Jump to content

Fastirret offeranode


kito

Recommended Posts

Hei  :lol:

 

Har problem med at offeranoden på varmeveksleren til en TAMD41 sitter som sveiset fast.  Det er nok lenge siden den var byttet.  Tør ikke å ta hardere i enn det jeg har prøvd, da jeg er redd for å ødelegge noe.  Er det noen som har tips til hvordan jeg kan får den løs, eller er det kanskje like greit å vente til båten er i opplag til høsten  :fishing:

 

Jeg har byttet øvrige anoder på båten, og det er vel disse som vil bli "spist" først, eller..?

 

MVH

 

Kito

Link to post

Hei Kito! :seeya:

Venter spent på at noen skal svare på dine spørsmål - har nemlig samme problemet som deg. Skulle ha skiftet 2 zink-anoder i min Yanmar 2-QM-15 dieselmotor, men, som du sier, oppleves det som umulig å løsne de "gamle" pluggene. Tør ikke bruke mere makt enn det jeg brukte - er redd jeg skal dra av noe annet, med "forferdelige" konsekvenser som følge!  :wink: ... man skal jo behandle en dame med nennsom hånd, har jeg hørt........ :wink:

Hilsen,

Walter_S  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei Kito og Walter_S

 

Jeg kjenner ikke deres motorer men jeg hadde store problemer med å få løs sinken i varmeveksleren på min Detroit Diesel 8.2T. Prøvde med stor skiftenøkkel, men den fikk ikke feste nok på messinghodet. Fikk tips fra forhandler om å bruke varme og pipenøkkel. Prøvde å varme litt, men så kom jeg på at da utvider messingbolten seg og vil sette seg mer fast så jeg lot det hele kjøle seg ned igjen og satte pipenøkkelen på og da løsnet den forsåvidt rimelig greit (det er ikke så lett å sammenligne hvor mye krefter en bruker på skiftenøkkel for 3 måneder siden og pipenøkkel i dag :cheers:). Hadde i alle fall følelsen av at den løsnet noe lettere etter at den hadde vært litt varm og det kan kanskje forklares med at saltkrystallene ble litt knust med varmen. Lykke til..........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Du mener den på varmeveksleren går jeg utifra. Den delen som står i selve veksleren er av messing og har firkant hode. Den pleier å sitte ganske fast. Når du har skrudd den ut så sitter eventuelle rester av Zink anoden skrudd på et gjengeparti på denne messingpluggen. Min var så opptygget at jeg måtte bruke rørtang for å få den ut. Så fikk jeg laget en ny med sekskant hode hvor jeg nå benytter en 13mm fastnøkkel til å skru den ut. Nå er problemet løst.

 

Du kan få tak i ny plug hos Volvo, men disse er forsatt med firkant hode.

 

Håper dette kan gi noe hjelp.

 

 

MVH

Link to post

Når sinken tæres dannes det et hvitt pulver (oksyd?). Noe av dette kan dannes i gjengene for pluggen og låse den på samme måte som rust. Vet ikke om CRC eller tilsvarende virker på dette. Alternativ til varme er som uttalt i et annet innlegg: Noen vennlige rapp med en hammer, forutsatt at det som pluggen er skrudd inn i tåler det. Har også hatt hell med å trekke til litt mer før muttere eller bolter løsner.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Du mener den på varmeveksleren går jeg utifra. Den delen som står i selve veksleren er av messing og har firkant hode.

Det er riktig.  Har prøvd med hammer og skiftenøkkel, problemet er at når jeg tar i så begynner varmeveksleren å vri seg.  Det er kanskje like greit å vente til høsten, da kan jeg jo ta av varmeveksleren samt at jeg slipper å ødelegge deler av sesongen hvis jeg skulle ødelegge noe.  Skal prøve med litt CRC en gang til før jeg gir meg.

 

MVH

 

Kito

Link to post

er ikke dette en riktig konklusjon?

 

(misser man en , så går vel korrosjonen på någon annen zink-anod!)

Jo, hvis de i god elektrisk forbindelse med hverandre.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

..... og til de som har lyst å få grundig forklart hva galvanisk korrosjon er og hva sinken kan gjøre for den, har Lars H sakset en artikkel om dette fra "Segling" og lagt den ut i dokumentarkivet. http://home.no/baatplassen/PDF-filer/zink.pdf

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 1 år senere...

Varme er oftest den beste måten å løsne faste skruer. I mangel av annet kan en varmepistol gjøre underverker. De vanskeligste tilfeller vil rødvarming av skruen være nødvendig. Etter en slik oppvarming vil skruen "skrumpe" litt inn. Den får ikke anledning til å utvide seg, og vil derfor stukes. Når heller ikke dette gir resultater, bores et hull på langs i skruen. Så varmes det gjennom hullet til hele skruen er rød. I tilfelle varming ikke går, på grunn av brannfaren, bruker du en såkallt "grisepikk". Dette er en kon tapp med links gjenger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...