over SMS - så kan man motta når man passerer disse plattformene. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Øyvind Heitmann Svart 27.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 (redigert) På norsk sokkel leverer Telenor Maritime 4G med prisar som på danskebåten. Farta er nok betre her, sidan det går fiber ut til plattformene frå land, medan dei på danskebåten må bruka satellitt. Dekninga er visstnok opptil 70 km ut frå installasjonane, og S/Y Emma har funne dekningskart : https://telenormaritime.com/business/offshore/ Tampnet leverer på norsk, britisk og nederlandsk sokkel. I Noreg er Telia roaming-partnar, men les her om korleis du kan bruka Tampnet uansett: https://www.tampnet.com/roaming-north-sea Her er tekst frå Chilimobil om kva som er inkludert i EU/EØS : "Satelitt, båt, ferge og offshore Bruk av mobilnett via satellitt er ikke inkludert i ditt abonnement, selv i Norge. Egne priser gjelder. Reiser du med Danskebåten, Kielfergen, Hurtigruten, eller andre kommersielle fartøy vil de aller fleste av dem tilby mobilnett ombord via Telenor Maritime eller andre satellittoperatører. Det samme gjelder for Telenor Maritime, Tampnet og andre mobilnett på offshore plattformer. For å tilby mobilnett må skipet koble seg til satellitt. Din mobil kan koble seg til denne satellitten. Dette er veldig dyrt og noe vi fraråder sterkt med mindre det er strengt nødvendig." https://www.digi.no/artikler/skyter-4g-dekning-fra-oljeplattformene-70-kilometer-ut/197321 Redigert 28.Juni.2024 av Øyvind Heitmann New info (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn