kito Posted June 24, 2003 Share Posted June 24, 2003 Hei Har problem med at offeranoden på varmeveksleren til en TAMD41 sitter som sveiset fast. Det er nok lenge siden den var byttet. Tør ikke å ta hardere i enn det jeg har prøvd, da jeg er redd for å ødelegge noe. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan får den løs, eller er det kanskje like greit å vente til båten er i opplag til høsten Jeg har byttet øvrige anoder på båten, og det er vel disse som vil bli "spist" først, eller..? MVH Kito Quote Link to post
Walter_S Posted June 24, 2003 Share Posted June 24, 2003 Hei Kito! Venter spent på at noen skal svare på dine spørsmål - har nemlig samme problemet som deg. Skulle ha skiftet 2 zink-anoder i min Yanmar 2-QM-15 dieselmotor, men, som du sier, oppleves det som umulig å løsne de "gamle" pluggene. Tør ikke bruke mere makt enn det jeg brukte - er redd jeg skal dra av noe annet, med "forferdelige" konsekvenser som følge! ... man skal jo behandle en dame med nennsom hånd, har jeg hørt........ Hilsen, Walter_S Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SveinHa Posted June 25, 2003 Share Posted June 25, 2003 Hei Kito og Walter_S Jeg kjenner ikke deres motorer men jeg hadde store problemer med å få løs sinken i varmeveksleren på min Detroit Diesel 8.2T. Prøvde med stor skiftenøkkel, men den fikk ikke feste nok på messinghodet. Fikk tips fra forhandler om å bruke varme og pipenøkkel. Prøvde å varme litt, men så kom jeg på at da utvider messingbolten seg og vil sette seg mer fast så jeg lot det hele kjøle seg ned igjen og satte pipenøkkelen på og da løsnet den forsåvidt rimelig greit (det er ikke så lett å sammenligne hvor mye krefter en bruker på skiftenøkkel for 3 måneder siden og pipenøkkel i dag ). Hadde i alle fall følelsen av at den løsnet noe lettere etter at den hadde vært litt varm og det kan kanskje forklares med at saltkrystallene ble litt knust med varmen. Lykke til.......... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
MVH Posted June 25, 2003 Share Posted June 25, 2003 Du mener den på varmeveksleren går jeg utifra. Den delen som står i selve veksleren er av messing og har firkant hode. Den pleier å sitte ganske fast. Når du har skrudd den ut så sitter eventuelle rester av Zink anoden skrudd på et gjengeparti på denne messingpluggen. Min var så opptygget at jeg måtte bruke rørtang for å få den ut. Så fikk jeg laget en ny med sekskant hode hvor jeg nå benytter en 13mm fastnøkkel til å skru den ut. Nå er problemet løst. Du kan få tak i ny plug hos Volvo, men disse er forsatt med firkant hode. Håper dette kan gi noe hjelp. MVH Quote Link to post
Jens_P Posted June 25, 2003 Share Posted June 25, 2003 Når sinken tæres dannes det et hvitt pulver (oksyd?). Noe av dette kan dannes i gjengene for pluggen og låse den på samme måte som rust. Vet ikke om CRC eller tilsvarende virker på dette. Alternativ til varme er som uttalt i et annet innlegg: Noen vennlige rapp med en hammer, forutsatt at det som pluggen er skrudd inn i tåler det. Har også hatt hell med å trekke til litt mer før muttere eller bolter løsner. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
kito Posted June 25, 2003 Author Share Posted June 25, 2003 Du mener den på varmeveksleren går jeg utifra. Den delen som står i selve veksleren er av messing og har firkant hode.Det er riktig. Har prøvd med hammer og skiftenøkkel, problemet er at når jeg tar i så begynner varmeveksleren å vri seg. Det er kanskje like greit å vente til høsten, da kan jeg jo ta av varmeveksleren samt at jeg slipper å ødelegge deler av sesongen hvis jeg skulle ødelegge noe. Skal prøve med litt CRC en gang til før jeg gir meg. MVH Kito Quote Link to post
Gunga Din Posted June 25, 2003 Share Posted June 25, 2003 Jeg har byttet øvrige anoder på båten, og det er vel disse som vil bli "spist" først, eller..? er ikke dette en riktig konklusjon? (misser man en , så går vel korrosjonen på någon annen zink-anod!) Quote S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Posted June 25, 2003 Share Posted June 25, 2003 er ikke dette en riktig konklusjon? (misser man en , så går vel korrosjonen på någon annen zink-anod!) Jo, hvis de i god elektrisk forbindelse med hverandre....... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
SveinHa Posted June 26, 2003 Share Posted June 26, 2003 ..... og til de som har lyst å få grundig forklart hva galvanisk korrosjon er og hva sinken kan gjøre for den, har Lars H sakset en artikkel om dette fra "Segling" og lagt den ut i dokumentarkivet. http://home.no/baatplassen/PDF-filer/zink.pdf Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
kentaur Posted December 11, 2004 Share Posted December 11, 2004 Varme er oftest den beste måten å løsne faste skruer. I mangel av annet kan en varmepistol gjøre underverker. De vanskeligste tilfeller vil rødvarming av skruen være nødvendig. Etter en slik oppvarming vil skruen "skrumpe" litt inn. Den får ikke anledning til å utvide seg, og vil derfor stukes. Når heller ikke dette gir resultater, bores et hull på langs i skruen. Så varmes det gjennom hullet til hele skruen er rød. I tilfelle varming ikke går, på grunn av brannfaren, bruker du en såkallt "grisepikk". Dette er en kon tapp med links gjenger. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.