Jump to content

Støype båt selv i glassfiber


Andreas90

Recommended Posts

Eika skrev 1 time siden:

Nå var vel katamaran utelukket så vidt jeg forstod?

 

Men angående skroget. Synes 20mm skrogtykkelse hørtes voldsomt ut, men det må kanskje være så tykt på en slik båt for å tåle belastningene. Har du vurdert sandwich med divinycellkjerne?

Link to post

Jeg tar jobben med dårlig innflytelse ganske seriøst, så jeg må legge litt innsats i og få han over på skikkelige båter :) 

 

20mm er tjukkt, jævli tjukkt, men hvis man skal slippe å bekymre seg over is og dårlig fendring ved storm må det være litt tykkelse på det. Men 20mm er overkill. Hadde det vært jeg som skulle bygd, hadde jeg gått for halve tykkelsen og bedre materialer som for eks kevlar og vinylester 

 

 

Link to post
Eika skrev 11 minutter siden:

20mm er tjukkt, jævli tjukkt, men hvis man skal slippe å bekymre seg over is og dårlig fendring ved storm må det være litt tykkelse på det. Men 20mm er overkill

 

Ja, synes også det høres tjukt ut, men understreker at jeg ikke har greie på slike båter. Men hvor tykt laminat er det normalt i de båtene da? Kanskje @Andreas90 kan fylle på med litt info?

 

Andreas90 skrev for 21 timer siden:

Er fin disse fra kystteknikk! har vært i kontakt med dem, men dem bygger dessverre ikke flere :(

Klarer du å få lirket ut noe info om skroget? Hvis det er i kompositt hadde det jo vært gull med en beskrivelse av laminatopplegget, type fiber, og type resin. 

Kanskje @Knude har noe nyttig input?

Link to post
Andreas90 skrev On 13.6.2024 at 13.12:

Båten er i utgangspunktet tegnet for å bygges i aluminium, så fikk kjøpt meg en CNC maskin som kan sage ut skrogplatene også sveiseutstyr. Problemet har vært å fått et godkjent firma til å sveise det som har tid, eneste jeg finner er i utlandet. De fleste prioriterer egen produksjon. 

Hvis du har kommet så langt med alu, så kunne det kanskje være en idé å gå opp til et sveisesertifikat for MIG på alu? Det kreves ingen utdannelse for å ta det.

 

Andreas90 skrev On 13.6.2024 at 13.12:

Men har fått tak i et godkjent glassfiber verksted som mest sannsynlig kan hjelpe meg, så har begynt å se litt mer på glassfiber. 

Glemte at du hadde skrevet dette. Vet ikke hva "godkjent glassfiberverksted" innebærer for et slikt prosjekt, men de bør vel kunne fortelle deg det du lurer på om skrog og laminat?

 

Link to post

Jeg hadde en Fjord 24 Weekender. En venn av meg hadde maken og satte inn et monstrum av en motor. For å få kjøling måtte han bore hull i bunnen av båten (gikk ikke å få til kjøling via drevet). Han påsto at Weekender'en var minst 5 cm tykk i bunnen - med et kjernemateriale (som jeg ikke husker hva var), selv fikk jeg på min båt et lite hull i skrogsiden (inn til minikabinen) og så vidt jeg husker var skrogtykkelsen maks 5 mm. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Bruflaat skrev On 13.6.2024 at 13.45:

Hvorfor ikke katamaran når du først skal ha nytt? 

 

Andreas90 skrev On 13.6.2024 at 14.15:

Fungere dessverre dårlig med lasterom, da du må ha mest dekkslast 

 

En annen ulempe med katamaraner under en viss størrelse, når man ligger utpå feltet i litt sjø så blir de gjerne bråere i bevegelsene enn et vanlig/typisk sjarkskrog.     

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Komodo skrev On 13.6.2024 at 17.02:

Det er jeg klar over 👍

 

Ok, da skjønner jeg. Trodde du snakket om at et 20mm laminat veier 10kg pr kvm. Men nå var det jo også vekt av polyester han spurte om, så det er jo greit 🙂

Men tror nok uansett 10kg er litt lite. Gitt at volumet er 20liter, så vil nødvendigvis den totale vekta av laminatet havne på 30-40kg. Med 10kg polyester vil du da få en ekstrem glassprosent. Men men. 

 

Du nevner vinylester. En annen ting jeg vil slå et slag for er vakuumstøping. Tror kanskje det er vel så viktig for å oppnå høy styrke og seighet.

 

Det er forøvrig mange forskjellige polyesterkvaliteter. Første båten jeg støpte meg var en piratkopi av Musling 14. Dette var rett etter at forsvaret hadde bygget nye minesveipere i kompositt, og jeg fikk tak i et par fat som var rester fra dette. Den hadde blitt utviklet ved Reichhold i samarbeid med forsvaret, og hadde vært gjennom en lang prosess med diverse uttesting. Det var bla særlige krav til seighet tilfelle det sprang av ei mine i nærheten. Husker bla at den polyesteren hadde en litt spesiell farge. 

 

Hva som er best vet jeg imidlertid ikke, det må bli opp til proffene å avgjøre. Men jeg er litt nysgjerrig på dette med 20mm laminattykkelse. Er ikke det litt mye? Videre, er det et gjennomsnitt? For man har vel ikke samme laminattykkelsen i hele skroget. 

 

Det er nok mulig med litt tynnere ja siden båten er såpass liten, jeg har bare hentet informasjon om hva Bredgaard Båtbyggeri i Danmark bruker, dette var fra 2016 ser dem bruke enda tykkere nå. 

 

Dem bruker disse dimensjonene opp til 11m båt: (2016)

 

Skrogtykkelse: Under vandlinie 23 mm

                                      Køl og stævn 40 mm

                                   Over vandlinie 18 mm

                     Stævn over vandlinie 40 mm

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Hvis du har kommet så langt med alu, så kunne det kanskje være en idé å gå opp til et sveisesertifikat for MIG på alu? Det kreves ingen utdannelse for å ta det.

 

Glemte at du hadde skrevet dette. Vet ikke hva "godkjent glassfiberverksted" innebærer for et slikt prosjekt, men de bør vel kunne fortelle deg det du lurer på om skrog og laminat?

 

 

Ja har sjekket litt rundt med sveisesertifikat, nå holder jeg til i Nord-Norge så fant ingen som holdt kurs her. Men er ingen problem å reise sørover for å ta det sånn sett. 

 

Vet ikke om noen har prøvd å lage form av PE-plast plater ? Er vell HDPE eller hva det heter, disse får man jo i høyglans så blir det lite sliping, fant ganske god pris på sånne

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

Nå var vel katamaran utelukket så vidt jeg forstod?

 

Men angående skroget. Synes 20mm skrogtykkelse hørtes voldsomt ut, men det må kanskje være så tykt på en slik båt for å tåle belastningene. Har du vurdert sandwich med divinycellkjerne?

 

Har støpt dekk noen gang med divinycellkjerne, men har lite erfaring med det på skrog. Nå har vell Selfa divinicellkjerne på det skroget som heter MAX, men er litt usikker. 

Link to post
Komodo skrev On 13.6.2024 at 17.02:

Det er jeg klar over 👍

 

Ok, da skjønner jeg. Trodde du snakket om at et 20mm laminat veier 10kg pr kvm. Men nå var det jo også vekt av polyester han spurte om, så det er jo greit 🙂

Men tror nok uansett 10kg er litt lite. Gitt at volumet er 20liter, så vil nødvendigvis den totale vekta av laminatet havne på 30-40kg. Med 10kg polyester vil du da få en ekstrem glassprosent. Men men. 

 

Du nevner vinylester. En annen ting jeg vil slå et slag for er vakuumstøping. Tror kanskje det er vel så viktig for å oppnå høy styrke og seighet.

 

Det er forøvrig mange forskjellige polyesterkvaliteter. Første båten jeg støpte meg var en piratkopi av Musling 14. Dette var rett etter at forsvaret hadde bygget nye minesveipere i kompositt, og jeg fikk tak i et par fat som var rester fra dette. Den hadde blitt utviklet ved Reichhold i samarbeid med forsvaret, og hadde vært gjennom en lang prosess med diverse uttesting. Det var bla særlige krav til seighet tilfelle det sprang av ei mine i nærheten. Husker bla at den polyesteren hadde en litt spesiell farge. 

 

Hva som er best vet jeg imidlertid ikke, det må bli opp til proffene å avgjøre. Men jeg er litt nysgjerrig på dette med 20mm laminattykkelse. Er ikke det litt mye? Videre, er det et gjennomsnitt? For man har vel ikke samme laminattykkelsen i hele skroget. 

 

Vakuumstøping er kanskje best ja, men usikker om det er noe man kan få til som amatør :)

Link to post
Andreas90 skrev 17 minutter siden:

 

Ja har sjekket litt rundt med sveisesertifikat, nå holder jeg til i Nord-Norge så fant ingen som holdt kurs her. Men er ingen problem å reise sørover for å ta det sånn sett. 

Du får si fra hvis det blir aktuelt, kan kanskje være behjelpelig med et sted du kan få tatt dette til en overkommelig pris.

 

Andreas90 skrev 17 minutter siden:

Vet ikke om noen har prøvd å lage form av PE-plast plater ? Er vell HDPE eller hva det heter, disse får man jo i høyglans så blir det lite sliping, fant ganske god pris på sånne

Vet ikke om dette  har blitt gjort, men for meg høres ikke det bra ut. Selv tykke plater er plastiske og myke. En støpeform for en glassfiberbåt må være stiv...

 

Andreas90 skrev 16 minutter siden:

Sånn lager Bredgaard formene sine, dem lager vell mer eller mindre ny form for hver båt. Det er nok ganske tidkrevende. 

Dette er også måten @Knude brukte da han bygde sin 47 fot trawler. Les om det prosjektet her, nydelig dokumentert fra start til slutt :flag_bp:

 

Andreas90 skrev 15 minutter siden:

 

Har støpt dekk noen gang med divinycellkjerne, men har lite erfaring med det på skrog. Nå har vell Selfa divinicellkjerne på det skroget som heter MAX, men er litt usikker. 

Med divinycellkjerne får du et sandwich-laminat. Bygd på riktig måte blir dette mye sterkere og lettere enn et enkeltlaminat. Du må imidlertid ta hensyn til at hvert laminat (ytter- og innerlaminat) må tåle den punktlasten det kan utsettes for, for laminatene blir tynnere enn på en båt med enkeltlaminat. 

 

Andreas90 skrev 13 minutter siden:

Vakuumstøping er kanskje best ja, men usikker om det er noe man kan få til som amatør :)

Ja, vakuum er nok best. Hvorvidt det er noe en amatør kan få til kan jeg ikke svare på. Men skal du støpe skrogene selv? Du nevnte vel fire skrog? Du skrev jo at du er i dialog med et plastverksted, da oppfattet jeg det vel som at det er de som støper. Om ikke annet så kan det jo være en løsning at de bistår med det faglige. Tror ikke jeg ville gått rett på å vakuumstøpe et 25mm tykt skrog til en fiskebåt uten erfaring... 

 

Uansett, spennede prosjekt dette her, du får holde oss oppdatert på hva som skjer :thumbsup:

Link to post
Komodo skrev for 5 timer siden:

Du får si fra hvis det blir aktuelt, kan kanskje være behjelpelig med et sted du kan få tatt dette til en overkommelig pris.

 

Vet ikke om dette  har blitt gjort, men for meg høres ikke det bra ut. Selv tykke plater er plastiske og myke. En støpeform for en glassfiberbåt må være stiv...

 

Dette er også måten @Knude brukte da han bygde sin 47 fot trawler. Les om det prosjektet her, nydelig dokumentert fra start til slutt :flag_bp:

 

Med divinycellkjerne får du et sandwich-laminat. Bygd på riktig måte blir dette mye sterkere og lettere enn et enkeltlaminat. Du må imidlertid ta hensyn til at hvert laminat (ytter- og innerlaminat) må tåle den punktlasten det kan utsettes for, for laminatene blir tynnere enn på en båt med enkeltlaminat. 

 

Ja, vakuum er nok best. Hvorvidt det er noe en amatør kan få til kan jeg ikke svare på. Men skal du støpe skrogene selv? Du nevnte vel fire skrog? Du skrev jo at du er i dialog med et plastverksted, da oppfattet jeg det vel som at det er de som støper. Om ikke annet så kan det jo være en løsning at de bistår med det faglige. Tror ikke jeg ville gått rett på å vakuumstøpe et 25mm tykt skrog til en fiskebåt uten erfaring... 

 

Uansett, spennede prosjekt dette her, du får holde oss oppdatert på hva som skjer :thumbsup:

 

 

Er interessert i å ta sveise-sertifikat, takker for det =) 

 

Tenkte å støype en del selv hvis mulig, men det vil bli ilag med et godkjent verksted ja. Har sett dem støype en del, men aldri med vakuum, så usikker om dem driver på med det. 

 

Men sånn som det ser ut, så er det kanskje enklere å få til med aluminium enn glassfiber, men skal sjekke litt mer opp. 

 

 

Link to post

Siden skrogdisignet er så enkelt ville jeg ha valgt en såkalt engangsform i tre og spiler om det kun skal lages et eksemplar. Så brukt "panel byggingen prinsippet. Samme som jeg har beskrevet i byggetråd min .

Om det skal bygges feks. 4 skrog lages formen så den kan deles på midten sammtidig som spiler blir kledd med lakket huntonitt eller trefiber plater. Da brukes ikke paneler(tynne glassfiber plater) men det støpes rett på platene. Ved å bruke mye slippmiddel i tillegg til voks vil dette normalt slippe uten fornye skader på forma. Støpeprossessen starter da med gelcoat mot form.

 

Tykkelsen på skroget avgjøres av lengde,bredde og design kategori  i tillegg til hvordan avstigning er planlagt.  T/Y KNUDE varierer fra 36 mm i kjøl som blir gradvis trappet ned til 16 mm i skansekledning. Jeg fikk egne tegninger og laminatspesifikasjon fra konstruktør. Dette er et kategori A skrog .

 

Jeg vil annta at en fiskebåt i denne størrelsen skal ha 20-25 mm i nedre del av skrog . Det dobbelte i stevner  å kan sannsynligvis trappes ned til 10 mm i øvre del av skrog avhengig av ribbestiveres størrelse. (Brukes normalt i lasterom eller når det er langt mellom skott)

 

Glassprosent styres mest av typen glassfiber å dens evne til å ta til seg resin. På denne typen båt vil det være naturlig å bruke en kombi matte. Mitt valg hadde vært en kryssaksial Formax 600/90  Dette er en vevet fiber som gir en ganske høy glassprosent ved håndopplegg.

Å kjøre dette som vakuum støp vil jeg sterkt fraråde da det er ganske mye vekt som skal inn. Det vil ta lang tid å kjøre dette å faren for " gelling " er stor. Spesielt for en med lite erfaring på vakuum. 

 

Det har blitt vakuum støpt fritt fall livbåter på 15 meter men da i kontrollert temperatur å spesiel herder med forsinker. Ikke for hvem som helst. Håndopplegg er det som er tryggest og best i denne sammenhengen vil jeg tro.

 

Håper dette hjelper til i planleggingen

 

Knude

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Knude skrev for 16 timer siden:

Siden skrogdisignet er så enkelt ville jeg ha valgt en såkalt engangsform i tre og spiler om det kun skal lages et eksemplar. Så brukt "panel byggingen prinsippet. Samme som jeg har beskrevet i byggetråd min .

Om det skal bygges feks. 4 skrog lages formen så den kan deles på midten sammtidig som spiler blir kledd med lakket huntonitt eller trefiber plater. Da brukes ikke paneler(tynne glassfiber plater) men det støpes rett på platene. Ved å bruke mye slippmiddel i tillegg til voks vil dette normalt slippe uten fornye skader på forma. Støpeprossessen starter da med gelcoat mot form.

 

Tykkelsen på skroget avgjøres av lengde,bredde og design kategori  i tillegg til hvordan avstigning er planlagt.  T/Y KNUDE varierer fra 36 mm i kjøl som blir gradvis trappet ned til 16 mm i skansekledning. Jeg fikk egne tegninger og laminatspesifikasjon fra konstruktør. Dette er et kategori A skrog .

 

Jeg vil annta at en fiskebåt i denne størrelsen skal ha 20-25 mm i nedre del av skrog . Det dobbelte i stevner  å kan sannsynligvis trappes ned til 10 mm i øvre del av skrog avhengig av ribbestiveres størrelse. (Brukes normalt i lasterom eller når det er langt mellom skott)

 

Glassprosent styres mest av typen glassfiber å dens evne til å ta til seg resin. På denne typen båt vil det være naturlig å bruke en kombi matte. Mitt valg hadde vært en kryssaksial Formax 600/90  Dette er en vevet fiber som gir en ganske høy glassprosent ved håndopplegg.

Å kjøre dette som vakuum støp vil jeg sterkt fraråde da det er ganske mye vekt som skal inn. Det vil ta lang tid å kjøre dette å faren for " gelling " er stor. Spesielt for en med lite erfaring på vakuum. 

 

Det har blitt vakuum støpt fritt fall livbåter på 15 meter men da i kontrollert temperatur å spesiel herder med forsinker. Ikke for hvem som helst. Håndopplegg er det som er tryggest og best i denne sammenhengen vil jeg tro.

 

Håper dette hjelper til i planleggingen

 

Knude

 

 

Takker for svar, skal se på dette =) 

Link to post
  • 2 uker senere...
On 6/14/2024 at 5:36 PM, Andreas90 said:

 

Ja har sjekket litt rundt med sveisesertifikat, nå holder jeg til i Nord-Norge så fant ingen som holdt kurs her. Men er ingen problem å reise sørover for å ta det sånn sett. 

 

Vet ikke om noen har prøvd å lage form av PE-plast plater ? Er vell HDPE eller hva det heter, disse får man jo i høyglans så blir det lite sliping, fant ganske god pris på sånne

Joda, Bodø Industri drev med det, ikke akkurat kurs, men med tilltak for arbeidledige. Æ e også vældi nyskjerrig på om det kan la sæ gjøre å plastsveise et skrog av 2-3mm tykk HDPE med isolering og dobbelt skrog av 2mm på innsiden med kansje ei koselig trehytte. (har ikke regnet whater displacement men) Vet ikke va æ skal fylle luftromme med da.... sand eller kansje blykuler om man får tak i det, og hvordan det vil påvirke HDPE materialet over tid og ruller er jo seff viktigt. HDPE er iallefall et fantastiskt materiale æ har jobbet mye med å sveiset på med å lage alt fra badestamper til custom kasse for flymaskin deler (en APU generator)
Alle så langt æ vet er fornøyd med materialet siden det er så lett å jobbe med, mye enklere enn tre, stål og metall med rette verktøy fordi det er så mjukt, likevel veldig hardt og lett å repparere med en grett priset LEISTER Sveisepistol slik som denne : https://no.manuals.plus/leister/166-366-fusion-2-plastic-welding-manual

Har 3 års erfaring med 4-5 timers sveising hver dag og den feilet aldri på mæ annet enn der en gang var feil på temp sensoren og vi fikk nytt apparat like fort som vi sendte det til Tyskland. Sist æ sjekket prisen på den lå den på mellom 30-40 000,- men det er 10 år siden nå

Link to post
FullTankVoyage skrev 12 minutter siden:

Joda, Bodø Industri drev med det, ikke akkurat kurs, men med tilltak for arbeidledige. Æ e også vældi nyskjerrig på om det kan la sæ gjøre å plastsveise et skrog av 5mm tykk HDPE med isolering og dobbelt skrog av 2mm på innsiden med kansje ei koselig trehytte. Vet ikke va æ skal fylle luftromme med da.... sand eller kansje blykuler om man får tak i det, og hvordan det vil påvirke HDPE materialet over tid og ruller er jo seff viktigt. HDPE er iallefall et fantastiskt materiale æ har jobbet mye med å sveiset på med å lage alt fra badestamper til custom kasse for flymaskin deler (en APU generator)
Alle så langt æ vet er fornøyd med materialet siden det er så lett å jobbe med, mye enklere enn tre, stål og metall med rette verktøy fordi det er så mjukt, likevel veldig hardt og lett å repparere med en grett priset LEISTER Sveisepistol slik som denne : https://no.manuals.plus/leister/166-366-fusion-2-plastic-welding-manual

Har 3 års erfaring med 4-5 timers sveising hver dag og den feilet aldri på mæ annet enn der en gang var feil på temp sensoren og vi fikk nytt apparat like fort som vi sendte det til Tyskland.

Leister er svært god kvalitet. Har selv brukt merket i mange mange år.

Fagprofil i Norge lagerfører dem.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...