BØstrøm Startet 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2024 Nå sitter jeg i båten, og skal endelig på tur. I morgen kveld kommer østavær, og blir fint å komme seg ut gjennom ytre Oslofjord, og videre. Ble litt på hekta med ett par ting. Hjelpemotor ble fikset i dag, og det har stort sett vært noe med alt om bord. Ny vaskemaskin, rep av bysseovn, opprydding og fiksing av alt fra ankervinsj og baugpropell, til vask av tanker innvendig, 2 nye VHF\r, osv. Deriblant også anskaffelse av Iridium Go. Den ble kjøpt brukt, og i dag fikk jeg prøvd den med ekstern antenne, og sendt en melding, etter mye tull med passord og oppkobling. En tidstyv jeg ikke trengte.Jeg er litt nølende med å prøve den i hytt og vær, da jeg er redd jeg bruker opp minuttene på simkortet. Abbonementet var jo ganske kostbart. Ca 2400 for 100minutter, og bruk i inntil 1mnd. Det jeg kunne tenke meg var en kort innføring i hvordan jeg laster ned gribfiler til Ipaden. Kan også tenke meg å lese og sende mail underveis, men usikker på hva dette bruker av data/minuttpakken. Fint å prøve dette før vi seiler i morgen kveld. Skal prøve å være flink med tilbakemelding. Kanskje også en enkel innføring i hvordan trackingen virker. Hvor mye data bruker det, hvis noen hjemme vil følge båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Du kan bruke predict wind eller Weather4D for å laste ned grib filer. Begge har funksjoner som gjør de kompatible med IridiumGO. Mail - er en egen iridium mail app. Om jeg husker rett er det en grense for hvor mange kb mailene kan være for å laste de ned. Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Nå kommer et flåsete svar på noe du ikke spurte om; Selg driten og kjøp deg Starlink slik som"alle andre" mens det fortsatt har en verdi... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.