Jump to content

Støype båt selv i glassfiber


Andreas90

Recommended Posts

Hvor mye polyester som går med kommer an på glassprosenten du oppnår ved støping. Glassprosent er altså hvor mange prosent glassfiber du har i laminatet I forhold til polyester. Jo høyere glassprosent, jo mindre polyester bruker du. Det er også slik at høy glassprosent gir det sterkeste og seigeste laminatet. Dette selvsagt gitt at det er laminert på en god måte.

 

Forhold som virker inn på glassprosenten er blant annet hvilke typer glassfiber du bruker, og om det blir rullet ut for hånd eller vakuumstøpt. Det siste er det beste, men fordrer at du har kontroll på at all fiber blir mettet innen polyesteren geller. 

 

Men en tommelfingerregel ved håndopplegg er 33% glass, resten polyester, så da er det bare å regne 👍

Link to post

Drømmeprosjekt! men hvorfor vil du lage skroget selv? selve skroget er jo den billigste komponenten plus at mange har utviklet kjempegode skrog fra før av!

Hadde jeg skulle hatt en ny fiskebåt hadde jeg 100% gått til Selfa! Ikke minst jobb og kostnad med typegodkjenning og fartøyinstruks som nå også glelder båter under 15m

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 6 minutter siden:

Drømmeprosjekt! men hvorfor vil du lage skroget selv? selve skroget er jo den billigste komponenten plus at mange har utviklet kjempegode skrog fra før av!

Hadde jeg skulle hatt en ny fiskebåt hadde jeg 100% gått til Selfa! Ikke minst jobb og kostnad med typegodkjenning og fartøyinstruks som nå også glelder båter under 15m

 

Er enig i at Selfa er fine båter med gode sjøegenskaper, selv om byggekvaliteten har vært litt dårlig. Har eid stort sett båter fra alle sjark produsenter i Norge de siste årene inkludert Selfa. Idag har jeg båter fra Malo, Viksund og et bygg fra Skottland.

 

Ønsker båt under 8 meter for å slippe fartøysinstruks, på grunn av kvotesystemet må jeg ha flere båter da man kun kan ha 1 fiskekvote pr båt. (Dette blir vell endret til 2 iløpet av 1-2 år). Så det er veldig besparende da å ha båter jeg kan gjøre egenkontroll på, samt slippe diverse krav som har høy kostnad. 

 

Fikk tak i en båt fra Skottland som er 7.98m land x 3.7m brei, denne har jeg testet ut nå ca 1.5år og har fungert meget bra, utenom at den skulle vært breiere. Har prøvd å fått tak i flere av disse, men er dessverre umulig da dem ikke har forma lenger. 

 

Utvalget under 8meter er veldig begrenset da jeg ønsker en båt som kan laste 5-8 tonn med fisk, noe som gjør at den må være 4 til 4.5m brei. 

 

Båten er i utgangspunktet tegnet for å bygges i aluminium, så fikk kjøpt meg en CNC maskin som kan sage ut skrogplatene også sveiseutstyr. Problemet har vært å fått et godkjent firma til å sveise det som har tid, eneste jeg finner er i utlandet. De fleste prioriterer egen produksjon. 

 

Men har fått tak i et godkjent glassfiber verksted som mest sannsynlig kan hjelpe meg, så har begynt å se litt mer på glassfiber. 

 

Når det kommer til alt utenom skroget, så har jeg fått ordnet dette. Eneste problemet er å få tak i et skrog, og av en bredden og høyden jeg ønsker =) 

Link to post
1 hour ago, -morten- said:

Drømmeprosjekt! men hvorfor vil du lage skroget selv? selve skroget er jo den billigste komponenten plus at mange har utviklet kjempegode skrog fra før av!

Hadde jeg skulle hatt en ny fiskebåt hadde jeg 100% gått til Selfa!

Lite praktisk å ha en katamaran på bare 7 meter vel, blir dårlig med lasterom, samt mere komplisert konstruksjon .   hadde vært mer praktisk med katamaran om den var 12-15m

 

Her er resultatet av paragrafbåt bygget hos kystteknikk! 7,99x4,6m

Ceh0gF8v_qFGrQQVV4DxGQXvEgHQFCxE028NZ1r1Bagg.jpg

download.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

20mm er ca 10lag med 6-800g matte, da er det snakk om ca 10kg pr kvm. Men hvis jeg skulle bygd meg en båt nå, hadde jeg aldri verden brukt polyester når man vet hvor mye bedre vinylester er. Det er både sterkere og vanntett :) 

 

Ett lite triks for og få opp glassprosenten, legg 3lag som vætes godt, så legg på ett lag med tørr glassfiber, som du jobber med sånn at den trekker til seg resinen du bruker. Da får du tørka opp støpen litt og du vil få en sterkere støp 

 

Evt vakuumstøp

Link to post
Eika skrev 17 minutter siden:

20mm er ca 10lag med 6-800g matte,

Det synes jeg hørtes litt tjukt ut. Så vidt jeg husker klarte jeg å legge meg på ca 1mm per lag med 600g CSM. Det skulle bli 20 lag 600g på 20mm laminat, men ta det med en kilo salt. Med wevd roving klarer man å få en del høyere glassprosent enn med bare CSM. 

 

Eika skrev 17 minutter siden:

da er det snakk om ca 10kg pr kvm.

Det regnestykket må du sette opp så vi får se det 😉

 

Glassfiber har en egenvekt på ca 2,5, og polyester har en egenvekt på ca 1,3. Laminatets vekt vil derfor avhenge av glassprosenten. Med en glassprosent på 50 vil laminstets egenvekt bli ca 2,5+1,3/2=1,9. 

20mm laminat gir et volum på 20 liter/m2. 1m2 vil da teoretisk veie 20liter x 1,9kg/l = 38kg. Dette forutsatt at all luft er rullet ut, evt vakuumert. Merk at regnestykket er basert på volumprosent, ikke vektprosent. 

Link to post
Komodo skrev 48 minutter siden:

Det synes jeg hørtes litt tjukt ut. Så vidt jeg husker klarte jeg å legge meg på ca 1mm per lag med 600g CSM. Det skulle bli 20 lag 600g på 20mm laminat, men ta det med en kilo salt. Med wevd roving klarer man å få en del høyere glassprosent enn med bare CSM. 

 

Det regnestykket må du sette opp så vi får se det 😉

 

Glassfiber har en egenvekt på ca 2,5, og polyester har en egenvekt på ca 1,3. Laminatets vekt vil derfor avhenge av glassprosenten. Med en glassprosent på 50 vil laminstets egenvekt bli ca 2,5+1,3/2=1,9. 

20mm laminat gir et volum på 20 liter/m2. 1m2 vil da teoretisk veie 20liter x 1,9kg/l = 38kg. Dette forutsatt at all luft er rullet ut, evt vakuumert. Merk at regnestykket er basert på volumprosent, ikke vektprosent. 

 

Men en båt bygges ikke kun i csm, det er gjerne noen vevde matter inni der som bygger mye og gir styrke, Så skal jo annenhvert lag være vevd/csm, da kommer tykkelsen for. Men 600g csm matte bygger fort ett par mm, med mindre man presser det for hardt 

 

Men hvis man tar utgangspunkt i 10lag, 600csm og 800g vevd, så er det 7kg glass på 1kvm, legger man noen lag vått, så en tørr matte over der man jobber resinen inn i glassfiberen sånn at man får høyere glassprosent, så går det ca 10kg resin 

 

Men nå er ikke jeg noen teoretiker, bare skriver litt fra egene erfaringer etter ett par småjobber med glassfiber. 

Link to post
Eika skrev 40 minutter siden:

Men en båt bygges ikke kun i csm, det er gjerne noen vevde matter inni der som bygger mye og gir styrke,

Det er jeg klar over 👍

 

Eika skrev 40 minutter siden:

Men hvis man tar utgangspunkt i 10lag, 600csm og 800g vevd, så er det 7kg glass på 1kvm, legger man noen lag vått, så en tørr matte over der man jobber resinen inn i glassfiberen sånn at man får høyere glassprosent, så går det ca 10kg resin 

Ok, da skjønner jeg. Trodde du snakket om at et 20mm laminat veier 10kg pr kvm. Men nå var det jo også vekt av polyester han spurte om, så det er jo greit 🙂

Men tror nok uansett 10kg er litt lite. Gitt at volumet er 20liter, så vil nødvendigvis den totale vekta av laminatet havne på 30-40kg. Med 10kg polyester vil du da få en ekstrem glassprosent. Men men. 

 

Du nevner vinylester. En annen ting jeg vil slå et slag for er vakuumstøping. Tror kanskje det er vel så viktig for å oppnå høy styrke og seighet.

 

Det er forøvrig mange forskjellige polyesterkvaliteter. Første båten jeg støpte meg var en piratkopi av Musling 14. Dette var rett etter at forsvaret hadde bygget nye minesveipere i kompositt, og jeg fikk tak i et par fat som var rester fra dette. Den hadde blitt utviklet ved Reichhold i samarbeid med forsvaret, og hadde vært gjennom en lang prosess med diverse uttesting. Det var bla særlige krav til seighet tilfelle det sprang av ei mine i nærheten. Husker bla at den polyesteren hadde en litt spesiell farge. 

 

Hva som er best vet jeg imidlertid ikke, det må bli opp til proffene å avgjøre. Men jeg er litt nysgjerrig på dette med 20mm laminattykkelse. Er ikke det litt mye? Videre, er det et gjennomsnitt? For man har vel ikke samme laminattykkelsen i hele skroget. 

Link to post
Andreas90 skrev for 3 timer siden:

Fikk tak i en båt fra Skottland som er 7.98m land x 3.7m brei, denne har jeg testet ut nå ca 1.5år og har fungert meget bra, utenom at den skulle vært breiere. Har prøvd å fått tak i flere av disse, men er dessverre umulig da dem ikke har forma lenger. 

Mulig et skudd i blinde her, men før i tiden var det ikke uvanlig å forlenge fartøy når behovene endret seg. Kunne det være en mulighet å kløyve, for så å bredde, det skoget du allerede har? Kjenner ikke til regelverket for slikt, men kanskje det kunne være verd å sjekke opp? Skulle nesten tro det ble rimeligere og kjappere å få gjort bredding enn å støpe et nytt skrog fra bunnen av🤔

Link to post
-morten- skrev for 3 timer siden:

Lite praktisk å ha en katamaran på bare 7 meter vel, blir dårlig med lasterom, samt mere komplisert konstruksjon .   hadde vært mer praktisk med katamaran om den var 12-15m

 

Her er resultatet av paragrafbåt bygget hos kystteknikk! 7,99x4,6m

Ceh0gF8v_qFGrQQVV4DxGQXvEgHQFCxE028NZ1r1Bagg.jpg

download.jpg

 

Er fin disse fra kystteknikk! har vært i kontakt med dem, men dem bygger dessverre ikke flere :(

Link to post
Hakkannen skrev 9 minutter siden:

Mulig et skudd i blinde her, men før i tiden var det ikke uvanlig å forlenge fartøy når behovene endret seg. Kunne det være en mulighet å kløyve, for så å bredde, det skoget du allerede har? Kjenner ikke til regelverket for slikt, men kanskje det kunne være verd å sjekke opp? Skulle nesten tro det ble rimeligere og kjappere å få gjort bredding enn å støpe et nytt skrog fra bunnen av🤔

Det er sikkert ikke umulig, men dette er en ganske ny båt så hadde ikke så lyst å gjøre noe med den. Plan var å bygge to eller tre stk som er 7.99x4m 

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Det er jeg klar over 👍

 

Ok, da skjønner jeg. Trodde du snakket om at et 20mm laminat veier 10kg pr kvm. Men nå var det jo også vekt av polyester han spurte om, så det er jo greit 🙂

Men tror nok uansett 10kg er litt lite. Gitt at volumet er 20liter, så vil nødvendigvis den totale vekta av laminatet havne på 30-40kg. Med 10kg polyester vil du da få en ekstrem glassprosent. Men men. 

 

Du nevner vinylester. En annen ting jeg vil slå et slag for er vakuumstøping. Tror kanskje det er vel så viktig for å oppnå høy styrke og seighet.

 

Det er forøvrig mange forskjellige polyesterkvaliteter. Første båten jeg støpte meg var en piratkopi av Musling 14. Dette var rett etter at forsvaret hadde bygget nye minesveipere i kompositt, og jeg fikk tak i et par fat som var rester fra dette. Den hadde blitt utviklet ved Reichhold i samarbeid med forsvaret, og hadde vært gjennom en lang prosess med diverse uttesting. Det var bla særlige krav til seighet tilfelle det sprang av ei mine i nærheten. Husker bla at den polyesteren hadde en litt spesiell farge. 

 

Hva som er best vet jeg imidlertid ikke, det må bli opp til proffene å avgjøre. Men jeg er litt nysgjerrig på dette med 20mm laminattykkelse. Er ikke det litt mye? Videre, er det et gjennomsnitt? For man har vel ikke samme laminattykkelsen i hele skroget. 

Husker Devold produserte en matte som var vevd.

husker du om det var den som ble brukt under produksjon av minesveiper ?

synes huske den var svært kraftig og ble benyttet på større båter.

Link to post
Boatmad skrev 16 minutter siden:

Husker Devold produserte en matte som var vevd.

husker du om det var den som ble brukt under produksjon av minesveiper ?

 

Beklager, jeg kjenner ikke til hva de brukte av fiber. Kjenner bare historien om polyesteren da en kompis var kjemiker på Reichhold (som ligger her i Fredrikstad) på den tiden. De produserer polyester i store reaktorer, og de produserte nok en del mer enn nødvendig for å være sikker. Derav litt til overs. Dette var nok en kvalitet de normalt ikke produserte. Antall variasjoner i kjemien er nesten uendelige. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...